„Tajemniczy ogród” w Teatrze Zagłębia

Stworzony na kanwie klasycznej powieści sprzed ponad 110 lat spektakl „Tajemniczy ogród” przedstawi zespół Teatru Zagłębia w Sosnowcu. ”To swoisty remiks i recykling klasycznego już dzieła” – zapowiada dyrektorka teatru Iwona Woźniak.
”Tajemniczy ogród”
.„Tajemniczy ogród” autorstwa brytyjskiej pisarki Frances H. Burnett wydano po raz pierwszy w 1911 roku. Wzruszająca opowieść o przyjaźni trojga dzieci doczekała się wielu adaptacji teatralnych i filmowych. Przedstawienie w Teatrze Zagłębia – jak mówią jego twórcy – jest opowieścią m.in. o stracie, odzyskiwaniu nadziei i wiary we własne siły, a także o tak zwanej niepełnosprawności.
„Spektakl to swoisty remiks i recykling klasycznego już dzieła. Sięgając po różnorodne środki artystyczne, jak muzyka współczesna, video art czy performance, przedstawienie przetwarza zawarte w powieści historie i wątki. Podchodzi do nich krytycznie, przygląda się im i temu, jak przez lata zmieniło się nasze podejście do cielesności, do tego, co uznajemy za normę, i do przyrody” – wyjaśnia dyrektorka sosnowieckiego teatru Iwona Woźniak.
„Tajemniczy ogród” przygotowywano we współpracy z organizatorami prestiżowego 13. Festiwalu Muzyki Współczesnej dla dzieci Mała Warszawska Jesień – podczas tego wydarzenia przedstawienie zaprezentowano po raz pierwszy. W piątek odbędzie się sosnowiecka premiera.
Istotna rola muzyki w spektaklu „Tajemniczy ogród”
.Przedstawienie wyreżyserowała Justyna Sobczyk, twórczyni warszawskiego Teatru 21 (gdzie występują m.in. osoby z niepełnosprawnościami), laureatka Paszportu Polityki. Ważną rolę w przedstawieniu pełni muzyka napisana przez Wojciecha Błażejczyka. W spektaklu wystąpi m.in. tancerka poruszająca się na wózku inwalidzkim. Inscenizacja zderza klasyczny tekst z muzyką, z dziecięcą ekspresją i z doświadczeniem osób o alternatywnej motoryce.
„To zaproszenie nie tylko do odkrywania barwnego, bogatego i różnorodnego krajobrazu. W nowo odkrytym tajemniczym ogrodzie chcemy się wspólnie bawić i zmieniać go według własnych zasad. Nasz spektakl to zaproszenie do świata natury i Krainy Zrozumienia dla dziecięcych trudności radzenia sobie z wyzwaniami, które stawia świat dorosłych i trudna współczesność” – mówi wicedyrektor Teatru Zagłębia w Sosnowcu ds. artystycznych Jacek Jabrzyk.
1 października 2023 roku w ramach projektu Scena Dostępna „Tajemniczy ogród” będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnościami – tego dnia zaplanowano pokaz, podczas którego będzie można skorzystać z audiodeskrypcji, napisów i z tłumaczenia na polski język migowy.
Premiera w Teatrze Zagłębia
.Scenariusz spektaklu powstał na podstawie powieści „Tajemniczy ogród” Frances H. Burnett w przekładzie Jadwigi Włodarkiewicz i improwizacji aktorskich. W spektaklu wykorzystano fragment tekstu Marii Reimann „Nie bądź dzieckiem”. Autorką scenariusza jest Daria Kubisiak, scenografię przygotowała Magdalena Łazarczyk, kostiumy Wisła Nicieja, a choreografię Anna Jurek. Muzykę wykonują artyści Teatru Rozrywki w Chorzowie.
„Tajemniczy ogród” to pierwsza tegoroczna premiera Teatru Zagłębia. W przeddzień premiery, zapraszając widzów na swoje spektakle, teatr opublikował „NIE-MANIFEST na początek nowego sezonu”.
„Nie deklaracje, a działanie. Nie odezwy, a zapraszanie. Nie protest i skargi, a troska. Nie rewolucja, a ciąg dalszy (rewolucji). Z czułą uważnością przyglądamy się miastu o pięknej historii i złożonej teraźniejszości. Budujemy otwartą wspólnotę z jego mieszkankami i mieszkańcami. Opowiadamy sobie nawzajem historie. Oddajemy głos grupom, którym zbyt często go odmawiano. Tematom, które nie zawsze miały szansę wybrzmieć” – deklarują przedstawiciele sosnowieckiej placówki.
