Prof. George WEIGEL: Joseph Ratzinger – doktor Kościoła?
Prof. George WEIGEL

Prof. George WEIGEL

Joseph Ratzinger – doktor Kościoła?

Dwadzieścia pięć lat temu Joseph Ratzinger mówił mi o powołaniu do świętości, jej wielu formach i modalnościach w Kościele; o czasie i wieczności; o oddaniu się w zaufaniu Panu; o nieredukowalnej chrystocentryczności życia chrześcijańskiego

Prof. Rafael Domingo OSLÉ: Benedykt XVI – mądry i skromny papież
Prof. Rafael Domingo OSLÉ

Prof. Rafael Domingo OSLÉ

Benedykt XVI – mądry i skromny papież

Benedykt był w stanie przekroczyć i zintegrować wiele ograniczających dualizmów i zburzyć fałszywe mury wzniesione między wiarą i rozumem, tradycją i odnową, chrześcijaństwem i oświeceniem, miłością i cierpieniem, charyzmatem i hierarchią, tym, co pozytywne i naturalne, pracą i kontemplacją, tym, co ludzkie, i tym, co boskie

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Jan Paweł II i Francuzi. Gabriel-Marie Garrone (1901–1994)
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Jan Paweł II i Francuzi.
Gabriel-Marie Garrone (1901–1994)

Karol Wojtyła i Gabriel-Marie Garrone podzielali przekonanie, że wiara i rozum winny się wspierać w poznawaniu prawdy, dzięki czemu rozwija się kultura humanistyczna. Szczególną rolą nauki katolickiej jest wskazywanie na wartości duchowe i moralne w dzisiejszym świecie, zagrożonym coraz bardziej procesem dehumanizacji życia społecznego

Bp Robert BARRON: Odnowiona nadzieja. Eseje o misji Kościoła
Bp Robert BARRON

Bp Robert BARRON

Odnowiona nadzieja.
Eseje o misji Kościoła

Kościół katolicki, zwłaszcza na Zachodzie, przechodzi obecnie jeden z najgorszych kryzysów w swojej historii. Skandal nadużyć seksualnych duchowieństwa zaszkodził dziełu Kościoła niemal w każdy sposób1.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Benedykt XVI a dziedzictwo Jana Pawła II
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Benedykt XVI a dziedzictwo Jana Pawła II

Bliska i merytoryczna współpraca oraz następstwo pontyfikatów łączą papieża Polaka i papieża Niemca. Magisterium Benedykta XVI stanowi najbliższy kontekst nauczania Jana Pawła II.

Prof. Simon GOLDHILL: Co klasycy dali chrześcijaństwu?
Prof. Simon GOLDHILL

Prof. Simon GOLDHILL

Co klasycy dali chrześcijaństwu?

Historia relacji klasyki i chrześcijaństwa, zarówno w okresach pełnej zgody, jak i gwałtownych sporów, stanowi przejaw złożoności, bogactwa i powagi batalii między radykalnymi a konserwatywnymi siłami celem zrozumienia przeszłości.

Dennis HAMM SJ: List Pawła do chrześcijan w Filippi
Dennis HAMM SJ

Dennis HAMM SJ

List Pawła do chrześcijan w Filippi

List św. Pawła do chrześcijan w Filippi od wieków cieszy się wielką popularnością. Tak jak w Liście do Filemona, apostoł pisze tutaj z wielkim uczuciem oraz ujawnia bardzo dużo na własny temat.

Sam GUZMAN: Katolicki dżentelmen
Sam GUZMAN

Sam GUZMAN

Katolicki dżentelmen

Nie wiemy, jak być mężczyznami, ponieważ nawet już nie wiemy, kim jest mężczyzna. Zanim zaczniemy marzyć o byciu dżentelmenami, musimy zrozumieć, kim jest mężczyzna i jak nim być.

