Gilles KEPEL
Dżihadyzm w Europie podbija internet
Pierwszy raz we współczesnej historii władze państwowe na najwyższym szczeblu uświadomiły sobie wagę wyzwań, jakie w wymiarze kulturowym przyniósł społeczeństwu francuskiemu islamizm, i przedstawiły stosowną ripostę, w sytuacji zagrożenia stawiając bezpieczeństwo ponad wolnością słowa.
Alice CORDIER
Feministki lewicowe napędzają się emocjami, prawicowe - kierują się rozumem
Kobiety we Francji są traktowane jak „kawałki mięsa” na ulicy. Islam nie uznaje równości kobiet i mężczyzn. Lewica każe milczeć ofiarom napastowania i przemocy ze strony imigrantów.
Prof. Małgorzata ABASSY
Kobieta, życie, wolność. Iran w przededniu rewolucji
Trwają w Iranie we wrześniu 2022 r. protesty wybuchły po tym, gdy Mahsa Amini, została śmiertelnie pobita przez irańską policję obyczajową.
Tygodnik "Wszystko co Najważniejsze"
Wydanie 483 Wszystko co Najważniejsze
„Francja płonie”. Takie nagłówki znów możemy czytać, zarówno w prasie polskiej jak i międzynarodowej. Rewolta francuskich przedmieść kolejny już raz dostarcza bowiem obrazów i nagrań spalonych samochodów, wybijanych witryn sklepowych i szyb domów. Z wielu stron pada pytanie: dlaczego? Jak do tego doszło? Co poszło nie tak?
Prof. Olivier ROY
Trzy pokolenia dżihadystów
Wszystkie trzy pokolenia dżihadystów łączy jedno: śmierć. Nie tylko ofiar zamachów. To sprawia, że efektywność organizacji terrorystycznych spada.
Prof. Mark JUERGENSMEYER
Wojna kosmiczna - boska ingerencja w ludzką historię
W wyniku fuzji wojny i religii powstaje w ludzkiej wyobraźni potężny twór, który nazwałem „wojną kosmiczną”. Zmienia ona naturę konfliktów na świecie, ponieważ takiej wojny nie można przegrać.
Karolina Wanda OLSZOWSKA
Imperium Erdogana. Minarety bagnetami
Kilka tygodni temu Republika Turcji obchodziła swoje 97. urodziny. To dobry czas, by w niemal setną rocznicę istnienia nowoczesnego państwa zastanowić się, co zostało z kraju tak pieczołowicie budowanego przez Kemala Atatürka na modłę zachodnią.
Łukasz JURCZYSZYN
Emmanuel Macron na wojnie z islamistycznym separatyzmem
Prezydent Emmanuel Macron stwierdza dziś wprost, że potrzebne jest „przebudzenie republikańskie”, aby przeciwdziałać „projektowi polityczno-religijnemu, który świadomie wymierzony jest przeciwko wspólnocie narodowej”.
Prof. Michel WIEVIORKA
Migracje i francuskie przedmieścia. Nie możemy wszystkiego sprowadzać do radykalizacji
Jeśli przyjrzymy się bliżej procesowi komunikacji związanemu z terroryzmem fundamentalizmu religijnego, możemy dostrzec podobny dyskurs z obu stron konfliktu. Z jednej strony mamy terrorystów, którzy używają kategorii wojny cywilizacyjnej i mówią o potrzebie zniszczenia Zachodu, a z drugiej mamy społeczeństwa europejskie, które na przykład uważają, że muzułmanie są grupą predestynowaną do przemocy
Jan ŚLIWA
Thilo Sarrazin. Wrogie przejęcie przez islam?
Tytuł najnowszej książki Thilo Sarrazina „Wrogie przejęcie: jak islam hamuje postęp i zagraża społeczeństwu” budzi mocne emocje, jednak autor, jako Niemiec, do tego ekonomista, dostarcza solidnej analizy, popartej faktami.
