Prof. Grzegorz ŁĘCICKI
Mądrość filmu
Film może być przekazicielem swoistej mądrości życiowej, wiedzy oraz doświadczenia pozwalających na lepsze rozpoznawanie prawdy, dobra i piękna w konfrontacji z fałszem, złem i brzydotą.
Eryk MISTEWICZ
Polacy się wyprostowali
Gdy dziennikarze zagranicznych mediów pytają, co zrobią Polacy, jaki czynnik jest najważniejszy w ich decyzjach, odpowiadam krótko: Polacy się wyprostowali
Emil GOŁOŚ
Oppenheimer nie był pierwszy. O sile atomu w popkulturze
Obawa przed zagładą to nie jedyne, co bomba atomowa wprowadziła do naszego życia.
Wiesław KOT
Jak chiński i rosyjski imperializm wpływają na kształt produkcji filmowych. O cenzurze w dziejach kina
Wietnam zakazuje wyświetlania komedii „Barbie”, a publiczność chińska ten film potępia. To tylko jedna z wielu potyczek w długich dziejach cenzury filmowej.
Wiesław KOT
Cannes. Skandal ponad wszystko
Ludzi ekranu, sceny czy estrady mamy skłonność traktować, jak starożytni Grecy traktowali bogów na Olimpie. I nie żal nam czasu, by roztrząsać ich awantury, kłótnie i podstępy. Niby do złudzenia przypominają one nasze własne, ale skoro stały się udziałem „bogów”, nabierają blasku i wzniosłości.
Popołudniowe Espresso
Francja tworzy sojusz krajów popierających energetykę jądrową
Francuska minister transformacji energetycznej, Agnes PANNIER-RUNACHER, zorganizowała w Paryżu spotkanie 16 krajów, w tym m.in. Polski, w celu konsolidacji zwolenników energetyki jądrowej.
Wiesław KOT
Cyfrowa perfidia. Sztuczna inteligencja na ekranie
Film chętnie i często symuluje przyszłe wspólne losy sztucznej inteligencji i człowieka. Ale też ostrzega: to wszystko zdarzy się niebawem. Jutro. Za chwilę. Już – pisze Wiesław KOT
Wiesław KOT
Ptaszydła
Sześćdziesiąt lat temu, 28 marca 1963 roku, Alfred Hitchcock pokazał światu thriller „Ptaki”. Film budzi grozę do dziś.
Instytut Nowych Mediów
Nowy newsletter kulturalny – w każdy czwartek #KulturaNajważniejsza
Zastanawiają się Państwo, co warto obejrzeć, usłyszeć i zobaczyć? #KulturaNajważniejsza najciekawsze spektakle, najgłośniejsze premiery, najlepsze filmy i porywająca muzyka – to wszystko w każdy czwartek może znaleźć się u Państwa, wystarczy się zapisać.
Dominik DUBIEL SJ
Ignacjańska hermeneutyka „The Chosen”. Serial, który stał się ćwiczeniem duchowym
„The Chosen” – popularny dziś amerykański serial o Jezusie Chrystusie – powinno się oglądać bez popadania z jednej strony w idolatryczne przekonanie, że jest on czymś w rodzaju Objawienia 2.0, z drugiej zaś w ikonoklastyczne odrzucenie dzieła jako wykrzywiającego Ewangelię.
Karolina Wanda OLSZOWSKA
Tureckie seriale telewizyjne pomysłem na zmianę wizerunku kraju
Turcja wyrasta na jednego z większych producentów seriali. Tureckie seriale telewizyjne zmieniają postrzeganie tego kraju w świecie.
Wiesław KOT
Leonard Pietraszak – elegant o złotym sercu
Polacy zapamiętali go jako pułkownika Dowgirda z serialu Czarne chmury, doktora Karola z Czterdziestolatka czy bankiera Kramera z komedii Vabank. Był jednym z najbardziej pogodnych i spełnionych aktorów swojego czasu. 1 lutego zmarł Leonard Pietraszak, znany aktor filmowy i telewizyjny.
Wiesław KOT
Kino podróżuje w kosmos. Sensorium ludzkie i międzyplanetarne
Twórcy filmowi, proponując futurologiczne wizje człowieka w kosmosie, notują tyle samo sukcesów i błędów, co naukowcy, którzy projektują rakiety i bazy kosmiczne. Jednak omyłki naukowców kryją laboratoria, a świadkiem wizji filmowych jest cała ludzkość.
Popołudniowe Espresso
Film „IO” Jerzego Skolimowskiego powalczy o Oscara 2023
Amerykańska Akademia Filmowa przedstawiła skrócone listy kandydatów do Oscara w 10 kategoriach (15 kandydatów kandydatów w każdej z nich). Jedną z nominacji do kategorii Najlepszego Pełnometrażowego Filmu Międzynarodowego otrzymała produkcja „IO” Jerzego Skolimowskiego.
Popołudniowe Espresso
Siedem Filmów Powalczy O Miano Polskiego Kandydata Do Oscara
O miano polskiego kandydata do Oscara konkuruje siedem filmów: 1. IO, reż. Jerzy Skolimowski; 2. Broad Peak, reż. Leszek Dawid; 3. Kobieta na dachu, reż. Anna Jadowska…
Wiesław KOT
Nie patrz w górę. Infoapokalipsa?
Widz, uczestnicząc w tej grze medialnej, przyzwala, by przez jego świadomość przepływał niekończący się strumień informacji. Pozwala sobie narzucić segregację i układ newsów w przekonaniu, że o własnych siłach i tak nie byłby w stanie wprowadzić tu bodaj elementarnych gradacji.
Karolina BACA-POGORZELSKA
W pandemii wszystko jest trudniejsze. Także tworzenie filmu
Ten film jest dla mnie dużym wyzwaniem. Jest dla mnie także swoistym pożegnaniem z branżą, choć oczywiście mówimy o węglu energetycznym, bo koksujący – baza do produkcji stali – na razie jest na liście surowców krytycznych UE. Wiele kopalń, w których byłam, już nie działa. To ostatni dzwonek, by zrealizować ten dokument.
Igor MERTYN
„Dobrze się bawiłyśmy”. O niezwykłym filmowym eksperymencie
Seniorzy byli pełnoprawnymi współtwórcami filmu, pomagali w reżyserii, lokacjach, ustawianiu światła, pracowali jako dźwiękowcy oraz operatorzy.
Antoni LIBERA
Maski demokracji liberalnej i buntownicy epoki neobarbarzyństwa
Odwrócone znaczenia pojęć, wszczynanie nieustannych seansów nienawiści w imię miłości i braterstwa, przyzwolenie na falsyfikat i kicz, a zwłaszcza na kłamstwo, insynuację i fałszywe świadectwo, niesamowity awans nieuctwa, pospolitości i chamstwa, wreszcie piramidalna hipokryzja – oto co charakteryzuje naszą współczesną kulturę.
Krzysztof ZANUSSI
Piotr ZAREMBA
Dobro ma swoją cenę
Z Polski może wyjść coś mądrego, co pomoże Zachodowi wyplątać się z jego błędów. Nie wyśmiewam słów premiera Morawieckiego o rechrystianizacji Europy. O tym wcześniej mówił Jan Paweł II. Tylko chciałbym za tym widzieć myśl, przesłanie. Coś, co uwolni nas od fałszywego, iluministycznego zastoju. Ale co nie będzie też populizmem, wyrazem naszej megalomanii – mówi Krzysztof ZANUSSI w rozmowie z Piotrem ZAREMBĄ.