Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacje nam się po prostu słusznie należą Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacje nam się po prostu słusznie należą
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Wakacje nam się po prostu słusznie należą

Nauczyciele domagają się, by zacząć traktować ich z należytym poważaniem. Domagając się takiego oglądu swojej pracy przez innych, warto zacząć w taki sposób patrzeć na swoje profesję przez samych siebie.

Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacyjne myśli o szkole Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacyjne myśli o szkole
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Wakacyjne myśli o szkole

Jak żyć, być może spyta dziecko naiwnie, w szkole, która co prawda uczy, ale nie uczy po co uczy. Która poświęca większość swoich starań przekonywaniu swoich uczniów do tego, by uczyły się tego, co już wiedzą albo tego, czego z łatwością mogą się dowiedzieć, zawsze kiedy tylko będzie im to potrzebne. W ograniczonym zakresie natomiast odnosi się do tego, co jest naprawdę ważne – jak i w jakim celu korzystać z tego, czego już doświadczyliśmy i co już posiadamy.

Jarosław KORDZIŃSKI: Dwa światy Jarosław KORDZIŃSKI: Dwa światy
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Dwa światy

Każdy z nas powinien dbać o swoje dzieci, dobrze jednak, kiedy nie robi tego kosztem innych.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czy szkoła nas wyzwoli? Jarosław KORDZIŃSKI: Czy szkoła nas wyzwoli?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Czy szkoła nas wyzwoli?

Przekonanie o tym, że oddanie środków na szkoły rodzicom i uprawnienie ich do samodzielnego decydowania gdzie i w jakim wymiarze miałyby się uczyć ich dzieci przypomina czasy, w których wielu z nas wierzyło w ideę niewidzialnej ręki rynku. Ale to miraż!

Jarosław KORDZIŃSKI: Nieliczne rzeczy. Jaka edukacja po? Jarosław KORDZIŃSKI: Nieliczne rzeczy. Jaka edukacja po?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nieliczne rzeczy. Jaka edukacja po?

Od lat wielu z nas mówi, że szkoła nie powinna być taka, jaka jest. A od kilku tygodni po prostu jest inna. To dobra okazja, żeby przemyśleć swój sposób działania jako nauczyciela.

Jarosław KORDZIŃSKI: Jest taki czas Jarosław KORDZIŃSKI: Jest taki czas
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Jest taki czas

Problemem wielu nas jest swego rodzaju nadaktywność. To bez wątpienia konsekwencja jakiegoś wewnętrznego przymusu zmuszającego do robienia tego, co powinni robić, by udowodnić, że robimy to, co do nas należy. Konsekwencją takiego życia jest pozostawanie w nieustannym przekonaniu, że zamiast robić rzeczy istotne, w gruncie rzeczy rozmieniamy się na drobne. No bo zastanówmy się – tak, praca jest ważna, ale czy najważniejsza? Czy da się zrobić tak, żeby i wilk był syty, i owca cała? Czy trzeba specjalnego oświecenia, żeby nauczyć się po prostu odmawiać i dokonywać wyborów zgodnie ze swoimi, a nie zawodowymi czy organizacyjnymi priorytetami?

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie bądź obojętny Jarosław KORDZIŃSKI: Nie bądź obojętny
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie bądź obojętny

Ruch #noNAT będący próbą zwrócenia uwagi na fakt odebrania osób zatrudnionych w węgierskiej oświacie nie tylko podstaw do względnie przyzwoitej egzystencji, ale przede wszystkim poczucia sensu i znaczenia tego, co robią dla swoich uczniów.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Polska nauka przegrywa wyścig Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Polska nauka przegrywa wyścig
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Polska nauka przegrywa wyścig

Dominujący w naszym kraju model kariery, w którym absolwent uczelni robi w niej doktorat, potem habilitację, aby w końcu zostać tam profesorem jest antyinnowacyjny, prowadzi do skostnienia myśli naukowej, a także sprzyja tworzeniu patologicznych układów osobowych.

