Prof. Olivier ROY: Trzy pokolenia dżihadystów
Prof. Olivier ROY

Prof. Olivier ROY

Trzy pokolenia dżihadystów

Wszystkie trzy pokolenia dżihadystów łączy jedno: śmierć. Nie tylko ofiar zamachów. To sprawia, że efektywność organizacji terrorystycznych spada.

Prof. Mark JUERGENSMEYER: Wojna kosmiczna - boska ingerencja w ludzką historię
Prof. Mark JUERGENSMEYER

Prof. Mark JUERGENSMEYER

Wojna kosmiczna - boska ingerencja w ludzką historię

W wyniku fuzji wojny i religii powstaje w ludzkiej wyobraźni potężny twór, który nazwałem „wojną kosmiczną”. Zmienia ona naturę konfliktów na świecie, ponieważ takiej wojny nie można przegrać.

Karolina W. OLSZOWSKA: Imperium Erdogana. Minarety bagnetami
Karolina Wanda OLSZOWSKA

Karolina Wanda OLSZOWSKA

Imperium Erdogana. Minarety bagnetami

Kilka tygodni temu Republika Turcji obchodziła swoje 97. urodziny. To dobry czas, by w niemal setną rocznicę istnienia nowoczesnego państwa zastanowić się, co zostało z kraju tak pieczołowicie budowanego przez Kemala Atatürka na modłę zachodnią.

Łukasz JURCZYSZYN: Emmanuel Macron na wojnie z islamistycznym separatyzmem
Łukasz JURCZYSZYN

Łukasz JURCZYSZYN

Emmanuel Macron na wojnie z islamistycznym separatyzmem

Prezydent Emmanuel Macron stwierdza dziś wprost, że potrzebne jest „przebudzenie republikańskie”, aby przeciwdziałać „projektowi polityczno-religijnemu, który świadomie wymierzony jest przeciwko wspólnocie narodowej”.

Prof. Michel WIEVIORKA: Migracje i francuskie przedmieścia. Nie możemy wszystkiego sprowadzać do radykalizacji
Prof. Michel WIEVIORKA

Prof. Michel WIEVIORKA

Migracje i francuskie przedmieścia.
Nie możemy wszystkiego sprowadzać do radykalizacji

Jeśli przyjrzymy się bliżej procesowi komunikacji związanemu z terroryzmem fundamentalizmu religijnego, możemy dostrzec podobny dyskurs z obu stron konfliktu. Z jednej strony mamy terrorystów, którzy używają kategorii wojny cywilizacyjnej i mówią o potrzebie zniszczenia Zachodu, a z drugiej mamy społeczeństwa europejskie, które na przykład uważają, że muzułmanie są grupą predestynowaną do przemocy

Włodzimierz RĘDZIOCH: Jan Paweł II a islam
Włodzimierz RĘDZIOCH

Włodzimierz RĘDZIOCH

Jan Paweł II a islam

Zrozumiałe jest «zaskoczenie i poczucie frustracji u chrześcijan, którzy, jak na przykład w Europie, przyjmują wyznawców innych religii, umożliwiając im sprawowanie kultu, a którym zabrania się praktykowania religii chrześcijańskiej w krajach, gdzie owi wyznawcy, stanowiący większość», uczynili ze swej religii jedyną dopuszczalną i uznawaną. Niestety, zasada wzajemności nie jest wprowadzana w życie ani respektowana.

Jan ŚLIWA: Thilo Sarrazin. Wrogie przejęcie przez islam?
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Thilo Sarrazin. Wrogie przejęcie przez islam?

Tytuł najnowszej książki Thilo Sarrazina „Wrogie przejęcie: jak islam hamuje postęp i zagraża społeczeństwu” budzi mocne emocje, jednak autor, jako Niemiec, do tego ekonomista, dostarcza solidnej analizy, popartej faktami.

Mohamed LOUIZI: Uwolnić islam od islamizmu
Mohamed LOUIZI

Mohamed LOUIZI

Uwolnić islam od islamizmu

Jak tylko braknie Republiki w jakiejś dzielnicy, miejsce to wypełnia islamizm. Islamizm zdobywa przyczółki a państwo się wycofuje. Kiedy Republika, opierając się na konstytucji, przypomina o świeckości państwa, islamizm doszukuje się w tym islamofobii. Zacierana jest różnica semantyczna między „islamem” a „islamizmem”.

