Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Sukces nauki zaczyna się w szkole
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Sukces nauki zaczyna się w szkole

Słabość nauki nie jest konsekwencją niskich nakładów na nią. Ma znacznie głębsze korzenie, wiąże się to z niedostatkami kształcenia na szczeblu podstawowym i średnim.

Prof. Jerzy HAUSNER: Uniwersytet – archipelag wartości
Prof. Jerzy HAUSNER

Prof. Jerzy HAUSNER

Uniwersytet – archipelag wartości

Polski uniwersytet jest zdepersonalizowany. Następuje osłabienie relacji między nauczycielami a studentami. Zanik wspólnotowości napędzany jest postępującą biurokratyzacją. Częścią rzeczywistości polskich uniwersytetów jest „najmowanie” pracowników naukowych, którzy niejednokrotnie prowadzą działalność komercyjną poza murami uczelni w ramach podmiotów zewnętrznych.

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów
Andrzej KRAJEWSKI

Andrzej KRAJEWSKI

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Prof. Michał KLEIBER: Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota

Wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość, właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne, ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji i nauki – najważniejszych elementów w osiąganiu mądrej synergii, płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości.

Jan ŚLIWA: Od faktów do wiedzy. Uśmiech Zofii
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Od faktów do wiedzy. Uśmiech Zofii

Jest ważne, by wiedza nie przesłoniła nam świata zwykłych ludzi, by rozum nie stał się obiektem kultu, by moc tworzenia i niszczenia nie dała nam przekonania, że możemy nią dysponować według własnego uznania.

Podcasty Najważniejsze. Cedric VILLANI: Zanurzenie. Ze świata nauki do polityki
Cedric VILLANI

Cedric VILLANI

Zanurzenie. Ze świata nauki do polityki

Demokracja jest nic nie warta, jeśli obywatele są niewykształceni. To zdanie jest dziś – w dobie zagrożenia demokracji, przez systemowo zorganizowane plotki – szczególnie aktualne – twierdzi Cedric VILLANI .W kolejnej odsłonie podcastów “Wszystko Co Najważniejsze” zapraszamy do wysłuchania artykułu pt. “Zanurzenie. Ze świata nauki do polityki”. Czyta Mateusz MLECZKO. Każdy nowy odcinek udostępniany jest co piątek na stronie Wszystko co Najważniejsze, a także na YouTube, Spotify, platformie Anchor, Apple Podcasts, Breaker, Castbox, Google Podcasts, Overcast, Pocket Casts i RadioPublic.

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę

Pozbawianie dzieci możliwości korzystania z powszechnej edukacji to pomysł grupy osób, którą stać na to, by zapewnić dzieciom rozwój w atrakcyjnych i efektywnych warunkach. Tyle że to jest oferta dla wąskiego marginesu.

Prof. Teodor SEDLARSKI: Trójmorze jest naszą wspólną szansą
Prof. Teodor SEDLARSKI

Prof. Teodor SEDLARSKI

Trójmorze jest naszą wspólną szansą

Badania naukowe i innowacje odgrywają kluczową rolę w strategii rozwoju i zatrudnienia Unii Europejskiej. Stymulowanie działań w tych sektorach pozwoli opracować odpowiednie rozwiązania umożliwiające sprostanie istotnym wyzwaniom, takim jak zmiany klimatyczne, bezpieczeństwo energetyczne, zdrowie publiczne, warunki życia i pracy.

Prof. Aleksander SURDEJ: Rzecz o reformie systemu szkoleń zawodowych we Francji
Prof. Aleksander SURDEJ

Prof. Aleksander SURDEJ

Rzecz o reformie systemu szkoleń zawodowych we Francji

Masowe bezrobocie wśród młodzieży przy równoczesnym braku pracowników w rozwijających się sektorach gospodarki to francuski paradoks – źródło napięć społecznych, a zarazem symptom dysfunkcjonalności systemu edukacyjnego w jego ogólnych i zawodowych komponentach.

Jean-Michel BLANQUER: Szkoła ostoją Republiki
Jean-Michel BLANQUER

Jean-Michel BLANQUER

Szkoła ostoją Republiki

Szkoła zinstytucjonalizowała istniejące od wieków praktyki, stopniowo oferując edukację wszystkim dzieciom. Wiedza i jej przekazywanie stały się par excellence „dobrem wspólnym”, niewyczerpanym bogactwem.

Podcasty Najważniejsze. Nicolas MIAILHE: Cyfrowy kolonializm
Nicolas MIAILHE

Nicolas MIAILHE

Cyfrowy kolonializm

Europa jest zapóźniona w sferze prywatnych inwestycji w sztuczną inteligencję: 2,4–3,2 mld euro wobec 6,5–9,7 mld euro w Azji i 12,1–18,6 mld euro w Ameryce Północnej.

Prof. Jean-Pierre BOURGUIGNON: W rozmowie o Europie nie zapominajmy o wzmocnieniu polityki badawczej
Prof. Jean-Pierre BOURGUIGNON

Prof. Jean-Pierre BOURGUIGNON

W rozmowie o Europie nie zapominajmy o wzmocnieniu polityki badawczej

Jeżeli Europa nie weźmie się w garść i nie znajdzie nowego sposobu na wykorzystanie rodzimych talentów, aby utrzymać swoją pozycję na świecie, nie zapominając przy tym o wspólnych wartościach, takich jak swoboda badań, współpraca i pokój, jej znaczenie na arenie międzynarodowej znacznie spadnie.

Rafał WOŚ: Pięć warunków lepszej debaty polskiej
Rafał WOŚ

Rafał WOŚ

Pięć warunków lepszej debaty polskiej

Polska jest zbyt dużym krajem, by zdać się jedynie na import myśli z zagranicy. Trzeba nam żywej, oryginalnej i nieoczywistej debaty publicznej. Oto kilka sposobów, jak pójść (albo przynajmniej zacząć iść) w tym właśnie kierunku.

Rafael YUSTE, Darío GIL: Dlaczego nauka powinna zrewolucjonizować świat polityki
Darío GILRafael YUSTE

Darío GIL
Rafael YUSTE

Dlaczego nauka powinna zrewolucjonizować świat polityki

Kryzysy wymagają alternatywnych mechanizmów przywództwa, finansowania i koordynacji między instytucjami. Zamiast rekrutować naukowców na przywódców politycznych, musimy zaszczepić myślenie naukowe w nowych i istniejących instytucjach.

Prof. Peter TURCHIN: Ameryka przed poważnym wstrząsem. Co 50 lat USA wchodzą w turbulencje
Prof. Peter TURCHIN

Prof. Peter TURCHIN

Ameryka przed poważnym wstrząsem.
Co 50 lat USA wchodzą w turbulencje

Czy będziemy w stanie zjednoczyć siły, aby uniknąć najgorszych konsekwencji nieuchronnie nadciągającego kryzysu demograficzno-strukturalnego? Mam taką nadzieję. Wskaźnik PSI nie osiągnął jeszcze poziomu, który wywołał wojnę domową w latach 1861-1865. Niemniej jednak jego lawinowy wzrost powinien być dla nas wszystkich poważnym ostrzeżeniem – tak dla naszych elit gospodarczych i politycznych, jak i dla ogółu społeczeństwa.