Maciej ZIĘBA OP: Ciągłość i tożsamość
Maciej ZIĘBA OP

Maciej ZIĘBA OP

Ciągłość i tożsamość

Wobec braku własnych instytucji, wszechobecnej cenzury oraz grozy terroru społeczeństwo odbierało niepisaną lekcję, że tylko poprzez przekaz pamięci i kultywowanie wolności ducha można tworzyć i przedłużać wspólną tożsamość.

Papież FRANCISZEK: Wspominam Go jako wielkiego czciciela miłosierdzia
Papież FRANCISZEK

Papież FRANCISZEK

Wspominam Go jako wielkiego czciciela miłosierdzia

Problemy osobiste i rodzinne nie są jednak przeszkodą na drodze świętości i szczęścia. Nie były nią również dla młodego Karola Wojtyły, który jako chłopiec musiał zmierzyć się z utratą matki, brata i ojca.

Prof. George WEIGEL: Jean-Paul II – l’un des grands libérateurs
Prof. George WEIGEL

Prof. George WEIGEL

Jean-Paul II – l’un des grands libérateurs

Jean-Paul II insistait sur le lien entre la véritable liberté humaine et la vérité, et en particulier la vérité morale. Vivre dans la vérité était à ses yeux essentiel pour pouvoir vivre dignement dans la liberté.

Chantal DELSOL: Il polacco che ci aprì gli occhi
Prof. Chantal DELSOL

Prof. Chantal DELSOL

Il polacco che ci aprì gli occhi

In realtà fu lui che, con la sua stessa presenza, affrontò ciò che lo storico François Furet chiamava “il fascino universale dell’Ottobre”. Il mio Paese, la Francia, impiegò molto tempo per comprendere il comunismo. Più di altri paesi occidentali, tranne forse l’Italia. Negli anni Settanta l’intellighenzia francese era ancora fortemente marxista o filomarxista, ed il Partito Comunista (PC) aveva una forte posizione. Si era spesso sentito dire che L’Archipelago GULag fu in realtà scritto dalla CIA… Le ragioni di ciò…

Marin O'BRIEN: A non-Italian pope and one from behind the Iron Curtain!
Martin O’BRIEN

Martin O’BRIEN

A non-Italian pope and one from behind the Iron Curtain!

In Ireland John Paul II is most remembered for his heartfelt plea in Drogheda – greeted by wild applause – “in language of passionate pleading” to those engaged in violence : “On my knees I beg you to turn away from the paths of violence and return to the ways of peace.”

Massimo FAGGIOLI: Le dernier pape de l'Europe
Massimo FAGGIOLI

Massimo FAGGIOLI

Le dernier pape de l'Europe

Son idée de l’Europe avait été formée par la culture des nations et pas celle des Heimats (allemand: patrie, pays natal). Il savait interpréter l’identité européenne d’une manière créative. Au lieu de chercher en elle la source à laquelle l’Eglise devrait revenir, il la voyait comme pont unifiant le monde global et le catholicisme multiculturel. Tout d’abord, le choix de Karol Wojtyła signifiait la fin de la politique de la normalisation des relations du Vatican avec les pays communistes. Cependant,…

Мирослав Маринович: ІЗ КНИГИ ЖИТТЯ СВ. ІВАНА-ПАВЛА ІІ
Prof. Myrosław MARYNOWYCZ

Prof. Myrosław MARYNOWYCZ

ІЗ КНИГИ ЖИТТЯ СВ. ІВАНА-ПАВЛА ІІ

Цей Папа-паломник дав новий імпульс і польсько-українському примиренню. Зокрема, його слова, виголошені 2001 року у Львові, прозвучали справжнім апофеозом братання: «Настав час звільнитися від болісного минулого!

Maciej ZIĘBA OP: L'eredità di un “Ragazzo polacco”
Maciej ZIĘBA OP

Maciej ZIĘBA OP

L'eredità di un “Ragazzo polacco”

Giovanni Paolo II fu il primo Papa ad apprezzare il ruolo di uno stato di diritto democratico e di un’economia di libero mercato. Ma non incondizionatamente.

Krzysztof ZANUSSI: Que nous reste-t-il de Jean-Paul II?
Krzysztof ZANUSSI

Krzysztof ZANUSSI

Que nous reste-t-il de Jean-Paul II?

Poser une telle question a-t-il un sens ? Les jugements de l’histoire varient sans jamais être définitifs et on en formule volontiers à l’occasion d’anniversaires à chiffre rond qui, eux non plus, n’ont pas de signification objective.

Katarzyna DOMAŃSKA: Nowy feminizm w ujęciu Jana Pawła II i Edyty Stein. W rocznicę urodzin i kanonizacji Edyty Stein oraz pontyfikatu Jana Pawła II
Katarzyna DOMAŃSKA

Katarzyna DOMAŃSKA

Nowy feminizm w ujęciu Jana Pawła II i Edyty Stein. W rocznicę urodzin i kanonizacji Edyty Stein oraz pontyfikatu Jana Pawła II

Nowość papieskiego feminizmu zaznaczała się przede wszystkim w wydobyciu prawdziwego „geniuszu” kobiety. Jan Paweł II włączał biologiczną i psychiczną odmienność kobiety w takie rozumienie człowieczeństwa, które broni swej godności, ale nie nienawidzi; podkreśla swą oryginalność, ale nie dominuje; walczy o równouprawnienie, ale nie wyrzeka się powołania do macierzyństwa.