Ołeksij SIMONCZUK
Praca domowa pod ostrzałem – i szkoła w metrze. Jak ukraińskie dzieci uczą się w czasie wojny?
Od dwóch lat ukraińskie dzieci i dorośli wierzą, że zwycięstwo jest już bliskie, jednak cały czas trzeba jakoś żyć, dzieci muszą się uczyć.
Prof. Krzysztof PAWŁOWSKI
Edukacja a sztuczna inteligencja
Czy da się powierzyć sztucznej inteligencji uczenie mądrości? Uważam, że to może być osiągane tylko w indywidualnych relacjach mistrz – uczeń.
Marek DIETL
Inwestowanie w wiedzę zawsze przynosi największe zyski
Światowa Federacja Giełd wspólnie z Giełdą Papierów Wartościowych zaingurowała w Warszawie Forum Wymiany Wiedzy.
Prof. Anna JURKOWSKA-ZEIDLER
Studiuj w Polsce, w mieście wolności
Studia na Uniwersytecie Gdańskim stwarza studiującym tu młodym ludziom z całego świata wymarzone warunki do zdobywania wiedzy, kontaktów z międzynarodowym środowiskiem naukowym i potencjalnymi przyszłymi pracodawcami
Prof. Paweł ŚNIATAŁA
Wysoka jakość kształcenia przy niewielkich kosztach
Coraz więcej studentów z zagranicy odkrywa Polskę jako znakomite miejsce do studiowania na europejskim i światowym poziomie do tego przy relatywnie niewielkich kosztach zarówno samej edukacji jak i utrzymania w tym kraju
Prof. Jerzy LIS
Studia w Krakowie – wiedza, pasja, więź
Studenci zagraniczni przyjeżdżający na studia w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie mogą liczyć na pełne wsparcie w procesie rekrutacyjnym a po przyjeździe na spotkania integracyjne, pakiety powitalne i przyjazną atmosferę zarówno uczelni jak i miasta
Tygodnik "Wszystko co Najważniejsze"
Wydanie 501 Wszystko co Najważniejsze
Kolejne czerwone paski nie znikają z ekranów. Kto z Państwa ma jeszcze telewizor w domu, ten wie. Na świecie dzieje się tyle, że wymieniać można długo: wojny, rewolucje, kryzysy. Ale przecież dzieje się też dużo dobra.
Prof. Krzysztof PAWŁOWSKI
Polska potrzebuje paktu społecznego dla rozwoju nauki
Rankingi uczelni, szczególnie ranking szanghajski, są ważne, ale w polskich warunkach nie mogą, gdy tyle spraw jest do zrobienia, przesłaniać rzeczywistości.
Bjørn LOMBORG
Jordan B. PETERSON
Zrównoważony Rozwój? Musimy przyspieszyć i to zdecydowanie
Próbując zrobić wszystko naraz, ryzykujemy, że w istocie zrobimy bardzo niewiele – tak jak przez ostatnie siedem lat – piszą Bjørn LOMBORG i Jordan B. PETERSON
Prof. Andrzej JAJSZCZYK
Rankingi uczelni są ważne, ale nie najważniejsze
Próby udawania, że wszystkie uczelnie mogą mieć jednakowo wysoki poziom i tym samym powinny być identycznie finansowane, są skazane na niepowodzenie.
Prof. Leszek PACHOLSKI
Ranking szanghajski i jakość polskiej nauki
Po 1989 roku część środowiska akademickiego miała nadzieję, że kiedyś będziemy konkurować z najlepszymi. Wszystko jednak wskazuje na to, że tylko nie doganiamy Europy, ale wręcz wyprzedzają nas niektóre kraje dawniej uważane za Trzeci Świat.
Popołudniowe Espresso
Wyniki matur. Zdało 84,4%.
CKE poinformowało, że maturę zdało 84,4 procent tegorocznych absolwentów. Od rana maturzyści mogą sprawdzać swoje indywidualne wyniki w systemie ZIU (Zintegrowany Interfejs Użytkownika). 11,3 proc. abiturientów, którzy nie zdali jednego przedmiotu, ma prawo do poprawki w sierpniu. Matury nie zdało 4,3 proc. uczniów.
Karolina RZEŹNIK
Nie demonizujmy googlowania czy rozmów z ChatGPT. Edukujmy
Zamiast sprzeczać się o to, kiedy technologia odbierze nam pracę i jakie branże zostaną wyeliminowane, zastanówmy się, jak efektywnie edukować w zakresie sztucznej inteligencji.
Jędrzej STĘPIEŃ
Prawdziwa edukacja w erze technologii
Kiedy Elon Musk w końcu zainstaluje już swój Neuralink w naszych głowach, a wizja Sugaty Mitry się ziści – że brak wiedzy stanie się tak samo mało istotny jak nieumiejętność powiedzenia, która godzina, gdy nie mamy zegarka – będziemy bezpieczni. I edukacja też będzie bezpieczna. Bo edukacja, prawdziwa edukacja, jest nieśmiertelna i jest na zawsze zapisana w języku.
Jarosław KORDZIŃSKI
Egzamin dojrzałości. Więcej pytań niż odpowiedzi
Dojrzałość to świadomość precyzowania własnych poglądów i umiejętność prezentowania ich w sposób, który nie służy obrażaniu innych.
Instytut Nowych Mediów
Wydanie 475 Wszystko co Najważniejsze
Zespół Czerwone Gitary w najsłynniejszej chyba piosence o maturach pytały też „co dalej”? To samo pytanie, w związku z majowymi egzaminami, zadają sobie tysiące maturzystów którzy przystępują w tych dniach do egzaminu dojrzałości. Zadajemy je także my.
Prof. Janusz MIERZWA
Przedwojenna matura to były wrota do lepszego życia
Międzywojenną maturę postrzegano jako wrota do lepszego świata. Powszechna była świadomość, że edukacja jest kluczowym czynnikiem warunkującym awans cywilizacyjny i powodzenie materialne.
Prof. Marta RAKOCZY
Pogmatwana historia dojrzałości
Współczesne pojęcie dojrzałości – potocznie cały czas wiązane między innymi z corocznym sprawdzianem maturalnym – nie jest terminem jasnym.
Prof. Andrzej JAJSZCZYK
Dojrzałe państwo dojrzałych obywateli
Niewątpliwie dojrzałość wiąże się z poczuciem własnej wartości, w tym zdolności do zaakceptowania własnej przeszłości – zarówno dumy z tego, co zrobiliśmy, jak i umiejętności przyznania się do własnych błędów oraz zdolności do wyciągnięcia z nich wniosków.
Jacques ATTALI
Najważniejsza jest edukacja
Możliwa jest przyszłość edukacji, w której z powodu braku środków trzy czwarte ludzkości zostanie wkrótce pozbawione szkoły i wiedzy, gdyż załamie się system edukacyjny. Możliwe też, że gros transmisji umiejętności społecznie pożytecznych odbywać się będzie poprzez środki cyfrowe, a później genetyczne, do osamotnionych jednostek, za pomocą urządzeń coraz ściślej zespolonych z mózgiem.