Jarosław KORDZIŃSKI: Może warto szkołę w pandemii "zawiesić" i powtarzać ten rok raz jeszcze, na wszystkich poziomach nauczania? Jarosław KORDZIŃSKI: Może warto szkołę w pandemii "zawiesić" i powtarzać ten rok raz jeszcze, na wszystkich poziomach nauczania?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Może warto szkołę w pandemii "zawiesić" i powtarzać ten rok raz jeszcze, na wszystkich poziomach nauczania?

Dzieci bardzo chcą kontaktu z innymi dziećmi, ale też wiele z nich przyzwyczaiło się do wylegiwania się w łóżkach i zbawczej funkcji wyłączania kamery czy mikrofonu nie mówiąc o ratunkowym zawieszeniu sieci w szczególnie krytycznych momentach. Część uczniów nie skorzystała ze zdalnego nauczania ani razu. Część korzysta tylko pozornie. Pytanie na ile to się różni od sytuacji, kiedy ci sami uczniowie standardowo uczęszczali na lekcje. Albo i nie uczęszczali – bo przecież brak zaangażowania w życie szkoły czy brak aktywności na lekcji to nie jest wynalazek zdalnej edukacji.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Dziewięć postulatów. Jak poprawić polskie uczelnie? Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Dziewięć postulatów. Jak poprawić polskie uczelnie?
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Dziewięć postulatów.
Jak poprawić polskie uczelnie?

Bez prowadzenia badań naukowych na dobrym, światowym poziomie Polska jest skazana na cywilizacyjne zapóźnienie i marginalizację w świecie. Wspieranie nauki powinno być zadaniem ogólnonarodowym, niezależnym od sympatii politycznych.

Jarosław KORDZIŃSKI: Posłuszeństwo Jarosław KORDZIŃSKI: Posłuszeństwo
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Posłuszeństwo

Posłuszeństwo w zasadniczy sposób zmienia życie człowieka. Zwalnia z refleksji, wyzwala z odpowiedzialności, umożliwia proste podejmowanie decyzji z powołaniem na uwarunkowania zewnętrzne. Dlaczego w szkole realizujemy programy, które krytykujemy jako nadmiernie przeładowane i momentami wręcz głupie? Bo są! Bo są napisane zgodnie z podstawami programowymi!! Bo tak trzeba!!! Dlaczego oceniamy uczniów z wykorzystaniem cyferek, które nic nie mówią? Bo tak było zawsze! Bo tak stanowi szkolny system oceniania!!! Dlaczego zadajemy zadania domowe, które wykonują tylko nieliczni uczniowie? Dlaczego skupiamy się głównie na wykładaniu tego co uczniowie powinni zapamiętać?? Dlaczego rezygnuje z aktywizujących, włączających metod pracy z uczniami??? Bo, bo, bo…! Podporządkowujemy się. Robimy, co nam każą. Dostosowujemy się do tego, czego wymaga od nas świat, system, inni.

Jarosław KORDZIŃSKI: Arogancja - największe zagrożenie edukacji czasów pandemii Jarosław KORDZIŃSKI: Arogancja - największe zagrożenie edukacji czasów pandemii
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Arogancja - największe zagrożenie edukacji czasów pandemii

Być może czeka nas kolejny czas zdalnego nauczania. Nie uda się, jeśli rodzice nie dogadają się z nauczycielami. I nie chodzi o to, żeby rodzice nie odrabiali zadań domowych za swoje dzieci. To bzdura! Podobnie jak nonsensem jest zadawanie dzieciom prac, których te nie są w stanie same wykonać.

Jarosław KORDZIŃSKI: Koan Jarosław KORDZIŃSKI: Koan
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Koan

Wpadamy coraz głębiej w schematy i coraz bardziej poddajemy się kolejnym ograniczeniom. Każda informacja przechodzi przez gęste sito naszych przekonań, nawyków i przyzwyczajeń. W efekcie bywa zniekształcona, niekiedy przekłamana.

Jarosław KORDZIŃSKI: Jeszcze o Kangurze matematycznym w czasie pandemii. Dzieci by tego same nie wymyśliły Jarosław KORDZIŃSKI: Jeszcze o Kangurze matematycznym w czasie pandemii. Dzieci by tego same nie wymyśliły
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Jeszcze o Kangurze matematycznym w czasie pandemii. Dzieci by tego same nie wymyśliły

Gubimy się w gąszczu niewiele znaczących dla rozwoju poszczególnych uczniów danych. Zanurzeni po uszy w tabelach osiągnięć czy rankingach wyników uzyskiwanych w efekcie nauki szkolnej czy uczestnictwu w konkursach zamykamy dla znacznej części dzieci i młodzieży jakąkolwiek szansę na uzyskanie sukcesu edukacyjnego. W efekcie 91% piętnastolatków uważa, że nie posiada żadnych talentów! Po części jest to jedna z przyczyn, dla których stajemy się liderem wśród państw, które notują najwięcej prób samobójczych ludzi młodych. Być najlepszym. Wygrać. Za wszelką cenę wygrać. Tego od dzieci wymagają dorośli.

