Międzynarodowy Tydzień Waltorni

Katedra Instrumentów Dętych Blaszanych Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie organizuje od 25 do 30 września 2023 na International Hornweek– masterclass festiwal waltorniowy z ponad 20-letnią tradycją. Zwieńczeniem Międzynarodowego Tygodnia Waltorni będzie koncert finałowy w Kopalni Soli w Bochni 30 września 2023.

Katedra Instrumentów Dętych Blaszanych Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie organizuje od 25 do 30 września 2023 na International Hornweek – masterclass festiwal waltorniowy z ponad 20-letnią tradycją. Zwieńczeniem Międzynarodowego Tygodnia Waltorni będzie koncert finałowy w Kopalni Soli w Bochni 30 września 2023.

Międzynarodowy Tydzień Waltorni – Horn in the World

.Festiwal organizowany jest głównie w Niemczech i Holandii, z gościnnym udziałem innych zaproszonych akademii. W ostatnim tygodniu września 2023 roku, podobnie jak w latach 2015 i 2019, Hornweek odbędzie się w Krakowie.

W wydarzeniu weźmie udział ponad 40 młodych waltornistów, studiujących w Niemczech, Holandii, Włoszech i Krakowie, pochodzących różnych stron świata, m.in. z Kolumbii, Brazylii, Chin, Japonii, a także Iranu i Ukrainy.

International Hornweek: Horn in the World

.Obecność uczestników z 14 krajów oraz różnorodny program muzyczny zainspirowały organizatorów do nazwania tegorocznej edycji International Hornweek: Horn in the World.

W ramach wydarzenia można udać się na wieczorne recitale uczestników wydarzenia, a 27 września o godz. 13:00 na koncert-niespodziankę – flash mob na Rynku Głównym w Krakowie, pod Wieżą Ratuszową, podczas którego zagrają wszyscy uczestnicy wydarzenia!

Koncert finałowy

.Zwieńczeniem Międzynarodowego Tygodnia Waltorni będzie koncert finałowy w Kopalni Soli w Bochni 30 września. Odbędzie się w Komorze Ważyn, 212 metrów pod ziemią.

W programie znajdą się fragmenty kompozycji z różnych stron świata: z Brazylii (G. Salvagni), Niemiec (Wagner), Francji (“Carmen” Bizeta z elementami hiszpańskimi) oraz USA (hollywoodzka muzyka filmowa z “Przeminęło z wiatrem” i “Jurassic Park”), w aranżacji na 10-16 osobowe zespoły waltorniowe.

Zaplanuj weekend kulturalnie

.„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.

Co innego niż kultura i sztuka może wyrwać nas z codzienności? Co innego pozwoli choć na chwilę uwolnić się od nieustającego biegu i skupić na czymś, co skierowane jest tylko do nas? Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.

Piszemy o najgłośniejszych premierach, przypominamy o klasyce, do której warto wrócić.

Niekiedy proponujemy takie pozycje, które z pewnością Państwo widzieli, ale które naszym zadaniem warto przeanalizować i poznać ponownie.

Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].

Krzysztof Penderecki i Picasso

.Miałem okazję przekonać się osobiście, że wybitny polski kompozytor jak mało kto potrafił docenić sztukę. Nie tylko muzyczną – pisze na łamach „Wszystko co Najważniejsze” prof. Jerzy MIZIOŁEK.

W życiu wielkich ludzi nierzadko zdarzają się zachowania niekonwencjonalne, a gdy ludzie ci dochodzą do szczytu sławy i powszechnego uznania, zamiast wynosić się nad innych, stają się niezwykle uprzejmi, przyjacielscy i bardziej ciekawi świata niż na początku ich lotu ku wielkości. Taki sens miały słowa wypowiedziane kiedyś przez jednego z moich przyjaciół w Londynie, gdy na gali poświęconej sir Ernstowi Gombrichowi w słynnej National Gallery tenże szacowny jubilat, papież ówczesnej humanistyki, podszedł do nas i pozdrowił nas serdecznie, odnosząc się krótko do prezentowanych mu niedawno naszych badań nad włoskim Renesansem.

Słowa mojego kolegi o cechach wielkich ludzi w pełni można odnieść do śp. Krzysztofa Pendereckiego. Świadczy o tym wydarzenie, które miało miejsce w dniu 1 marca 2019 r. w murach Muzeum Narodowego w Warszawie, którego byłem wówczas dyrektorem.

Dochodziła 12.45, gdy niespodziewanie usłyszałem z sekretariatu pytanie, czy chciałbym się spotkać z Maestrem Pendereckim. Przybył niespodziewanie ze swoją asystentką, by zobaczyć wystawę „Pablo Picasso. Skarby Muzeum Narodowego”. Pokaz miał trwać od 12 do 24 lutego, ale natłok zwiedzających wymógł przedłużenie; na szczęście – bo dowiedział się o nim Maestro i zapragnął spotkania ze sztuką malarza, którego poznał osobiście.

Niewielką ekspozycję, złożoną z 40 dzieł Picassa, które artysta ofiarował Muzeum Narodowemu po wizycie w jego murach pod koniec sierpnia 1948 roku, przygotowaliśmy w ciągu kilku dni. Pomysł był mój, ale dzięki wsparciu Michała Grockiego oraz kurator Anny Manickiej i jej zespołu wystawa stała się prawdziwym wydarzeniem. Wybraliśmy 10 z posiadanych 20 sporych rozmiarów naczyń ceramicznych ulepionych, pomalowanych i wypalonych osobiście przez Picassa. Do tego kilkanaście linorytów, kilka rysunków i kilkanaście grafik. Motywy korridy, ptaki (pośród nich gołąbek pokoju), ryby, wizerunki kobiet i wreszcie wspaniały kolorowy pastisz Śniadania na trawie Maneta – iście urzekające barwami i aurą kompozycji Popiersie dziewczyny w kapeluszu i arcykolorowy wizerunek chłopca. Na ekspozycję prowadził wymalowany na zielono korytarz z wizerunkiem hiszpańskiego geniusza, który został wykonany – na podstawie zdjęcia powstałego w czasie wspomnianej wizyty – przez młodego malarza Irka Rolewskiego. To właśnie na tle tego wizerunku zostaliśmy sfotografowani.

Wszystko co Najważniejsze/ LW

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 17 września 2023