Prof. Anna JURKOWSKA-ZEIDLER: Studiuj w Polsce, w mieście wolności
Prof. Anna JURKOWSKA-ZEIDLER

Prof. Anna JURKOWSKA-ZEIDLER

Studiuj w Polsce, w mieście wolności

Studia na Uniwersytecie Gdańskim stwarza studiującym tu młodym ludziom z całego świata wymarzone warunki do zdobywania wiedzy, kontaktów z międzynarodowym środowiskiem naukowym i potencjalnymi przyszłymi pracodawcami

Wydanie 490 Wszystko co Najważniejsze
Tygodnik

Tygodnik "Wszystko co Najważniejsze"

Wydanie 490 Wszystko co Najważniejsze

Najnowsze wydanie tygodnika „Wszystko Co Najważniejsze” poświęciliśmy kondycji uniwersytetu. Zaledwie tydzień temu ukazała się kolejna odsłona Rankingu Szanghajskiego, prestiżowej listy wskazującej najlepsze uczelnie świata. Niestety — bo zdążyliśmy się już do tego przyzwyczaić — na najwyższych miejscach zabrakło uczelni z Polski.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Ranking szanghajski i jakość polskiej nauki
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Ranking szanghajski i jakość polskiej nauki

Po 1989 roku część środowiska akademickiego miała nadzieję, że kiedyś będziemy konkurować z najlepszymi. Wszystko jednak wskazuje na to, że tylko nie doganiamy Europy, ale wręcz wyprzedzają nas niektóre kraje dawniej uważane za Trzeci Świat.

Cezary KOŚCIELNIAK: Uczelnie pozostają kluczowym narzędziem tworzenia elit przyszłej Polski
Cezary KOŚCIELNIAK

Cezary KOŚCIELNIAK

Uczelnie pozostają kluczowym narzędziem tworzenia elit przyszłej Polski

Przez wiele lat spieraliśmy się, czy uniwersytet powinien działać jak przedsiębiorstwo, zastanawialiśmy się, czy powinien być kopią sprawnych korporacji, narzekaliśmy na jego niepraktyczne cele. Zdaje się, że przeoczyliśmy debatę nad rolą formacyjną uniwersytetu, przekazem idei itp.

Prof. Włodzisław DUCH: Hamulce rozwoju nauki
Prof. Włodzisław DUCH

Prof. Włodzisław DUCH

Hamulce rozwoju nauki

Zmarnujemy to, co najcenniejsze. Punkty ministerialne miały tyranię bibliometrii skorygować, ale dobre chęci skończyły się punktozą.

Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA: Konsolidacja wrocławskich uczelni. Eksperyment, który się nie powiódł
Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA

Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA

Konsolidacja wrocławskich uczelni.
Eksperyment, który się nie powiódł

Od nowego roku akademickiego ponownie pojawia się szansa, aby do porzuconej idei konsolidacji powrócić. W większości wrocławskich uczelni we wrześniu kadencję rozpoczęły nowe władze rektorskie. Ułatwienia i korzyści finansowe w zamian za połączenie obiecuje ministerstwo.

Ks. prof. Mariusz ROSIK: Rok akademicki 1916/1917 Sto lat wcześniej we Wrocławiu
Ks. prof. Mariusz ROSIK

Ks. prof. Mariusz ROSIK

Rok akademicki 1916/1917
Sto lat wcześniej we Wrocławiu

Trzy piękne karty z historii Wrocławia jako akademickiego ośrodka zostały zapisane w czasach, gdy Europę ogarnęła pożoga pierwszej wojny światowej. To znakomite świadectwo poszukiwania prawdy i wiedzy, wcielania w życie wartości konstytuujących to, co najbardziej ludzkie, w świecie po raz pierwszy na taką skalę zagrożonym dehumanizacją i zbrodnią. To znaki nadziei na całe stulecia.

Dobromir DZIEWULAK: Czy dydaktyka uniwersytecka zostanie wreszcie zauważona i doceniona?
Dobromir DZIEWULAK

Dobromir DZIEWULAK

Czy dydaktyka uniwersytecka zostanie wreszcie zauważona i doceniona?

