Prof. Leszek PACHOLSKI

Profesor zwyczajny nauk matematycznych, logik, informatyk. W latach 2005–2008 rektor Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ryc.Fabien Clairefond

Prof. Leszek PACHOLSKI: Ranking szanghajski i jakość polskiej nauki
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Ranking szanghajski i jakość polskiej nauki

Po 1989 roku część środowiska akademickiego miała nadzieję, że kiedyś będziemy konkurować z najlepszymi. Wszystko jednak wskazuje na to, że tylko nie doganiamy Europy, ale wręcz wyprzedzają nas niektóre kraje dawniej uważane za Trzeci Świat.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Jeśli już trzeba Ministerstwo Nauki łączyć, to optymalnym będzie połączenie z Ministerstwem Rozwoju
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Jeśli już trzeba Ministerstwo Nauki łączyć, to optymalnym będzie połączenie z Ministerstwem Rozwoju

Boję się, że włączenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wraz z Ministerstwami Sportu i Edukacji Narodowej do Ministerstwa Kultury dramatycznie zmniejszy szansę na wyjście polskiej gospodarki z pułapki średniego wzrostu. Taka zmiana nie doprowadzi do zwiększenia finansowania badań ani do zmiany sposobu myślenia o nauce. Dalej będzie się wierzyć, że uczelnie mogą być izolowane od potrzeb społeczeństwa, a uczeni realizują swoje pasje, zajmując się rozwiązywaniem nikomu niepotrzebnych zagadek.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Po Narodowym Kongresie Nauki
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Po Narodowym Kongresie Nauki

Projekt ustawy o szkolnictwie wyższym jest ważnym krokiem we właściwym kierunku. I od razu dodam, że przedstawione propozycje są za mało radykalne – pisze prof Leszek PACHOLSKI.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Jak organizować naukę i uniwersytety? Część trzecia. Strategia i finanse
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Jak organizować naukę i uniwersytety?
Część trzecia. Strategia i finanse

Jeśli nawet uczelnia zdecyduje się na zwolnienie trzech osób po to, by za ich pensje zatrudnić jednego poszukiwanego specjalistę, to w kolejnym roku dostanie dotację nie na trzech, lecz na jednego uczonego – trzecia część cyklu prof. Leszka PACHOLSKIEGO. Tym razem: o finansowaniu uczelni.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Jak organizować naukę i uniwersytety? Część druga. Jak zatrudniać?
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Jak organizować naukę i uniwersytety?
Część druga. Jak zatrudniać?

Kariera naukowa w Polsce w skrócie wygląda tak: na ostatnim roku studiów opiekun proponuje magistrantowi, aby „został na doktoranckich”. Już w tym określeniu, które stało się częścią akademickiej polszczyzny, mieści się ważna informacja o systemie. Na studia doktoranckie się nie „idzie”. Na studiach doktoranckich się zostaje.

Prof.Leszek PACHOLSKI: Gaudeamus igitur, czyli polska nauka bez reform stoi w miejscu
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Gaudeamus igitur,
czyli polska nauka bez reform stoi w miejscu

Nie słyszałem pochodzących ze środowiska akademickiego głosów refleksji na temat tego, że nie zdobywamy grantów ERC. Mało kogo interesuje niska pozycja naszych uczelni w międzynarodowych rankingach. Akademickie senaty i rady wydziałów nie podejmują prób zrozumienia przyczyn braku międzynarodowych sukcesów czy wkraczania prokuratorów na uczelnie.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Rektor czy minister? Kto wprowadzi polskie uniwersytety do pierwszej ligi?
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Rektor czy minister?
Kto wprowadzi polskie uniwersytety do pierwszej ligi?

Mamy nielicznych dobrych uczonych na słabych i źle sprofilowanych uczelniach. I nie widać nadziei na zmiany. Nawet najwybitniejszy minister nie sprawdzi się w roli trenera selekcjonera setki drużyn, a kapitanowie nie mają ani władzy, ani kompetencji, ani nawet woli zwycięstwa.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Uczelnie flagowe w Kalifornii. Strategia ratunkowa dla polskiej nauki?
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Uczelnie flagowe w Kalifornii.
Strategia ratunkowa dla polskiej nauki?

System finansowania w Kalifornii zapewnia edukację wyższą wszystkim chętnym, ale osobom bez wielkich ambicji – edukację stosunkowo tanią. Przy czym „tania” nie musi oznaczać „zła”. Dla studenta, który w przyszłości chce wykonywać rutynową pracę, nie jest bowiem ważne, żeby uczył go wysoko wynagradzany noblista. Ważniejsze jest, żeby poziom zajęć był dostosowany do jego potrzeb i jego możliwości.

Prof. Leszek PACHOLSKI: Strategiczne błędy blokują polską naukę
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

Strategiczne błędy blokują polską naukę

W USA na stanowisko profesora zatrudnia się osoby dojrzałe, o których z dużą dozą pewności można powiedzieć, że już są liderami lub mają potencjał na lidera. U nas zatrudnia się osoby po zrobionym szybko doktoracie, które dają dużą nadzieję, że w przepisowym czasie zrobią habilitację. Tego, żeby kandydat był liderem, nikt nie oczekuje.

Prof. Leszek PACHOLSKI: "Polska nauka. A gdybyśmy wprowadzili kodeks honorowy?"
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

"Polska nauka. A gdybyśmy wprowadzili kodeks honorowy?"

„Podniesienie poziomu polskich uniwersytetów nie będzie możliwe bez przywrócenia szacunku dla zaufania i uczciwości. Prokuratorzy nas nie wyręczą. Musimy to zrobić sami. Wierzę, że możemy” – pisze prof. Leszek Pacholski i proponuje rozwiązanie podpatrzone gdzie indziej: akademicki kodeks honorowy, który w najlepszych amerykańskich uczelniach reguluje zasady etyczne dotyczące studiów i badań naukowych.

Prof. Leszek PACHOLSKI: "Prokurator nas nie wyręczy. O patologiach na polskich uczelniach"
Prof. Leszek PACHOLSKI

Prof. Leszek PACHOLSKI

"Prokurator nas nie wyręczy.
O patologiach na polskich uczelniach"

Możemy dziś mówić o ofensywie patologii, o tym, że kolesiostwo opanowało ogromne obszary polskiej nauki. Przy czym nie mówię tu o pracownikach prowincjonalnych uczelni z trudem walczącymi o przetrwanie lub awans, lecz o elicie polskiej nauki, członkach elitarnych towarzystw i komitetów, o osobach mających wpływ na podział funduszy na badania naukowe.