Polska czołowym producentem rowerów w UE
W 2023 roku w Unii Europejskiej wyprodukowano zaledwie 9,7 mln rowerów, o jedną czwartą mniej niż w 2022 roku – wynika z opublikowanych 20 listopada 2024 roku danych Eurostatu. Polska, która w zeszłym roku wyprodukowała 800 tys. rowerów, jest jednym z największych producentów jednośladów w Unii Europejskiej.
Polska produkcja rowerów
.Niekwestionowanym producentem rowerów w UE w 2023 r. była Portugalia z produkcją na poziomie 1,8 mln sztuk. Po niej uplasowały się: Rumunia (1,5 mln), Włochy (1,2 mln) i Polska (800 tys.).
W 2022 r. drugie miejsce na podium zajmowały Niemcy z liczbą ok. 1,7 mln rowerów, w tym roku jednak dane dotyczące produkcji z tego kraju opatrzone zostały klauzulą poufności. Najmniej rowerów w zeszłym roku wyszło z fabryk w Danii (2376 sztuk), Finlandii i Szwecji.
Z opublikowanych danych Eurostatu wynika jednak, że w 2023 roku produkcja rowerów w Unii Europejskiej była o jedną czwartą mniejsza niż rok wcześniej – w 2023 r. w UE wyprodukowano zaledwie 9,7 mln jednośladów, w 2022 r. – 12,7 mln.
Spadki odnotowano w 14 z 17 państw członkowskich, gdzie dane dotyczące produkcji są publiczne. Najdotkliwsze – wśród największych producentów, czyli w Rumunii, gdzie produkcja spadła o 1 mln sztuk, we Włoszech i Portugalii, gdzie wyprodukowano kolejno: o 700 tys. i 400 tys. mniej jednośladów.
Rewolucja świata usług
.Francja wciąż jeszcze nie przyswoiła zmian wywołanych przez gospodarkę opartą na współdziałaniu (w jęz.polskim brak jest dobrego określenia, czasami bywa stosowane: gospodarka kolaboratywna – dop.red.) oraz gospodarkę zwaną „on demand” a już szykuje się jej nowa rewolucja: gospodarka „peer-to-peer” bardziej znana pod nazwą blockchain czyli ‘łańcuch bloków’ – pisze na łamach „Wszystko co Najważniejsze” Xavier QUÉRAT-HÉMENT.
Głośno było ostatnio o firmie Arcade City, która ogłosiła, że zamierza „zuberyzować Ubera”. O co chodziło? Amerykanin Christopher David był kierowcą tej firmy w Portsmouth. Ponieważ miejscowy sąd zakazał mu używania aplikacji Ubera, wymyślił własną usługę taksówkarską, opartą na zdecentralizowanej sieci, czyli zgodnie właśnie z zasadą działania blockchain.
Platforma Arcade City łączy ze sobą kierowców i pasażerów bez jakiegokolwiek pośrednika. Nie potrzeba więc żadnej centrali rezerwacji ani dedykowanej infrastruktury. Tak opisuje to portal Frenchweb:
„Koncept Arcade City różni się radykalnie od Ubera. W przeciwieństwie do amerykańskiego giganta, który odgórnie ustala stawki, w Arcade City to kierowcy a nie firma ustalają własny cennik w systemie peer-to-peer. Pasażerowie mogą sami przeglądać profile kierowców i wybrać tego, który im odpowiada.”
Blockchain jest zatem technologią, która pozwala pominąć tak zwaną zaufaną trzecią stronę. Jest to możliwe dzięki temu, że sama ta technologia odgrywa jej rolę, że algorytmy zastępują instytucję, które dotąd gwarantowała transakcję. Autorzy z portalu blockchainfrance.net, mocno angażującego się w to, by ta technologia rozwijała się również we Francji, podają następującą definicję:
„Blockchain to transparentna i bezpieczna technologia gromadzenia oraz przekazywania informacji, funkcjonująca bez centralnego organu kontrolującego. W szerszym znaczeniu blockchain oznacza bazę danych, która zawiera historię wszystkich wymian pomiędzy użytkownikami, od początku swojego istnienia. Baza ta jest zabezpieczona i udostępniana bez pośrednika różnym jej użytkownikom, dzięki czemu każdy może zweryfikować walidację łańcucha. (…) Taka publiczna baza danych blockchain może zatem być porównana do wielkiej publicznej, anonimowej i niepodrabialnej księgi rachunkowej. – czytamy w tekście pod tytułem „Blockchain. Zmierzamy w stronę nowego świata usług”.
PAP/ Jowita Kiwnik Pargana/ WszystkocoNajważniejsze/ LW