Dominik MARZEC
Dziesięć rad dla początkujących startupów
Rozpoczynanie przygody ze startupem to jak skok na głęboką wodę – ekscytujący, pełen nadziei, ale i obarczony ryzykiem. W świecie biznesu, gdzie statystyki nie są łaskawe dla nowych przedsiębiorstw, kluczem do sukcesu jest nie tylko innowacyjny pomysł, ale przede wszystkim umiejętne zarządzanie ryzykiem. Jak zatem młode firmy mogą zminimalizować potencjalne zagrożenia na starcie?
Maciej POTOCKI
Parki technologiczne to klucz do sukcesu innowacyjnego biznesu
Wrocławski Park Technologiczny, z jego szeroką ofertą wsparcia dla innowacyjnych firm, stanowi idealny przykład tego, jak powinna wyglądać synergia biznesu i nauki.
Michał KARBOWIAK
Wrocław. Skrzynia pełna skarbów
Wrocław – z ostatnią, gigantyczną inwestycją Intela w okolicy – jest dla międzynarodowego biznesu „skrzynią skarbów”. Jednocześnie sam traci „polskie klejnoty”.
Rafał WOŚ
Balon gniewu pęcznieje. List do polskiego biznesu
Przesłanie jest takie, że powinniście się podzielić. Dla Waszego i naszego dobra. Nie tylko dlatego, że tak się godzi i że po to jesteśmy jedną wspólnotą polityczną, żeby się dzielić wspólnie wypracowanymi owocami (bo to po chrześcijańsku, w zgodzie z ideałami humanizmu). Ale również dlatego, że jak się nie podzielicie teraz, to w końcu i Wy przegracie. Bo jak wściekłych barbarzyńców będzie zbyt wielu, to oni w końcu po Was przyjdą.
John KAY
Sir Paul COLLIER
Politycy dali się uwieść ideologii indywidualizmu
Można pogodzić ideę wspólnoty i gospodarki. Dobrze radzące sobie firmy są formą społeczności. Konflikt pomiędzy społecznością a rynkiem nie jest nieusuwalny. Rynek funkcjonuje dobrze wyłącznie w oparciu o sieć relacji społecznych.
Prof. Luigi MONDELLO
Spin-off. Sztuka znalezienia synergii między akademią a biznesem
Czym jest spin-off? Jest formą organizacji, która ma pozycję niezależnego przedsiębiorstwa, wykorzystując aktywa, pracowników, własność intelektualną, technologię lub produkty firmy macierzystej. Łączymy naukę i biznes w naszej misji syntezy. Połączyliśmy nasze zasoby, aby dzielić się doświadczeniem i wiedzą z innymi firmami w celu zwiększenia kompetencji i udziału w procesie technologicznym mającym swój początek na uniwersytetach publicznych.
Marcin BALICKI
Filozofia to nie tylko nauka. To narzędzie, które pozwala rozwijać biznes
Od Tesli, łączącej motoryzację z rozwiązaniami znanymi ze smartfonów, przez aplikacje mobilne banków, oferujące szereg VAS (value-added service), do fintechów, próbujących na naszych oczach integrować swoje usługi z ekosystemem bankowym dzięki dyrektywie PSD2. W jednym i drugim filozofia pomaga w sposób decydujący, wspierając umiejętność myślenia krytycznego, ale też dostarczając płaszczyzny intelektualnej, na której można syntetyzować doświadczenia.
Aleksandra SOWA
Natalia MARSZAŁEK
Czy technologia może przewidzieć Wielki Krach?
Katastrofalne skutki ostatnich kryzysów – czy to upadku systemu z Bretton Woods w 1973 roku, czy krachów giełdowych na przełomie tysiącleci – obudziły pragnienie, aby opracować jednoznaczny instrument lub przynajmniej wskaźnik, który służyłby jako zapowiedź takich kryzysów. Nie tylko po to, aby przygotować się lub uzupełnić kasy awaryjne, ale również żeby państwo i jego instytucje mogły zastosować środki zaradcze i ewentualnie zapobiec czarnemu scenariuszowi.
Jadwiga EMILEWICZ
Konstytucja biznesu. Cywilizowanie relacji państwo-przedsiębiorcy
Konstytucja biznesu porządkuje rozchwiane przez lata transformacji relacje państwo – przedsiębiorca. Jestem przekonana, że tworzy warunki sprzyjające wzajemnemu zaufaniu, bez którego trudno wyobrazić sobie stabilny wzrost.
