Cały był z wolności. Bo to właśnie wolność, oparta na Bogu i wierze, zajmowała kluczowe miejsce w Jego społecznym nauczaniu. Wolność od i wolność do – silnym głosem mówił przecież w obronie biednych i uciśnionych, ale też stanowczym słowem potrafił krzyknąć, zwrócić uwagę na jakieś zło. A myśmy wtedy klaskali… Czy słusznie? Bo ta Jego absolutna wolność jest trudna, ale też ważna – zwłaszcza dziś – nie tylko dlatego, że wyprowadził świat z komunizmu, ale także dlatego, że w naszych czasach coraz więcej jest zniewoleń. Redukowanie Jana Pawła II wyłącznie do roli wyzwoliciela, lidera świata zdaje się jednak krzywdzące. I choć wielu próbowało, chcemy razem z Państwem zastanowić się od nowa nad spuścizną Karola Wojtyły – w 100-lecie Jego urodzin.

Czy czegoś nie pominęliśmy? Przecież był nie tylko genialnym umysłem, nie tylko gigantem ducha, ale też pięknym człowiekiem, którego uśmiech i głos pamiętamy tak, jakbyśmy widzieli się raptem wczoraj, i to nie tylko my, w Polsce. Dla wielu – w Afryce, Ameryce czy Azji – był papież Jan Paweł II pierwszym, który odwiedził tamtejsze kraje, wyprowadzając chrześcijaństwo z europocentrycznego klinczu. Między innymi o tym piszą zaproszeni na nasze łamy Autorzy z różnych zakątków świata, odkrywając Jana Pawła II na nowo. Może na tym też polega wolność? Na stałym powracaniu do wiary i odwiecznych wartości, które przecież głosił Jan Paweł II nawet w najtrudniejszych czasach.

Michał KŁOSOWSKI

Popołudniowe Espresso:  Zełenski prosi G7 o broń przeciwlotniczą
Popołudniowe Espresso

Popołudniowe Espresso

Zełenski prosi G7 o broń przeciwlotniczą

We wtorek liderzy G7 spotkali się w ramach wirtualnego szczytu, w którym wziął również udział prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. Rozmowy miały dotyczyć ostatnich rosyjskich ataków, a także pomocy dla Ukrainy. Poruszona miała zostać także kwestia pociągnięcia do odpowiedzialności prz

Marcello BEDESCHI: Jan Paweł II wzorem dla skłóconych społeczeństw
Marcello BEDESCHI

Marcello BEDESCHI

Jan Paweł II wzorem dla skłóconych społeczeństw

Nauczanie Jana Pawła II jest lekturą obowiązkową dla naszych obecnych, skłóconych społeczeństw. On sam był niezwykle spójny i do tej spójności, w każdym aspekcie, wzywał pojedynczych ludzi i całe narody.

BENEDYKT XVI: Jan Paweł II nie jest moralnym rygorystą
Papież BENEDYKT XVI

Papież BENEDYKT XVI

Jan Paweł II nie jest moralnym rygorystą

Gdy papież Jan Paweł II umierał, Plac św. Piotra był pełen ludzi, przede wszystkim młodych, którzy chcieli po raz ostatni spotkać się ze swym papieżem.

Chantal DELSOL: Polak, który otworzył nam oczy
Prof. Chantal DELSOL

Prof. Chantal DELSOL

Polak, który otworzył nam oczy

Wybór Polaka na papieża był jak grom z jasnego nieba. Sądzę, że to Jan Paweł II w dużej mierze otworzył moim rodakom oczy na rzeczywistość komunizmu.

Prof. George WEIGEL: Jan Paweł II - jeden z wielkich wyzwolicieli
Prof. George WEIGEL

Prof. George WEIGEL

Jan Paweł II - jeden z wielkich wyzwolicieli

Jan Paweł II nalegał na powiązanie prawdziwej ludzkiej wolności z prawdą, zwłaszcza z prawdą moralną. Życie w prawdzie było dla niego niezbędne do szlachetnego życia w wolności – pisze prof. George WEIGEL .Krótko po śmierci Jana Pawła II, 2 kwietnia 2005 roku, Henry Kissinger nazwał go emblematyczną postacią końca XX wieku. Opinia ta z pewnością miała związek z kluczową rolą Jana Pawła II odegraną w obalaniu komunizmu w Europie. Jednak w miarę upływu lat od jego śmierci wydaje mi się,…

Massimo FAGGIOLI: Ostatni papież Europy
Prof. Massimo FAGGIOLI

Prof. Massimo FAGGIOLI

Ostatni papież Europy

W pewnym sensie Jan Paweł II jako następca ostatnich papieży włoskich (Pawła VI i Jana Pawła I) był ostatnim europejskim papieżem, tuż zanim nastąpił globalny zwrot katolicyzmu, dziejący się wciąż na naszych oczach.

Prof. Rocco BUTTIGLIONE: Jan Paweł II a teologia wyzwolenia
Prof. Rocco BUTTIGLIONE

Prof. Rocco BUTTIGLIONE

Jan Paweł II a teologia wyzwolenia

Był głęboko przekonany, że z powodu błędnej antropologii marksizm nie sprawdzi się ani jako narzędzie analizy społecznej, ani jako zasada organizacyjna dla sprawnej gospodarki i wolnego społeczeństwa

Krzysztof ZANUSSI: I co po Nim zostanie?
Krzysztof ZANUSSI

Krzysztof ZANUSSI

I co po Nim zostanie?

