Prof. David MILLER: Zagonić naukę do pracy! Prof. David MILLER: Zagonić naukę do pracy!
Prof. David MILLER

Prof. David MILLER

Zagonić naukę do pracy!

Funkcja nauki w technologii jest taka sama jak funkcja doświadczenia w nauce: eliminowanie błędów.

Prof. Michał KLEIBER: Protest nauczycieli - lekcja dla nas wszystkich Prof. Michał KLEIBER: Protest nauczycieli - lekcja dla nas wszystkich
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Protest nauczycieli - lekcja dla nas wszystkich

Protest nauczycieli, niezależnie od swego, miejmy nadzieję, rychłego zakończenia, powinien stać się pouczającą lekcją dla nas wszystkich. Trwająca sytuacja jasno uwidoczniła co najmniej trzy ważne sprawy.

Roland MASZKA: Matematyka niepodległości Roland MASZKA: Matematyka niepodległości
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Matematyka niepodległości

Jednym z ciekawszych pomysłów jest połączenie maratonu i matematyki. Uczniowie rozwiązują zadania matematyczne całą noc. Rozwiązują setki i tysiące zadań na różnym poziomie. I fenomen: matematyka łączy dzieci w pionie, nie w poziomie: piętnastolatek siedzi obok ośmiolatka, dwunastolatek pomaga dziesięciolatkowi, gimnazjalista współpracuje z uczniem oddziału wczesnoszkolnego.

Roland MASZKA: Pułapki tolerancji Roland MASZKA: Pułapki tolerancji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Pułapki tolerancji

Nauczyliśmy się myśleć o tolerancji w odniesieniu do odmienności politycznej, religijnej czy rasowej, mówimy o tolerancji w kontekście zmian demograficznych – i wciąż wydaje się nam, że tolerancję definiuje się jak prawo fizyki ujęte w ramkę i zaliczone na klasówce… O szkolnych odcieniach tolerancji pisze Roland MASZKA.

Jędrzej STĘPIEŃ: Co francuscy skauci wiedzą o 1 września 1939 roku? Jędrzej STĘPIEŃ: Co francuscy skauci wiedzą o 1 września 1939 roku?
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

Co francuscy skauci wiedzą o 1 września 1939 roku?

Zapytałem jedną z druhen, dobrą uczennicę, która marzy o studiowaniu medycyny, czy wie, kiedy zaczęła się druga wojna światowa i czy mówili o tym w szkole. Daty nie znała, ale wspomniała, że chyba – chyba – wszystko zaczęło się od ataku Niemców na Polskę. Jeszcze pokolenie, góra dwa i wybielą się kompletnie.

Jarosław KORDZIŃSKI: Niedobra zmiana w polskiej edukacji Jarosław KORDZIŃSKI: Niedobra zmiana w polskiej edukacji
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Niedobra zmiana w polskiej edukacji

To nie jest dobra zmiana. Minął rok, a przed nami kolejne dwanaście miesięcy wdrażania nowych rozwiązań w polskiej szkole. Już jest trudno, a niewiele wskazuje na poprawę rzeczywistości szkolnej, którą skutecznie dezorganizują rozwiązania minister Anny Zalewskiej.

POLEMIKA: Niedobra zmiana w polskiej edukacji POLEMIKA: Niedobra zmiana w polskiej edukacji

Niedobra zmiana w polskiej edukacji

POLEMIKA: W nawiązaniu do artykułu pt. „Niedobra zmiana w polskiej edukacji” opublikowanego 2 sierpnia br. na portalu „Wszystko Co Najważniejsze” autorstwa Pana Jarosława Kordzińskiego – wyjaśnienia Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Jędrzej STĘPIEŃ: Pułapki nowoczesnej edukacji Jędrzej STĘPIEŃ: Pułapki nowoczesnej edukacji
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

Pułapki nowoczesnej edukacji

Nacisk na wykorzystywanie technologii edukacyjnej skazuje nowe pokolenia na próżne ściganie się z maszynami w dziedzinie efektywności, zamiast orientować młodych ludzi na rzeczy, w których człowiek pozostaje niedościgniony, jak rozumienie, kreatywność, empatia czy sport. Najnowszą obsesją w dziedzinie edukacji staje się ponadto mierzalność jej efektów.

Jarosław KORDZIŃSKI: Turkusowe szkoły Jarosław KORDZIŃSKI: Turkusowe szkoły
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Turkusowe szkoły

Entuzjazm, zaangażowanie, profesjonalizm. Szkoły, nauczycieli i…uczniów. Czy nie tego warto sobie życzyć nadchodzący rok? – pyta Jarosław KORDZIŃSKI.

Jeremey DONOVAN: "Najważniejszą ze sztuk jest sztuka opowiadania dobrych historii" Jeremey DONOVAN: "Najważniejszą ze sztuk jest sztuka opowiadania dobrych historii"
Jeremey DONOVAN

Jeremey DONOVAN

"Najważniejszą ze sztuk jest sztuka opowiadania dobrych historii"

Dobrą historię można rozpoznać po tym, że pozwala ona słuchaczowi odkrywać mądrość warstwa po warstwie dzięki interpretacji. Musisz zawrzeć w niej wiele osobistych, emocjonalnych treści oraz jaskrawych szczegółów będących pożywką dla zmysłów. Opowieści nie muszą być obiektywne albo wyważone. W istocie najbardziej wciągające historie są opowiadane z subiektywnego punktu widzenia.