Cyrille LACHÈVRE
Nie ma już dnia, aby demagogicznie nie atakowano przedsiębiorców
Édouard Philippe, premier rządu, surowo: „w definicji przedsiębiorstwa w kodeksie cywilnym wprowadzimy czarno na białym zapis o konieczności uwzględniania wyzwań społecznych i środowiskowych”. Bernard Pivot, dziennikarz kulturalny, w pogoni za bon motem: „jaka jest różnica między akcjonariuszem a pracownikiem? Akcjonariusz ma akcje, a pracownik obligacje [gra słów, fr. obligations oznacza ‘obligacje’ ale też ‘obowiązki’]. Thomas Porcher, profesor ekonomii, przywołując stronniczy raport przygotowany przez jedną z organizacji pozarządowych, niezwykle uczenie: „to jakieś szaleństwo, że akcjonariusze zabierają dwie trzecie zysków”. Vincent Lindon, grający w filmie En guerre (Na wojnie), prezentując w Cannes swój następny film: „co takiego trzeba zrobić pracownikowi, żeby musiał uciekać się do rozdarcia koszuli kierownikowi działu kadr?”. Nie ma już dnia we Francji, żeby demagogicznie nie atakowano przedsiębiorców.
Prof. Christine PORATH
Prof. Gretchen SPREITZER
Przepis na szczęśliwą pracę
Wyzwaniem dla menedżerów jest powstrzymywanie się od ograniczania upełnomocnień w sytuacjach, gdy pracownicy popełniają błędy. Takie sytuacje stwarzają najlepsze warunki do nauki — nie tylko dla samych zainteresowanych, lecz także dla innych, którzy mogą uczyć się w sposób pośredni.
Sebastian HEJNOWSKI
Kolejne pokolenie w biznesie coraz silniej zwraca uwagę na wartości, etykę, transparentność
Nasze elity biznesowe nie chcą uchodzić za cwaniaków, którzy w sprytny sposób zarobili pieniądze kosztem czyjejś krzywdy. To wielka i zauważalna zmiana. Reputacja nabiera znaczenia i osoby, które uchodzą za skorumpowane, czeka ostracyzm. Wciąż są branże, które mają bardzo nisko ustawione standardy etyczne i gdzie taki model zachowań nie dotarł, ale młode pokolenie ma dużą siłę piętnowania i wymiany doświadczeń.
Meghan CASEY
Zarządzanie treścią. Strategie i narzędzia
Powiedzmy, że opracowujesz strategię zarządzania treścią dla dentystki, która właśnie otworzyła prywatny gabinet i chciałaby uruchomić stronę internetową, aby przyciągnąć nowych klientów. Odpowiedz na początek na pytanie: co z postawami i przekonaniami potencjalnych klientów, ich obawami, doświadczeniami, zachowaniami i motywacjami, które wiążą się z wyborem dentysty?
Donald TRUMP
Nigdy się nie poddawaj! Przesłanie Prezydenta USA
Przeciwności losu to fakt. Jest bardzo prawdopodobne, że nie zdarzy Ci się dzień wolny od trosk. Przyjmij to jak wyzwanie — a nie rozczarowanie. Przerośnij swoje problemy, bądź gotów, by walczyć o swoje racje, a wszystko się uda.
William N.THORNDIKE Jr.
Liderzy. Warren Buffett. Albo jak być mądrym inwestorem i świetnym szefem?
W ciągu wieloletniej kadencji Buffetta jego spółka Berkshire przebiła wyniki S&P stukrotnie, co stanowi osiągnięcie fantastyczne; prześcignęła również koncern General Electric w erze Welcha, a także wskaźniki innych równorzędnych firm.
Jeremy GUTSCHE
Jak wychować myśliwego?
Farmer jest z siebie zadowolony, a jego życie składa się z cyklicznie powtarzanych czynności. Myśliwym kieruje ciekawość i ciągłe nienasycenie. Dziś wielu ludzi przypomina swoją mentalnością farmerów, jednak szanse na spektakularny sukces mają myśliwi.
Guy KAWASAKI
Jak odróżnić specjalistów od oszustów?
Co mamy zrobić, żeby zaczęto o nas mówić? Odpowiedź: „Stwórzcie coś wspaniałego i wykorzystujcie media społecznościowe”. Jak duży powinien być nasz budżet na reklamę? Odpowiedź: „Zerowy. Zamiast się reklamować używajcie mediów społecznościowych”. To tylko niektóre z pytań pozwalających odróżnić specjalistę od oszusta.
Wojciech JAKÓBIK
Na politykach spoczywa dziś trudny wybór między ceną, czystością i bezpieczeństwem dostaw energii
Każdy z wyborów niesie za sobą pozytywne i negatywne konsekwencje. Wsparcie dla energetyki odnawialnej zabije współczesną gospodarkę Śląska. Wsparcie dla węgla narazi nas na spór z Komisją Europejską. Rozwój energetyki jądrowej uzależni nas od zagranicznego partnera technologicznego i inwestycyjnego.