Jan Paweł II z wielkim naciskiem zrehabilitował Galileusza, przyznając, że na jego procesie dopuszczono się błędu ze strony Kościoła. Dla wielu ta cała inicjatywa wydawała się bez znaczenia, tymczasem dla Papieża była to ważna korekta stanowiska Kościoła wobec nauki, wolności poszukiwań naukowych i rozgraniczenia pól, na których wiara i nauka są wobec siebie niezależne.

Prof. Myrosław MARYNOWYCZ: Z księgi życia św. Jana Pawła II
Prof. Myrosław MARYNOWYCZ

Prof. Myrosław MARYNOWYCZ

Z księgi życia św. Jana Pawła II

Spełniło się proroctwo również w życiu ukraińskich grekokatolików, dla których ten papież, przeprowadziwszy w 1989 roku pomyślne negocjacje z Michaiłem Gorbaczowem, otworzył drzwi do wyjścia z podziemia.

Martin O’BRIEN: Papież nie-Włoch i to zza żelaznej kurtyny!
Martin O’BRIEN

Martin O’BRIEN

Papież nie-Włoch i to zza żelaznej kurtyny!

W Irlandii Jana Pawła II najbardziej pamięta się z Droghedy, gdy wypowiedział swą gorącą, błagalną prośbę – przyjętą niekończącymi się brawami – do tych, którzy zaangażowani byli w akty terroru. „Na kolanach błagam Was, abyście odwrócili się od drogi przemocy i powrócili na drogę pokoju”.

ks. Józef KLOCH: Papież i media – nowe otwarcie
Ks. prof. Józef KLOCH

Ks. prof. Józef KLOCH

Papież i media – nowe otwarcie

To była sensacja – papież pisał o komputerach, i to w kontekście wykorzystania ich w Kościele! Ów tekst powstawał na przełomie lat 1989 i 1990. W tym samym czasie Tim Berners-Lee w CERN opracowywał system protokołów komputerowych znany dziś jako World Wide Web. Nieco wcześniej do rąk zwykłych ludzi trafiły komputery osobiste – IBM PC, Atari, Commodore, Apple.

Guy CONSOLMAGNO: Papież Jan Paweł II i Obserwatorium Watykańskie
Guy CONSOLMAGNO

Guy CONSOLMAGNO

Papież Jan Paweł II i Obserwatorium Watykańskie

„Nauka może pomóc oczyścić religię z licznych błędów i przesądów, religia natomiast może pomóc nauce walczyć z bałwochwalstwem i błędnie przyjętymi »uniwersalnymi prawdami«”.

Prof. Arkady RZEGOCKI: Papież Solidarności
Prof. Arkady RZEGOCKI

Prof. Arkady RZEGOCKI

Papież Solidarności

W setną rocznicę urodzin Jana Pawła II Ambasador RP w Wielkiej Brytanii podczas pandemii koronawirusa na Wyspach z radością zauważa wzrost popularności jednej z przewodnich idei papieża Polaka.

Tatsuo SHIRAHAMA: Przyniósł Japonii prawdziwy pokój
Tatsuo SHIRAHAMA

Tatsuo SHIRAHAMA

Przyniósł Japonii prawdziwy pokój

Tłumaczył, że wojna jest zniszczeniem ludzkiego życia, jest śmiercią. Mówił do zgromadzonych płynnie po japońsku: Sensou wa Ningenno Shiwazadesu – „Wojna jest dziełem człowieka”.

Tebaldo VINCIGUERRA: Ekologia o silnych implikacjach moralnych
Tebaldo VINCIGUERRA

Tebaldo VINCIGUERRA

Ekologia o silnych implikacjach moralnych

Jan Paweł II podkreśla zwłaszcza silny związek między ekologią a moralnością. Problem ekologiczny ma bowiem implikacje moralne, a degradacja środowiska jest „skutkiem ograniczonego i wynaturzonego światopoglądu, który wiąże się czasem z prawdziwą pogardą dla człowieka”.

Mateusz MORAWIECKI: Wielki Papież spełnionych nadziei
Mateusz MORAWIECKI

Mateusz MORAWIECKI

Wielki Papież spełnionych nadziei

Mrokom głębokiego PRL-u Jan Paweł II przeciwstawiał intelektualne i duchowe bogactwo katolickiego personalizmu. To z niego zrodziła się „Solidarność”. W pewnym sensie rewolucja „Solidarności” była rewolucją chrześcijańskiego personalizmu, rewolucją ludzkiej godności.

Papież FRANCISZEK: Wspominam Go jako wielkiego czciciela miłosierdzia
Papież FRANCISZEK

Papież FRANCISZEK

Wspominam Go jako wielkiego czciciela miłosierdzia

Problemy osobiste i rodzinne nie są jednak przeszkodą na drodze świętości i szczęścia. Nie były nią również dla młodego Karola Wojtyły, który jako chłopiec musiał zmierzyć się z utratą matki, brata i ojca.

Jan ROKITA: Polski piękny czas
Jan ROKITA

Jan ROKITA

Polski piękny czas

Karol Wojtyła został duchowo ukształtowany przez mesjanistyczną tradycję polskiego romantyzmu. Tradycję, w myśl której polskość ze swej istoty musi być potęgą duchową, a w żadnym razie nie może oznaczać ani ziemskiej potęgi, ani politycznej dominacji.