Barbara OAKLEY: "Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki" Barbara OAKLEY: "Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki"
Barbara OAKLEY

Barbara OAKLEY

"Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki"

“Tworząc bibliotekę wiedzy w swoim umyśle, szkolisz go do tego, by rozpoznawał nie tylko określony problem, lecz również różne typy i klasy problemów, tak abyś wiedział, jak szybko poradzić sobie z zadaniem, które pojawia się przed Tobą. Zaczniesz zauważać wzorce, które upraszczają rozwiązywanie problemów, i szybko się przekonasz, że różne możliwe rozwiązania czekają na skraju Twojej pamięci”

Roland MASZKA: Buszując w Taniej Książce. Wartość książki – naiwność czy sentymentalizm? Roland MASZKA: Buszując w Taniej Książce. Wartość książki – naiwność czy sentymentalizm?
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Buszując w Taniej Książce.
Wartość książki – naiwność czy sentymentalizm?

Książki Bahdaja, Domagalika, Minkowskiego, Niziurskiego, Siesickiej… Ale też Kamieńskiej, Jurgielewiczowej, Szklarskiego, Centkiewiczów… Dla współczesnych młodych czytelników są to nazwiska z odległej epoki, niekiedy zupełnie nieznane – pisze, relacjonując wizytę w namiocie “Tanie książki”, Roland MASZKA

Eryk MISTEWICZ: Arystokracja Rozumu Eryk MISTEWICZ: Arystokracja Rozumu
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Arystokracja Rozumu

To odwaga głoszenia poglądów. Rodzaj cnót rycerskich przeniesionych z czasów zasad, wartości, hartowania się postaw – w czasy, gdy wszystko i wszystkich, wydawałoby się, można kupić, zasponsorować, obsypać grantami i nagrodami. A więc intelektualna niekorumpowalność.

Roland MASZKA: Milczenie morza. Francja i tak to przetrwa... Roland MASZKA: Milczenie morza. Francja i tak to przetrwa...
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Milczenie morza.
Francja i tak to przetrwa...

Na plan pierwszy wysuwa się oświecona idea, a nie jakaś mistyka czy fantasmagoria. Dlatego uczniowie kojarzą Rewolucję z postępem, a nie z gilotyną. Francja i tak to przetrwa… – pisze Roland MASZKA.

Roland MASZKA: Zaduma biegacza Roland MASZKA: Zaduma biegacza
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Zaduma biegacza

W zapomnianym już dziś poemacie Kornela Ujejskiego Maraton hoplita wysłany przez stratega Aten, Miltiadesa, z wieścią o zwycięstwie Greków kona z wycieńczenia… Tradycja podaje nawet jego imię – Filippides. Ten sam, którego Miltiades tuż przed starciem z Persami wysłał do Sparty z prośbą o przysłanie wsparcia…

Roland MASZKA: Uległość Roland MASZKA: Uległość
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Uległość

Houellebecq mówi, że wcale nie kwestie gospodarcze będą miały decydujący wpływ na przyszłość. Wygra ta grupa ludności, która ma najwyższą rozrodczość i potrafi przekazać swoje wartości. Dlatego prawdziwa batalia nie będzie toczyć się o gospodarkę, ale o szkołę. Przyszłością zawładnie ten, kto sprawuje kontrolę nad dziećmi. To będzie walka o rząd dusz.

Roland MASZKA: Urok kiczu Roland MASZKA: Urok kiczu
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Urok kiczu

Jest w pejzażu wiejskim coś z sentymentalnej tęsknoty za krainą łąk, lasów i polan na których stoją samotne domostwa nie opodal cichych ruczajów, a ciepła letnia pora zachęca do odpoczynku w cieniu rozłożystych lip… Tania nostalgia? Bynajmniej.

Roland MASZKA: Religia i literatura Roland MASZKA: Religia i literatura
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Religia i literatura

Pytam uczniów, o co właściwie toczy się proces Jezusa. Zapada dłuższa cisza. Dlaczego arcykapłan, starsi i uczeni w Piśmie pragną śmierci Nauczyciela z Galilei? Czy jest aż tak źle ze znajomością ewangelii? W szkole to, co związane z religią, w jakiś sposób przestaje być literaturą.

Roland MASZKA: Reforma i logika. Jeszcze raz o reformie edukacji Roland MASZKA: Reforma i logika. Jeszcze raz o reformie edukacji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Reforma i logika.
Jeszcze raz o reformie edukacji

Powrót do przeszłości staje się możliwy. Proponowany ustrój szkolny funkcjonował już z drobnymi zmianami od powojnia do czasów ustrojowej transformacji w 1989 roku. Jak słychać z ambon i wież – był lepszy od ustępującego, lepiej kształcił i przygotowywał…

Maciej ADAMCZYK: Repolonizacja podręczników szkolnych? Maciej ADAMCZYK: Repolonizacja podręczników szkolnych?
Maciej ADAMCZYK

Maciej ADAMCZYK

Repolonizacja podręczników szkolnych?

Jeśli kolejna wielka reforma systemu polskiej edukacji zostanie przeprowadzona w sposób nieprzemyślany, na rynku wydawców edukacyjnych pozostaną zgliszcza, a setki milionów złotych przekazywanych corocznie w ramach budżetowych dotacji wzmacniać będą patologie w polskich szkołach.

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam