Expo 2022 Łódź Polska. Rewitalizacja. Innowacje. Gospodarka
W czasie Expo planujemy pokazać dwie kwestie. Pierwsza to rewitalizacja — Łódź to świetny przykład na to, jak można zaadaptować dawną industrialną tkankę miasta do współczesności. Druga to innowacje. Przy okazji Expo w Polsce zamierzamy zaprezentować gościom, jak sprawdzają się nowoczesne technologie na co dzień w zarządzaniu procesami rozwojowymi – twierdzi Jerzy KWIECIŃSKI
.Wydarzenia takie jak wystawy światowe to świetna promocja organizujących je państw i miast. W czasie trwającej kilka miesięcy imprezy odwiedza ją nawet kilkanaście milionów gości. Każdy z nich poznaje przy okazji kulturę, zwyczaje, historię czy kuchnię gospodarza wydarzenia — wszystko to ma bezcenny walor promocyjny, pomaga budować pozytywne skojarzenia z danym państwem czy miastem.
To ważny aspekt, ale nie można pozwolić, by przysłonił on kwestię najważniejszą. Każde Expo ma charakter wybitnie gospodarczy. Staje się miejscem spotkań przedsiębiorców z najdalszych zakątków świata, a także rozmów polityków, którzy w swoich państwach odpowiadają za sprawy gospodarcze.
Trzeba o tym pamiętać z dwóch powodów. Pierwszy jest natury czysto ekonomicznej — wystawa jest miejscem spotkań ludzi biznesu, które mogą zaowocować cennymi kontaktami i kontraktami. Drugi powód jest związany z gospodarką pośrednio. Chodzi o świadomość, że Expo to możliwość dotarcia do biznesmenów, zwykle osób zaliczających się do grona najbardziej wpływowych w swoich środowiskach, miastach, krajach. Współuczestniczą m.in. przy dokonywaniu wyborów miejsc na przyszłe inwestycje. Także pod tym względem organizacja Expo przez Polskę jest dla nas ogromną szansą, którą zamierzamy wykorzystać.
Aby zrealizować główny cel — zdobyć prawo do organizacji wystawy światowej w 2022 r. — nawiązujemy współpracę z partnerami biznesowymi. Takimi, którzy są zainteresowani wejściem na polski rynek, a także takimi, którzy są rozpoznawalni za granicą. Zależy nam, by oni wspierali naszą kandydaturę. Już mamy podpisane umowy o kooperacji z dwoma organizacjami przedsiębiorców: Pracodawcami RP oraz Krajową Izbą Gospodarczą. To nie wszystko. Naszymi kooperantami zostały też znaczące (w kraju i za granicą) przedsiębiorstwa: Atlas, Ursus i IBM. Dołączy do nas także KGHM. To są uznane na świecie marki, które pomogą nam realizować nasz główny cel: przekonać innych do tego, by zgodzili się, żeby to Łódź otrzymała prawo organizacji wystawy światowej za pięć lat.
To nie jedyne nasze wysiłki w staraniach o organizację Expo. Do zdecydowanej większości państw świata premier Beata Szydło wysłała prośbę o poparcie naszej kandydatury. Oprócz tego ja, jako pełnomocnik do spraw Expo, a także pracownicy naszego resortu oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzimy rozmowy z przedstawicielami kolejnych państw, licząc, że uda nam się przekonać je do oddania na nas głosu. Wprawdzie głosowanie przesądzające o tym, kto zorganizuje wystawę światową w 2022 r., odbędzie się dopiero w listopadzie i większość państw jeszcze nie podjęła decyzji, ale już teraz zabiegamy o to, by mieć jak najwięcej sojuszników.
Expo nie ma wprawdzie takiej wagi politycznej jak Rada Bezpieczeństwa ONZ, ale naszą kampanię na rzecz przyznania nam prawa do organizacji tego wydarzenia w Łodzi prowadzimy na niewiele mniejszą skalę niż wtedy, gdy nasz rząd walczył o niestałe miejsce dla Polski w RB. W naszych staraniach o prawo do organizacji Expo kluczowe będą wrzesień i październik. Wtedy rozstrzygnie się, czy zdołamy przekonać do tego, że to właśnie Łódź i Polska powinny zorganizować wystawę w 2022 r. Wprawdzie nasi rywale — argentyńskie Buenos Aires i amerykańskie Minneapolis — mają nad nami przewagę, gdyż mają większą globalną rozpoznawalność, ale ostateczna decyzja będzie zależała od chłodnej kalkulacji państw głosujących, a o poparciu jednego z kandydatów mogą przesądzić detale. Dlatego liczymy, że uda nam się dystans do konkurentów nadrobić dobrym pomysłem na Łódź oraz wysoką aktywnością działań.
.Jaki to pomysł? W czasie Expo planujemy pokazać dwie kwestie. Pierwsza to rewitalizacja — Łódź to świetny przykład na to, jak można zaadaptować dawną industrialną tkankę miasta do współczesności. Druga to innowacje. Przy okazji Expo w Polsce zamierzamy zaprezentować gościom, jak sprawdzają się nowoczesne technologie na co dzień w zarządzaniu procesami rozwojowymi. W ten sposób będziemy mogli pokazać wizerunek Polski — kraju, który skutecznie przeprowadził transformację ustrojową, a także gospodarczą. Przygotowujemy także niespodzianki, aby w końcowym etapie przekonać kraje członkowskie BIE do naszej kandydatury.
Jerzy Kwieciński