Prof. Jerzy MIZIOŁEK
Oblicza tradycji antyku w sztuce polskiej
Dziedzictwo kultury grecko-rzymskiej stanowi o sile i unikatowości Europy; jego oddziaływanie dostrzegamy również w Polsce od zarania istnienia państwa; jest istotnym elementem jego tożsamości.
Prof. Wiesław RATAJCZAK
Måneskin i Dante. Trochę inaczej o włoskich wyborach
Czy można włoskie doświadczenie uogólnić, odnieść do innych krajów Europy? Przyspieszenie i zradykalizowanie rewolucji kulturowej wywołują w wielu krajach reakcję obronną, zwłaszcza w czasach, kiedy ryzyko utraty życia lub co najmniej ekonomicznych podstaw egzystencji jest realną groźbą.
Prof. Adrian VERMEULE
Ostatni europejski uczony. Laudacja dla prof. Ryszarda Legutki
Jednym z głównych powodów niezwykłego wpływu pracy profesora Ryszarda Legutki w Ameryce jest to, że obecnie trudno jest odróżnić znaczną część społecznego liberalizmu reprezentowanego przez instytucje europejskie od niemal identycznego społecznego liberalizmu amerykańskiej lewicy.
Kardynał Gianfranco RAVASI
Prof. Ivano DIONIGI
Ateny i Jerozolima. Antropologia świata klasycznego i biblijnego
Świat jest coraz bardziej wyspecjalizowany, wręcz hiperwyspecjalizowany, w którym istnieje ryzyko, że można wiedzieć wszystko o niczym. Musimy wypełnić to, co niektórzy nazywają sztuką syntezy, nauką o całości, wizją całości, tak aby człowiek był całością.
Billy BECKETT
Porzućmy antyk. Historia to nie biało-supremacyjne przedsięwzięcie
Antyk pojawił się w czasach oświecenia jako „ponowne odkrycie” czystszej, nadrzędnej formy kultury europejskiej. Od tamtego czasu powszechnie funkcjonuje jako usprawiedliwienie rasizmu, kolonializmu, imperializmu i faszyzmu.
Bertrand LANÇON
Prof. Stéphane RATTI
Nadchodzi Barbaria
Wymazywanie antyku z naszej kultury jest wyrzeczeniem się humanizmu – piszą w głośnym apelu intelektualiści, profesorzy, helleniści i łacinnicy, historycy i filozofowie.
Prof. Chantal DELSOL
Nasza kultura nic nie znaczy bez dorobku Greków i Rzymian
Jesteśmy chrześcijanami, jesteśmy Europejczykami dzięki dziedzictwu starożytności. Skąd zatem pomysł, aby „wymazać antyk” z programów szkolnych, z uniwersytetów? Jakie są powody tego nagłego ataku?
Prof. Artur ANDRZEJUK
Permanentna obecność filozofii klasycznej
Dziś nie mamy do czynienia z myślą Platona lub Arystotelesa w czystej postaci, bo dzieje filozofii – najogólniej mówiąc – to epopeja ścierania się platonizmu i arystotelizmu, różnych ich modyfikacji, harmonizacji, a czasem także zakwestionowań. Od czasu do czasu w tej historii pada hasło powrotu do korzeni, często połączone z odrzuceniem narosłych przez stulecia interpretacji i korekt.
Prof. Marco PATRICELLI
To Grecy i Rzymianie uczynili nas Europejczykami
Demokracja zrodzona w cieniu greckich drzew oliwnych rozwinęła się w formy znane nam tak dobrze, że zapomnieliśmy nawet o jej początkach.
Jan ROKITA
Wielkie czyszczenie przeszłości
Prostota i łatwość użycia cepa zawsze fascynowała lewicowych intelektualistów. Ale zamiar ideologicznego wyczyszczenia uniwersytetów akurat z wiedzy o antyku jest jednak w istocie dość przypadkowym strzałem w ciemno.