Dlaczego niektóre piosenki stają się hitami? 

Dlaczego niektóre piosenki stają się hitami? 

Psychologowie zajmujący się wpływem muzyki na człowieka zbadali popularność piosenek, szukając odpowiedzi na pytanie, czemu niektóre piosenki są popularniejsze od innych. Ujawnili niektóre z sekretów zdobywania szczytów list przebojów

.Naukowcy z Australii i Niemiec próbowali zbadać popularność piosenek, a dokładnie, co sprawia, że piosenki stają się hitami i przez długi czas zajmują wysokie miejsca na listach przebojów. Jak podaje Psychology of Music, czynnikami determinującymi mogą być prostota przekazu jak i element zaskoczenia w utworze. Odkrycia te mogą pomóc w przyszłych badaniach nad oceną innych form sztuki, w tym tańca i filmu. 

Prostota przekazu 

.Dr Amanda Krause wykładowca psychologii na James Cook University twierdzi, że kilka badań pokazuje, że koncepcja lub obiekt jest bardziej popularny, gdy jest łatwiejszy do przetworzenia. Instrukcje napisane łatwiejszą do odczytania czcionką sprawiają, że ludzie czują, że są w stanie lepiej je wykonać. Podobnie istnieją badania sugerujące, że etykiety butelek wina z obrazkami są przetwarzane łatwiej niż te z samym tekstem, a także wiążą się z wyższą intencją zakupu i postrzeganą jakością produktu. 

Naukowcy z James Cook University w Australii zastosowali pojęcie płynności przetwarzania (łatwość, z jaką informacje są przetwarzane przez człowieka) do tekstów ponad 270 piosenek z pierwszej piątki pojawiających się na brytyjskiej liście przebojów w każdym tygodniu od 1999 do 2014 roku. Płynność przetwarzania tekstów była oceniana komputerowo pod kątem czytelności, obecności rymu i złożoności, a popularność oceniano pod kątem szczytowej pozycji na liście przebojów i obecności na niej utworu.  

Badania pokazały, że czynniki związane z płynnością przetwarzania tekstów przewidywały szczytową popularność, ale nie czas jaki dany utwór będzie obecny na liście przebojów. Dwa składniki płynności przetwarzania były szczególnie ważne. Pierwszym z nich było to jak tekst jest prosty, a drugim to jak jest nasycony rymami – mówi dr Amanda Krause. 

Teksty, które były łatwiejsze do przetworzenia, nie były związane z piosenkami spędzającymi dłuższy czas na listach przebojów. Różne wyniki dotyczące szczytowej popularności w porównaniu z czasem spędzonym w rankingach sugeruje, że prostota przekazu i wyższe nasycenie rymami w tekstach piosenek są związane z krótkoterminowymi skokami popularności, a nie długim przebywaniem na listach przebojów. Może to wynikać z tego, że proste teksty prowadzą do tego, że piosenki są szybko postrzegane jako nudne lub powtarzające się. Chociaż teksty są łatwe do zrozumienia, to szybko tracą swoją popularność. 

Zaskakujące elementy 

.W kolejnym badaniu, naukowcy z Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences w Niemczech wzięli 80 000 akordów z 745 klasycznych piosenek pop z amerykańskiej listy Billboard i przepuścili je przez model uczenia maszynowego.  

Główny badacz Vincent Cheung powiedział, że kluczowym odkryciem było to, że na popularność piosenek, wpływają ich “zaskakujące” elementy.

Piosenki, które uważamy za przyjemne, to prawdopodobnie te, które uderzają w dobrą równowagę między wiedzą, co się stanie dalej, a zaskoczeniem nas czymś, czego się nie spodziewaliśmy. Zrozumienie, w jaki sposób muzyka aktywuje nasz system przyjemności w mózgu, może wyjaśnić, dlaczego słuchanie muzyki może pomóc nam poczuć się lepiej, gdy czujemy się smutni – mówi Vincent Cheung. 

Caleb James, wykładowca w Griffith University’s Queensland Conservatorium i były członek zespołu rokowego Rhubarb, powiedział, że badania były naukowym potwierdzeniem tego, co wielu muzyków rozumiało intuicyjnie. 

To, co naprawdę jest wyzwaniem od zarania dziejów dla autorów piosenek, to znalezienie tej równowagi między włączeniem do piosenki wystarczająco znanych rzeczy, aby publiczność ją zrozumiała, z wystarczającą ilością niespodzianek, które sprawiają, że stare rzeczy znów czują się nowe – mówi Caleb James. 

Niektórzy ludzie są bardziej sprawni w przyswajaniu nowych informacji w sposób, który łączy je z rzeczami, które już znają. Tłumaczy to czemu piosenki technicznie mające te same składniki mogą się od siebie różnić pod względem popularności. Nauka zidentyfikowała podstawowe przyczyny tego, dlaczego utwory były przyjemne dla mózgu, ale nie podaje przepisu na hit. 

W przeprowadzonym badaniu usunięto melodię i tekst, a skupiono się na progresjach akordów, aby usunąć wszelkie skojarzenia, jakie ludzie mogli mieć w odniesieniu do niektórych piosenek, a następnie odtworzono te progresje osobom podłączonym do skanera MRI mózgu. 

Badanie wykazało, że “zaskakujący” fragment melodii był przyjemny dla słuchającego. Odkryto również, że kiedy badani byli niepewni co do tego, czego mogą się spodziewać w następnej kolejności, stwierdzili, że bardziej satysfakcjonujące jest słyszeć “znajome” akordy. 

U wszystkich uczestników badania podczas muzycznej “niespodzianki” zapalały się trzy obszary mózgu: ciało migdałowate, hipokamp i kora słuchowa, które są związane odpowiednio z emocjami, uczeniem się i pamięcią oraz przetwarzaniem dźwięku. Aktywność w jądrze ogoniastym, które zostało zidentyfikowane w poprzednich badaniach jako część mózgu, która może być zaangażowana w przyjemność muzyczną, aktywowała się tylko podczas niepewności. 

.Naukowcy wierzą, że odkrycia te mogą być wykorzystane w przyszłych badaniach nad oceną innych form sztuki, w tym tańca i filmu. Mogą zostać również wykorzystane w przyszłych pracach nad tworzeniem algorytmów generujących muzykę lub przewidywania trendów muzycznych. 

Oprac. Emil Gołoś

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 15 listopada 2022