Alice LATIMIER: Mózg może się uczyć w każdym wieku. O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno
Alice LATIMIER

Alice LATIMIER

Mózg może się uczyć w każdym wieku.
O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno

Przekażcie Waszym Rodzicom i najbliższym: czas zacząć naukę… nieważne ile ma się lat! Jesteśmy w pewnym sensie „zaprogramowani” na to, żeby się uczyć. Nasz mózg jest w stanie ciągle się dostosowywać i zmieniać pod wpływem naszych doświadczeń, od najmłodszych lat do starości. Nie ma więc jednego wieku na naukę nowego języka.

Wydanie 461 Wszystko co Najważniejsze. ChatGPT
Tygodnik

Tygodnik "Wszystko co Najważniejsze"

Wydanie 461 Wszystko co Najważniejsze. ChatGPT

Pisze wypracowania za uczniów, odpowiada na maile pracowników wielkich korporacji, przygotowuje prezentacje na konferencje naukowe… Brawurowa kariera ChatGPT, narzędzia które zdobywa wielką popularność w Sieci, każe zadać pytanie o przyszłość edukacji i nauki w dobie rozwoju automatyzacji i sztucznej inteligencji. Czy stoimy na progu rewolucji?

Jędrzej STĘPIEŃ: ChatGPT a przyszłość edukacji
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

ChatGPT a przyszłość edukacji

ChatGPT będzie mieć działanie podobne do rewolweru na Dzikim Zachodzie, zwanym po upowszechnieniu „wielkim wyrównywaczem”. Nasze wykształcenie i wszelkie przewagi nabyte w pocie czoła w szkołach i na kursach ulegną dewaluacji.

Popołudniowe Espresso: Świat żegna Benedykta XVI
Popołudniowe Espresso

Popołudniowe Espresso

Świat żegna Benedykta XVI

Przez całą niedzielę z BENEDYKTEM XVI żegnali się kardynałowie, biskupi oraz pracownicy Watykanu.W poniedziałek o godz. 7 rano ciało Benedykta XVI przewieziono do Bazyliki św. Piotra.

Prof. Anna WOJCIUK: Imperia wiedzy w stosunkach międzynarodowych
Prof. Anna WOJCIUK

Prof. Anna WOJCIUK

Imperia wiedzy w stosunkach międzynarodowych

Oświata i nauka wyraźnie należą do dziedzin życia, w których zderzenia odmiennych wartości z porządkami aksjologicznymi są dziś szczególnie wyczuwalne, a ich wynik będzie miał decydujący wpływ na przyszłość państw, społeczeństw i stosunków międzynarodowych.

Prof. Michał KLEIBER: Nowe technologie w ochronie zdrowia

Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Nowe technologie w ochronie zdrowia


Technologie na pewno nie zastąpią w przyszłości lekarzy, ale lekarze, którzy będą po nie rozsądnie sięgać, zastąpią tych, którzy nie będą tych technologii w ogóle używać. 

Prof. Jean WINAND: Egipt przed Champollionem
Prof. Jean WINAND

Prof. Jean WINAND

Egipt przed Champollionem

27 września 1822 roku Jean-François Champollion zdołał odczytać na kamieniu z Rosetty zapisane fonetycznie imię Ptolemeusza. Wyliczył 864 odrębne znaki hieroglificzne, które składają się na złożony system.

Jan ŚLIWA: Wojny półprzewodnikowe – droga do Pearl Harbor?
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Wojny półprzewodnikowe – droga do Pearl Harbor?

Wszyscy mówią o półprzewodnikach – przyjrzyjmy się im dokładniej. Wszyscy mówią o ich znaczeniu strategicznym – przyjrzyjmy się aktualnej sytuacji i zastanówmy się, do czego może ona doprowadzić.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Badania naukowe zmieniają nasz świat
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Badania naukowe zmieniają nasz świat

Najbardziej ambitne europejskie projekty badawcze realizowano w trzech dużych obszarach nauki: naukach o życiu, naukach ścisłych i technicznych oraz naukach społecznych i humanistycznych.

Prof. Piotr CZAUDERNA: Skąd się bierze „człowieczeństwo”? Svante Pääbo i Nagroda Nobla w dziedzinie medycyny
Prof. Piotr CZAUDERNA

Prof. Piotr CZAUDERNA

Skąd się bierze „człowieczeństwo”?
Svante Pääbo i Nagroda Nobla w dziedzinie medycyny

Przyjęło się uważać, iż Nagrodę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny przyznaje się raczej za odkrycia, które mają potencjalnie praktyczne znaczenie. Tymczasem nagroda dla Svante Pääbo idzie pod prąd tej tendencji, bo praktyczne znaczenie jego odkryć jest nieco ograniczone. Z drugiej jednak strony z pewnością międzynarodowe środowisko genetyków, paleontologów i antropologów odczuło wielką radość i satysfakcję. Na pewno dzięki dokonaniom noblisty poznaliśmy lepiej nasze biologiczne i ewolucyjne korzenie.

Prof. Marek SANAK: Nagroda Nobla dla twórcy paleogenomiki
Prof. Marek SANAK

Prof. Marek SANAK

Nagroda Nobla dla twórcy paleogenomiki

Niewielu współczesnych naukowców może się pochwalić odkryciem nowego gatunku człowieka, opisaniem sekwencji jego genomu na podstawie kilku fragmentów kostnych znalezionych w jaskiniowych osadach oraz wykazaniem u ludzi współczesnych domieszki sekwencji genetycznej wymarłych gatunków człowieka.

Prof. Ewa J. GODZIŃSKA: Czego możemy nauczyć się od zwierząt?
Prof. Ewa J. GODZIŃSKA

Prof. Ewa J. GODZIŃSKA

Czego możemy nauczyć się od zwierząt?

Czynniki decydujące o tym, czy inne osobniki będą traktowane w sposób przyjazny, czy też agresywny, wykazują duże podobieństwo u zwierząt i u człowieka – pisze prof. Ewa J. GODZIŃSKA

Prof. Jan P. HUDZIK: Ranking szanghajski i polskie uczelnie
Prof. Jan P. HUDZIK

Prof. Jan P. HUDZIK

Ranking szanghajski i polskie uczelnie

Na liście szanghajskiej – przywoływanej i relacjonowanej na łamach “Wszystko co Najważniejsze” – znalazło się w tym roku kilka naszych uczelni. Zanim jednak zaczniemy otwierać szampana, zastanówmy się może przez chwilę, kim jesteśmy i kim chcemy być w tak zwanej światowej nauce?