

Prof. Piotr DŁUGOSZ
Bracia Polacy. Pomoc dla Ukraińców w konkretnych liczbach
Rzetelną ocenę polskiej pomocy dla Ukraińców i Ukrainy uzyskamy, kiedy sięgniemy do badań nad uchodźcami oraz tych prowadzonych wśród ukraińskiego społeczeństwa.

Prof. Piotr DŁUGOSZ
Trauma ukraińskich uchodźców. Wyniki badań
Przypadek ukraińskich uchodźców w Polsce pokazuje, że mimo znalezienia schronienia nadal są oni pod silnym oddziaływaniem traumy wojennej.

Prof. Piotr DŁUGOSZ
Przybyła głównie klasa średnia. Pierwsze badania uchodźców z Ukrainy
Z badań nad ukraińską migracją wynika, że do Polski z Ukrainy przyjechała głównie klasa średnia, osoby uważające, że w Polsce można się bezpiecznie schronić przed wojną i jej negatywnymi skutkami.

Prof. Piotr DŁUGOSZ
Kolejne stracone pokolenie?
Pandemia COVID-19 naruszyła dotychczasowy porządek świata i zmieniła funkcjonowanie wielu podsystemów społecznych. Jednym z nich jest subsystem edukacyjny, który musiał się dostosować do nowej sytuacji poprzez bezprecedensową zmianę trybu funkcjonowania polegającą na przejściu szkół na nauczanie zdalne.

Prof. Piotr DŁUGOSZ
Na Wschodzie bez zmian
Casus Janukowycza raczej się na Białorusi nie powtórzy, a zwycięży prawdopodobnie wariant siłowy przy wydatnej pomocy Rosji dla rządów Łukaszenki.

Prof. Piotr DŁUGOSZ
Neurotyczne pokolenie koronawirusa
Początek pandemii COVID-19 przyniósł powszechny lęk, zwłaszcza wśród osób starszych, szczególnie narażonych na ciężki przebieg choroby. Jednak z czasem okazało się, że pod względem komfortu psychicznego to młodzi okazali się grupą najbardziej wrażliwą.

Prof. Piotr DŁUGOSZ
W pandemii bardziej zaczęliśmy cenić zdrowie, wolność, pracę i przyjaciół
Gdy nadszedł czas zarazy dotychczasowe wzorce konsumpcji ulegają dekonstrukcji. Nagle jednostka uświadamia sobie, że nie sposób żyć po staremu. Jednocześnie dochodzi do przemian świadomości. Zdrowie staje się najważniejsze. Aż 67 proc. respondentów zauważyło, że obecnie bardziej im na nim zależy. Wzrosło też znaczenie wolności i swobody (66 proc.). Ponadto nastąpiła waloryzacja pracy (45 proc.), pogody ducha, optymizmu (41 proc.), przyjaciół (40 proc.).