Julia MISTEWICZ: Miesiąc w Paryżu. Dziesięć pomysłów. Marzec 2022

Miesiąc w Paryżu. Dziesięć pomysłów. Marzec 2022

Photo of Julia MISTEWICZ

Julia MISTEWICZ

Studiuje slawistykę na paryskim INALCO. Interesuje się promocją Polski, a także kulturą Europy Środkowo-Wschodniej i historią relacji Polska-Francja.

Ryc. Fabien CLAIREFOND

zobacz inne teksty Autora

OD REDAKCJI: Każdy miesiąc zaczynamy od rekomendacji tego, co w najbliższym czasie wypadałoby zobaczyć, usłyszeć, przeżyć w intelektualnej i kulturalnej stolicy kontynentu. Wybór tego, co najważniejsze!

1. Gallen-Kallela. Mythes et nature

.W Musée Jacquemart-André od 11 marca odbędzie się wystawa „Gallen-Kallela. Mythes et nature”. Fiński malarz Akseli Gallen-Kallela przedstawiał na swoich obrazach krajobrazy Finlandii i badał relację między człowiekiem a naturą. Fińskie krajobrazy w spojrzeniu artysty są pełne liryzmu i tajemniczości. Akseli Gallen-Kallela w swojej twórczości oddał siłę natury, która jest najważniejszym tematem w całej jego karierze artystycznej. Wystawa w Musée Jacquemart-André pozwala prześledzić zmiany w spojrzeniu malarza na przyrodę, a także zmieniające się w ciągu pór roku krajobrazy lasów i jezior Finlandii.

Gallen-Kallela. Mythes et nature, od 11 marca do 25 lipca 2022 r.
Musée Jacquemart-André, 158 boulevard Haussmann (8. dzielnica), metro Miromesnil.

2. Giovanni Boldini. Les plaisirs et les jours

.W Petit Palais pod koniec marca rozpocznie się wystawa poświęcona twórczości Giovanniego Boldiniego. Boldini był wnikliwym obserwatorem paryskich wyższych sfer przełomu XIX i XX wieku, które podziwiał, do których należał (przyjaźnił się m.in. z Proustem i Degasem) i które stały się ważnym tematem jego twórczości. Na swoich obrazach uwiecznił ich życie towarzyskie i kulturalne. Wystawa „Giovanni Boldini. Les plaisirs et les jours” to powrót do Paryża czasów Belle Époque.

Giovanni Boldini. Les plaisirs et les jours, od 29 marca do 24 lipca 2022 r.
Petit Palais, avenue Winston Churchill (8. dzielnica), metro Champs-Élysées – Clemenceau.

3. Pionnières. Artistes dans le Paris des années folles

.Tegoroczne wystawy w całej Francji przybliżają twórczość kobiet. W Musée du Luxembourg zaczyna się wystawa poświęcona kobietom robiącym karierę artystyczną na początku XX wieku. Na ekspozycji prezentowana będzie twórczość kobiet, które jako jedne z pierwszych kształciły się w szkołach artystycznych, dotychczas zarezerwowanych dla mężczyzn. Poprzez dzieła takich malarek, jak Sonia Delaunay czy Tamara Łempicka, pokazane są rola, jaką odegrały kobiety w sztuce nowoczesnej, i wpływ, jaki wywarły na późniejszych artystów.

Pionnières. Artistes dans le Paris des années folles, od 2 marca do 10 lipca 2022 r.
Musée du Luxembourg, 19 rue de Vaugirard (6. dzielnica), metro Rennes.

4. Le décor impressionniste. Aux sources des Nymphéas

.Wystawa w Musée de l’Orangerie poświęcona jest obecności impresjonizmu w przedmiotach dekoracyjnych, z którymi rzadko jest wiązany – w przeciwieństwie do innych kierunków w sztuce. Mimo to czołowi impresjoniści, jak choćby Degas czy Manet, oprócz obrazów tworzyli również malowidła ścienne, motywy wykorzystywane na wachlarzach czy ceramice. Część dzieł impresjonistów, które przedstawiane są obecnie jako obrazy w muzeach, była zresztą początkowo tworzona jako element dekoracji wnętrz.

Na wystawie prezentowane jest kilkadziesiąt przedmiotów dekoracyjnych, których część pokazywana jest we Francji po raz pierwszy, z motywami autorstwa takich malarzy jak Monet, Cézanne czy Renoir.

Le décor impressionniste. Aux sources des Nymphéas, od 2 marca do 11 lipca 2022 r. Musée de l’Orangerie, Jardin des Tuileries (1. dzielnica), metro Concorde.

5. James McNeill Whistler (1834–1903). Chefs-d’œuvre de la Frick Collection, New York

W Musée d’Orsay prezentowane są dzieła Jamesa McNeilla Whistlera wypożyczone z nowojorskiej Frick Collection. Część z przedstawionych na wystawie obrazów amerykańskiego malarza opuściła Stany Zjednoczone po raz pierwszy od ponad stu lat.

Twórczość artysty, na którą wpływ wywarły wczesna faza impresjonizmu i japońska grafika, charakteryzuje się subtelnymi zestawieniami barw, które zwracają uwagę na wszystkich prezentowanych na wystawie dziełach, zarówno na pejzażach morskich, jak i na portretach.

