Aleksander LASKOWSKI: Narodowy Instytut Fryderyka Chopina nagrodzony Cremona Musica Award

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina nagrodzony Cremona Musica Award

Photo of Aleksander LASKOWSKI

Aleksander LASKOWSKI

Rzecznik prasowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Ryc. Fabien CLAIREFOND

zobacz inne teksty Autora

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina otrzymał prestiżową Cremona Musica Award za komunikację podczas XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie – pisze Aleksander LASKOWSKI

Jury przyznało wyróżnienie za „ustanowienie nowych standardów w promowaniu muzyki klasycznej, nadzwyczaj wysoki standard streamingów oraz innowacyjne podejście do rozpowszechniania informacji na temat muzyki, Konkursu Chopinowskiego oraz jego uczestników, co pozwoliło milionom ludzi na całym świecie cieszyć się muzyką Fryderyka Chopina”. Jury doceniło Narodowy Instytut Fryderyka Chopina za „empatię i humanizm organizatorów Konkursu Chopinowskiego”. Nagroda została wręczona w sobotę 24 września 2022 r., podczas koncertu galowego w Museo del Violino w Cremonie, w którym brał udział Martín García García – zdobywca III miejsca w zeszłorocznej edycji Konkursu Chopinowskiego.

Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, odbierając nagrodę, nie krył swojej radości „Cieszymy się, że nasze starania o dobrą komunikację zostały zauważone. Otrzymanie tej nagrody w miejscu, w którym serce skrzypiec bije dla całego świata, jest ogromnym zaszczytem. Naszą misją jest nie tylko odkrywanie najlepszych interpretatorów twórczości Fryderyka Chopina, ale też docieranie do jak największej liczby odbiorców – byśmy wspólnie mogli cieszyć się jego muzyką. Jesteśmy dumni z tego, że z okazji ostatniego Konkursu Chopinowskiego Warszawę odwiedziły dziesiątki tysięcy osób, a miliony śledziły jego przebieg w internecie. Wierzymy, że tylko dzięki współpracy możemy uczynić świat lepszym nie tylko dla muzyki klasycznej, ale po prostu dla wszystkich ludzi”.

Cremona Musica Award jest przyznawana przez Cremona Fiera od 2014 roku podczas międzynarodowych targów Cremona Musica International Exhibition and Festival. Co roku zarząd oraz komitet naukowy przyznają nagrody w pięciu kategoriach: kompozycji, wykonawstwie, komunikacji, projektu, a także, od 2018 roku, lutnictwa gitarowego. Wśród tegorocznych laureatów znaleźli się: Christophe Coin (wykonawstwo – smyczki), Wałentyn Silwestrow  (kompozycja), Martin Engstroem (projekt), David Krakauer (wykonawstwo – instrumenty dęte) i John Monteleone (lutnictwo gitarowe).

Otrzymanie nagrody było dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina okazją, by zaprezentować komunikacyjne osiągnięcia Konkursu Chopinowskiego, które spotkały się z aplauzem licznie przybyłych na tę prezentację dziennikarzy z całego świata. Szczególne zainteresowanie wzbudziły statystyki. Przypomnijmy, że w Konkursie Chopinowskim w 2021 roku wzięło udział 87 pianistów, a w ich wykonaniu zabrzmiało blisko 2000 interpretacji utworów Fryderyka Chopina.

Konkursowe zmagania można było śledzić nie tylko na żywo, ale także za pośrednictwem strony internetowej Chopin2020.pl, aplikacji mobilnej Chopin Competition, kanału Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w serwisie YouTube, chińskiej platformy Weibo, transmisji w TVP Kultura, Programie 2 Polskiego Radia i w Radiu Chopin oraz mediów społecznościowych instytutu.

W październiku 2021 roku materiały konkursowe w serwisie YouTube wyświetlono aż 37 500 000 razy – to łącznie prawie 880 lat nieprzerwanego oglądania. Najliczniejszą widownię zgromadził film z występem Kyoheia Sority w rundzie finałowej – do dzisiaj wyświetlono go aż 4 800 000 razy. Transmisje online oglądało naraz 62 000 osób. W najgorętszych momentach na towarzyszącym im w serwisie YouTube czacie pojawiało się aż 20 komentarzy na sekundę. Telewizja Polska wyemitowała łącznie 147 godzin przesłuchań, koncertów i rozmów z ekspertami. Koncert laureatów 21 października oglądało w telewizji ok. 1 800 000 osób. Na oficjalnej stronie konkursu odnotowano blisko 1 000 000 odsłon. Konkursową aplikację pobrano aż 70 000 razy.

Ponad 50 proc. widzów konkursu stanowili Japończycy. Transmisje online konkursowych zmagań śledzono też m.in. w Polsce, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych oraz na Tajwanie. Łączna oglądalność transmisji w dostępnym w Chinach serwisie Weibo wyniosła 4 500 000. W październiku 2021 roku w polskich mediach społecznościowych pojawiło się 17 900 postów na temat konkursu. Dotarły one do 67 000 000 odbiorców i wygenerowały 930 000 interakcji. Rekordowy post na profilu Instytutu Chopina na portalu Facebook miał zasięg blisko 1 100 000 odbiorców. Ok. 65 000 publikacji o konkursie w polskich i zagranicznych mediach społecznościowych i tradycyjnych wygenerowało ponad 915 000 000 interakcji.

.Kolejna edycja Konkursu Chopinowskiego odbędzie się w 2025 roku, a już 5 października 2023 roku rozpocznie się II edycja Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych.

Aleksander Laskowski

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 8 października 2022