Musimy, i to szybko, zabrać się do wprowadzenia zmian systemowych, które pozwolą Polsce opuścić grupę państw uboższych i wyjść z pułapki państw średniego rozwoju. Technokratyczne europejskie i francuskie elity myślą, że wiedzą, co jest dla nas dobre, lepiej niż my. Obsesja centryzmu i eliminacja skrajności są zagrożeniem dla demokracji, tymczasem w ostatnich wyborach parlamentarnych we Francji zwyciężyły skrajności – mówi prof. Chantal DELSOL w rozmowie z Katarzyną STAŃKO. Mélenchon jest postacią francuskiego antyestablishmentu politycznego i gospodarczego. To polityk ideolog w młodości bliski trockistom, komunista, a potem socjalista. Antykapitalista, krytyk UE, strefy euro i zwolennik wyjścia Francji z NATO. Przed agresją Rosji na Ukrainę powtarzał, że agresorem nie jest Rosja, ale Stany Zjednoczone, które stanowią zagrożenie dla globalnego bezpieczeństwa. Władzę przejmuje nowe pokolenie. Czeka nas przełom, o jakim nam się nawet nie śniło. We Francji przechodzimy rodzaj rewolucji kulturalnej, a prezydent Emmanuel Macron jest ostatnią głową państwa wybraną przez generację baby boomers – mówi francuski historyk, wykładowca i pisarz Pierre Vermeren w rozmowie z Katarzyną Stańko. Polska potrzebuje powrotu Francji do Europy Środkowej, powrotu zainteresowania, i to nie tylko do Warszawy – mówi prof. Zdzisław Krasnodębski.
Nr 65. „Wszystko co Najważniejsze” już jest w EMPiK-ach, Księgarni Polskiej w Paryżu, a wysyłkowo i w prenumeracie – w Sklepie Idei. W 64. numerze miesięcznika Wszystko co Najważniejsze teksty m.in.: Michała STRĄKA, Andrzeja KRAJEWSKIEGO, Chantal DELSOL, Jana ROKITY, prof. Andrzeja NOWAKA, Jacka HOŁÓWKI i Édouardo BALLADURA. Można oczekiwać od historyków i polityków, że zgodzą się wspólnie opisać zasadniczy dylemat i odnieść do kilku kwestii. Czy śmierć stu tysięcy Polaków realnie przybliżała niepodległość Ukrainy? Kiedy ta niepodległość została efektywnie zdobyta? Czy można ją było osiągnąć w inny sposób? I czy teraz możemy wreszcie powiedzieć sobie prawdę na ten temat? Od XVIII po próg XX w. ogromna była siła oddziaływania sztuki francuskiej na polską kulturę artystyczną – pisze prof. Jerzy MIZIOŁEK. II wojnę światową opowiedzieli światu Amerykanie za sprawą wysokobudżetowych superprodukcji, które – owszem– popularyzowały temat, ale często za sprawą uogólnień czy celowych zabiegów narracyjnych przyczyniały się do powstania fałszywych mitów. |