W polskim szkolnictwie uniwersyteckim, poza nielicznymi wyjątkami, mamy dziwną przypadłość udawania. Wspaniali wykładowcy, których interesuje nauczanie, najczęściej udają, że prowadzą badania i publikują, a wspaniali naukowcy, których całym życiem jest prowadzenie badań, udają, że uprawiają dydaktykę akademicką (bo muszą przecież odrobić swoją „pańszczyznę dydaktyczną”).

Prof. Leszek PACHOLSKI: Strategiczne błędy blokują polską naukę
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Strategiczne błędy blokują polską naukę

W USA na stanowisko profesora zatrudnia się osoby dojrzałe, o których z dużą dozą pewności można powiedzieć, że już są liderami lub mają potencjał na lidera. U nas zatrudnia się osoby po zrobionym szybko doktoracie, które dają dużą nadzieję, że w przepisowym czasie zrobią habilitację. Tego, żeby kandydat był liderem, nikt nie oczekuje.

Dobromir DZIEWULAK: "Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli?"
Dobromir DZIEWULAK

Dobromir DZIEWULAK

"Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli?"

Codziennie, wszędzie wokół nas spotykamy ludzi, którzy chcą zmieniać świat. Przyciągajmy więc te umysły, aby świat mógł być coraz to ciekawszy i lepszy. Bądźmy nauczycielami wrażliwymi na marzenia naszych uczniów, nauczycielami którzy są – jak mawiał Steve Jobs, twórca Apple – wystarczająco szalonymi, aby uważać że możemy zmienić świat i to bez względu czy jesteśmy rzemieślnikami czy artystami.

Prof. Piotr NOWAK, Anna KILJAN: "Uniwersytet umarł"
Anna KILJANProf. Piotr NOWAK

Anna KILJAN
Prof. Piotr NOWAK

"Uniwersytet umarł"

Prof. Piotr NOWAK: „Uczeni żyją w ciągłym strachu. Nie jest to strach, jak za Stalina, przed policją polityczną. To zwykła, ludzka obawa o ciągłość zatrudnienia, pośrednio zaś – o ciągłość nauki. Wszystko rozbija się o model finansowania uczelni – o pogłówne – im więcej studentów, tym więcej pieniędzy. Diagnozuję to jako najważniejszą przyczynę osłabienia Akademii”

Andrzej DUDA: "O kryzysie humanistyki polskiej"
Andrzej DUDA

Andrzej DUDA

"O kryzysie humanistyki polskiej"

W krajach, które dokonały w swoim czasie skoku gospodarczego, gdzie już przed laty dokonano gwałtownej naprawy systemu gospodarczego a w efekcie poprawy jakości życia obywateli, w wielu przypadkach postawiono właśnie na naukę i kształcenie. To właśnie postawienie na naukę i kształcenie skutkowało następnie możliwościami dobrego rozwoju kraju – tak stało się właśnie w Irlandii. Dlatego chciałbym bardzo mocno podkreślić: jest to niezwykle ważny element w tym planie naprawy Rzeczypospolitej, ale także naprawy polskiej gospodarki, bo także od niej nie sposób oderwać nauk humanistycznych.

Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA: "Dlaczego uniwersytety przestają być kolebką elit intelektualnych?"
Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA

Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA

"Dlaczego uniwersytety przestają być kolebką elit intelektualnych?"

Bez odbudowy opartej na zaufaniu relacji Mistrz – Uczeń, bez prawdziwych autorytetów naukowych, którzy będą także wzorami postaw moralnych, żadne zmiany nie będą skuteczne. Konieczna jest odnowa moralna środowiska naukowego. To uniwersytety powinny być kolebką elit intelektualnych.

Jacek LEWICKI: "Polskie uczelnie w rankingach"
Jacek LEWICKI

Jacek LEWICKI

"Polskie uczelnie w rankingach"

Nad Wisłą nie ma miejsca na kilkanaście uczelni badawczych, ani na większą liczbę uniwersytetów. Ale jest potrzeba funkcjonowania szkół akademickich wspierających potrzeby regionalne, a także wyższych szkół zawodowych skupionych na potrzebach lokalnych rynków pracy.