James McNeill Whistler (1834–1903), Chefs-d’œuvre de la Frick Collection, New York, do 8 maja 2022 r.

Musée d’Orsay, 1 rue de la Légion d’Honneur (7. dzielnica), RER Musée d’Orsay

6. Toyen, l’écart absolu

W Musée d’Art Moderne od 25 marca odbędzie się wystawa poświęcona jednej z czołowych postaci surrealizmu w malarstwie. Toyen, właśc. Marie Čermínová, pochodząca z Czech, w latach dwudziestych należała do czeskiej awangardy, a w połowie lat trzydziestych uczestniczyła w tworzeniu czeskiego surrealizmu. W 1948 r. artystka opuściła komunistyczną Czechosłowację i emigrowała do Paryża, gdzie związała się z francuskimi surrealistami, jednocześnie tworząc odrębny, charakterystyczny styl. Wystawa, pokazująca różne etapy twórczości czeskiej artystki, organizowana jest przez paryskie Musée d’Art Moderne, Galerię Narodową w Pradze i Kunsthalle w Hamburgu.

Toyen, l’écart absolu, od 25 marca do 24 lipca 2022 r.

Musée d’Art Moderne, 11 avenue du Président Wilson (16. dzielnica), metro Iéna

7. Femmes photographes de guerre

.Musée de la Libération de Paris poświęciło wystawę kobietom, które dokumentowały konflikty zbrojne, pracując jako fotoreporterki wojenne. Na wystawie będzie można zobaczyć osiemdziesiąt zdjęć wykonanych przez kobiety podczas wojen w różnych częściach świata, od 1936 do 2011 r. Autorkami zdjęć są kobiety, których praca spotkała się z uznaniem na świecie: Gerda Taro, Lee Miller, Catherine Leroy, Christine Spengler, Françoise Demulder, Susan Meiselas, Carolyn Cole i Anja Niedringhaus. Wystawa współorganizowana jest przez Kunstpalast w Düsseldorfie.

Femmes photographes de guerre, od 8 marca 2022 r.
Musée de la Libération de Paris, 4 Avenue du Colonel Henri Rol-Tanguy (14. dzielnica), metro Denfert-Rochereau.

8. Charles Camoin, un fauve en liberté

.Charles Camoin, pochodzący z Marsylii artysta, przyjaciel Matisse’a i jedna z czołowych postaci artystycznego Montmartre’u, w swojej twórczości łączył wpływy fowizmu z motywami zaczerpniętymi z paryskiego życia społecznego. Wystawa w Musée de Montmartre pokazuje rozwój sztuki Charles’a Camoina, skupionej na poszukiwaniu oddania wrażeń poprzez barwę. Poprzez zaprezentowanie obrazów artysty w porządku chronologicznym i tematycznym organizatorzy wystawy chcą pokazać ewolucję artysty od związków ze śródziemnomorskimi fowistami po jego wejście w krąg paryskiej bohemy przy zachowaniu przez niego własnego, charakterystycznego stylu.

Charles Camoin, un fauve en liberté, od 11 marca do 11 września 2022 r.
Musée de Montmartre, 12 rue Cortot (18. dzielnica), metro Lamarck-Caulaincourt.

9. 1882, un été nordique au château de Maisons

.W zamku w Maisons-Laffitte odbędzie się wystawa opowiadająca nieznany epizod z historii miasta, kiedy to ostatni jego właściciel Wilhelm Tilman Grommé udostępnił część zamku i ogrodów zaprzyjaźnionemu fińskiemu malarzowi Adolfowi von Beckerowi, a także dwóm innym malarzom z Finlandii. Maisons-Laffitte stało się wówczas miejscem twórczości artystów nordyckich, a okolice zamku były inspiracją do ich dzieł. Na wystawie będzie można zobaczyć obrazy artystów przebywających w Maisons-Laffitte, pochodzące ze zbiorów fińskich muzeów. Jednocześnie prezentowane są obrazy Wilhelma Tilmana Grommé oraz archiwa przybliżające postać malarza, kolekcjonera i ostatniego właściciela zamku, oraz jego znajomość z artystami nordyckimi.

1882, un été nordique au château de Maisons, od 12 marca do 27 czerwca 2022 r.
Château de Maisons, 2 avenue Carnot, Maisons-Laffitte, RER A Maisons Laffitte.

10. Georges Franju w Cinémathèque

.Od 9 do 27 marca w Cinémathèque Française będzie wyświetlany cykl filmów Georges’a Franju. Franju, który wraz z Henrim Langlois założył Cinémathèque Française, filmotekę narodową – w której początkowo gromadzono filmy nieme, chroniąc je przed zapomnieniem – wyreżyserował kilkadziesiąt filmów. W Cinémathèque będzie można obejrzeć zarówno jego pierwsze filmy, które zapewniły mu status jednego z najważniejszych twórców filmów dokumentalnych, jak i późniejsze realizacje, bliskie surrealizmowi. Będzie również wyświetlony film poświęcony życiu i twórczości Georges’a Franju, Seul Franju, w reżyserii Sonii Cantalapiedry.

Georges Franju, od 9 do 27 marca 2022 r.
Cinémathèque Française, 51 rue de Bercy (12. dzielnica), metro Cour Saint-Émilion.

Julia Mistewicz

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 7 marca 2022