Roland MASZKA: Smutek wakacji

Smutek wakacji

Spośród znanych mi nauczycieli nieliczni mają jakieś wakacyjne plany.

Roland MASZKA: Zaduma biegacza

Zaduma biegacza

W zapomnianym już dziś poemacie Kornela Ujejskiego Maraton hoplita wysłany przez stratega Aten, Miltiadesa, z wieścią o zwycięstwie Greków kona z wyci...

Roland MASZKA: Uległość

Uległość

Houellebecq mówi, że wcale nie kwestie gospodarcze będą miały decydujący wpływ na przyszłość.

Roland MASZKA: Religia i literatura

Religia i literatura

Pytam uczniów, o co właściwie toczy się proces Jezusa. Zapada dłuższa cisza.

Maciej ADAMCZYK: Repolonizacja podręczników szkolnych?

Repolonizacja podręczników szkolnych?

Jeśli kolejna wielka reforma systemu polskiej edukacji zostanie przeprowadzona w sposób nieprzemyślany, na rynku wydawców edukacyjnych pozostaną zglis...

Roland MASZKA: Dedykacja 2017

Dedykacja 2017

Gdzie w tym wszystkim jest uczeń, gdyż to dla niego jest ta dobra zmiana. I tu panuje dwugłos, choć troska o ucznia jest jedna.

Roland MASZKA: Jedność

Jedność

Marsz nie będzie jeden, tylko będzie ich trzydzieści. Właśnie dlatego, że Ojczyzna jest jedna, a ludzie nie myślą jednakowo.

Roland MASZKA: Ars moriendi w gimnazjum

Ars moriendi w gimnazjum

Uczeń, nawet jeśli ma kilkanaście lat, powinien rozumieć, że śmierć nie jest wyłącznie medialnym echem, które mnie nie dotyczy, nie jest wirtualnym od...

Roman KOWALCZYK: Dobra zmiana w edukacji

Dobra zmiana w edukacji

Kierunek strategiczny to rozwijanie kreatywności, myślenia uczniów, a nie zamykanie ich w ciasnych ramach rozwiązywania testów.

Roland MASZKA: Czy gimnazjum załamało czytanie?

Czy gimnazjum załamało czytanie?

Po co komu starocie? Ileż można o tym mówić? Czytało się – bo się musiało! Nie czytało się wcale! Po co komu Kordian?

André STERN: ...i nigdy nie chodziłem do szkoły

...i nigdy nie chodziłem do szkoły

Gdy byłem jeszcze całkiem mały, regularnie odwiedzałem z rodzicami muzea i z zapartym tchem stawałem przed obrazami wielkich mistrzów, które przedstaw...

Jarosław KORDZIŃSKI: DNA Budzącej Się Szkoły

DNA Budzącej Się Szkoły

Skąd wzięło się to okropne przekonanie, że musimy być tacy, jakimi chcą widzieć nas inni, bo jeśli nie, to stajemy się gorsi.