Michał KŁOSOWSKI: Śmierć rodzi piękno Michał KŁOSOWSKI: Śmierć rodzi piękno
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Śmierć rodzi piękno

Piramida Cheopsa w Gizie, Tadź Mahal w Indiach, jaskinia Szanidar w Iranie. Co łączy te wszystkie miejsca, niezwykłe przecież na mapie historii świata? Przeznaczenie. A dokładniej rzecz ujmując, cel: są bramą do innego świata, grobowcami, mauzoleami, pomnikami pamięci, dzięki którym ci, którzy odeszli, stale są wśród nas obecni.

Theresa Aletheia NOBLE FSP: Memento mori nie jest chwilowym trendem, lecz starożytną praktyką Theresa Aletheia NOBLE FSP: Memento mori nie jest chwilowym trendem, lecz starożytną praktyką
Theresa Aletheia NOBLE FSP

Theresa Aletheia NOBLE FSP

Memento mori nie jest chwilowym trendem, lecz starożytną praktyką

W chwili, w której się rodzisz, zaczynasz umierać. Możesz umrzeć za 50 lat, za 10, może jutro lub nawet dziś. Lecz bez względu na to, kiedy to nastąpi, śmierć czeka każdego człowieka, bogatego czy biednego, starego czy młodego, wierzącego czy niewierzącego.

Michał KŁOSOWSKI: Kiedy odchodzą Michał KŁOSOWSKI: Kiedy odchodzą
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Kiedy odchodzą

Zapomnieliśmy o śmierci, zapomnieliśmy o życiu. Jakoś to w końcu z dnia na dzień idzie, przecież nie ma co narzekać. Jest trwanie, kumulowanie, konsumpcja. Zabawa i radość, bo przecież nie ma w tym nic złego. Przechyla się na naszą stronę szala, na której wszystko jest dobrze i pięknie, i chcemy, żeby tak pozostało. Ale ciężar na drugiej szali staje się coraz większy, gromadzi wszystkie smutki świata. I w najmniej spodziewanym momencie przeważa.

Prof. Thomas W. LAQUEUR: Kulturowa historia zwłok Prof. Thomas W. LAQUEUR: Kulturowa historia zwłok
Prof. Thomas W. LAQUEUR

Prof. Thomas W. LAQUEUR

Kulturowa historia zwłok

Współczesna antropologia sugeruje, że powszechna i nieubłagana śmierć zagłusza – a przynajmniej wydaje się zagłuszać – ból matek.

Roland MASZKA: Ars moriendi w gimnazjum Roland MASZKA: Ars moriendi w gimnazjum
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Ars moriendi w gimnazjum

Uczeń, nawet jeśli ma kilkanaście lat, powinien rozumieć, że śmierć nie jest wyłącznie medialnym echem, które mnie nie dotyczy, nie jest wirtualnym odzyskiwaniem żyć ani zabawą bohaterem sieciowej gry. Nie jest też podróżą z jednej krainy w drugą. Jest dojmującą obecnością. I o tym między innymi mówi literatura piękna…

Piotr ORAWSKI: "Piękno muzyki (45) Moonlight Shadow" Piotr ORAWSKI: "Piękno muzyki (45) Moonlight Shadow"
Piotr ORAWSKI

Piotr ORAWSKI

"Piękno muzyki (45) Moonlight Shadow"

O czym mówią pieśni Schuberta? Te najbardziej radosne i tak w wielkich cyklach pogrążą się w smutku i beznadziejności. O czym mówią późne utwory Liszta? Chociażby Żałobne gondole? A jeśli przyjrzeć się poezji? Rilke? Nadzieja niejasna, być może niemożliwa.

Piotr ORAWSKI: "Piękno muzyki (33). O naszym byciu" Piotr ORAWSKI: "Piękno muzyki (33). O naszym byciu"
Piotr ORAWSKI

Piotr ORAWSKI

"Piękno muzyki (33). O naszym byciu"

Bycie człowieka jest nie tylko krótkie, ale i dość problematyczne. Nigdy nie możemy być pewni, co i kiedy nam się zdarzy, kładąc byciu czy istnieniu kres. Byt ma dwie zasadnicze, ale i różne właściwości: życia i nieżycia. Katedra św. Wita w Pradze jest niewątpliwie bytem, ona istnieje, jest i przemija znacznie wolniej niż życie organizmów żywych.

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam