Andrzej DUDA: Rosyjski imperializm na wojnie z Europą Środkowo-Wschodnią

Andrzej DUDA

Andrzej DUDA

Rosyjski imperializm na wojnie z Europą Środkowo-Wschodnią


Dla narodów naszego regionu, pamiętających historyczne doświadczenia, które symbolizuje dzisiejsza data – 17 września – nie ulega wątpliwości, że imperialna Rosja znów dąży do ekspansji na inne państwa. Chce tego samego, co w 1939 i 1940 roku, kiedy działała w sojuszu z hitlerowskimi Niemcami, a także w latach 1945–1991, kiedy samodzielnie władała naszymi krajami.

Dariusz KARŁOWICZ: Czy żyjemy w czasach posthistorycznych?
Dariusz KARŁOWICZ

Dariusz KARŁOWICZ

Czy żyjemy w czasach posthistorycznych?

Na liście najważniejszych pojęć lat 90. podmiotowość, suwerenność polityki i kultury, tożsamość, interes narodowy czy racja stanu przegrały z ideami związanymi z transformacją ustrojową i gospodarczą.

Agata KAŁABUNOWSKA: Fala wznosząca niemieckiej skrajnej prawicy
Agata KAŁABUNOWSKA

Agata KAŁABUNOWSKA

Fala wznosząca niemieckiej skrajnej prawicy

W debacie publicznej pojawiły się hasła, których nigdy wcześniej nie odważono się tak dobitnie wypowiedzieć, takie jak „Niemcy są większe niż RFN”, czy gloryfikacja paktu Ribbentrop-Mołotow.

Stanisław ŻARYN: Putin fałszuje historię
Stanisław ŻARYN

Stanisław ŻARYN

Putin fałszuje historię

Artykuł Władimira Putina opublikowany w niemieckiej prasie to kolejna próba wplątania przez Rosję wątków historycznych w jej bieżącą politykę imperialną.

Paweł UKIELSKI: Polska polityka historyczna - oparta na prawdzie, mądra, aktywna
Paweł UKIELSKI

Paweł UKIELSKI

Polska polityka historyczna - oparta na prawdzie, mądra, aktywna

Spory o politykę historyczną nabierają większej powagi i znaczenia. Nie są już bowiem wyłącznie zagadnieniem czysto PR-owskim, kwestią, czy ktoś na Polskę spojrzy z większą sympatią, czy też nie, lecz mają realny wpływ na pozycję naszego kraju na świecie.

Prof. Joanna WOJDON: Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?
Prof. Joanna WOJDON

Prof. Joanna WOJDON

Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?

Odejście od tradycyjnego modelu nauczania wymaga od nauczyciela pewnej odwagi; przede wszystkim zaś – starannego przemyślenia celu (lub celów) swojej pracy: zastanowienia się, po co uczniom potrzebna jest w szkole historia.