Prof. Ewa J. GODZIŃSKA: Czego możemy nauczyć się od zwierząt?
Prof. Ewa J. GODZIŃSKA

Prof. Ewa J. GODZIŃSKA

Czego możemy nauczyć się od zwierząt?

Czynniki decydujące o tym, czy inne osobniki będą traktowane w sposób przyjazny, czy też agresywny, wykazują duże podobieństwo u zwierząt i u człowieka – pisze prof. Ewa J. GODZIŃSKA

Prof. Jan P. HUDZIK: Ranking szanghajski i polskie uczelnie
Prof. Jan P. HUDZIK

Prof. Jan P. HUDZIK

Ranking szanghajski i polskie uczelnie

Na liście szanghajskiej – przywoływanej i relacjonowanej na łamach “Wszystko co Najważniejsze” – znalazło się w tym roku kilka naszych uczelni. Zanim jednak zaczniemy otwierać szampana, zastanówmy się może przez chwilę, kim jesteśmy i kim chcemy być w tak zwanej światowej nauce?

Steven PINKER: Zagrożona racjonalność
Steven PINKER

Steven PINKER

Zagrożona racjonalność

Właściwie jednomyślnie uważamy, że ludzkość stała się najzwyczajniej w świecie irracjonalna. Tak w naukach społecznych, jak i mediach istota ludzka jest przedstawiana jako jaskiniowiec nieodnajdujący się w obecnych czasach, gotowy do zareagowania na widok lwa zestawem uprzedzeń, przyjętych z góry założeń, nieprawdziwych poglądów i złudzeń.

Alice LATIMIER: Mózg może się uczyć w każdym wieku. O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno
Alice LATIMIER

Alice LATIMIER

Mózg może się uczyć w każdym wieku.
O tym, że na naukę nigdy nie jest za późno

Przekażcie Waszym Rodzicom i najbliższym: czas zacząć naukę… nieważne ile ma się lat! Jesteśmy w pewnym sensie „zaprogramowani” na to, żeby się uczyć. Nasz mózg jest w stanie ciągle się dostosowywać i zmieniać pod wpływem naszych doświadczeń, od najmłodszych lat do starości. Nie ma więc jednego wieku na naukę nowego języka.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Sukces nauki zaczyna się w szkole
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Sukces nauki zaczyna się w szkole

Słabość nauki nie jest konsekwencją niskich nakładów na nią. Ma znacznie głębsze korzenie, wiąże się to z niedostatkami kształcenia na szczeblu podstawowym i średnim.

Prof. Jerzy HAUSNER: Uniwersytet – archipelag wartości
Prof. Jerzy HAUSNER

Prof. Jerzy HAUSNER

Uniwersytet – archipelag wartości

Polski uniwersytet jest zdepersonalizowany. Następuje osłabienie relacji między nauczycielami a studentami. Zanik wspólnotowości napędzany jest postępującą biurokratyzacją. Częścią rzeczywistości polskich uniwersytetów jest „najmowanie” pracowników naukowych, którzy niejednokrotnie prowadzą działalność komercyjną poza murami uczelni w ramach podmiotów zewnętrznych.

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów
Andrzej KRAJEWSKI

Andrzej KRAJEWSKI

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Jan ŚLIWA: Od faktów do wiedzy. Uśmiech Zofii
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Od faktów do wiedzy. Uśmiech Zofii

Jest ważne, by wiedza nie przesłoniła nam świata zwykłych ludzi, by rozum nie stał się obiektem kultu, by moc tworzenia i niszczenia nie dała nam przekonania, że możemy nią dysponować według własnego uznania.

Podcasty Najważniejsze. Cedric VILLANI: Zanurzenie. Ze świata nauki do polityki
Cedric VILLANI

Cedric VILLANI

Zanurzenie. Ze świata nauki do polityki

Demokracja jest nic nie warta, jeśli obywatele są niewykształceni. To zdanie jest dziś – w dobie zagrożenia demokracji, przez systemowo zorganizowane plotki – szczególnie aktualne – twierdzi Cedric VILLANI .W kolejnej odsłonie podcastów “Wszystko Co Najważniejsze” zapraszamy do wysłuchania artykułu pt. “Zanurzenie. Ze świata nauki do polityki”. Czyta Mateusz MLECZKO. Każdy nowy odcinek udostępniany jest co piątek na stronie Wszystko co Najważniejsze, a także na YouTube, Spotify, platformie Anchor, Apple Podcasts, Breaker, Castbox, Google Podcasts, Overcast, Pocket Casts i RadioPublic.

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę

Pozbawianie dzieci możliwości korzystania z powszechnej edukacji to pomysł grupy osób, którą stać na to, by zapewnić dzieciom rozwój w atrakcyjnych i efektywnych warunkach. Tyle że to jest oferta dla wąskiego marginesu.

Prof. Michał KLEIBER: Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota

Wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość, właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne, ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji i nauki – najważniejszych elementów w osiąganiu mądrej synergii, płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości.

Prof. Teodor SEDLARSKI: Trójmorze jest naszą wspólną szansą
Prof. Teodor SEDLARSKI

Prof. Teodor SEDLARSKI

Trójmorze jest naszą wspólną szansą

Badania naukowe i innowacje odgrywają kluczową rolę w strategii rozwoju i zatrudnienia Unii Europejskiej. Stymulowanie działań w tych sektorach pozwoli opracować odpowiednie rozwiązania umożliwiające sprostanie istotnym wyzwaniom, takim jak zmiany klimatyczne, bezpieczeństwo energetyczne, zdrowie publiczne, warunki życia i pracy.

Prof. Aleksander SURDEJ: Rzecz o reformie systemu szkoleń zawodowych we Francji
Prof. Aleksander SURDEJ

Prof. Aleksander SURDEJ

Rzecz o reformie systemu szkoleń zawodowych we Francji

Masowe bezrobocie wśród młodzieży przy równoczesnym braku pracowników w rozwijających się sektorach gospodarki to francuski paradoks – źródło napięć społecznych, a zarazem symptom dysfunkcjonalności systemu edukacyjnego w jego ogólnych i zawodowych komponentach.

Jean-Michel BLANQUER: Szkoła ostoją Republiki
Jean-Michel BLANQUER

Jean-Michel BLANQUER

Szkoła ostoją Republiki

Szkoła zinstytucjonalizowała istniejące od wieków praktyki, stopniowo oferując edukację wszystkim dzieciom. Wiedza i jej przekazywanie stały się par excellence „dobrem wspólnym”, niewyczerpanym bogactwem.

Podcasty Najważniejsze. Nicolas MIAILHE: Cyfrowy kolonializm
Nicolas MIAILHE

Nicolas MIAILHE

Cyfrowy kolonializm

Europa jest zapóźniona w sferze prywatnych inwestycji w sztuczną inteligencję: 2,4–3,2 mld euro wobec 6,5–9,7 mld euro w Azji i 12,1–18,6 mld euro w Ameryce Północnej.