Prof. Wael FAROUQ
Z czego wynika popularność Franciszka w świecie islamu?
Dziś w rozległym świecie islamskim nie jest trudno znaleźć tych, którzy twierdzą, że ich wzorem jest papież Franciszek, że go kochają lub przynajmniej szanują. Skąd biorą się te odczucia?
Mohamed LOUIZI
Uwolnić islam od islamizmu
Jak tylko braknie Republiki w jakiejś dzielnicy, miejsce to wypełnia islamizm. Islamizm zdobywa przyczółki a państwo się wycofuje. Kiedy Republika, opierając się na konstytucji, przypomina o świeckości państwa, islamizm doszukuje się w tym islamofobii. Zacierana jest różnica semantyczna między „islamem” a „islamizmem”.
Włodzimierz RĘDZIOCH
Jan Paweł II a islam
Zrozumiałe jest «zaskoczenie i poczucie frustracji u chrześcijan, którzy, jak na przykład w Europie, przyjmują wyznawców innych religii, umożliwiając im sprawowanie kultu, a którym zabrania się praktykowania religii chrześcijańskiej w krajach, gdzie owi wyznawcy, stanowiący większość», uczynili ze swej religii jedyną dopuszczalną i uznawaną. Niestety, zasada wzajemności nie jest wprowadzana w życie ani respektowana.
Prof. Dariusz KOWALCZYK SJ
Kościół ustępuje islamowi i lewicy
Niezrozumiałe są dla mnie kompleksy niektórych katolików, którzy – jak może się wydawać – chcieliby, aby polski katolicyzm upodabniał się do ugrzecznionych, wycofanych, płynących z głównym nurtem katolicyzmów zachodnich. To droga donikąd. Trzeba natomiast podążać drogami wskazanymi nam przez kard. Stefana Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Ale do tego potrzeba odwagi i samodzielności.
o. Samir Khalil SAMIR SJ
Dlaczego islam toleruje przemoc?
Dramaty i tragedie, z którymi mamy dziś do czynienia w krajach muzułmańskich, wynikają z faktu, że islam jest systemem, który nie jest w pełni do zaakceptowania w dzisiejszym świecie. Kościołowi zajęło wieki, aby dojść do rozdziału między religią a państwem. Dziś musimy pomóc muzułmanom, aby i oni zaakceptowali ten rozdział, z szacunku dla wolności religijnej.
Prof. Guy MILLIÈRE
Francja coraz bardziej uległa wobec islamu
Gdy za kilka lat jakiś niezorientowany przechodzień natknie się na tablicę przed teatrem Bataclan, czy gdziekolwiek indziej, będzie się zastanawiał, kto i dlaczego zabijał ludzi w listopadzie 2015 roku. Jeśli sam nie sprawdzi, pozostanie w niewiedzy. W taki sposób wymazuje się pamięć zbiorową. W taki sposób ludzie stają się coraz bardziej ulegli.
Magdalena PACH
Pop-ramadan. 30-dniowy Super Bowl. Komercjalizacja najważniejszego święta islamu
Islamskie święta stały się elementem wielkiej popkulturalnej machiny. Globalizacja w XXI wieku nie ominęła tradycyjnej i konserwatywnej, zdawałoby się, społeczności, jaką są muzułmanie.
Prof. Michael ABDALLA
Islam a wolność religijna
Trudno dziś dostrzec na Bliskim Wschodzie jakichkolwiek potencjalnych utalentowanych reformatorów islamu, a w oczekiwaniu na ich pojawienie się chrześcijanie mogą ulec całkowitej eksterminacji.
Tomasz BIAŁEK
Europa. Witraż z granitu? Kontynent pod presją islamskiego terroryzmu
Musimy być stanowczy i cierpliwi, a tam, gdzie sytuacja tego wymaga – brutalni. Jeżeli europejscy goście od początku nie zrozumieją, że będą przyjmowani na naszych prawach i warunkach, możemy już dziś uznać się za przegranych.
