Prof. Grzegorz ŁĘCICKI: Mądrość filmu
Prof. Grzegorz ŁĘCICKI

Prof. Grzegorz ŁĘCICKI

Mądrość filmu

Film może być przekazicielem swoistej mądrości życiowej, wiedzy oraz doświadczenia pozwalających na lepsze rozpoznawanie prawdy, dobra i piękna w konfrontacji z fałszem, złem i brzydotą.

Wiesław KOT: Cannes. Skandal ponad wszystko
Wiesław KOT

Wiesław KOT

Cannes. Skandal ponad wszystko

Ludzi ekranu, sceny czy estrady mamy skłonność traktować, jak starożytni Grecy traktowali bogów na Olimpie. I nie żal nam czasu, by roztrząsać ich awantury, kłótnie i podstępy. Niby do złudzenia przypominają one nasze własne, ale skoro stały się udziałem „bogów”, nabierają blasku i wzniosłości.

Wiesław KOT: Ptaszydła
Wiesław KOT

Wiesław KOT

Ptaszydła

Sześćdziesiąt lat temu, 28 marca 1963 roku, Alfred Hitchcock pokazał światu thriller „Ptaki”. Film budzi grozę do dziś.

Wiesław KOT: Leonard Pietraszak – elegant o złotym sercu
Wiesław KOT

Wiesław KOT

Leonard Pietraszak – elegant o złotym sercu

Polacy zapamiętali go jako pułkownika Dowgirda z serialu Czarne chmury, doktora Karola z Czterdziestolatka czy bankiera Kramera z komedii Vabank. Był jednym z najbardziej pogodnych i spełnionych aktorów swojego czasu. 1 lutego zmarł Leonard Pietraszak, znany aktor filmowy i telewizyjny.

Wiesław KOT: Louis de Funès – Trefniś Pana Boga
Wiesław KOT

Wiesław KOT

Louis de Funès – Trefniś Pana Boga

Louis de Funès uosabiał na ekranie wizerunek starzejącej się konserwatywnej Francji, która dźwiga na swych barkach szacowny bagaż galijskiej tradycji, ale musi go konfrontować z nowymi czasami i nowymi ideami.

Wiesław KOT: Kino podróżuje w kosmos. Sensorium ludzkie i międzyplanetarne
Wiesław KOT

Wiesław KOT

Kino podróżuje w kosmos.
Sensorium ludzkie i międzyplanetarne

Twórcy filmowi, proponując futurologiczne wizje człowieka w kosmosie, notują tyle samo sukcesów i błędów, co naukowcy, którzy projektują rakiety i bazy kosmiczne. Jednak omyłki naukowców kryją laboratoria, a świadkiem wizji filmowych jest cała ludzkość.

Wiesław KOT: Nie patrz w górę. Infoapokalipsa?
Wiesław KOT

Wiesław KOT

Nie patrz w górę. Infoapokalipsa?

Widz, uczestnicząc w tej grze medialnej, przyzwala, by przez jego świadomość przepływał niekończący się strumień informacji. Pozwala sobie narzucić segregację i układ newsów w przekonaniu, że o własnych siłach i tak nie byłby w stanie wprowadzić tu bodaj elementarnych gradacji.

Piotr KOŚCIŃSKI: Fundacja Joachima Lelewela. Kiedyś – dary, teraz – filmy
Piotr KOŚCIŃSKI

Piotr KOŚCIŃSKI

Fundacja Joachima Lelewela.
Kiedyś – dary, teraz – filmy

Zaczęło się ponad trzydzieści lat temu od wysyłki polskich książek do naszych rodaków w Kazachstanie. Teraz Fundacja Joachima Lelewela oprócz tego, że wspiera Polaków na Wschodzie, zajmuje się mało znaną historią szeroko rozumianych Kresów.

Wiesław KOT: Noc Oscarów. Koniec kina? Nie tak szybko
Wiesław KOT

Wiesław KOT

Noc Oscarów.
Koniec kina? Nie tak szybko

Amerykańska Akademia Filmowa próbuje odrabiać zaległości w parytetach ze zdwojoną gorliwością. W kategorii „najlepszy aktor pierwszoplanowy” po raz pierwszy większość nominowanych stanowią w tym roku – jak to się elegancko określa – „osoby niebiałe”

Roland MASZKA: 50+ i Muminki
Roland MASZKA

Roland MASZKA

50+ i Muminki

Idąc do kina na animację Zimy, liczyłem na to, że realizatorzy utrzymają klimat książki. Zwrócili się w stronę animacji retro. To powrót do kukiełek łódzkiego studia Se-Ma-For znanych widzowi 50+ z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Taka forma z jednej strony ryzykowna, z drugiej atrakcyjna dla dziecięcego odbiorcy – zakłada prymat dialogu nad obrazem.

Rafał BUBNICKI: Filmowy Dolny Śląsk
Rafał BUBNICKI

Rafał BUBNICKI

Filmowy Dolny Śląsk

Pod względem krajobrazowym i kulturowym Dolny Śląsk jest to najciekawszy „filmowy” region w Polsce, gdzie wszystko można nakręcić oprócz morza.

Robert FELUŚ: "Żółty szalik mocnego anioła"
Robert FELUŚ

Robert FELUŚ

"Żółty szalik mocnego anioła"

„Zanosi się na narodowy spór, który film jest bardziej „pijacki”? „Żółty szalik” z Gajosem czy „Pod mocnym aniołem” z Więckiewiczem? Nie wchodzę w tę dyskusję, bo to tak, jakby postawić na ringu boksera wagi koguciej i kazać mu się lać z zawodnikiem wagi ciężkiej. I jeden i drugi mogą być mistrzami w swoich kategoriach, ale jaki miałaby sens potyczka między nimi.”