Prof. Zbigniew STAWROWSKI: Czy Polsce potrzebna jest dziś wielka opowieść?
Prof. Zbigniew STAWROWSKI

Prof. Zbigniew STAWROWSKI

Czy Polsce potrzebna jest dziś wielka opowieść?

My, Polacy, nie potrzebujemy niczego wymyślać, bo ta opowieść jest w nas albo – mówiąc mocniej i wprost – my sami nią jesteśmy. Jesteśmy nie jedną z wielu, nie byle jaką, ale zupełnie wyjątkową opowieścią.

Anna MAKUCH: Zatapiani narracyjnym chaosem
Anna MAKUCH

Anna MAKUCH

Zatapiani narracyjnym chaosem

Wytworzenie pamięci kulturowej zwraca naszą uwagę na kwestie fundamentalne: co trzeba pamiętać? Czego nie wolno zapomnieć? Które zasoby pamięci należy przekazywać, zachowywać i wspominać?

Piotr ŚWITALSKI: Miliardy rubli na fabrykę trolli i botów. Unia Europejska wobec dezinformacji.
Piotr ŚWITALSKI

Piotr ŚWITALSKI

Miliardy rubli na fabrykę trolli i botów. Unia Europejska wobec dezinformacji.

W 2019 r. Rosja wydała na wszelkie środki masowego przekazu i komunikacji, uwzględniając zarówno formy oficjalne, jak i tzw. armie botów i fabryki trolli, około miliarda euro. Tymczasem Unia Europejska w analogicznym okresie zwiększyła budżet przeznaczony na walkę z dezinformacją do 5 milionów euro.

Papież FRANCISZEK: Życie staje się historią
Papież FRANCISZEK

Papież FRANCISZEK

Życie staje się historią

Chciałbym Orędzie na ten rok poświęcić tematowi narracji, ponieważ wierzę, że aby się nie zagubić, powinniśmy oddychać prawdą dobrych historii, takich, które budują, a nie niszczą; historii, które pomagają odnaleźć korzenie i siłę, aby iść razem naprzód.

Adam TALAROWSKI: Paweł Włodkowic kontra reszta świata
Adam TALAROWSKI

Adam TALAROWSKI

Paweł Włodkowic kontra reszta świata

Sprzężenie pragmatycznych, konkretnych celów politycznych z oryginalnym, humanistyczno-chrześcijańskim podejściem podpartym najwyższymi – na miarę swej epoki – standardami naukowo-intelektualnymi zaowocowało zaprezentowaniem wobec całej Europy takich idei, o których dziś możemy z dumą mówić jako o polskim wkładzie w rozwój myśli europejskiej w XV wieku.

Prof. Waldemar CHROSTOWSKI: Hagada - siła opowieści
Ks. prof. Waldemar CHROSTOWSKI

Ks. prof. Waldemar CHROSTOWSKI

Hagada - siła opowieści

Pierwszy przykład skuteczności narracji? Izrael. Nigdzie chyba nie widać siły opowieści tak silnie, jak w tym kraju. Narracja, opowieść, story stanowią fundament konstytuujący tożsamość narodu, wokół narracji budowana jest wspólnota.

Prof. Szewach WEISS: Hagada, opowieść o tożsamości
Prof. Szewach WEISS

Prof. Szewach WEISS

Hagada, opowieść o tożsamości

Żydowska tożsamość opiera się na powtarzanych przez pokolenia opowieściach. Dzięki nim Żydzi czują więź z poprzednimi pokoleniami i mają gwarancję, że następne generacje będą kultywować tradycje i zwyczaje.

Marek KACPRZAK: "Siła narracji. Powrót do ogniska"
Marek KACPRZAK

Marek KACPRZAK

"Siła narracji. Powrót do ogniska"

Jeśli tekst pisany przestaje być używany, to oralność zyskuje na znaczeniu. Telewizja w tym wypadku zastępuje opowiadającego przedstawiciela starszyzny ludu, a właściwie jest świetnym nośnikiem treści mówionych. Mimo że potrafimy czytać i pisać, duża część z nas przestaje korzystać z tych umiejętności. Cofa się w swych formach komunikacji tylko do oralności. Przekazów słownych i to tylko do tych, które komunikują jednostronnie. Stajemy się oralnymi odbiorcami.

Piotr WEREŚNIAK: "Bajki kolonizatorów i bajki kolonizowanych"
Piotr WEREŚNIAK

Piotr WEREŚNIAK

"Bajki kolonizatorów i bajki kolonizowanych"

Bajki (opowieści, narracje) bardzo szczelnie wypełniają ludzki świat od zarania homo sapiens. Można śmiało zaryzykować twierdzenie, że opowieści BUDUJĄ nasz świat, bo wszystko, co nie jest naszym osobistym doświadczeniem, jest jakąś opowieścią, jest bajką, jest czyjąś narracją. Każda władza, każda religia, każdy system ekonomiczny i ustrój państwowy oparty jest na “całkowicie prawdziwej” opowieści.

Jan OŁDAKOWSKI: "Muzea - świeckie kaplice spraw najważniejszych"
Jan OŁDAKOWSKI

Jan OŁDAKOWSKI

"Muzea - świeckie kaplice spraw najważniejszych"

Muzeum narracyjne nie jest instytucją rodem z XIX wieku, wymagającą od widza kompetencji intelektualnej niezbędnej do odbioru treści – w dobie cyfryzacji formą bliższe jest filmowi i sztuce.

Tomasz KUŁAKOWSKI: "Narrator Rosji. Polski dziennikarz patrzy na Władimira Putina"
Tomasz KUŁAKOWSKI

Tomasz KUŁAKOWSKI

"Narrator Rosji. Polski dziennikarz patrzy na Władimira Putina"

To wielka sprawa kilka godzin odpowiadać na pytania dziennikarzy, prowadzić konferencję prasową, żartować. Przy przy okazji nie powiedzieć nic, co trafiłoby do światowych serwisów. Po czym zakończyć mowę i sprzedać newsa o zamiarze ułaskawienia swojego wroga numer jeden.