Prof. Jacek KORONACKI
Raport z oblężonego miasta, czyli o edukacji cyfrowej i miejscu szkoły w kulturze
Niniejszy tekst poświęcam szerszemu kontekstowi edukacji cyfrowej w szkole – miejscu szkoły we współczesnej kulturze (albo raczej antykulturze Zachodu). Na początek słowo konkretne, co moim zdaniem należy dziś zmienić w spojrzeniu na informatykę w szkole podstawowej.
Prof. Michał KLEIBER
Zdrowie pod najwyższą ochroną
Czy sztuczna inteligencja może przewidzieć datę śmierci człowieka? – pisze prof. Michał KLEIBER.
Jędrzej STĘPIEŃ
ChatGPT a przyszłość edukacji
ChatGPT będzie mieć działanie podobne do rewolweru na Dzikim Zachodzie, zwanym po upowszechnieniu „wielkim wyrównywaczem”. Nasze wykształcenie i wszelkie przewagi nabyte w pocie czoła w szkołach i na kursach ulegną dewaluacji.
Prof. Michał KLEIBER
Kontrolowana synteza termojądrowa ważnym elementem energetyki przyszłości
Historyczną datą okazał się dzień 5 grudnia 2022 r., kiedy to naukowcy z kalifornijskiego Lawrence Livermore National Laboratory dostarczyli do fuzyjnego reaktora 2,05 MJ (megadżula) energii, odzyskując 3,15 MJ. To zwiększyło optymizm wszystkich zwolenników fuzji termojadrowych.
Prof. Michał KLEIBER
Nowe technologie w ochronie zdrowia
Technologie na pewno nie zastąpią w przyszłości lekarzy, ale lekarze, którzy będą po nie rozsądnie sięgać, zastąpią tych, którzy nie będą tych technologii w ogóle używać.
Mikołaj A. CZYŻ
Piotr RZYMSKI
Homo Sapiens, neandertalczyk i denisowianin – trzy gatunki człowieka
Dzięki odkryciu Svante Pääbo, okazało się, że na ziemi żyły na pewno trzy gatunki człowieka Homo Sapiens, neandertalczyk i denisowianin. Piotr RZYMSKI w rozmowie z Mikołajem A. CZYŻEM wyjaśnia, dlaczego odkrycie zasługiwało na Nagrodę Nobla.
Ks. prof. Józef KLOCH
Mikołaj A. CZYŻ
#RozmowyNajważniejsze. Kościół a metawersum
Kościół jest obecny w internecie w określonym zakresie. Ludzie wciąż potrzebują osobistego spotkania poza światem wirtualnym. W rozmowie z Mikołajem CZYŻEM ks. prof. Józef KLOCH zarysowuje przyszłość Kościoła i metawersum.
Prof. Michał KLEIBER
Popularyzujmy wiarygodną wiedzę, aby lepiej rozumieć problemy świata
Bez głębokiej wiedzy i jej upowszechnienia nie przezwyciężymy zagrożeń dotyczących globalnych i lokalnych nierówności społecznych, zdrowia publicznego, klimatu i środowiska naturalnego, energetyki, migracji, wielokulturowości i wielu, wielu innych.
Prof. Michał KLEIBER
Jak stawić czoła globalnym wyzwaniom, czyli uniwersytet na wagę złota
Wykorzystując doświadczenia z przeszłości i tworząc kapitał intelektualny na przyszłość, właśnie teraz decydujemy o naszym losie na nadchodzące, trudne, ale także fascynujące lata. Świadomość naszej wspólnej za to odpowiedzialności przesądza o znaczeniu edukacji i nauki – najważniejszych elementów w osiąganiu mądrej synergii, płynącej z rozumienia przeszłości, świadomego działania w teraźniejszości i aktywnego kształtowania przyszłości.
Prof. Jean-Pierre BOURGUIGNON
W rozmowie o Europie nie zapominajmy o wzmocnieniu polityki badawczej
Jeżeli Europa nie weźmie się w garść i nie znajdzie nowego sposobu na wykorzystanie rodzimych talentów, aby utrzymać swoją pozycję na świecie, nie zapominając przy tym o wspólnych wartościach, takich jak swoboda badań, współpraca i pokój, jej znaczenie na arenie międzynarodowej znacznie spadnie.