Dariusz KOWALCZYK SJ: Kościół ustępuje islamowi i lewicy
Dariusz KOWALCZYK SJ

Dariusz KOWALCZYK SJ

Kościół ustępuje islamowi i lewicy

Niezrozumiałe są dla mnie kompleksy niektórych katolików, którzy – jak może się wydawać – chcieliby, aby polski katolicyzm upodabniał się do ugrzecznionych, wycofanych, płynących z głównym nurtem katolicyzmów zachodnich. To droga donikąd. Trzeba natomiast podążać drogami wskazanymi nam przez kard. Stefana Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Ale do tego potrzeba odwagi i samodzielności.

Prof. Guy MILLIÈRE: Francja coraz bardziej uległa wobec islamu
Prof. Guy MILLIÈRE

Prof. Guy MILLIÈRE

Francja coraz bardziej uległa wobec islamu

Gdy za kilka lat jakiś niezorientowany przechodzień natknie się na tablicę przed teatrem Bataclan, czy gdziekolwiek indziej, będzie się zastanawiał, kto i dlaczego zabijał ludzi w listopadzie 2015 roku. Jeśli sam nie sprawdzi, pozostanie w niewiedzy. W taki sposób wymazuje się pamięć zbiorową. W taki sposób ludzie stają się coraz bardziej ulegli.

o.Samir Khalil SAMIR SJ: Dlaczego islam toleruje przemoc?
o. Samir Khalil SAMIR SJ

o. Samir Khalil SAMIR SJ

Dlaczego islam toleruje przemoc?

Dramaty i tragedie, z którymi mamy dziś do czynienia w krajach muzułmańskich, wynikają z faktu, że islam jest systemem, który nie jest w pełni do zaakceptowania w dzisiejszym świecie. Kościołowi zajęło wieki, aby dojść do rozdziału między religią a państwem. Dziś musimy pomóc muzułmanom, aby i oni zaakceptowali ten rozdział, z szacunku dla wolności religijnej.

Marek KACPRZAK: Oriana Fallaci na dziś
Marek KACPRZAK

Marek KACPRZAK

Oriana Fallaci na dziś

Wyzywa polityków od palantów, głupków, kretynów, błaznów, „pluje im w twarz” po to, by nimi potrząsnąć, by zmusić ich do działania. Po latach widać, jak bardzo potrzebny znów jest jej głos. Jej lub kogoś, kto wreszcie się wścieknie na to, że ktoś chce zawłaszczyć naszą, budowaną przez wiele tysiącleci kulturę.

Bp Andrzej SIEMIENIEWSKI: Ewangelia dla muzułmanów
Bp Andrzej SIEMIENIEWSKI

Bp Andrzej SIEMIENIEWSKI

Ewangelia dla muzułmanów

Chrześcijanie Europy stopniowo odkrywają to, o czym pisali w Nowym Testamencie uczniowie Pana Jezusa: w spotkaniu z ludźmi innej wiary jest nam potrzebna roztropna apologia oraz niezbędny będzie otwarty i przyjacielski dialog.

Magdalena EL GHAMARI: Cool jihad
Magdalena EL GHAMARI

Magdalena EL GHAMARI

Cool jihad

Cool jihad to termin, który oddaje nastroje młodych muzułmanów. Dla nich symbolika Daesh stała się modą, którą z dumą naśladują. Oto bowiem ponure i straszne w istocie rzeczy zjawisko, młodzież zaczęła postrzegać jako stylowe, pożądane i modne. Mordercza moda w świecie islamu.

Prof. Michael ABDALLA: Islam a wolność religijna
Prof. Michael ABDALLA

Prof. Michael ABDALLA

Islam a wolność religijna

Trudno dziś dostrzec na Bliskim Wschodzie jakichkolwiek potencjalnych utalentowanych reformatorów islamu, a w oczekiwaniu na ich pojawienie się chrześcijanie mogą ulec całkowitej eksterminacji.

Shahid Javed BURKI: "Islam kontra islam. Elementarz konfliktu bliskowschodniego"
Shahid Javed BURKI

Shahid Javed BURKI

"Islam kontra islam.
Elementarz konfliktu bliskowschodniego"

Obecne wrzenie jest efektem starcia światopoglądów mającego charakter teologiczny i polityczny. Konserwatywni sunnici, wierni fundamentalistycznemu whhabizmowi, opowiadają się za rządami teokratycznymi i autorytarnymi, podczas gdy bardziej umiarkowani sunnici suficcy wybierają liberalne systemy polityczne. To samo dotyczy szyitów.