Prof. Anna JURKOWSKA-ZEIDLER
Studiuj w Polsce, w mieście wolności
Studia na Uniwersytecie Gdańskim stwarza studiującym tu młodym ludziom z całego świata wymarzone warunki do zdobywania wiedzy, kontaktów z międzynarodowym środowiskiem naukowym i potencjalnymi przyszłymi pracodawcami
Marcin JAKUBOWSKI
Scienziati polacchi. Creativi, impegnati, che pensano fuori dagli schemi
La scienza polacca non è solo storia, ma anche il presente. Gli scienziati polacchi sono presenti nei più importanti centri scientifici del mondo.
Rafał WOŚ
Pięć warunków lepszej debaty polskiej
Polska jest zbyt dużym krajem, by zdać się jedynie na import myśli z zagranicy. Trzeba nam żywej, oryginalnej i nieoczywistej debaty publicznej. Oto kilka sposobów, jak pójść (albo przynajmniej zacząć iść) w tym właśnie kierunku.
Prof. Andrzej JAJSZCZYK
Dziewięć postulatów. Jak poprawić polskie uczelnie?
Bez prowadzenia badań naukowych na dobrym, światowym poziomie Polska jest skazana na cywilizacyjne zapóźnienie i marginalizację w świecie. Wspieranie nauki powinno być zadaniem ogólnonarodowym, niezależnym od sympatii politycznych.
Prof. Michał KLEIBER
To Uniwersytet powinien stanowić centrum naszego świata
Albo wspólnie zapanujemy nad przyszłością, albo nieprzewidywalna przyszłość zapanuje nad nami. Uniwersytet wciąż pozostaje kluczowym elementem w procesie tworzenia się społeczeństwa wiedzy.
Mateusz M. KRAWCZYK
Polskie uniwersytety, polska nauka, polscy studenci - stracą rok akademicki
Nie można wykluczyć, że w przyszłości obecne pokolenie studentów będzie uważane za stracone dla świata nauki i rynku pracy. Trzeba szukać sposobów na minimalizowanie strat, które generuje pandemia.
Marek KACPRZAK
Fikcja wykształcenia. Fikcja studentów i uczelni. Fikcja polskiej nauki
Gdy pierwszy raz stanąłem przed studentami trzeciego roku dziennikarstwa nie mogłem się nadziwić, że prawie dwudziestoosobowa grupa nie potrafiła wspólnie wymienić pięciu wydarzeń z minionego tygodnia.
Prof. Andrzej JAJSZCZYK
Polska nauka przegrywa wyścig
Dominujący w naszym kraju model kariery, w którym absolwent uczelni robi w niej doktorat, potem habilitację, aby w końcu zostać tam profesorem jest antyinnowacyjny, prowadzi do skostnienia myśli naukowej, a także sprzyja tworzeniu patologicznych układów osobowych
Jarosław KORDZIŃSKI
Nie bądź obojętny
Ruch #noNAT będący próbą zwrócenia uwagi na fakt odebrania osób zatrudnionych w węgierskiej oświacie nie tylko podstaw do względnie przyzwoitej egzystencji, ale przede wszystkim poczucia sensu i znaczenia tego, co robią dla swoich uczniów.
Prof. Leszek PACHOLSKI
Strategiczne błędy blokują polską naukę
W USA na stanowisko profesora zatrudnia się osoby dojrzałe, o których z dużą dozą pewności można powiedzieć, że już są liderami lub mają potencjał na lidera. U nas zatrudnia się osoby po zrobionym szybko doktoracie, które dają dużą nadzieję, że w przepisowym czasie zrobią habilitację. Tego, żeby kandydat był liderem, nikt nie oczekuje.
Prof. Leszek PACHOLSKI
"Prokurator nas nie wyręczy. O patologiach na polskich uczelniach"
Możemy dziś mówić o ofensywie patologii, o tym, że kolesiostwo opanowało ogromne obszary polskiej nauki. Przy czym nie mówię tu o pracownikach prowincjonalnych uczelni z trudem walczącymi o przetrwanie lub awans, lecz o elicie polskiej nauki, członkach elitarnych towarzystw i komitetów, o osobach mających wpływ na podział funduszy na badania naukowe.