Prof. Jacek HOŁÓWKA: Wolność słowa i tęsknota za cenzurą
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Wolność słowa i tęsknota za cenzurą

Jeśli dziś uznamy, że swastyka jest nie do zaakceptowania, to jakim prawem będzie nam wolno jutro protestować, jeśli Gwiazda Dawida zostanie uznana za niedopuszczalny symbol przez innych?

Prof. Julian HUXLEY: Nie wolno mylić wolności z przywilejem czy anarchią
Prof. Julian HUXLEY

Prof. Julian HUXLEY

Nie wolno mylić wolności z przywilejem czy anarchią

Wolność można określać tylko poprzez konkret. Nie jest to jakaś mglista godność przysługująca jednostkom. Chodzi o to, aby zorganizować duchowe i materialne siły dzisiejszego świata w taki sposób, aby słowo „wolność” stało się ciałem w działaniu i poprzez działanie.

Prof. Ryszard BUGAJ: Czekając na IV RP
Prof. Ryszard BUGAJ

Prof. Ryszard BUGAJ

Czekając na IV RP

Program transformacji gospodarki podporządkowany został doktrynie neoliberalnej, traktowanej jako bezalternatywna. Również wybór modelu politycznej demokracji nie był poprzedzony szerszą refleksją.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Polskość to tolerancja
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Polskość to tolerancja

Polska to tolerancja, kult wolności, heroiczna waleczność i sztuka wielkich artystów, którzy opowiadali światu, co to jest Polska, gdy jej nie było na mapie świata, i przygotowywali jej odrodzenie.

Mateusz MORAWIECKI: Konstytucja polskiej wolności
Mateusz MORAWIECKI

Mateusz MORAWIECKI

Konstytucja polskiej wolności

Historia to żywioł okrutnej ironii. Niedługo po tym, jak idea republikanizmu osiągnęła w I Rzeczypospolitej pełną dojrzałość, nastąpiło załamanie, a nasza ojczyzna zniknęła z mapy świata.

Prof. Arkady RZEGOCKI: Wolność i solidarność w polskim DNA
Prof. Arkady RZEGOCKI

Prof. Arkady RZEGOCKI

Wolność i solidarność w polskim DNA

Dni Dziedzictwa Polskiego to świętowanie przez cały maj. Świętowanie wielkich osiągnięć wolnościowych Rzeczypospolitej Obojga Narodów, świętowanie odzyskania niepodległości, świętowanie upadku komunizmu, świętowanie polskiego skoku gospodarczego ostatnich 30 lat.

Prof. Dorota PIETRZYK-REEVES: Szacunek do wolności i odrębności jest niezbywalną częścią tradycji Rzeczypospolitej
Prof. Dorota PIETRZYK-REEVES

Prof. Dorota PIETRZYK-REEVES

Szacunek do wolności i odrębności jest niezbywalną częścią tradycji Rzeczypospolitej

Obywatele i władcy Rzeczypospolitej traktowali swoje państwo jako wspólnotę polityczną, a nie wyznaniową, która była zarazem wspólnotą wieloetniczną i wieloreligijną. W Rzeczypospolitej Obojga Narodów tradycja prawno-ustrojowa przyniosła wolność i poszanowanie dla różnorodności, a namysł republikański doprowadził do pojmowania państwa jako rzeczy wspólnej (res publica), która jest nastawiona na realizację wspólnego dobra.

Prof. Piotr GLIŃSKI: Polska. Od zawsze po stronie wolności
Prof. Piotr GLIŃSKI

Prof. Piotr GLIŃSKI

Polska. Od zawsze po stronie wolności

Świat nie znał polskiej historii, nie wiedział, że wolność i doświadczenie wspólnoty są wartościami dla Polaków najważniejszymi. Że wobec bezprzykładnej zbrodniczej agresji na kraj, z którym mamy historyczne rachunki krzywd, najważniejsza jest solidarność w obronie wartości.

Krzysztof ŁAZARSKI: Liberalizm zabija marzenia
Prof. Krzysztof ŁAZARSKI

Prof. Krzysztof ŁAZARSKI

Liberalizm zabija marzenia

Poczucie tryumfu lat 1989–1991 usunęło w liberalizmie wszelkie hamulce przed doktrynerstwem. Zaczyna on dziś głosić to, co stanowi zaprzeczenie jego własnych podstaw.

Prof. Roberto RABEL: Jestem dumny z Polski!
Prof. Roberto RABEL

Prof. Roberto RABEL

Jestem dumny z Polski!

Moi polscy koledzy pytają, jak to możliwe, że mimo zbrodni rosyjskich popełnionych w Buczy i wielu innych okrucieństw wobec ludności cywilnej świat nadal nie dostrzega, że Putin jest w XXI wieku awatarem Adolfa Hitlera – pisze prof. Roberto RABEL.

Prof. Michał KLEIBER: Wolność czy bezpieczeństwo?
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Wolność czy bezpieczeństwo?

Zmagania z pandemią wywołują nieustające spory o granice wolności z jednej strony, a bezpieczeństwo wspólnoty z drugiej. Podobnie polityka klimatyczna i pytanie czy narzucanie przez państwo sposobu podróżowania bądź ogrzewania naszych mieszkań nie ogranicza naszej wolności wyboru w tym zakresie.

Prof. Andrzej NOWAK: Uniwersalne przesłanie wolności
Prof. Andrzej NOWAK

Prof. Andrzej NOWAK

Uniwersalne przesłanie wolności

I Rzeczpospolita to niezwykle ciekawy eksperyment życia obywatelskiego. Wprawdzie ograniczony do jednej grupy społecznej, ale jednak liczącej setki tysięcy wolnych ludzi, czyli więcej niż wówczas w jakimkolwiek kraju europejskim.

Karol NAWROCKI: La Polonia. Il suo secondo nome è storia
Karol NAWROCKI

Karol NAWROCKI

La Polonia. Il suo secondo nome è storia

Vogliamo che conosciate la straordinaria storia della Polonia, perché non solo è uno dei Paesi con più esperienza storica al mondo, ma ne trae anche la forza per lottare per il valore umano più universale – la libertà!

Karol NAWROCKI: La Pologne. Histoire est son autre nom
Karol NAWROCKI

Karol NAWROCKI

La Pologne. Histoire est son autre nom

Nous voulons que vous connaissiez l’incroyable passé de la Pologne – un des pays les plus marqués par l’histoire, mais qui en tire la force de lutter pour la valeur humaine la plus universelle – la liberté.

Karol NAWROCKI: Poland. Her middle name is History
Karol NAWROCKI

Karol NAWROCKI

Poland. Her middle name is History

We want to tell you about the extraordinary history of Poland, a country that has not only suffered as few other countries have, but also knew how to use the experience as a source of strength to fight for the most universal human value – freedom.

Karol NAWROCKI: Polonia. Su segundo nombre es historia
Karol NAWROCKI

Karol NAWROCKI

Polonia. Su segundo nombre es historia

Queremos que conozcáis la increíble historia de Polonia, porque no solo es uno de los países más afectados del mundo en cuanto a su historia, sino deriva de eso la fortaleza para luchar por el valor más universal humano: ¡la libertad!

Prof. Jan WOLEŃSKI: Wolność zwykła i „prawdziwa”
Prof. Jan WOLEŃSKI

Prof. Jan WOLEŃSKI

Wolność zwykła i „prawdziwa”

Zwrot „kultura unieważniania” dotyczy ostracyzmu za głoszenie poglądów innych niż wypływające z tak lub inaczej rozumianej poprawności politycznej.