Jarosław KORDZIŃSKI: Turkusowe szkoły Jarosław KORDZIŃSKI: Turkusowe szkoły
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Turkusowe szkoły

Entuzjazm, zaangażowanie, profesjonalizm. Szkoły, nauczycieli i…uczniów. Czy nie tego warto sobie życzyć nadchodzący rok? – pyta Jarosław KORDZIŃSKI.

Barbara OAKLEY: "Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki" Barbara OAKLEY: "Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki"
Barbara OAKLEY

Barbara OAKLEY

"Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki"

“Tworząc bibliotekę wiedzy w swoim umyśle, szkolisz go do tego, by rozpoznawał nie tylko określony problem, lecz również różne typy i klasy problemów, tak abyś wiedział, jak szybko poradzić sobie z zadaniem, które pojawia się przed Tobą. Zaczniesz zauważać wzorce, które upraszczają rozwiązywanie problemów, i szybko się przekonasz, że różne możliwe rozwiązania czekają na skraju Twojej pamięci”

Roland MASZKA: Buszując w Taniej Książce. Wartość książki – naiwność czy sentymentalizm? Roland MASZKA: Buszując w Taniej Książce. Wartość książki – naiwność czy sentymentalizm?
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Buszując w Taniej Książce.
Wartość książki – naiwność czy sentymentalizm?

Książki Bahdaja, Domagalika, Minkowskiego, Niziurskiego, Siesickiej… Ale też Kamieńskiej, Jurgielewiczowej, Szklarskiego, Centkiewiczów… Dla współczesnych młodych czytelników są to nazwiska z odległej epoki, niekiedy zupełnie nieznane – pisze, relacjonując wizytę w namiocie “Tanie książki”, Roland MASZKA

Alice LATIMIER: Mózg może się uczyć w każdym wieku. O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno Alice LATIMIER: Mózg może się uczyć w każdym wieku. O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno
Alice LATIMIER

Alice LATIMIER

Mózg może się uczyć w każdym wieku.
O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno

Przekażcie Waszym Rodzicom i najbliższym: czas zacząć naukę… nieważne ile ma się lat! Jesteśmy w pewnym sensie „zaprogramowani” na to, żeby się uczyć. Nasz mózg jest w stanie ciągle się dostosowywać i zmieniać pod wpływem naszych doświadczeń, od najmłodszych lat do starości. Nie ma więc jednego wieku na naukę nowego języka.

Roland MASZKA: Błazen i król. Wokół Konstytucji 3 Maja Roland MASZKA: Błazen i król. Wokół Konstytucji 3 Maja
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Błazen i król.
Wokół Konstytucji 3 Maja

Czyż to nie król powinien siedzieć w tym krześle i myśleć o policzku, jaki dano Rzeczpospolitej? – zauważa jedna z uczennic. Czy nie nastąpiła tu zamiana ról? Kto powinien myśleć o losach państwa? Błazen? Kto powinien siedzieć na tym krześle? Ktoś podnosi rękę na nasz kraj a oni się bawią! – dodaje inny uczeń. Być może jest właśnie tak, że to błazen wypowie całą prawdę… Nie tylko na obrazie Matejki, ale i w czasie lekcji.

Roland MASZKA: Zaduma biegacza Roland MASZKA: Zaduma biegacza
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Zaduma biegacza

W zapomnianym już dziś poemacie Kornela Ujejskiego Maraton hoplita wysłany przez stratega Aten, Miltiadesa, z wieścią o zwycięstwie Greków kona z wycieńczenia… Tradycja podaje nawet jego imię – Filippides. Ten sam, którego Miltiades tuż przed starciem z Persami wysłał do Sparty z prośbą o przysłanie wsparcia…

Roland MASZKA: Uległość Roland MASZKA: Uległość
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Uległość

Houellebecq mówi, że wcale nie kwestie gospodarcze będą miały decydujący wpływ na przyszłość. Wygra ta grupa ludności, która ma najwyższą rozrodczość i potrafi przekazać swoje wartości. Dlatego prawdziwa batalia nie będzie toczyć się o gospodarkę, ale o szkołę. Przyszłością zawładnie ten, kto sprawuje kontrolę nad dziećmi. To będzie walka o rząd dusz.

Roland MASZKA: Urok kiczu Roland MASZKA: Urok kiczu
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Urok kiczu

Jest w pejzażu wiejskim coś z sentymentalnej tęsknoty za krainą łąk, lasów i polan na których stoją samotne domostwa nie opodal cichych ruczajów, a ciepła letnia pora zachęca do odpoczynku w cieniu rozłożystych lip… Tania nostalgia? Bynajmniej.

Roland MASZKA: Religia i literatura Roland MASZKA: Religia i literatura
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Religia i literatura

Pytam uczniów, o co właściwie toczy się proces Jezusa. Zapada dłuższa cisza. Dlaczego arcykapłan, starsi i uczeni w Piśmie pragną śmierci Nauczyciela z Galilei? Czy jest aż tak źle ze znajomością ewangelii? W szkole to, co związane z religią, w jakiś sposób przestaje być literaturą.