Bp Andrzej SIEMIENIEWSKI
Ewangelia dla muzułmanów
Chrześcijanie Europy stopniowo odkrywają to, o czym pisali w Nowym Testamencie uczniowie Pana Jezusa: w spotkaniu z ludźmi innej wiary jest nam potrzebna roztropna apologia oraz niezbędny będzie otwarty i przyjacielski dialog.
Magdalena EL GHAMARI
Cool jihad
Cool jihad to termin, który oddaje nastroje młodych muzułmanów. Dla nich symbolika Daesh stała się modą, którą z dumą naśladują. Oto bowiem ponure i straszne w istocie rzeczy zjawisko, młodzież zaczęła postrzegać jako stylowe, pożądane i modne. Mordercza moda w świecie islamu.
Piotr Ibrahim KALWAS
Rozmowa o islamie. Bez nienawiści, bez uprzedzeń, ale także bez politycznej poprawności
My – część Europejczyków – boimy się przybywających tu muzułmanów a muzułmanie w znacznej części nie chcą wartości europejskich akceptować. I zamykają się w takich kapsułach. Jeśli ta kapsuła to jest kilka czy kilkanaście tysięcy ludzi, to pół biedy. Natomiast jeśli są to setki tysięcy ludzi – to tworzy się problem.
Marek KACPRZAK
Oriana Fallaci na dziś
Wyzywa polityków od palantów, głupków, kretynów, błaznów, „pluje im w twarz” po to, by nimi potrząsnąć, by zmusić ich do działania. Po latach widać, jak bardzo potrzebny znów jest jej głos. Jej lub kogoś, kto wreszcie się wścieknie na to, że ktoś chce zawłaszczyć naszą, budowaną przez wiele tysiącleci kulturę.
Shahid Javed BURKI
"Islam kontra islam. Elementarz konfliktu bliskowschodniego"
Obecne wrzenie jest efektem starcia światopoglądów mającego charakter teologiczny i polityczny. Konserwatywni sunnici, wierni fundamentalistycznemu whhabizmowi, opowiadają się za rządami teokratycznymi i autorytarnymi, podczas gdy bardziej umiarkowani sunnici suficcy wybierają liberalne systemy polityczne. To samo dotyczy szyitów.
Domna MICHAILIDOU
Jonathan KENNEDY
"Islamiści i szczepionki"
Od 2012 roku 95 proc. wszystkich przypadków polio wykrywa się w pięciu krajach: Afganistanie, Pakistanie, Nigerii, Somalii i Syrii. We wszystkich tych państwach trwają zbrojne powstania islamistyczne. Aby doprowadzić do całkowitej eliminacji polio, musimy zdać sobie sprawę z tej zależności.
Prof. Tomasz ALEKSANDROWICZ
"Zachód przegrywa z radykalnym islamem walkę o rząd dusz. I nawet sobie tego nie uświadamia"
Dlaczego młodzi ludzie, urodzeni i wychowani na Zachodzie, nie tylko przechodzą na islam, ale i wyjeżdżają do Syrii, walczyć w wojnie, którą uznają za swoją? Co ich tam pociąga? Dlaczego odrzucają kulturę, w której wyrośli?
Prof. Jeffrey SACHS
"Chcąc położyć kres islamistycznemu terroryzmowi, trzeba zakończyć wojny o Bliski Wschód.
W tym regionie nie brakuje zdolnych ludzi, a przeważająca ich większość chce żyć w pokoju, kształcić i wychowywać dzieci w zdrowiu, wnosić swój wkład w społeczność światową. Ich cele – dobrobyt i ludzkie bezpieczeństwo – nie różnią się od naszych.
Prof. Tomasz ALEKSANDROWICZ
"Zrozumieć dobrze to, co stało się w Paryżu, to odrzucić poprawność polityczną"
Podstawowym choć dyskretnie głoszonym hasłem stało się „nie drażnijmy muzułmanów”. Nie drażnijmy muzułmanów, a więc nie składajmy publicznie życzeń Merry Christmas tylko Happy Winter Holiday. Nie stawiajmy na rynku choinki. Nie nośmy na szyi krzyżyków na łańcuszku tak, aby były widoczne.