„Zaprosimy do „Tajemniczego ogrodu”Justyny Sobczyk i Darii Kubisiak. Opowiemy o stracie i tak zwanej niepełnosprawności. Przeniesiemy się nad ukraińskie morze z Konstantinem Vasiukovem. Będziemy uczyć się wybaczać z Jędrzejem Piaskowskim i Hubertem Sulimą. Szykujemy niespodzianki: spektakle krytyczne – ale bez pogardy, działania edukacyjne – ale bez pouczania. Projekty społeczne, którymi budujemy nasze Miejsce” – czytamy w teatralnej deklaracji.
W minionym sezonie zespół Teatru Zagłębia – jedynego teatru dramatycznego w Zagłębiu Dąbrowskim – zagrał 254 spektakle, prezentując blisko 49-tysięcznej publiczności 24 tytuły. Największą publiczność zgromadził familijny spektakl „Opowieść wigilijna”, którą obejrzało ponad 6 tys. widzów. W repertuarze teatru są zarówno spektakle dla dzieci i młodzieży (także lektury szkolne), przedstawienia rozrywkowe, jak i ambitne propozycje, w tym spektakle poświęcone historii lokalnej. Olbrzymim powodzeniem w minionym sezonie cieszyła się sztuka poświęcona Środuli – dzielnicy Sosnowca. Na listopad zaplanowano premierę poetyckiego przedstawienia „Morze zostanie”, przygotowywaną przez ukraińskiego reżysera Konstantina Vasiukova z Charkowa.
Opera i geopolityka
.Na temat geopolitycznego znaczenia opery w historii na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Matthieu WAGNER w tekście “Opera. Narzędzie polityczne Zachodu“.
“Opera a geopolityka? Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec związek między operą a badaniem stosunków międzynarodowych. Ale gdy pomyślimy o takich przejawach ludzkiej aktywności, jak sztuka czy sport, ich związek z interesami geopolitycznymi wyda nam się oczywisty. I tak jest w rzeczywistości. Państwa można porównywać nie tylko pod względem gospodarczym czy militarnym, ale również kulturalnym. Weźmy choćby przykład kina amerykańskiego – przyczyny jego supremacji są zarówno kulturowe, jak i polityczne. Podobnie powinniśmy interpretować ceremonię otwarcia igrzysk w Pekinie w 2008 roku, która niezwykle dobitnie pokazała, jak bardzo sztuka sceniczna może być elementem demonstracji siły”.
“Podobnie rzecz się ma z operą. Między XVII a XIX wiekiem – czyli w epoce, w której narody zaczęły zyskiwać swoją niezależność – operze włoskiej przydawano funkcję polityczną. Doskonałość jej artyzmu przyniosła jej popularność w skali całego świata, czego skutki odczuwalne są po dziś dzień. Niektórzy, jak na przykład były dyrektor paryskiej opery Stéphane Lissner, wskazują na wzrost zainteresowania tym gatunkiem sztuki muzycznej. W czasie wykładu w Collège de France Lissner mówił, że cieszy go to zjawisko, choć nie wskazał wszystkich jego przyczyn”.
.„Po II wojnie światowej wraz z nastaniem telewizji i umasowieniem środków przekazu (kiedyś rozwój technologii płytowej, dziś portale społecznościowe oraz platformy cyfrowe i VOD) sposób pokazywania i przekazywania sztuki intensywnie ewoluował. Na przestrzeni dziesięcioleci zmieniały się nie tylko nośniki, ale także oczekiwania publiczności. Proces ten sprawił, że dostęp do opery jest dzisiaj o wiele łatwiejszy niż 50 lat temu. Jak pokazują statystyki, co roku na świecie odbywa się kilkadziesiąt tysięcy premier operowych, z czego na Francję przypada około 3500, gromadzących ponad 2,4 mln widzów. W skali świata liczba ta wynosi kilkadziesiąt milionów widzów rocznie. To zjawisko bez precedensu” – pisze Matthieu WAGNER.
„Kultura Najważniejsza” to newsletter, który w każdy czwartek przedstawia wyselekcjonowane propozycje kulturalne na zbliżający się weekend, ale nie tylko. Informujemy w nim także o wydarzeniach, na które warto zarezerwować wolny czas i odpowiednio wcześniej kupić bilety. Bo lepiej wiedzieć wcześniej, niż stać w kolejce i się obawiać, że może się nie udać zdobyć wejściówki…

Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, bezpłatnego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/ Wszystko co Najważniejsze/ LW