Darío GIL
Rafael YUSTE
Dlaczego nauka powinna zrewolucjonizować świat polityki
Kryzysy wymagają alternatywnych mechanizmów przywództwa, finansowania i koordynacji między instytucjami. Zamiast rekrutować naukowców na przywódców politycznych, musimy zaszczepić myślenie naukowe w nowych i istniejących instytucjach.
Bartosz KABAŁA
Roboty chirurgiczne i przyszłość medycyny
Kto będzie winny powikłań lub błędów? Jaki kompas moralny zostanie „wgrany” robotowi? Jak robot zachowa się w sytuacji krytycznej?
Cezary KOŚCIELNIAK
Uczelnie pozostają kluczowym narzędziem tworzenia elit przyszłej Polski
Przez wiele lat spieraliśmy się, czy uniwersytet powinien działać jak przedsiębiorstwo, zastanawialiśmy się, czy powinien być kopią sprawnych korporacji, narzekaliśmy na jego niepraktyczne cele. Zdaje się, że przeoczyliśmy debatę nad rolą formacyjną uniwersytetu, przekazem idei itp.
Prof. Aleksandra OBRĘPALSKA-STĘPLOWSKA
Nagroda Nobla. Wirus nie A i nie B - odkrycia, którym wielu zawdzięcza życie
Faworytów do tegorocznej Nagrody Nobla w dziedzinie fizjologii lub medycyny było kilku. Wśród nich badacze genomu człowieka neandertalskiego, z biologiem specjalizującym się w genetyce ewolucyjnej – Svante Pääbo – na czele. Rok 2020 musiał należeć jednak do naukowców badających wirusy.
Prof. Jean-Pierre BOURGUIGNON
Europa robi wielkie rzeczy, gdy działa odważnie! Szef Europejskiej Rady Badań Naukowych o Starym Kontynencie
Potrzebujemy miejsca dla naukowców na swobodny rozwój ich badań. Chodzi o stworzenie odpowiedniego środowiska, które zachęci ludzi do wymyślania najlepszych projektów. Badaczom nie można powiedzieć, co mają robić, gdyż w ten sposób zabijemy naukę. Świetne i rewolucyjne rozwiązania i odkrycia nie są na życzenie. Musimy zapewniać naukowcom swobodę prowadzenia badań, bez obciążania ich biurokracją.
Prof. Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK
Wspólna Europa akademicka
Krajobraz edukacji i nauki w całej Europie się zmienia. Współpracujące ze sobą najlepsze uczelnie coraz lepiej wykorzystują swój potencjał, nie tylko zmierzając w kierunku doskonałości naukowej i dydaktycznej, ale też przyjmując na siebie odpowiedzialność budowania społeczeństwa europejskiego.
Jakub MIELCZAREK
Dualizm grawitacyjno-kwantowy
Dualizm grawitacyjno-kwantowy jest radykalnie nowym spojrzeniem na relację pomiędzy mechaniką kwantową a teorią grawitacji. Teorie te od blisko już stu lat z różnym skutkiem próbuje się połączyć w ramach tak zwanej kwantowej teorii grawitacji, która opisywałaby kwantową naturę oddziaływań grawitacyjnych.
Prof. Maciej CHOROWSKI
Stan irracjonalny zamiast racji stanu. Czy tak musi być?
Bez oddania odpowiedzialności za stan spraw państwowych inżynierom, Polska będzie nadal odbijać się od ściany do ściany coraz bardziej egzotycznych i nierealnych pomysłów w energetyce, transporcie, obronności i innych kluczowych dziedzinach. Kolejne fale młodych, zdolnych do myślenia osób będą emigrowały już nie za chlebem, ale po prostu za zdrowym rozsądkiem i brakiem wszechogarniającej, zbiurokratyzowanej i miałkiej bezmyślności.
Piotr DYTKO
Tworzymy w PORT sieć ponad 30 specjalistycznych laboratoriów
Informatyka, biotechnologia i nanoinżynieria – to poziom zaawansowania w tych obszarach będzie decydował o stopniu rozwoju społeczeństwa i konkurencyjności gospodarki.
Piotr DARDZIŃSKI
Nauka skazana na biznes
Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że niemożliwe jest dzisiaj budowanie silnej gospodarki i dobrobytu bez oparcia się na nauce. Coraz częściej widzimy też, że nie ma możliwości realizacji przełomowych projektów badawczych bez współpracy z firmami, które są ich odbiorcami. Stawiam tezę, że nauka, o ile ma być ambitna, potrzebuje gospodarki.