

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI
Jak pamiętać o św. Janie Pawle II?
Pamiętać o św. Janie Pawle II nie znaczy, by pilnować tylko kolejnych rocznic, lecz przede wszystkim, by stać się realizatorem tego, czym on żył i czemu poświęcił swoje życie.

Maciej ZIĘBA OP
Ciągłość i tożsamość
Wobec braku własnych instytucji, wszechobecnej cenzury oraz grozy terroru społeczeństwo odbierało niepisaną lekcję, że tylko poprzez przekaz pamięci i kultywowanie wolności ducha można tworzyć i przedłużać wspólną tożsamość.

Papież FRANCISZEK
Wspominam Go jako wielkiego czciciela miłosierdzia
Problemy osobiste i rodzinne nie są jednak przeszkodą na drodze świętości i szczęścia. Nie były nią również dla młodego Karola Wojtyły, który jako chłopiec musiał zmierzyć się z utratą matki, brata i ojca.

Tomasz KYCIA
Kontrowersje między słowiańskim papieżem a niemieckimi biskupami długo nie chciały się skończyć
Nieustanne napięcie między Janem Pawłem II a niemieckimi biskupami i teologami znajduje swoje odbicie także dzisiaj, w setną rocznicę urodzin Karola Wojtyły.

ks. Jan SOCHOŃ
Ma vie sous le signe de Jean-Paul II. Il montrait les limites des concessions que nous pouvons faire dans notre vie
Karol Wojtyła, Jean-Paul II, est devenu pour la majorité des Polonais et pour ma génération un modèle stratégique de vie

Prof. Chantal DELSOL
Il polacco che ci aprì gli occhi
In realtà fu lui che, con la sua stessa presenza, affrontò ciò che lo storico François Furet chiamava “il fascino universale dell’Ottobre”. Il mio Paese, la Francia, impiegò molto tempo per comprendere il comunismo. Più di altri paesi occidentali, tranne forse l’Italia. Negli anni Settanta l’intellighenzia francese era ancora fortemente marxista o filomarxista, ed il Partito Comunista (PC) aveva una forte posizione. Si era spesso sentito dire che L’Archipelago GULag fu in realtà scritto dalla CIA… Le ragioni di ciò…

Krzysztof ZANUSSI
Que nous reste-t-il de Jean-Paul II?
Poser une telle question a-t-il un sens ? Les jugements de l’histoire varient sans jamais être définitifs et on en formule volontiers à l’occasion d’anniversaires à chiffre rond qui, eux non plus, n’ont pas de signification objective.

Martin O’BRIEN
A non-Italian pope and one from behind the Iron Curtain!
In Ireland John Paul II is most remembered for his heartfelt plea in Drogheda – greeted by wild applause – “in language of passionate pleading” to those engaged in violence : “On my knees I beg you to turn away from the paths of violence and return to the ways of peace.”

Prof. Myrosław MARYNOWYCZ
ІЗ КНИГИ ЖИТТЯ СВ. ІВАНА-ПАВЛА ІІ
Цей Папа-паломник дав новий імпульс і польсько-українському примиренню. Зокрема, його слова, виголошені 2001 року у Львові, прозвучали справжнім апофеозом братання: «Настав час звільнитися від болісного минулого!

Prof. George WEIGEL
Jean-Paul II – l’un des grands libérateurs
Jean-Paul II insistait sur le lien entre la véritable liberté humaine et la vérité, et en particulier la vérité morale. Vivre dans la vérité était à ses yeux essentiel pour pouvoir vivre dignement dans la liberté.

Maciej ZIĘBA OP
L'eredità di un “Ragazzo polacco”
Giovanni Paolo II fu il primo Papa ad apprezzare il ruolo di uno stato di diritto democratico e di un’economia di libero mercato. Ma non incondizionatamente.

Prof. Massimo FAGGIOLI
Le dernier pape de l'Europe
Son idée de l’Europe avait été formée par la culture des nations et pas celle des Heimats (allemand: patrie, pays natal). Il savait interpréter l’identité européenne d’une manière créative. Au lieu de chercher en elle la source à laquelle l’Eglise devrait revenir, il la voyait comme pont unifiant le monde global et le catholicisme multiculturel. Tout d’abord, le choix de Karol Wojtyła signifiait la fin de la politique de la normalisation des relations du Vatican avec les pays communistes. Cependant,…

Katarzyna DOMAŃSKA
Nowy feminizm w ujęciu Jana Pawła II i Edyty Stein. W rocznicę urodzin i kanonizacji Edyty Stein oraz pontyfikatu Jana Pawła II
Nowość papieskiego feminizmu zaznaczała się przede wszystkim w wydobyciu prawdziwego „geniuszu” kobiety. Jan Paweł II włączał biologiczną i psychiczną odmienność kobiety w takie rozumienie człowieczeństwa, które broni swej godności, ale nie nienawidzi; podkreśla swą oryginalność, ale nie dominuje; walczy o równouprawnienie, ale nie wyrzeka się powołania do macierzyństwa.