Abp Fulton J. SHEEN: Komunizm i sumienie Zachodu
Abp Fulton J. SHEEN

Abp Fulton J. SHEEN

Komunizm i sumienie Zachodu

Rozwój filozofii komunizmu, a do pewnego stopnia również wybuch rewolucji komunistycznej, obciąża sumienie świata zachodniego.

Sebastian MORELLO: Co to znaczy być konserwatystą?
Sebastian MORELLO

Sebastian MORELLO

Co to znaczy być konserwatystą?

Prawdziwy konserwatyzm zawsze stara się jednoczyć, potwierdzać, cenić, rozumieć, zachowywać. Do impulsów rewolucjonisty należy dzielenie, burzenie, kontestowanie, odrzucanie, niszczenie

Ks. Wojciech SADŁOŃ: Opcja katolicka
Ks. Wojciech SADŁOŃ SAC

Ks. Wojciech SADŁOŃ SAC

Opcja katolicka

Podobnie jak trzydzieści lat temu Kościół w Polsce szukał swojej społecznej drogi pomiędzy socjalizmem i liberalizmem, tak dzisiaj szuka swojej tożsamości pomiędzy coraz bardziej niereligijną kulturą a żywą wiarą. Katolicka odpowiedź na te wyzwania, choć nie w sposób bezpośredni, rysuje się coraz wyraźniej. I paradoksalnie nie jest to wybór pomiędzy dwoma przeciwieństwami.

Prof. Zdzisław KRASNODĘBSKI: Bezcenne wartości tak ważne dla Polaków
Prof. Zdzisław KRASNODĘBSKI

Prof. Zdzisław KRASNODĘBSKI

Bezcenne wartości tak ważne dla Polaków

Polska przetrwała – przetrwała także dzięki swojej wierności wartościom, które pozwalały jej stawiać opór także sowietyzacji. Poczucie, że zachowaliśmy się, jak należy, było źródłem naszej siły – siły, która ostatecznie obaliła mur berliński.

Chantal DELSOL: Bardziej niebezpieczna niż heroizm jest nijakość
Prof. Chantal DELSOL

Prof. Chantal DELSOL

Bardziej niebezpieczna niż heroizm jest nijakość

We Francji bardzo dobra specjalistka od myśli chińskiej napisała swego czasu, że w Chinach nie ma filozofii, jest myśl. Wynika to z faktu, że w Chinach nie istnieje idea prawdy. Istnieją mity, są one jednak czymś innym niż idea prawdy. Prawda jest czymś uniwersalnym, jej największą wartością, najważniejszą właściwością jest to, że jest uniwersalna: taka sama w Krakowie i w Paryżu. Moment historii, w którym się znajdujemy, to czasy odrzucania idei prawdy. Mimo wszystko nie potrafimy się jej pozbyć.

Jan ŚLIWA: 21 lekcji bez końcowego egzaminu
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

21 lekcji bez końcowego egzaminu

Yuval Noah Harari to jeden z głośnych obecnie futurystów. Nie ma w tym nic dziwnego, otaczający nas świat przyspiesza i większość zastanawiających się nad nim zgadza się, że w 2050 r. będzie wyglądał zupełnie inaczej, również inaczej, niż potrafimy sobie wyobrazić. Na pewno marzenie, by było, tak jak było, jest mrzonką. Ale co z rzeczy dla nas wartościowych warte jest zachowania, co uda się zachować?

Kazimierz KRUPA: Wyprawa w poszukiwaniu konserwatywnego liberalizmu
Kazimierz KRUPA

Kazimierz KRUPA

Wyprawa w poszukiwaniu konserwatywnego liberalizmu

Liberał korzysta ze swojego niezbywalnego, indywidualistycznego prawa do wolności osobistej, która jest wartością nadrzędną tylko w takim zakresie, w którym jego indywidualna wolność osobista nie narusza wolności innego człowieka. Przeciwstawia się kolektywizmowi, ceni wartości demokratyczne i prawa obywatelskie czy własność prywatną i wolny rynek.

Wojciech MYŚLECKI: Mateusz Morawiecki musi zbudować ruch na rzecz reformy państwa
Wojciech MYŚLECKI

Wojciech MYŚLECKI

Mateusz Morawiecki musi zbudować ruch na rzecz reformy państwa

Sprawa aparatu partii rządzącej zaczyna w tej chwili urastać do rangi problemu numer jeden w Polsce. Przyszłość reform nie będzie zależała od tego, co stanie się z aparatem w najbliższych miesiącach, ale powodzenie tego etapu reformy już tak. Moim zdaniem rozstrzygnie się w tym roku, czy PiS zacznie się reformować, czy się rozpadnie.

Prof. Andrzej SZAHAJ: Śmieciowy kapitalizm
Prof. Andrzej SZAHAJ

Prof. Andrzej SZAHAJ

Śmieciowy kapitalizm

Czy nie macie Państwo wrażenia, że w wielu dziedzinach naszego życia to, co gorsze wypiera to, co lepsze? Że elementy oszustwa zaczynają być wpisywane w logikę działania systemu ekonomicznego, konstytuując coś, co nazwałem kiedyś „kapitalizmem drobnego druku”? Że każdy z nas staje się frajerem, na którego polują różne firmy i instytucje finansowe, aby go złapać w taką czy inną pułapkę?