Aleksandra ROGALIŃSKA: Kraków – czy to dobre miejsce do studiowania i życia?
Aleksandra ROGALIŃSKA

Aleksandra ROGALIŃSKA

Kraków – czy to dobre miejsce do studiowania i życia?

Kraków jest drugim największym akademickim ośrodkiem w Polsce, zaraz po Warszawie. To 23 uczelnie wyższe, w tym 13 niepublicznych, a studenci to blisko ¼ mieszkańców miasta. Czy miasto z tego korzysta? Ostatnia jego umowa z krakowskimi uczelniami (tylko ośmioma) została podpisana 14 lat temu. Czy wizytówka „akademickości” daje coś studentom?

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Polska nauka przegrywa wyścig
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Polska nauka przegrywa wyścig

Dominujący w naszym kraju model kariery, w którym absolwent uczelni robi w niej doktorat, potem habilitację, aby w końcu zostać tam profesorem jest antyinnowacyjny, prowadzi do skostnienia myśli naukowej, a także sprzyja tworzeniu patologicznych układów osobowych.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Jak organizować naukę i uniwersytety? Część druga. Jak zatrudniać?
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Jak organizować naukę i uniwersytety?
Część druga. Jak zatrudniać?

Kariera naukowa w Polsce w skrócie wygląda tak: na ostatnim roku studiów opiekun proponuje magistrantowi, aby „został na doktoranckich”. Już w tym określeniu, które stało się częścią akademickiej polszczyzny, mieści się ważna informacja o systemie. Na studia doktoranckie się nie „idzie”. Na studiach doktoranckich się zostaje.

Prof.Leszek PACHOLSKI: Gaudeamus igitur, czyli polska nauka bez reform stoi w miejscu
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Gaudeamus igitur,
czyli polska nauka bez reform stoi w miejscu

Nie słyszałem pochodzących ze środowiska akademickiego głosów refleksji na temat tego, że nie zdobywamy grantów ERC. Mało kogo interesuje niska pozycja naszych uczelni w międzynarodowych rankingach. Akademickie senaty i rady wydziałów nie podejmują prób zrozumienia przyczyn braku międzynarodowych sukcesów czy wkraczania prokuratorów na uczelnie.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Uczelnie flagowe w Kalifornii. Strategia ratunkowa dla polskiej nauki?
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Uczelnie flagowe w Kalifornii.
Strategia ratunkowa dla polskiej nauki?

System finansowania w Kalifornii zapewnia edukację wyższą wszystkim chętnym, ale osobom bez wielkich ambicji – edukację stosunkowo tanią. Przy czym „tania” nie musi oznaczać „zła”. Dla studenta, który w przyszłości chce wykonywać rutynową pracę, nie jest bowiem ważne, żeby uczył go wysoko wynagradzany noblista. Ważniejsze jest, żeby poziom zajęć był dostosowany do jego potrzeb i jego możliwości.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Strategiczne błędy blokują polską naukę
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Strategiczne błędy blokują polską naukę

W USA na stanowisko profesora zatrudnia się osoby dojrzałe, o których z dużą dozą pewności można powiedzieć, że już są liderami lub mają potencjał na lidera. U nas zatrudnia się osoby po zrobionym szybko doktoracie, które dają dużą nadzieję, że w przepisowym czasie zrobią habilitację. Tego, żeby kandydat był liderem, nikt nie oczekuje.

Andrzej DUDA: "O kryzysie humanistyki polskiej"
Andrzej DUDA

Andrzej DUDA

"O kryzysie humanistyki polskiej"

W krajach, które dokonały w swoim czasie skoku gospodarczego, gdzie już przed laty dokonano gwałtownej naprawy systemu gospodarczego a w efekcie poprawy jakości życia obywateli, w wielu przypadkach postawiono właśnie na naukę i kształcenie. To właśnie postawienie na naukę i kształcenie skutkowało następnie możliwościami dobrego rozwoju kraju – tak stało się właśnie w Irlandii. Dlatego chciałbym bardzo mocno podkreślić: jest to niezwykle ważny element w tym planie naprawy Rzeczypospolitej, ale także naprawy polskiej gospodarki, bo także od niej nie sposób oderwać nauk humanistycznych.

#NaukaPolska: "Polskiej nauki życie na niby. Jak z tego wyjść? Debata we Wrocławiu"
Instytut Nowych Mediów

Instytut Nowych Mediów

"Polskiej nauki życie na niby. Jak z tego wyjść? Debata we Wrocławiu"

Dworskość, ideologizacja humanistyki, brak dyskursu na argumenty, brak szacunku dla prawdy i odmienności. Przerażająca jest wizja kraju, który głupieje. Dlaczego mamy do czynienia z regresem intelektualnym? Czy jest szansa na uratowanie jakości polskich uniwersytetów. O tym dyskutowano we Wrocławiu. Debatę zorganizował Instytut Nowych Mediów.