Prof. Edward FESER: Pięć dowodów na istnienie Boga
Prof. Edward FESER

Prof. Edward FESER

Pięć dowodów na istnienie Boga

Istnienie Boga ma wyjaśnienie. Wyjaśnienie leży w Jego własnej naturze jako tego, co jest czystą rzeczywistością, jest proste, czyli niezłożone, i jest Samoistnym Istnieniem – pisze prof. Edward FESER

Thomas Joseph WHITE OP, Jarosław KUPCZAK OP: Musimy wrócić do filozoficznej i teologicznej tradycji Kościoła
Jarosław KUPCZAK OPThomas Joseph WHITE OP

Jarosław KUPCZAK OP
Thomas Joseph WHITE OP

Musimy wrócić do filozoficznej i teologicznej tradycji Kościoła

Kiedy myślimy o Europie, mamy do czynienia z kulturami, które były przez setki lat katolickie, a obecnie w sposób radykalny podważają swoje korzenie, dążą do ich dekonstrukcji. Dlatego też musi w Europie dojść do odnowienia misyjnego życia Kościoła – mówi Thomas Joseph WHITE OP w rozmowie z Jarosławem KUPCZAKIEM OP.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Jan Paweł II i Francuzi. André Frossard (1915–1995)
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Jan Paweł II i Francuzi.
André Frossard (1915–1995)

Chciałbym wskazać na to, co łączyło Karola Wojtyłę z Francją i jej kulturą oraz jakie znaczenie Jan Paweł II przypisywał francuskiemu katolicyzmowi, a także na rolę, jaką Francuzi, ludzie Kościoła i kultury, odegrali w pontyfikacie polskiego papieża.

Prof. Nassim Nicolas TALEB: O chrześcijaństwie
Nassim Nicolas TALEB

Nassim Nicolas TALEB

O chrześcijaństwie

Jesteśmy przekonani o wywodzeniu się chrześcijaństwa z judaizmu, ale mniej oczywisty jest fakt, że działało to częściowo również w drugą stronę.

Prof. Jacek KORONACKI: Zachód spychany w przepaść bezsensu
Prof. Jacek KORONACKI

Prof. Jacek KORONACKI

Zachód spychany w przepaść bezsensu

Powrót do normalności, której dokładny kształt nie sposób przewidzieć, będzie wymagał wysiłku pokoleń. Zachodnie Kościoły chrześcijańskie już w większości skapitulowały przed naporem rzeczników postprawdy. I dziś zbyt mała i zbyt zmarginalizowana jest klasycznie myśląca Reszta, by ów powrót do normalności mógł trwać tylko jedno pokolenie.

Prof. Chantal DELSOL: Wojna jako szantażowanie cnotą
Prof. Chantal DELSOL

Prof. Chantal DELSOL

Wojna jako szantażowanie cnotą

Oto, co stanowi sedno konfliktu pomiędzy Zachodem i wieloma kulturami zewnętrznymi, a także między Zachodem i pewnymi kulturami istniejącymi na jego obszarze: pokusa narzucenia ładu moralnego.

Yves CONGAR OP: Tradycja jako przekaz
Yves CONGAR OP

Yves CONGAR OP

Tradycja jako przekaz

Z misją mamy do czynienia wtedy, gdy ktoś za czyimś pośrednictwem realizuje zadanie, do którego jest zobowiązany, z tradycją zaś wtedy, gdy jeden i ten sam przedmiot jest kolejno przekazywany innym osobom, poczynając od pierwszego właściciela.

Aleksander SOŁŻENICYN: Upadek męstwa Zachodu. Prawda rzadko bywa słodka, a niemal zawsze – jest gorzka
Aleksander SOŁŻENICYN

Aleksander SOŁŻENICYN

Upadek męstwa Zachodu.
Prawda rzadko bywa słodka, a niemal zawsze – jest gorzka

Osłabiające dążenie do utrzymania status quo to cecha społeczeństwa, którego rozwój osiągnął swój kres. Dwie tak zwane wojny światowe – a w istocie wcale nie światowe –polegały na tym, że postępowy Zachód niszczył sam siebie od środka i w ten sposób przygotował swój koniec. Następna wojna – niekoniecznie z wykorzystaniem broni atomowej; nie sądzę, by do tego doszło – może ostatecznie pogrzebać zachodnią cywilizację.