Nie kupuj followersów, fanów, polubień w mediach 2.0. W ten sposób ściągniesz na siebie złą karmę

Guy KAWASAKI

Ikona marketingu 2.0. Współzałożyciel Alltop.com i partner Garage Technology Ventures. Wśród dziewięciu bestsellerowych książek, które napisał, są m.in. „Sztuka rozpoczynania” i „Rewolucyjne pomysły” oraz wydana ostatnio przez Helion „Oczarowanie. Sztuka zmieniania serc, umysłów i czynów”. Kawasaki ukończył Uniwersytet Stanford, a dyplom MBA zdobył na UCLA.

Ryc.: Fabien Clairefond

zobacz inne teksty autora

.Media społecznościowe mają określony zestaw oczekiwań i reguł postępowania, a użytkownicy oczekują, że firmy będą przestrzegać tych zasad.

.Kupieni fani oraz ich polubienia i plusy dają mało trwałych korzyści, ponieważ użytkownicy ci nie nawiązują żadnej interakcji z treścią i po prostu nie są nią zainteresowani. Być może nigdy nie zostaniesz przyłapany na tym, że kupiłeś fanów, ale robiąc to, ściągasz na siebie złą karmę — a ta nie zna litości.

Jest jeden wyjątek od mojego ogólnego zalecenia, aby nie kupować fanów. Dotyczy on płacenia za promowanie wpisów i stron na Facebooku. Tak bowiem działa Facebook — na tej samej zasadzie, jakbyś płacił za reklamę w innych mediach.

.Nie przekazuj obowiązków związanych z aktywnością w mediach społecznościowych „ekspertom”, którzy mają maksymalnie stu fanów, piszą tweet raz na miesiąc i liczą sobie horrendalne kwoty za swoje usługi. Dobrą zasadą jest, aby nigdy nie słuchać rad kogoś, kto ma mniej obserwujących niż Ty.

Jeśli posłuchasz moich zaleceń, nie będziesz potrzebować agencji. A jeżeli sam prowadzisz taką agencję i zamierzasz zastosować się do moich rad, to być może teraz Twoje wysokie stawki będą już uzasadnione.

SZTURONie zrozum mnie źle. Uwielbiam stażystów. Wnoszą świeże spojrzenie i nową wrażliwość do mediów społecznościowych. Chcę tylko, żebyś potraktował swoją aktywność na tych portalach poważnie i zatrudnił do tego odpowiednie osoby, ponieważ wielu użytkowników internetu wyznaje zasadę „jesteś tym, co udostępniasz”. A jeśli już upierasz się przy zatrudnieniu stażysty, każ mu chociaż przeczytać te słowa, a potem przez kilka tygodni sprawdzaj każdy jego wpis i komentarz.

Guy Kawasaki
Fragment najnowszej książki „Sztuka rozpoczynania 2.0”. Wyd.OnePress/Helion.
POLECAMY WERSJĘ E-BOOK I PRINT:
[LINK].

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.

Chcę otrzymywać powiadomienia o najnowszych tekstach.

Autorzy wszyscy autorzy

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Y Z