Jacques ATTALI: Najważniejsza jest edukacja
Jacques ATTALI

Jacques ATTALI

Najważniejsza jest edukacja

Możliwa jest przyszłość edukacji, w której z powodu braku środków trzy czwarte ludzkości zostanie wkrótce pozbawione szkoły i wiedzy, gdyż załamie się system edukacyjny. Możliwe też, że gros transmisji umiejętności społecznie pożytecznych odbywać się będzie poprzez środki cyfrowe, a później genetyczne, do osamotnionych jednostek, za pomocą urządzeń coraz ściślej zespolonych z mózgiem.

Marta RAKOCZY: Rękopiśmienność w dobie pisania cyfrowego
Marta RAKOCZY

Marta RAKOCZY

Rękopiśmienność w dobie pisania cyfrowego

Aby w pisaniu odręcznym dostrzec sztukę, trzeba było przestać widzieć w nim rzemiosło, mozolnie, masowo i mechanicznie przyswajane. Dowartościowanie rękodzieła jest wynikiem nowoczesnej cywilizacji przemysłowej.

Jędrzej STĘPIEŃ: ChatGPT a przyszłość edukacji
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

ChatGPT a przyszłość edukacji

ChatGPT będzie mieć działanie podobne do rewolweru na Dzikim Zachodzie, zwanym po upowszechnieniu „wielkim wyrównywaczem”. Nasze wykształcenie i wszelkie przewagi nabyte w pocie czoła w szkołach i na kursach ulegną dewaluacji.

Prof. Anna WOJCIUK: Imperia wiedzy w stosunkach międzynarodowych
Prof. Anna WOJCIUK

Prof. Anna WOJCIUK

Imperia wiedzy w stosunkach międzynarodowych

Oświata i nauka wyraźnie należą do dziedzin życia, w których zderzenia odmiennych wartości z porządkami aksjologicznymi są dziś szczególnie wyczuwalne, a ich wynik będzie miał decydujący wpływ na przyszłość państw, społeczeństw i stosunków międzynarodowych.

Jarosław KORDZIŃSKI: Oddajemy edukację za bezcen
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Oddajemy edukację za bezcen

Patrząc na tysiące nauczycieli odchodzących z zawodu, rezygnujących dyrektorów szkół i postępujący poziom bezradności prezentowany przez znaczną część absolwentów, można odnieść wrażenie, że oddajemy edukację za bezcen.

Prof. Jan P. HUDZIK: Ranking szanghajski i polskie uczelnie
Prof. Jan P. HUDZIK

Prof. Jan P. HUDZIK

Ranking szanghajski i polskie uczelnie

Na liście szanghajskiej – przywoływanej i relacjonowanej na łamach “Wszystko co Najważniejsze” – znalazło się w tym roku kilka naszych uczelni. Zanim jednak zaczniemy otwierać szampana, zastanówmy się może przez chwilę, kim jesteśmy i kim chcemy być w tak zwanej światowej nauce?

Kieran EGAN: Mamy większy problem ze szkołą, niż możemy to sobie wyobrazić
Kieran EGAN

Kieran EGAN

Mamy większy problem ze szkołą, niż możemy to sobie wyobrazić

Problemy współczesnego szkolnictwa wynikają z faktu, że każda z trzech głównych idei – wczesnej socjalizacji, kształtowania umysłu poprzez zdyscyplinowaną podstawę programową oraz zapewnienia rozwoju potencjału uczniów – jest ideą częściowo wadliwą, a także niekompatybilną z pozostałymi dwiema koncepcjami. Dopóki jako społeczeństwo nie zdamy sobie sprawy z tych podstawowych niezgodności, nie będziemy w stanie stawić czoła tym problemom.

Jarosław KORDZIŃSKI: Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła

We włączaniu w proces edukacji uczniów z Ukrainy nie jest najważniejszy pomiar ich umiejętności poprzez przystąpienie do egzaminów. Najważniejsze jest otoczenie ich troską i zabezpieczanie przed traumą wojenną. W drugiej kolejności ważne jest podtrzymywanie ich osobistej tożsamości i więzi. Egzekwowanie pełnej i sprawnej dwujęzyczności może jedynie zaszkodzić. To nie ten czas.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Sukces nauki zaczyna się w szkole
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Sukces nauki zaczyna się w szkole

Słabość nauki nie jest konsekwencją niskich nakładów na nią. Ma znacznie głębsze korzenie, wiąże się to z niedostatkami kształcenia na szczeblu podstawowym i średnim.

Prof. Michał KLEIBER: Po pierwsze - edukacja
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Po pierwsze - edukacja

W jakie absolutnie podstawowe kompetencje powinna wyposażać swych absolwentów szkoła?

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów
Andrzej KRAJEWSKI

Andrzej KRAJEWSKI

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Prof. Piotr DŁUGOSZ: Kolejne stracone pokolenie?
Prof. Piotr DŁUGOSZ

Prof. Piotr DŁUGOSZ

Kolejne stracone pokolenie?

Pandemia COVID-19 naruszyła dotychczasowy porządek świata i zmieniła funkcjonowanie wielu podsystemów społecznych. Jednym z nich jest subsystem edukacyjny, który musiał się dostosować do nowej sytuacji poprzez bezprecedensową zmianę trybu funkcjonowania polegającą na przejściu szkół na nauczanie zdalne.

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę

Pozbawianie dzieci możliwości korzystania z powszechnej edukacji to pomysł grupy osób, którą stać na to, by zapewnić dzieciom rozwój w atrakcyjnych i efektywnych warunkach. Tyle że to jest oferta dla wąskiego marginesu.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czy jesteśmy gotowi na kolejny rok szkolny?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Czy jesteśmy gotowi na kolejny rok szkolny?

Ministerstwo edukacji zadbało o bezpieczeństwo w szkołach. Równolegle podejmuje szereg decyzji, by w wielu wymiarach podważyć zaufanie i możliwości realnego działania kadr zarządzających oświatą.

Jean-Michel BLANQUER: Szkoła ostoją Republiki
Jean-Michel BLANQUER

Jean-Michel BLANQUER

Szkoła ostoją Republiki

Szkoła zinstytucjonalizowała istniejące od wieków praktyki, stopniowo oferując edukację wszystkim dzieciom. Wiedza i jej przekazywanie stały się par excellence „dobrem wspólnym”, niewyczerpanym bogactwem.