Sebastian MORELLO: Bazylika Sacré-Coeur. Ucieleśnienie kontrrewolucji
Sebastian MORELLO

Sebastian MORELLO

Bazylika Sacré-Coeur. Ucieleśnienie kontrrewolucji

Na pośmiewisko Najświętszej Maryi Panny posadzono prostytutkę na tronie i niesiono ją ulicami miasta, aby następnie postawić ją w samym sercu Katedry Notre-Dame i czcić jako „Boginię Rozumu”. Arystokrację i kler, wielkich obrońców Kościoła, nowe państwo rewolucyjne systematycznie brało pod but. Niedługo później to państwo wyłoniło się jako nowy bóg epoki rewolucji.

Krzysztof PAŁYS OP: Karol de Foucauld - przyjaciel ludzi bez sukcesów
Krzysztof PAŁYS OP

Krzysztof PAŁYS OP

Karol de Foucauld - przyjaciel ludzi bez sukcesów

Błogosławiony Karol de Foucauld napisał do zaprzyjaźnionego księdza: Zakątek Sahary, który samotnie „uprawiam”, ma dwa tysiące kilometrów z północy na południe i tysiąc ze wschodu na zachód i sto tysięcy muzułmanów rozsianych na tym obszarze, bez jednego chrześcijanina, wyjąwszy wojskowych francuskich wszelkich stopni.

Prof. Robert WUTHNOW: Religia wzmacnia demokrację
Prof. Robert WUTHNOW

Prof. Robert WUTHNOW

Religia wzmacnia demokrację

Religie, ich różnorodność, pobudzają debatę, zmuszają do zadawania trudnych pytań i podejmowania dyskusji o sprawach fundamentalnych. W ten sposób wzmacniają demokrację.

Prof. Dominique REYNIÉ: Rozdział polityki od religii – wyzwanie XXI wieku
Prof. Dominique REYNIÉ

Prof. Dominique REYNIÉ

Rozdział polityki od religii – wyzwanie XXI wieku

Nigdy nie było aż tylu ludzi wierzących co dzisiaj. Według badania Pew Research Center, 84 proc. ludzi posiada jakąś afiliację wyznaniową. Ludzkość jest w większości wierząca. Chrześcijanie stanowią najważniejszą grupę, 2,3 miliarda wiernych, czyli 31 proc. wszystkich wierzących.

Prof. Pablo Pérez LÓPEZ: Pandemia, która odrodziła wiarę
Prof. Pablo PÉREZ-LÓPEZ

Prof. Pablo PÉREZ-LÓPEZ

Pandemia, która odrodziła wiarę

Blisko 30 proc. Amerykanów, 16 proc. Hiszpanów i 10 proc. Francuzów uważa, że pandemia umocniła ich przekonania religijne.

Prof. Guillaume CUCHET: Nasz świat przestał być chrześcijański?
Prof. Guillaume CUCHET

Prof. Guillaume CUCHET

Nasz świat przestał być chrześcijański?

Jakie terytorium i jaką formę chrześcijaństwa mam na myśli – zapyta ktoś, i słusznie. Wszędzie na świecie Kościoły ewangelickie zyskują coraz to nowych adeptów, a i sam katolicyzm, pomijając szczególny przypadek krajów zachodnich, nie ma się aż tak źle. Czy jest to więc w ogóle takie pewne, że świat przestał być chrześcijański?

Ks. Dominique BOURMAUD: Modernizm triumfujący
Ks. Dominique BOURMAUD

Ks. Dominique BOURMAUD

Modernizm triumfujący

W czasach Soboru Watykańskiego II Kościół chciał pojednać się ze światem pod sztandarem ekumenizmu. Tyle że stawiając ten postulat w centrum dyskutowanych wówczas problemów, można było doprowadzić go do samozniszczenia.

Michał KŁOSOWSKI: Wirus braku nadziei
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Wirus braku nadziei

To będzie raczej krótki tekst. Bo nadzieja albo jest, albo jej nie ma, stan pośredni nie istnieje. Tymczasem dziś nadziei potrzebujemy jak tlenu, bo rok 2020 zdaje się powtarzać, a widoków na zmianę nie ma.

Grzegorz POLAKIEWICZ: Bardzo osobiste świadectwo  Pożegnanie kard. Franciszka Macharskiego
Grzegorz POLAKIEWICZ

Grzegorz POLAKIEWICZ

Bardzo osobiste świadectwo
Pożegnanie kard. Franciszka Macharskiego

Setki spotkań z Kardynałem Franciszkiem. Setki rozmów. To była relacja niezwykle intymna: relacja synowsko-ojcowska. Mimo wszystko ostatnie spotkanie było najważniejszym. To spotkanie z Księdzem Kardynałem, który przeżywał na swym szpitalnym łóżku niezwykłe misterium cierpienia.

Prof. Mark JUERGENSMEYER: Wojna kosmiczna - boska ingerencja w ludzką historię
Prof. Mark JUERGENSMEYER

Prof. Mark JUERGENSMEYER

Wojna kosmiczna - boska ingerencja w ludzką historię

W wyniku fuzji wojny i religii powstaje w ludzkiej wyobraźni potężny twór, który nazwałem „wojną kosmiczną”. Zmienia ona naturę konfliktów na świecie, ponieważ takiej wojny nie można przegrać.

Jean-Francois NOEL: Życie odnalezione
Jean-Francois NOEL

Jean-Francois NOEL

Życie odnalezione

Trzeba na nowo przeczytać przypowieść o dobrym Samarytaninie, stanowiącą odpowiedź na pytanie: „Kto jest moim bliźnim?”

John MILBANK: W kręgu samoudręczeń zadawanych przez sekularny rozum
John MILBANK

John MILBANK

W kręgu samoudręczeń zadawanych przez sekularny rozum

Próby sporządzenia rachunku złych skutków władzy średniowiecznego Kościoła przeciwstawionych złym skutkom sekularnej nowoczesności grzeszą naiwnością: najdotkliwsze formy społecznej opresji, jakie napotykamy w średniowieczu, stanowiły rezultat rozpoczętego procesu formowania sfery świeckiej.

Prof. Mark JUERGENSMEYER: Paradoks nacjonalizmu religijnego w czasach globalizacji
Prof. Mark JUERGENSMEYER

Prof. Mark JUERGENSMEYER

Paradoks nacjonalizmu religijnego w czasach globalizacji

Globalizacja podważyła nowoczesną ideę państwa narodowego, wprowadzając ponadnarodowe formy interakcji między ludźmi. Religia, podtrzymując te interakcje, jest jednocześnie czynnikiem wzmacniającym poczucie tożsamości. Tak wykształciła się nowa forma nacjonalizmu.

Mariola SERAFIN: Dlaczego nie wszystko w Biblii czytamy dosłownie?
Mariola SERAFIN

Mariola SERAFIN

Dlaczego nie wszystko w Biblii czytamy dosłownie?

Czy możliwe było stworzenie świata w sześć dni? Czy istnieje gatunek wieloryba zdolny połknąć człowieka? Czy brzemienna Maryja szła sama przez góry, by spotkać się z kuzynką Elżbietą? To tylko kilka z wielu pytań, które często pojawiają się podczas lektury Pisma Świętego.