Thierry CROUZET: Manifest Autora
Thierry CROUZET

Thierry CROUZET

Manifest Autora

Eksperymentujemy, próbujemy i mylimy się. Wiemy, że w osamotnieniu nic nie zrobimy, że potrzebujemy społeczności, ludzi, którzy byli przed nami, na których się opieramy i którym jesteśmy nieustannie wdzięczni. Nie uważamy się za jedynych autorów naszych dzieł i chętnie oddajemy je na własność publiczności.

Małgorzata ROŻYŃSKA: "Dyskusyjne Kluby Edukacyjne "Ja Czytam". W poszukiwaniu dobrej rozmowy"
Małgorzata ROŻYŃSKA

Małgorzata ROŻYŃSKA

"Dyskusyjne Kluby Edukacyjne "Ja Czytam". W poszukiwaniu dobrej rozmowy"

Coraz częściej uczniowie kompensują sobie prawdziwe kontakty face to face rozmowami z „przyjaciółmi” z internetu. „Przyjaźnie” nawiązują przez Facebook lub w trakcie grania online. Wirtualne sieci społecznościowe nie mogą być źródłem prawdziwej przyjaźni i szczęścia, a wręcz przeciwnie, wiele badań naukowych pokazuje, że wpędzają one dzieci w samotność i czynią je nieszczęśliwymi.

Roland MASZKA: "Ja czytam. Opowieść o klubach niezwykłych"
Roland MASZKA

Roland MASZKA

"Ja czytam. Opowieść o klubach niezwykłych"

Im konsekwentniej się spotykamy, tym lepiej rozmawiamy. Spotkania w klubach muszą być regularne, mieć coś ze spotkań towarzyskich i „intelektualnego rytuału”. Im częściej się spotykamy, tym bardziej rozwijamy umiejętność słuchania innych i wyrażania własnych myśli. Bezcenne – i dla ucznia, i dla nauczyciela.

Roland MASZKA: "O wartości refleksji"
Roland MASZKA

Roland MASZKA

"O wartości refleksji"

Jest w edukacji przestrzeń nas refleksję i nad przeszłością, i nad teraźniejszością. Należy jednak „odkryć” wartość czasu… Widzieć znaki, jakie przeszłość stawia na naszej drodze. Idąc ze współczesnymi uczniami – dziećmi czy młodymi ludźmi, jestem przybyszem – który rozgląda się jakby był tu po raz pierwszy.

Jarosław KORDZIŃSKI: "Książki uratowały mi życie"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"Książki uratowały mi życie"

Książki pomagały mi nawiązywać przyjaźnie, a nawet przewodzić innym. Nikt tak jak ja nie potrafił w każdym momencie dnia i nocy opowiadać „prawdziwych” historii dotyczących istotnych kwestii naszych dziecięcych i młodzieńczych marzeń. Z czasem przydała się znajomość Małego księcia i sporej porcji wierszy Gałczyńskiego. Nieco później przydali się także Norwid, Słowacki, Tuwim i Kasprowicz. Był czas, kiedy furorę robił cytowany w oryginale ulubiony przeze mnie francuski poeta Jacques Prévert.

Małgorzata ROŻYŃSKA: "Kryzys czytelnictwa zaczyna się w domu"
Małgorzata ROŻYŃSKA

Małgorzata ROŻYŃSKA

"Kryzys czytelnictwa zaczyna się w domu"

Wychowanie czytelnika nie jest zadaniem łatwym. Aby dziecko polubiło czytanie, żeby młodzież traktowała czytanie jako integralną część swojego życia, my dorośli (rodzice i nauczyciele, a także dziennikarze – wszelkie możliwe media) jesteśmy odpowiedzialni za to, by wprowadzić ich w świat książki. Zacząć trzeba już w dzieciństwie, by wyrobić w nich potrzebę czytania, miłość do książki. Całe społeczeństwo powinno się włączyć w kampanię rozpowszechniającą „modę na czytanie” u dzieci i dorosłych!

Bianka SIWIŃSKA: „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!”
Bianka SIWIŃSKA

Bianka SIWIŃSKA

„Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!”

Kampania „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!” prowadzona jest od 2011 roku przez nieformalną Grupę Twórczą Qlub Xsiążkowy oraz jej dzielnych współpracowników: fotografów, grafików, wizażystów, animatorów kultury, artystki burleski, muzyków, kucharzy i innych. Otrzymała główne nagrody branży PR – Złoty Spinacz, IMPACTOR i tytuł najlepszej kampanii społecznej portalu kampaniespoleczne.pl.

Roland MASZKA: "Smak książki"
Roland MASZKA

Roland MASZKA

"Smak książki"

Dobra książka była przedmiotem pożądania. Myślę, jak czuł się czytelnik lat sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych, jadąc tramwajem lub zatłoczonym pociągiem i czytając Noce Ariadny albo Damę pikową…

Jarosław KORDZIŃSKI: "No to czytamy, czy nie czytamy?"
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

"No to czytamy, czy nie czytamy?"

Najwięksi wydawcy już posiadają narzędzia pozwalające śledzić, co nas szczególnie interesuje w trakcie czytania. Elektroniczni wydawcy pracują nad narzędziem pozwalającym modyfikować tekst online. Jeśli czytelnikowi nie podobają się opisy, maszyna będzie je skracać. Jeśli któryś bohater wzbudzi szczególne zainteresowanie, zacznie się pojawiać częściej i będzie prezentować cechy odnotowane jako najbardziej atrakcyjne dla czytelników. Będziemy czytać same „najfajniejsze” książki na świecie.