Prof. Jacek HOŁÓWKA

Filozof i etyk, profesor nauk humanistycznych związany z Uniwersytetem Warszawskim. Autor m.in. Relatywizm etyczny, Wybrane problemy moralne współczesności, Etyka w działaniu.

Ryc. Fabien Clairefond

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Wielka strategia
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Wielka strategia

„Wielka strategia” stanowi wentyl bezpieczeństwa, przez który w państwach głęboko sfrustrowanych uwalnia się ściśnięta nienawiść do reszty świata.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Wołyń. Wybaczenie czy zapomnienie?
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Wołyń. Wybaczenie czy zapomnienie?

Można oczekiwać od historyków i polityków, że zgodzą się wspólnie opisać zasadniczy dylemat i odnieść do kilku kwestii. Czy śmierć stu tysięcy Polaków realnie przybliżała niepodległość Ukrainy? Kiedy ta niepodległość została efektywnie zdobyta? Czy można ją było osiągnąć w inny sposób? I czy teraz możemy wreszcie powiedzieć sobie prawdę na ten temat?

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Wolność słowa i tęsknota za cenzurą
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Wolność słowa i tęsknota za cenzurą

Jeśli dziś uznamy, że swastyka jest nie do zaakceptowania, to jakim prawem będzie nam wolno jutro protestować, jeśli Gwiazda Dawida zostanie uznana za niedopuszczalny symbol przez innych?

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Żenująca Polska. Co się dzieje z naszą polityką?
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Żenująca Polska. Co się dzieje z naszą polityką?

W krajach ze stabilnym systemem politycznym wybory parlamentarne nie wprowadzają głębokich zmian. Powodują wymianę rządu, wprowadzają na scenę polityczną nowe pokolenie polityków, czasami oddają władzę partii, która była dotąd w opozycji. Wiadomo, że bez względu na to, kto będzie rządzić, nie ma to większego znaczenia dla życia obywateli, bo bez względu na to, kto to będzie, wprowadzone zmiany nie spowodują perturbacji w życiu codziennym.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Ustrój rozumnej debaty
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Ustrój rozumnej debaty

Polityka może ponownie stać się areną współpracy i porozumienia, a nie tylko walki i stawiania partnerom niespełnialnych żądań

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Dlaczego nie lubimy oligarchów?
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Dlaczego nie lubimy oligarchów?

Oligarchia działa tylko w systemie tajnych, trwałych i niezawodnych uzależnień. I dlatego właśnie jest przewidywalna.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Polityka, kompromis i teoria równowagi
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Polityka, kompromis i teoria równowagi

Polityka to w wielkim stopniu gra pozorów i gotowość do nakłonienia partnerów, by robili to, na czym nam zależy, choć nasi partnerzy mają myśleć, że działają tylko we własnym interesie.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Polska, czyli unikalność kwalifikowana
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Polska, czyli unikalność kwalifikowana

Po upadku komunizmu najpierw stworzyliśmy społeczeństwo obywatelskie, a następnie je zadusiliśmy. Cała oficjalna polityka jest fasadowa, deklaratywna i oparta na fikcji liberalnego państwa dobrobytu.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: To wojna czy powstanie?
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

To wojna czy powstanie?

Mieszkańcy Gazy nie mogą się bronić z honorem, bo są zbyt słabi. Muszą albo liczyć na obronę ze strony społeczności międzynarodowej, albo wzniecić powstanie i ginąć, pociągając za sobą możliwie jak najwięcej ciemiężycieli.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Komputerowa kompulsja i wolna wola
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Komputerowa kompulsja i wolna wola

Nauki komputerowe w powiązaniu z psychologią kliniczną już wniosły znaczny wkład do zrozumienia moralnych postaw i zachowań. W przyszłości ten związek może się okazać jeszcze ważniejszy.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Czy koniec zimnej wojny?
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Czy koniec zimnej wojny?

W obecnym wieku polityka przestała być motywowana ideologią. Z pozoru to dobrze, choć inaczej myślano jeszcze w poprzednim stuleciu. Wtedy komunizm i faszyzm walczyły między sobą i jednocześnie przeciw liberalnej demokracji. Stanowiska polityczne były jasno określone i dość schematyczne, ale wtedy ich rzecznicy gotowi byli jeszcze polemizować ze swymi przeciwnikami, a nie tylko z nimi walczyć.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Gniew i wściekłość
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Gniew i wściekłość

Arystoteles twierdził, że okrucieństwo to błąd rozumu. Seneka, że to wina płytkich i burzliwych pragnień. Kto lepiej wyjaśnił ludzkie zdziczenie – Arystoteles czy Seneka? Ja sądzę, że ten pierwszy.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Imperialne marzenia Kremla
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Imperialne marzenia Kremla

Rosja nie jest pierwszym imperium, które głęboko przeżywa ograniczenie swych wpływów i posiadłości. W czasach nowożytnych to doświadczenie spotkało kolejno wszystkich kolonizatorów: Brytyjczyków, Francuzów, Belgów i Holendrów. Wytrącenie ich z roli metropolii kolonialnej raniło ich poczucie dumy, wydawało się bolesne i niesprawiedliwe.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: Jest nadzieja, końca świata nie będzie
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

Jest nadzieja, końca świata nie będzie

Od św. Augustyna znana jest doktryna „wojny sprawiedliwej”, która głosi, że moralnie dopuszczalna wojna musi być podjęta w dobrej sprawie i powinna być prowadzona przy minimalizowaniu strat wśród cywilów.

Prof. Jacek HOŁÓWKA: O zaletach umiarkowania w polityce
Prof. Jacek HOŁÓWKA

Prof. Jacek HOŁÓWKA

O zaletach umiarkowania w polityce

Wielu obywateli unika radykalizmu i politycznych skrajności. Woli kierować się dążeniem do wspólnego dobra i stara się wprowadzić zasady niewymuszonej, pokojowej współpracy.