

Prof. Wiesław RATAJCZAK
Måneskin i Dante. Trochę inaczej o włoskich wyborach
Czy można włoskie doświadczenie uogólnić, odnieść do innych krajów Europy? Przyspieszenie i zradykalizowanie rewolucji kulturowej wywołują w wielu krajach reakcję obronną, zwłaszcza w czasach, kiedy ryzyko utraty życia lub co najmniej ekonomicznych podstaw egzystencji jest realną groźbą.

Anne APPLEBAUM
Nowi purytanie
Społeczne normy ulegają zmianie – często na lepsze. Biada jednak tym, którzy za nimi nie nadążają, bo kara może być szybka i bezlitosna.

Bertrand LANÇON
Prof. Stéphane RATTI
Nadchodzi Barbaria
Wymazywanie antyku z naszej kultury jest wyrzeczeniem się humanizmu – piszą w głośnym apelu intelektualiści, profesorzy, helleniści i łacinnicy, historycy i filozofowie.

Billy BECKETT
Porzućmy antyk. Historia to nie biało-supremacyjne przedsięwzięcie
Antyk pojawił się w czasach oświecenia jako „ponowne odkrycie” czystszej, nadrzędnej formy kultury europejskiej. Od tamtego czasu powszechnie funkcjonuje jako usprawiedliwienie rasizmu, kolonializmu, imperializmu i faszyzmu.

Prof. Hanna-Barbara GERL-FALKOVITZ
Komu wolno przebaczać historyczne winy?
Jak możemy myśleć o przebaczeniu, nie kwestionując faktów przeszłości? Odpowiedź jest prosta: nie jesteśmy w stanie wymazać faktów, więc należy czerpać z nich naukę i próbować iść dalej.

Prof. Chantal DELSOL
Nasza kultura nic nie znaczy bez dorobku Greków i Rzymian
Jesteśmy chrześcijanami, jesteśmy Europejczykami dzięki dziedzictwu starożytności. Skąd zatem pomysł, aby „wymazać antyk” z programów szkolnych, z uniwersytetów? Jakie są powody tego nagłego ataku?

Birgit KELLE
Kultura unieważniania wymyka się spod kontroli
Wolność mówienia jedynie tego, co nieszkodliwe, nie jest wolnością, o którą warto walczyć.

Dariusz KOWALCZYK SJ
Triada i Trójca. Marsz przez instytucje w perspektywie teologicznej
W „marszu przez instytucje” kluczową rolę odgrywają różnego rodzaju mniejszości, głównie tzw. mniejszości seksualne.

Prof. Artur ANDRZEJUK
Permanentna obecność filozofii klasycznej
Dziś nie mamy do czynienia z myślą Platona lub Arystotelesa w czystej postaci, bo dzieje filozofii – najogólniej mówiąc – to epopeja ścierania się platonizmu i arystotelizmu, różnych ich modyfikacji, harmonizacji, a czasem także zakwestionowań. Od czasu do czasu w tej historii pada hasło powrotu do korzeni, często połączone z odrzuceniem narosłych przez stulecia interpretacji i korekt.

Emmanuel MACRON
Napoleon Bonaparte jest częścią nas
Kochamy Napoleona, ponieważ jego życie ma smak tego, co możliwe, a jednocześnie jest zaproszeniem do podjęcia ryzyka, do zaufania swojej wyobraźni, do bycia w pełni sobą. Życie Napoleona jest także pieśnią rozumu.

Jan ROKITA
Wielkie czyszczenie przeszłości
Prostota i łatwość użycia cepa zawsze fascynowała lewicowych intelektualistów. Ale zamiar ideologicznego wyczyszczenia uniwersytetów akurat z wiedzy o antyku jest jednak w istocie dość przypadkowym strzałem w ciemno.