Konrad WERNER
Od oświecenia do przebudzenia. Przekorna obrona wokizmu
Rewizjonizm historyczny właściwy dla wokizmu, jak to się czasem krytycznie określa, jest szansą dla naszej postoświeceniowej kultury na odzyskanie sensu wiedzy jako przeżywanej zbiorowej pamięci, w której naturalnie miesza się przeszłość z teraźniejszością, dostarczając punktów odniesienia, łącząc znaki, symbole, wskazówki ponad przepaścią czasu.
Prof. Andrzej ZYBERTOWICZ
Świeckie opium dla mas?
Korporacje zaangażowały się w regulowanie warunków, w jakich przebiegają debaty publiczne – aż do poziomu wyrzucania z hukiem z pracy ludzi.
Prof. Lynn GREENKY
Co to jest cancel culture?
Cancel culture to odwrotność debaty uniwersyteckiej. Jej miarą jest cisza nigdy niewygłoszonych wystąpień mówców, których nie zaproszono lub których udział odwołano. Zamiast bronić prawa do zabierania głosu i wymagać od ludzi szerzących nieprawdę lub podsycających animozje i wrogość, aby uzasadnili swoje poglądy i ponosili odpowiedzialność za wynikające z nich krzywdy, cancel culture woli się mścić, uciszając oponentów.
Prof. Wiesław RATAJCZAK
Måneskin i Dante. Trochę inaczej o włoskich wyborach
Czy można włoskie doświadczenie uogólnić, odnieść do innych krajów Europy? Przyspieszenie i zradykalizowanie rewolucji kulturowej wywołują w wielu krajach reakcję obronną, zwłaszcza w czasach, kiedy ryzyko utraty życia lub co najmniej ekonomicznych podstaw egzystencji jest realną groźbą.
Anne APPLEBAUM
Nowi purytanie
Społeczne normy ulegają zmianie – często na lepsze. Biada jednak tym, którzy za nimi nie nadążają, bo kara może być szybka i bezlitosna.
Billy BECKETT
Porzućmy antyk. Historia to nie biało-supremacyjne przedsięwzięcie
Antyk pojawił się w czasach oświecenia jako „ponowne odkrycie” czystszej, nadrzędnej formy kultury europejskiej. Od tamtego czasu powszechnie funkcjonuje jako usprawiedliwienie rasizmu, kolonializmu, imperializmu i faszyzmu.
Bertrand LANÇON
Prof. Stéphane RATTI
Nadchodzi Barbaria
Wymazywanie antyku z naszej kultury jest wyrzeczeniem się humanizmu – piszą w głośnym apelu intelektualiści, profesorzy, helleniści i łacinnicy, historycy i filozofowie.
Prof. Hanna-Barbara GERL-FALKOVITZ
Komu wolno przebaczać historyczne winy?
Jak możemy myśleć o przebaczeniu, nie kwestionując faktów przeszłości? Odpowiedź jest prosta: nie jesteśmy w stanie wymazać faktów, więc należy czerpać z nich naukę i próbować iść dalej.
Prof. Chantal DELSOL
Nasza kultura nic nie znaczy bez dorobku Greków i Rzymian
Jesteśmy chrześcijanami, jesteśmy Europejczykami dzięki dziedzictwu starożytności. Skąd zatem pomysł, aby „wymazać antyk” z programów szkolnych, z uniwersytetów? Jakie są powody tego nagłego ataku?
Birgit KELLE
Kultura unieważniania wymyka się spod kontroli
Wolność mówienia jedynie tego, co nieszkodliwe, nie jest wolnością, o którą warto walczyć.
Prof. Dariusz KOWALCZYK SJ
Triada i Trójca. Marsz przez instytucje w perspektywie teologicznej
W „marszu przez instytucje” kluczową rolę odgrywają różnego rodzaju mniejszości, głównie tzw. mniejszości seksualne.
Prof. Artur ANDRZEJUK
Permanentna obecność filozofii klasycznej
Dziś nie mamy do czynienia z myślą Platona lub Arystotelesa w czystej postaci, bo dzieje filozofii – najogólniej mówiąc – to epopeja ścierania się platonizmu i arystotelizmu, różnych ich modyfikacji, harmonizacji, a czasem także zakwestionowań. Od czasu do czasu w tej historii pada hasło powrotu do korzeni, często połączone z odrzuceniem narosłych przez stulecia interpretacji i korekt.
Jan ROKITA
Wielkie czyszczenie przeszłości
Prostota i łatwość użycia cepa zawsze fascynowała lewicowych intelektualistów. Ale zamiar ideologicznego wyczyszczenia uniwersytetów akurat z wiedzy o antyku jest jednak w istocie dość przypadkowym strzałem w ciemno.
Emmanuel MACRON
Napoleon Bonaparte jest częścią nas
Kochamy Napoleona, ponieważ jego życie ma smak tego, co możliwe, a jednocześnie jest zaproszeniem do podjęcia ryzyka, do zaufania swojej wyobraźni, do bycia w pełni sobą. Życie Napoleona jest także pieśnią rozumu.