Prof. Michał KLEIBER: Edukacja i zdrowie publiczne - dwie sfery niedostatku w polityce unijnej Prof. Michał KLEIBER: Edukacja i zdrowie publiczne - dwie sfery niedostatku w polityce unijnej
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Edukacja i zdrowie publiczne - dwie sfery niedostatku w polityce unijnej

Czas nagli – początkowy brak aktywności Komisji Europejskiej w epidemii koronawirusa, opóźnianie wspólnotowej pomocy dla najbardziej zainfekowanych państw i fakt, że w obliczu zagrożenia państwa członkowskie zadecydowały w pierwszej kolejności o zamknięciu swoich granic, świadczą jednoznacznie o konieczności zasadniczej zmiany w myśleniu europejskich polityków.

Jarosław KORDZIŃSKI: List. I wakacje Jarosław KORDZIŃSKI: List. I wakacje
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

List. I wakacje

Zalewani potokiem słów, z coraz większym trudem dochodzimy do tego, co jest prawdą, co czczą obietnicą, a co zwykłym kłamstwem.

Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacje nam się po prostu słusznie należą Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacje nam się po prostu słusznie należą
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Wakacje nam się po prostu słusznie należą

Nauczyciele domagają się, by zacząć traktować ich z należytym poważaniem. Domagając się takiego oglądu swojej pracy przez innych, warto zacząć w taki sposób patrzeć na swoje profesję przez samych siebie.

Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacyjne myśli o szkole Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacyjne myśli o szkole
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Wakacyjne myśli o szkole

Jak żyć, być może spyta dziecko naiwnie, w szkole, która co prawda uczy, ale nie uczy po co uczy. Która poświęca większość swoich starań przekonywaniu swoich uczniów do tego, by uczyły się tego, co już wiedzą albo tego, czego z łatwością mogą się dowiedzieć, zawsze kiedy tylko będzie im to potrzebne. W ograniczonym zakresie natomiast odnosi się do tego, co jest naprawdę ważne – jak i w jakim celu korzystać z tego, czego już doświadczyliśmy i co już posiadamy.

Jarosław KORDZIŃSKI: Dwa światy Jarosław KORDZIŃSKI: Dwa światy
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Dwa światy

Każdy z nas powinien dbać o swoje dzieci, dobrze jednak, kiedy nie robi tego kosztem innych.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czy szkoła nas wyzwoli? Jarosław KORDZIŃSKI: Czy szkoła nas wyzwoli?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Czy szkoła nas wyzwoli?

Przekonanie o tym, że oddanie środków na szkoły rodzicom i uprawnienie ich do samodzielnego decydowania gdzie i w jakim wymiarze miałyby się uczyć ich dzieci przypomina czasy, w których wielu z nas wierzyło w ideę niewidzialnej ręki rynku. Ale to miraż!

Jarosław KORDZIŃSKI: Nieliczne rzeczy. Jaka edukacja po? Jarosław KORDZIŃSKI: Nieliczne rzeczy. Jaka edukacja po?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nieliczne rzeczy. Jaka edukacja po?

Od lat wielu z nas mówi, że szkoła nie powinna być taka, jaka jest. A od kilku tygodni po prostu jest inna. To dobra okazja, żeby przemyśleć swój sposób działania jako nauczyciela.

Jarosław KORDZIŃSKI: Jest taki czas Jarosław KORDZIŃSKI: Jest taki czas
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Jest taki czas

Problemem wielu nas jest swego rodzaju nadaktywność. To bez wątpienia konsekwencja jakiegoś wewnętrznego przymusu zmuszającego do robienia tego, co powinni robić, by udowodnić, że robimy to, co do nas należy. Konsekwencją takiego życia jest pozostawanie w nieustannym przekonaniu, że zamiast robić rzeczy istotne, w gruncie rzeczy rozmieniamy się na drobne. No bo zastanówmy się – tak, praca jest ważna, ale czy najważniejsza? Czy da się zrobić tak, żeby i wilk był syty, i owca cała? Czy trzeba specjalnego oświecenia, żeby nauczyć się po prostu odmawiać i dokonywać wyborów zgodnie ze swoimi, a nie zawodowymi czy organizacyjnymi priorytetami?

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie bądź obojętny Jarosław KORDZIŃSKI: Nie bądź obojętny
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie bądź obojętny

Ruch #noNAT będący próbą zwrócenia uwagi na fakt odebrania osób zatrudnionych w węgierskiej oświacie nie tylko podstaw do względnie przyzwoitej egzystencji, ale przede wszystkim poczucia sensu i znaczenia tego, co robią dla swoich uczniów.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Polska nauka przegrywa wyścig Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Polska nauka przegrywa wyścig
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Polska nauka przegrywa wyścig

Dominujący w naszym kraju model kariery, w którym absolwent uczelni robi w niej doktorat, potem habilitację, aby w końcu zostać tam profesorem jest antyinnowacyjny, prowadzi do skostnienia myśli naukowej, a także sprzyja tworzeniu patologicznych układów osobowych.

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam