Expo 2022. Porażka, która może być sukcesem

Adriana SKORUPSKA

Analityk programu ds. Europy Wschodniej w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Zajmuje się współpracą międzynarodową samorządu terytorialnego oraz współpracą transgraniczną.

Fot. Magda Pawluczuk

zobacz inne teksty autora

Adriana SKORUPSKA: Expo 2022.
For Łódź, a Unsuccessful Campaign but Still a Success
Adriana SKORUPSKA: Expo 2022. Une défaite à transformer en succès

Kampania na rzecz Expo stała się ważnym elementem dyplomacji samorządowej i publicznej. Dzięki dalszemu promowaniu swoich osiągnięć i organizowaniu międzynarodowych konferencji może stać się uznanym ośrodkiem debat nad polityką miejską, zrównoważonym rozwojem, urbanizacją czy smart cities – pisze Adriana SKORUPSKA w Komentarzu PISM

.W dniu 15 listopada br. członkowie Międzynarodowego Biura Wystaw (BIE) w Paryżu zdecydowali o przyznaniu Buenos Aires prawa do organizacji Expo 2022. Argentyńska stolica w pierwszej rundzie pokonała Minneapolis (Stany Zjednoczone), a w drugiej polskiego kandydata – Łódź. Hasłem przewodnim polskiej wystawy miało być „City Re:Invented”, czyli „miasto przeprojektowane i wymyślone na nowo”.

Czym jest wystawa Expo 2022?

Są dwa najbardziej znane rodzaje Expo. Co pięć lat organizowana jest wystawa światowa – World Expo, o tematyce ogólnej. Ostatnia miała miejsce w Mediolanie w 2015 r., a kolejna odbędzie się w 2020 r. w Dubaju pod hasłem „Connecting Minds, Creating the Future”. Drugim rodzajem są wystawy specjalistyczne – International Expo, organizowane między wystawami światowymi. Ich tematyka jest zawężona do jednego zagadnienia. Tego typu wydarzenie miało się odbyć w Łodzi. Wystawa w zwycięskim Buenos Aires zostanie zorganizowana pod hasłem „Nauka, innowacja, sztuka i kreatywność na rzecz rozwoju człowieka. Przemysł kreatywny w konwergencji cyfrowej”.

Co dał Łodzi okres przygotowań do organizacji Expo?

Łódź uzyskała status kandydata w czerwcu br. Wkrótce po tym rozpoczęła się bardzo intensywna promocja miasta i Polski. Niemal na każdym międzynarodowym spotkaniu ministrów, premierów czy prezydentów przedstawiano łódzką koncepcję wystawy. Wpisywała się ona w kampanię promującą Polskę – kraj udanej transformacji, otwarty na innowacyjne projekty. Łódź, miasto poprzemysłowe, przeżywające kryzys w początkowym okresie transformacji, stało się symbolem przemian w Polsce i innych krajach regionu. Oprócz rozmów na wysokim szczeblu organizowano też konferencje międzynarodowe, na których łódzka koncepcja była punktem wyjścia do dyskusji nad rewitalizacją obszarów miejskich i koniecznymi przemianami w dzisiejszych miastach.

Jak wykorzystać doświadczenia z kampanii Expo 2022?

Samorząd łódzki we współpracy z rządem przygotował znakomity projekt, który został bardzo dobrze oceniony przez podmioty gospodarcze, specjalistów i opinię międzynarodową. Łódź stała się miastem rozpoznawalnym, kojarzonym z udanymi procesami zmian. Dzięki dalszemu promowaniu swoich osiągnięć i organizowaniu międzynarodowych konferencji może stać się uznanym ośrodkiem debat nad polityką miejską, zrównoważonym rozwojem, urbanizacją czy smart cities. Kampania na rzecz Expo stała się zatem ważnym elementem dyplomacji samorządowej i publicznej. Kryzys związany z postindustrialną przeszłością miasta przekuto w sukces, podkreślając dobre zarządzanie i innowacyjność. Doświadczenie Łodzi może być szczególnie cenne dla innych polskich miast i regionów, gdyż pokazało nowy sposób myślenia o promocji i budowania marki na świecie.

 

Adriana Skorupska

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Chcę otrzymywać powiadomienia o najnowszych tekstach.

Autorzy wszyscy autorzy

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z
Przejdź do paska narzędzi