Peter SINGER
"Uczciwość według Volkswagena"
Od wybuchu skandalu akcje Volkswagena straciły ponad jedną trzecią wartości. Firma będzie musiała naprawić 11 mln samochodów, a kary, jakie przyjdzie jej zapłacić, tylko w USA mogą sięgnąć nawet 18 mld dolarów. Najbardziej kosztowny będzie jednak uszczerbek na reputacji spółki. Rynek daje własną odpowiedź na pytanie „Czy uczciwość jest dla mięczaków?”.
Erik WAHL
"Unthink (2). O potężnej sile zabawy"
Trzeba wskrzesić siebie samego z dzieciństwa. Trzeba w końcu zacząć żyć aktywnie. Z pasją. Ciekawością. Wolnością. „Graj bez zwracania uwagi na wynik, baw się” — pisze Roy Williams, założyciel Wizard Academy. „Aby się bawić, trzeba zrelaksować napięty umysł. Przez to się odmładzamy i rewitalizujemy. Dzieci są radosne, bo się bawią. Dorośli są poważni, bo się nie bawią”
Mark JEFFERY
"Marketing analityczny. Jak mierzyć skuteczność działań marketingowych"
Celem działań marketingowych jest zamieniać klientów, którzy słyszeli o danej firmie, w takich, którzy lojalnie korzystają z jej oferty. Ta ponadczterdziestoletnia koncepcja nabiera dziś nowego znaczenia, ponieważ nowoczesne narzędzia technologiczne umożliwiają obecnie prowadzenie pomiarów na wszystkich etapach lejka marketingowego.
William BOULDING
"Szefów biznesu zaczyna dotykać publiczna pogarda, dotychczas zarezerwowana wyłącznie dla polityków"
Chodzi o zaufanie – a właściwie jego brak. Jak ujawnia raport Edelman Trust Barometer z 2014 roku, niespełna jedna piąta światowej opinii publicznej wierzy, że przedstawiciele biznesu i rządów postawieni w obliczu trudnych spraw powiedzą prawdę.
Merina SALMINEN
Pekka NYKÄNEN
"Kto pogrążył Nokię? Fascynująca historia upadku"
Sukces koncernów technologicznych nie polega jedynie na spełnianiu oczekiwań członków zarządu czy realizacji wielomilionowych porozumień o współpracy z innymi firmami. W tej branży ostatecznie wygrywa ten, kto zadowala konsumenta – niezależnie od tego, czy sam jest renomowanym wielonarodowym koncernem, czy dynamicznym start-upem. Firmy, które tego nie dostrzegają, balansują na krawędzi upadku.
Linda A. HILL
"Proces stawania się szefem"
Początkujący menedżer wpada w pułapkę w postaci zbytniego polegania na swojej władzy formalnej jako źródle wpływu. Zamiast tego powinien budować swoje wpływy poprzez tworzenie sieci silnych, wzajemnie powiązanych, opartych na wiarygodności i zaufaniu relacji w swoim zespole i całej organizacji — kawałek po kawałku.
Kathleen Kelly REARDON
"Odwaga jako umiejętność"
W biznesie odważne działanie jest w istocie specyficznym rodzajem podejmowania skalkulowanego ryzyka. Osoby, które zostają dobrymi liderami, wykazują ponadprzeciętną gotowość do wykonywania śmiałych kroków, ale zwiększają swoje szanse na sukces dzięki dokładnemu namysłowi i przygotowaniom.
Michał BONI
"Wspólnotę ducha i siły Europy determinuje Solidarność"
„Dobra polityka powinna być jak krystalizowanie i łączenie cząsteczek…. Taka polityka ma sens, media, które taką politykę opisują i pokazują – mają sens. A 24-godzinny polski spór w mediach o zdanie premier Bieńkowskiej: ”sorry…” (nie to powiedzenie, ale ten hałas medialny) nie ma dla prawdziwej polityki znaczenia”
Dominic BARTON
"Przywództwo przyszłości to perfekcja zarządzania danymi"
Umiejętność zbierania, organizowania, analizowania i wykorzystywania informacji stała się podstawową kompetencją w każdej branży i każdym sektorze.
Eryk MISTEWICZ
"Menedżer z blogiem? Jestem przeciw. To całkowita pomyłka"
„Blogi firmowe i eksperckie blogi prezesów firm to komunikacyjny błąd, droga donikąd. Moim zdaniem nie tylko nie budują wizerunku menedżerów, nie wzmacniają ich pozycji rynkowej, ale wręcz osłabiają, wprowadzając dyskomfort w odbiorze, odbierają wypracowaną często przez lata pozycję i powagę”