Kazimierz M. UJAZDOWSKI
"Dobre wzorce znad Sekwany. Jakość klasy politycznej po zamachu na Charlie Hebdo"
Partia Nicolasa Sarkozy’ego daje przykład dobrej polityki; respektuje moment narodowej jedności i przedstawia program walki z islamskim terroryzmem lepszy niż rozwiązania proponowane przez rząd.
Anders Fogh RASMUSSEN
"Wolność słowa. Dla wszystkich"
Jest miejsce na dyskusję, nawet bardzo gorącą, dotyczącą niosącego głęboką moralną treść pytania: jak równoważyć wolność słowa i szacunek dla religii? Ale argumentami w tej dyskusji powinny być słowa, nie kule – klawiatura, nie kałasznikow. Każdy z nas ma prawo do swojej opinii. Nikt nie ma prawa zabijać tych, którzy mają inne zdanie.
Eryk MISTEWICZ
"Atak Barbarii"
Największym chyba błędem ekspertów, polityków, publicystów, uczestników debaty publicznej toczącej się poza Francją a dotyczącej ostatnich wydarzeń jest stygmatyzacja zarówno muzułmanów żyjących we Francji, jak i Frontu Narodowego i rodu Le Pen. Zamknięcie i jednych i drugich, odgrodzenie, wpierw niezauważanie a później wypchnięcie z przestrzeni publicznej, niczego nie daje. Nie tędy droga.
Wojciech ENGELKING
"Nędza ogólników. Millenialsi po egzekucji w Charlie Hebdo"
Liberalizm, który wyznają europejscy millenalsi w odniesieniu do zdarzeń z „Charlie Hebdo” (zdarzeń: masakry, rzezi) jest zakładnikiem samego siebie. Najmniejsza nawet próba skonkretyzowania wroga po tych wyróżnikach, którymi zawsze w historii się go konkretyzowało – wyznaniu, przynależności narodowej – zostają uznane za rasizm.
Christian C. SAHNER
Coraz mniej chrześcijan na Bliskim Wschodzie
Na początku XX wieku chrześcijanie stanowili około 20 proc. mieszkańców świata arabskiego. W pewnych regionach – np. na południu Egiptu, w górach Libanu czy na południowym wschodzie Anatolii – byli absolutną większością. Dziś zaledwie 5 proc. mieszkańców krajów arabskich to chrześcijanie, a wielu z tych, którzy zostali, uciekają z powodu prześladowań i wojny.
Muhammad ibn Raszid AL MAKTUM
"Państwo Islamskie powinniśmy pokonać intelektem"
Tylko jedno może powstrzymać młodego kamikadze gotowego umrzeć za ISIS: silniejsza ideologia, która zawróci go na właściwą ścieżkę i przekona go, że Bóg stworzył nas, byśmy poprawiali świat, a nie niszczyli. Możemy uczyć się na przykładzie naszych sąsiadów z Arabii Saudyjskiej, którym skutecznie udało się odciągnąć od radykalizmu wielu młodych ludzi za pomocą ośrodków i programów doradczych. W tej walce o umysły w szpicy powinni iść myśliciele i naukowcy szanowani przez muzułmanów ze względu na przymioty duchowe i intelektualne.
Prof. Tomasz ALEKSANDROWICZ
"Anonymous bierze na cel islamistów"
Przekroczone zostały kolejne granice. Niezależnie od deklaracji Anonimowych stali się oni bowiem obiektywnie sprzymierzeńcami Stanów Zjednoczonych, nawet jeśli będą piętnować ich politykę i podkreślać ich (co najmniej częściową) odpowiedzialność za to, co dzieje się dziś na Bliskim Wschodzie. Pojawił się bowiem wspólny wróg, silny i niebezpieczny.