Roland MASZKA: Reforma i logika. Jeszcze raz o reformie edukacji Roland MASZKA: Reforma i logika. Jeszcze raz o reformie edukacji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Reforma i logika.
Jeszcze raz o reformie edukacji

Powrót do przeszłości staje się możliwy. Proponowany ustrój szkolny funkcjonował już z drobnymi zmianami od powojnia do czasów ustrojowej transformacji w 1989 roku. Jak słychać z ambon i wież – był lepszy od ustępującego, lepiej kształcił i przygotowywał…

Roland MASZKA: Przebrzmiała lektura, nieprzebrzmiały problem Roland MASZKA: Przebrzmiała lektura, nieprzebrzmiały problem
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Przebrzmiała lektura, nieprzebrzmiały problem

Pytam piętnasto- szesnastoletnich uczniów, czy nie oburza ich fakt kłamstw w sprawie obozów koncentracyjnych. Oburza! Nazywanie obozów polskimi to przerzucenie odpowiedzialności za zbrodnie niemieckie na inny naród.

Sabina TREFFLER: Uczeń i Mistrz Sabina TREFFLER: Uczeń i Mistrz
Sabina TREFFLER

Sabina TREFFLER

Uczeń i Mistrz

“Mistrz nie jest zwykłym nauczycielem. Mistrz nie uczy podstaw. Zawsze najpierw potrzebny jest nauczyciel. To on wpaja uczniowi podstawy języka, matematyki, zachowania i wiedzę potrzebną w życiu. Później w uczniu, oczywiście nie w każdym, rodzi się ambicja, by się rozwijać, by umieć więcej. I wtedy uczeń szuka mistrza” – o relacji Mistrz-uczeń Sabina Treffler.

Jan SZOMBURG: Edukacja do dojrzałości Jan SZOMBURG: Edukacja do dojrzałości
Jan SZOMBURG

Jan SZOMBURG

Edukacja do dojrzałości

Do najważniejszej dziedziny urasta dziś szeroko rozumiana EDUKACJA. Nie jako towar, który można zestandaryzować i sprzedawać jak usługę, ale jako proces wzrostu do dojrzałości – zarówno tej indywidualnej, jak i zbiorowej.

Roland MASZKA: Ars moriendi w gimnazjum Roland MASZKA: Ars moriendi w gimnazjum
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Ars moriendi w gimnazjum

Uczeń, nawet jeśli ma kilkanaście lat, powinien rozumieć, że śmierć nie jest wyłącznie medialnym echem, które mnie nie dotyczy, nie jest wirtualnym odzyskiwaniem żyć ani zabawą bohaterem sieciowej gry. Nie jest też podróżą z jednej krainy w drugą. Jest dojmującą obecnością. I o tym między innymi mówi literatura piękna…

Roland MASZKA: Dedykacja 2017 Roland MASZKA: Dedykacja 2017
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Dedykacja 2017

Gdzie w tym wszystkim jest uczeń, gdyż to dla niego jest ta dobra zmiana. I tu panuje dwugłos, choć troska o ucznia jest jedna. Nauczyciele szkół średnich z aprobatą przyjmują model czteroletniego liceum – wszak do tej pory był to tylko kurs przygotowujący do matury! Nauczyciele gimnazjów powiedzą: miała być szkoła nowoczesna, wychodząca naprzeciw rzeczywistości szybkich nieustannych zmian. I gimnazjum jest taką szkołą.

Roland MASZKA: Mistrzostwo na zgliszczach. Testy diagnozujące w edukacji Roland MASZKA: Mistrzostwo na zgliszczach. Testy diagnozujące w edukacji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Mistrzostwo na zgliszczach.
Testy diagnozujące w edukacji

“Co myśli o sobie abiturient, który z celującej oceny spadł do niedostatecznej, a rzecz ta stała się zaraz po ukończeniu szkoły, o której sądził, że dała mu solidne wykształcenie?” – o testach diagnostycznych w polskiej oświacie, ich plusach ale i minusach Roland MASZKA.

Jarosław KORDZIŃSKI: Gdyż dzieci kochają się uczyć... Jarosław KORDZIŃSKI: Gdyż dzieci kochają się uczyć...
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Gdyż dzieci kochają się uczyć...

Dzieci kochają się uczyć. Zresztą nastolatkowie również. Podobnie ma też wielu dorosłych. Dla wielu z nas nie ma nic piękniejszego od tego, że zrozumiemy kolejny kawałek świata, że poznamy przyczynę zauważonego przez nas stanu rzeczy czy choćby, że będziemy mogli o tym porozmawiać z innymi. Uczenie się ustawia nas w tej chwili w społeczeństwie na pozycji, która daje nam poczucie satysfakcji i sprawstwa.

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam