

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Polityka, kompromis i teoria równowagi
Polityka to w wielkim stopniu gra pozorów i gotowość do nakłonienia partnerów, by robili to, na czym nam zależy, choć nasi partnerzy mają myśleć, że działają tylko we własnym interesie.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Czym i kiedy skończy się ta wojna? Okruchy politycznego porządku
W Izraelu toczy się wojna lub – jeśli ktoś woli – „operacja specjalna”, której cele trudno określić, bo to wojna hybrydowa.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Polska, czyli unikalność kwalifikowana
Po upadku komunizmu najpierw stworzyliśmy społeczeństwo obywatelskie, a następnie je zadusiliśmy. Cała oficjalna polityka jest fasadowa, deklaratywna i oparta na fikcji liberalnego państwa dobrobytu.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
To wojna czy powstanie?
Mieszkańcy Gazy nie mogą się bronić z honorem, bo są zbyt słabi. Muszą albo liczyć na obronę ze strony społeczności międzynarodowej, albo wzniecić powstanie i ginąć, pociągając za sobą możliwie jak najwięcej ciemiężycieli.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Czy superkomputer może mieć zmysł metafizyczny?
Superkomputer nie pozwoliłby żadnemu intruzowi, by nam psuł humor podejrzeniami, że otaczający nas świat jest fikcją.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Komputerowa kompulsja i wolna wola
Nauki komputerowe w powiązaniu z psychologią kliniczną już wniosły znaczny wkład do zrozumienia moralnych postaw i zachowań. W przyszłości ten związek może się okazać jeszcze ważniejszy.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Czy koniec zimnej wojny?
W obecnym wieku polityka przestała być motywowana ideologią. Z pozoru to dobrze, choć inaczej myślano jeszcze w poprzednim stuleciu. Wtedy komunizm i faszyzm walczyły między sobą i jednocześnie przeciw liberalnej demokracji. Stanowiska polityczne były jasno określone i dość schematyczne, ale wtedy ich rzecznicy gotowi byli jeszcze polemizować ze swymi przeciwnikami, a nie tylko z nimi walczyć.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Gniew i wściekłość
Arystoteles twierdził, że okrucieństwo to błąd rozumu. Seneka, że to wina płytkich i burzliwych pragnień. Kto lepiej wyjaśnił ludzkie zdziczenie – Arystoteles czy Seneka? Ja sądzę, że ten pierwszy.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Imperialne marzenia Kremla
Rosja nie jest pierwszym imperium, które głęboko przeżywa ograniczenie swych wpływów i posiadłości. W czasach nowożytnych to doświadczenie spotkało kolejno wszystkich kolonizatorów: Brytyjczyków, Francuzów, Belgów i Holendrów. Wytrącenie ich z roli metropolii kolonialnej raniło ich poczucie dumy, wydawało się bolesne i niesprawiedliwe.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Jest nadzieja, końca świata nie będzie
Od św. Augustyna znana jest doktryna „wojny sprawiedliwej”, która głosi, że moralnie dopuszczalna wojna musi być podjęta w dobrej sprawie i powinna być prowadzona przy minimalizowaniu strat wśród cywilów.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Dusza niemiecka, dusza rosyjska
Niemcy i Rosjanie źle znoszą zmiany polityczne i wszelką reorganizację, która wymaga inicjatywy.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
O zaletach umiarkowania w polityce
Wielu obywateli unika radykalizmu i politycznych skrajności. Woli kierować się dążeniem do wspólnego dobra i stara się wprowadzić zasady niewymuszonej, pokojowej współpracy.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Kapitalizm – system o dwóch twarzach
Istnieją dwie wersje kapitalizmu: nieprzejednana i pojednawcza. Pierwsza służy walce klas i sprzyja spekulantom. Druga pomniejsza znaczenie rynku, ale aktywizuje rozliczne ludzkie uzdolnienia i zainteresowania. Każda jest związana z inną koncepcją rynku – pisze prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Z kosmitą o polityce
Do Warszawy przyleciał kosmita, trochę przypominający każdego z nas budową ciała i poziomem inteligencji. Ma na imię Kosmi i sprawnie posługuje się językiem polskim. Chce się dowiedzieć, jak działa polski system polityczny i czy jesteśmy z niego zadowoleni. Trafił na warszawiaka, który chętnie odpowiada na jego pytania.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Europejskie i krajowe rządy prawa
Należy oczekiwać, że władze Unii zechcą zdecydować, jak uniknąć występowania w dwóch rolach jednocześnie: jako strony w sporze i jako instancji nadrzędnej zachowującej neutralność wobec skonfliktowanych stron.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Lekcja z Rousseau na polsko-białoruskiej granicy
Nie jest naszym obowiązkiem poświęcać się dla innych tylko dlatego, że cierpią. Czasem lepiej pomoże ktoś inny niż my. I czasem pomoc nie jest niczyim obowiązkiem, jeśli poszkodowany sam ściąga na siebie nieszczęście.

Prof. Jacek HOŁÓWKA
Co myśleć o szczęściu?
Szczęście jest bezwstydnie przereklamowane. Szczęśliwszy jest ten, kto szuka niezależności, od tego, kto szuka szczęścia na przełaj.