Artur Szklener powołany na kolejną siedmioletnią kadencję szefa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Artur Szklener powołany na kolejną siedmioletnią kadencję szefa Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina

Wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński powołał dr. Artura Szklenera na stanowisko dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Kolejna, siedmioletnia kadencja rozpocznie się 1 stycznia 2023 r.

.Artur Szklener jest z wykształcenia muzykologiem (ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim) i menedżerem kultury. W latach 1994-1995 był stypendystą Exeter University w Wielkiej Brytanii, w latach 1994-1997 programu Phare w Londynie, Pradze, Brnie i Krakowie.

W latach 1992-1994 pełnił funkcję prezesa Koła Naukowego Studentów Muzykologów, od 1996 r. był zastępcą redaktora naczelnego „ViVO” – muzycznego czasopisma studentów i absolwentów Akademii Muzycznej oraz Muzykologii, a także wiceprezesem stowarzyszenia młodych muzyków i muzykologów „Koryfeusz”.

Studia ukończył w 1997 r. otrzymując dyplom z wyróżnieniem („Fantazja f-moll” Chopina w świetle współczesnych metod analitycznych). Od tego czasu prowadzi zajęcia w Instytucie Muzykologii UJ. W 2008 r. obronił rozprawę doktorską pod tytułem „Idiom melodyki Chopina”. Artur Szklener od 2001 r. związany jest z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina w Warszawie, początkowo jako pracownik merytoryczny, następnie koordynator programu naukowego, zaś od 2009 do 2012 r. jako zastępca dyrektora ds. nauki i wydawnictw. 1 maja 2012 r. objął w Instytucie stanowisko dyrektora.

Jest redaktorem serii publikacji naukowych wieńczących coroczne konferencje chopinowskie oraz współtwórcą serii wydawniczej „Dzieła Chopina”. Wydanie faksymilowe. Jego badania naukowe skupiają się wokół dzieła Fryderyka Chopina oraz metod analizy muzyki tonalnej.

Popularyzacja muzyki Chopina – działanie na wskroś polskie

.”W dniu ogłoszenia wyników poprzedniego Konkursu Chopinowskiego, w 2015 roku, hasło „Chopin” było w azjatyckich wyszukiwarkach internetowych wyszukiwane częściej niż „shopping”. W dniu ogłoszenia wyników w 2021 roku – nagrania konkursowe obejrzano niemal 3 miliona razy” – pisał Artur Szklener podsumowując ostatnią edycję konkursu [LINK].

“W 2. połowie XX wieku Konkurs Chopinowski wyłaniał sławy światowej pianistyki. Maurizio Pollini, Martha Argerich, Garrick Ohlsson czy Krystian Zimerman to muzycy symbole, ambasadorzy chopinistyki i legendy pianistyki, artyści budujący prestiż warszawskiego wydarzenia. Ale i „wielcy przegrani”, jak Władimir Aszkenazi czy Ivo Pogorelić, tworzyli renomę konkursu.

Od roku 2010, 200-lecia urodzin Chopina, konkurs organizowany jest przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie, instytucję powołaną przez polski parlament w celu ochrony i kultywowania dziedzictwa polskiego kompozytora. Już w 2010 r. wszystkie przesłuchania były transmitowane online, a publiczność z całego świata mogła dyskutować na żywo w sieci. Od tego czasu postęp technologiczny i powszechna dostępność urządzeń odbierających streaming spowodowały zwiększenie zainteresowania i zasięgów o rzędy wielkości. Specjaliści mówią o miliardach odsłon informacji o konkursie na świecie, w samej Polsce szacuje się tę wielkość na poziomie 250 mln” – pisze dyrektor NIFC.

“Chopin to najsilniejsza polska marka”

.”Chopin jest najbardziej rozpoznawalną na świecie polską marką kulturową, a Konkurs Chopinowski jest tej marki najważniejszą dźwignią. W tym roku wydarzenie cieszy się rekordowo dużym zainteresowaniem zarówno wśród muzyków, jak i publiczności ze wszystkich stref czasowych – pisze Artur Szklener na łamach miesięcznika “Wszystko co Najważniejsze” [LINK].

PAP/Wszystko Co Najważniejsze/AJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 27 grudnia 2022