Prof. Stephan LEHNSTAEDT: Co Niemcy wiedzą o niemieckich zbrodniach w Polsce?
Prof. Stephan LEHNSTAEDT

Prof. Stephan LEHNSTAEDT

Co Niemcy wiedzą o niemieckich zbrodniach w Polsce?

Niemieckie skojarzenia z atakiem na Polskę w 1939 r. ograniczają się w dużym stopniu do wyreżyserowanego zdjęcia niemieckich żołnierzy wyłamujących szlaban graniczny w Sopocie, które wciąż – ma się wrażenie – ilustruje co drugi artykuł prasowy o II wojnie światowej w Polsce, i okrętu „Schleswig-Holstein” ostrzeliwującego Westerplatte.

Karolina TRZESKOWSKA-KUBASIK: Zbrodnie niemieckie w Lesie Wełeckim koło Buska-Zdroju
Karolina TRZESKOWSKA-KUBASIK

Karolina TRZESKOWSKA-KUBASIK

Zbrodnie niemieckie w Lesie Wełeckim koło Buska-Zdroju

Liczba osób rozstrzelanych na terenie Lasu Wełeckiego jest trudna do ustalenia. Według wstępnych szacunków na terenie Lasu Wełeckiego rozstrzelano od 500 do 1000 osób. Ustalono około 100 nazwisk ofiar.

Phil MULLAN: Współzależność. Czynnik stabilizujący czy prowadzący do konfliktu?
Phil MULLAN

Phil MULLAN

Współzależność. Czynnik stabilizujący czy prowadzący do konfliktu?

Pomimo doświadczeń dwóch wojen światowych wciąż pokutuje przekonanie, że gwarantem pokoju są wzajemne powiązania gospodarcze między krajami. Tyle że działania polityków nigdy nie są determinowane wyłącznie przez względy ekonomiczne. W rezultacie powiązania gospodarcze nie służą powstrzymywaniu konfliktów.

Robert BOGDAŃSKI: "Ładoś ze Stambułu". Odkrywamy nieznanego sprawiedliwego
Robert BOGDAŃSKI

Robert BOGDAŃSKI

"Ładoś ze Stambułu".
Odkrywamy nieznanego sprawiedliwego

Wojciech Rychlewicz, polski konsul służący w Stambule we wczesnym okresie wojny był – by użyć określenia Arendt – „trybikiem” w urzędowej machinie. Trybikiem, który usiłował wyrwać z ogromnych trybów maszyny Holocaustu pojedyncze ludzkie istnienia. W czasie II wojny światowej uratował według szacunków 2.000 ludzkich istnień przed pewną śmiercią.

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI: Septiembre polaco de 1939 y sus consecuencias
Prof. Wojciech ROSZKOWSKI

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI

Septiembre polaco de 1939 y sus consecuencias

¿Por qué para Occidente es tan difícil entender cuán enorme fue la catástrofe de septiembre de 1939 para los polacos y sus consecuencias a largo plazo? La historia de la Polonia del siglo XX no solo es difícil, sino que tampoco les gusta a los grandes de este mundo.

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI: Der polnische September 1939 und seine Konsequenzen
Prof. Wojciech ROSZKOWSKI

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI

Der polnische September 1939 und seine Konsequenzen

Wieso fällt es dem Westen so schwer zu verstehen, welch große Katastrophe der September 1939 für Polen war und welche weitreichenden Konsequenzen er nach sich zog? Die Geschichte Polens im 20. Jahrhundert ist nicht nur schwierig, sie passt auch nicht in das Konzept der Großen dieser Welt.

Prof. Stanisław ŻERKO: Une guerre des Allemands, une guerre d’Hitler
Prof. Stanisław ŻERKO

Prof. Stanisław ŻERKO

Une guerre des Allemands, une guerre d’Hitler

Foch avait donc eu raison. À cette différence près, que la Seconde Guerre mondiale n’était pas une continuation de la Première. Gdańsk et le corridor n’étaient pas le principal objectif d’Hitler. Sa vision allait au-delà.

Allen PAUL: La silencieuse forêt de Katyń
Allen PAUL

Allen PAUL

La silencieuse forêt de Katyń

Les Polonais n’ont reçu aucun soutien afin de faire la lumière sur le massacre des officiers polonais perpétré par les Russes à Katyń.

Michał KŁOSOWSKI: Kościół czasów represji
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Kościół czasów represji

Polacy znają cenę wolności, wiedzą, ile krwi kosztuje niepodległość, jak można ją stracić i jak mocno się za nią tęskni. Znają cenę poświęcenia w imię wolności i niezgody na barbarzyństwo.

Prof. Mirosław DYMARSKI: To pierwsza wojna światowa przeobraziła sytuację społeczną kobiet
Prof. Mirosław DYMARSKI

Prof. Mirosław DYMARSKI

To pierwsza wojna światowa przeobraziła sytuację społeczną kobiet

Męski świat ambicji, potęgi i dominacji w dobie techniki, którą ów świat sam wytworzył, podczas prowadzenia wojny nie może obejść się bez kobiet. Mogli rycerze średniowiecznej Europy, mogli Kozacy na Ukrainie w XVI–XVIII w., mogli mamelucy w Egipcie w XVII–XVIII w., ale nie mężczyźni w XX wieku. Męski świat po I wojnie światowej pojął, że jeżeli oczekujemy od kobiet nowych obowiązków, muszą one otrzymać nowe prawa, przede wszystkim prawa polityczne.