Ks. Wojciech SADŁOŃ: Opcja katolicka Ks. Wojciech SADŁOŃ: Opcja katolicka
Ks. Wojciech SADŁOŃ SAC

Ks. Wojciech SADŁOŃ SAC

Opcja katolicka

Podobnie jak trzydzieści lat temu Kościół w Polsce szukał swojej społecznej drogi pomiędzy socjalizmem i liberalizmem, tak dzisiaj szuka swojej tożsamości pomiędzy coraz bardziej niereligijną kulturą a żywą wiarą. Katolicka odpowiedź na te wyzwania, choć nie w sposób bezpośredni, rysuje się coraz wyraźniej. I paradoksalnie nie jest to wybór pomiędzy dwoma przeciwieństwami.

Jarosław KORDZIŃSKI: Co dalej, nauczyciele? Jarosław KORDZIŃSKI: Co dalej, nauczyciele?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Co dalej, nauczyciele?

Kiedy mówimy -oni nam to robią-, -wszystkiemu winne złe podstawy programowe-, -to związki przegrały ten strajk- czy -Karta Nauczyciela nas ogranicza- reprezentujemy w gruncie rzeczy postawę osoby, która odżegnuje się od prawa do wywierania wpływu na cokolwiek i przypisuje sobie jedynie przywilej oceniania tych, którzy są winni całemu złu, jakie nas dotyka.

Prof. Joanna WOJDON: Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić? Prof. Joanna WOJDON: Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?
Prof. Joanna WOJDON

Prof. Joanna WOJDON

Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?

Odejście od tradycyjnego modelu nauczania wymaga od nauczyciela pewnej odwagi; przede wszystkim zaś – starannego przemyślenia celu (lub celów) swojej pracy: zastanowienia się, po co uczniom potrzebna jest w szkole historia.

Jarosław KORDZIŃSKI: Wstydzę się. Jestem nauczycielem Jarosław KORDZIŃSKI: Wstydzę się. Jestem nauczycielem
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Wstydzę się.
Jestem nauczycielem

Ostatnie badania CBOS na temat znaczenia zawodów lokują nauczycieli w pierwszej czwórce najbardziej szanowanych zawodów obok pracowników naukowych, pielęgniarek i informatyków. Ciekawy zestaw, zwłaszcza, kiedy porównać go z tymi, którzy otrzymali najniższe notowania czyli: urzędnicy państwowi, posłowie i politycy. Od dłuższego czasu na samym dole listy odnaleźć można również związkowców i księży – przedstawicieli środowiska, które ćwierć wieku temu najbardziej przyczyniło się do zmiany świata, w którym żyliśmy.

Roland MASZKA: Jestem w środku strajku Roland MASZKA: Jestem w środku strajku
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Jestem w środku strajku

Co na razie udowodnił strajk? Że można cały ten majestat procedur odrzeć z szat i nikt nie krzyczy: król jest nagi.

Prof. David MILLER: Zagonić naukę do pracy! Prof. David MILLER: Zagonić naukę do pracy!
Prof. David MILLER

Prof. David MILLER

Zagonić naukę do pracy!

Funkcja nauki w technologii jest taka sama jak funkcja doświadczenia w nauce: eliminowanie błędów.

Prof. Michał KLEIBER: Protest nauczycieli - lekcja dla nas wszystkich Prof. Michał KLEIBER: Protest nauczycieli - lekcja dla nas wszystkich
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Protest nauczycieli - lekcja dla nas wszystkich

Protest nauczycieli, niezależnie od swego, miejmy nadzieję, rychłego zakończenia, powinien stać się pouczającą lekcją dla nas wszystkich. Trwająca sytuacja jasno uwidoczniła co najmniej trzy ważne sprawy.

Roland MASZKA: Matematyka niepodległości Roland MASZKA: Matematyka niepodległości
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Matematyka niepodległości

Jednym z ciekawszych pomysłów jest połączenie maratonu i matematyki. Uczniowie rozwiązują zadania matematyczne całą noc. Rozwiązują setki i tysiące zadań na różnym poziomie. I fenomen: matematyka łączy dzieci w pionie, nie w poziomie: piętnastolatek siedzi obok ośmiolatka, dwunastolatek pomaga dziesięciolatkowi, gimnazjalista współpracuje z uczniem oddziału wczesnoszkolnego.

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam