Sebastian MILBANK: Czy wkrótce nastąpi Apokalipsa?
Sebastian MILBANK

Sebastian MILBANK

Czy wkrótce nastąpi Apokalipsa?

Nie powinniśmy dać się zahipnotyzować lśniącym miastom, fasadzie cywilizacji i zaawansowania technologicznego. Warto wybrać się do Efezu, aby się tego nauczyć. Przejść się po kamieniu brukowym, po którym jeździły rydwany. Dziś świadectwo utraconej chwały starożytnego świata.

Abp Fulton J. SHEEN: Komunizm i sumienie Zachodu
Abp Fulton J. SHEEN

Abp Fulton J. SHEEN

Komunizm i sumienie Zachodu

Rozwój filozofii komunizmu, a do pewnego stopnia również wybuch rewolucji komunistycznej, obciąża sumienie świata zachodniego.

Prof. Yoram HAZONY: Patriotyzm, nacjonalizm, imperializm
Yoram HAZONY

Yoram HAZONY

Patriotyzm, nacjonalizm, imperializm

Proponuje się dziś nowy „liberalny imperializm”, który zastąpi stary porządek oparty na logice niepodległych, samostanowiących państw narodowych. To imperium ma nas uratować od zła nacjonalizmu. Czy to dobra droga?

Prof. Massimo PIGLIUCCI: Czym jest „dobre życie”?
Prof. Massimo PIGLIUCCI

Prof. Massimo PIGLIUCCI

Czym jest „dobre życie”?

Cnoty kardynalne stanowią swoisty kompas moralny, którym kierujemy się przed podjęciem każdej akcji. Występują cztery cnoty kardynalne: roztropność, a więc rozumienie, co jest dobre, a co nie; męstwo, w rozumieniu odwagi moralnej; sprawiedliwość, czyli uczciwość wobec innych i szacunek dla nich; oraz umiarkowanie, więc działanie we właściwym zakresie, zarówno nie za dużo, jak i nie za mało.

Prof. Rémi BRAGUE: Trzecia fala nowoczesności pędzi na oślep
Prof. Rémi BRAGUE

Prof. Rémi BRAGUE

Trzecia fala nowoczesności pędzi na oślep

Nietzsche przepowiedział, że będziemy mieli dwa stulecia nihilizmu. Od tej przepowiedni minęło półtora wieku. Jeśli miał rację, na zmianę musimy czekać do mniej więcej 2080 roku.

Prof. Jan WOLEŃSKI: Szczęście, traf i codzienność
Prof. Jan WOLEŃSKI

Prof. Jan WOLEŃSKI

Szczęście, traf i codzienność

Trudno jest filozofowi polskiemu pisać o szczęściu w intencji wykoncypowania czegoś nowego na ten temat. Od 1947 r. dysponujemy obszernym (578 s.) traktatem Władysława Tatarkiewicza O szczęściu, wielokrotnie wznawianym, a od 2012 r. dostępnym w wersji elektronicznej i w tłumaczeniu angielskim. Autor, wzorując się na średniowiecznych tytułach, nazwał tę książkę Summa de beatitudine (Wszystko o szczęściu). Warto przypomnieć dramatyczne losy tego dzieła.

Prof. Hanna-Barbara GERL-FALKOVITZ: Komu wolno przebaczać historyczne winy?
Prof. Hanna-Barbara GERL-FALKOVITZ

Prof. Hanna-Barbara GERL-FALKOVITZ

Komu wolno przebaczać historyczne winy?

Jak możemy myśleć o przebaczeniu, nie kwestionując faktów przeszłości? Odpowiedź jest prosta: nie jesteśmy w stanie wymazać faktów, więc należy czerpać z nich naukę i próbować iść dalej.

Grzegorz DOBIECKI: Muszkieter Éric Zemmour
Grzegorz DOBIECKI

Grzegorz DOBIECKI

Muszkieter Éric Zemmour

Stał się Éric Zemmour jednoosobowym ośrodkiem badawczym, który diagnozuje francuską (i nie tylko) teraźniejszość, przeszłość i przyszłość w doskonałej niezgodzie z liberalno-lewicowym kanonem ideologicznym.

Ks. prof. Piotr MAZURKIEWICZ: Racja stanu czy racje klanów?
ks. prof. Piotr MAZURKIEWICZ

ks. prof. Piotr MAZURKIEWICZ

Racja stanu czy racje klanów?

Pojęcie racji stanu – tak w filozofii politycznej, jak i w politycznej praktyce – nie jest zwykłym synonimem troski o dobro wspólne

Michel HOUELLEBECQ, Geoffroy LEJEUNE: Dialog o upadku i nadziei
Geoffroy LEJEUNEMichel HOUELLEBECQ

Geoffroy LEJEUNE
Michel HOUELLEBECQ

Dialog o upadku i nadziei

Jeden z najważniejszych dialogów współczesności prowadzą Michel HOUELLEBECQ i Geoffroy LEJEUNE przekonując, że historię ostatniego stulecia można by streścić w zdaniu: masowa dechrystianizacja prawie całego Zachodu, głównie w Europie, gdzie w ciągu kilkudziesięciu lat zniszczono to, co budowane było przez piętnaście wieków.

Prof. Piotr CZAUDERNA: Aporie wolności
Prof. Piotr CZAUDERNA

Prof. Piotr CZAUDERNA

Aporie wolności

Nie chcemy czuć się oszukiwani przez innych – czy to przez rządy i państwa, czy to przez media, a nawet naukowców. Doskwiera nam brak wiary w wiedzę pewną, a tym bardziej w możliwość wytyczenia jedynego słusznego kierunku działań na froncie walki z pandemią. Zaczynamy więc kwestionować wszystko. Ba, więcej nawet, utraciliśmy obecnie wiarę w jedną spójną wizję świata. A może już od dawna jej nie mieliśmy?

Prof. Piotr CZAUDERNA: Architektura sensu
Prof. Piotr CZAUDERNA

Prof. Piotr CZAUDERNA

Architektura sensu

Współczesny świat pozbawiony jest architektury sensu. Skutkiem tej dekompozycji, poprzedzonej wcześniejszą dekonstrukcją dokonaną przez filozofię Zachodu, jest całkowita samotność za cenę źle pojętej ludzkiej wolności. Na naszych oczach wali się struktura, na której oparta była cała Europa.

Prof. Massimo PIGLIUCCI: Stoicyzm, czyli jak nie zwariować w świecie dzisiejszej polityki
Prof. Massimo PIGLIUCCI

Prof. Massimo PIGLIUCCI

Stoicyzm, czyli jak nie zwariować w świecie dzisiejszej polityki

Czy we współczesnym procesie politycznym stoicyzm może być pomocny? Owszem, i to aż w pięciu aspektach. Niech będzie to vademecum, jeżeli dojdzie do sytuacji, w której będziesz musiał zareagować na jakąkolwiek polityczną dyskusję lub krytyczną sytuację.

Konrad Paul LIESSMANN: Czytanie klasycznych książek. Przywilej czy prowokacja?
Konrad Paul LIESSMANN

Konrad Paul LIESSMANN

Czytanie klasycznych książek. Przywilej czy prowokacja?

Kultura literacka, znajdująca się niegdyś w sercu programów nauczania, na dobre znika ze słownika szkolnego. W debatach nad przyszłością edukacji temat znajomości klasycznych dzieł literackich nie odgrywa żadnej roli. Teraz królują kompetencje.

Stanisław JĘDRCZAK: Duch obywatelstwa nie ożywia już martwej maszynerii państwa
Stanisław JĘDRCZAK

Stanisław JĘDRCZAK

Duch obywatelstwa nie ożywia już martwej maszynerii państwa

W warunkach polityki merytokratycznej, eksperckiej i prowadzonej przez „niezależne instytucje”, demokratyzm utracił swą żywotność. Ta rezygnacja spowodowała wyalienowanie się instytucji liberalnych, które zyskały pozademokratyczną samodzielność.

John BEEBE: Czy sny są prawdziwe?
John BEEBE

John BEEBE

Czy sny są prawdziwe?

Oddając hołd Arystotelesowi i Jungowi i pracując jako analityk snów, zadaję pytania. Co jest odpowiedzialne za sen? Co jest odpowiedzialne za to, co widzimy we śnie? Szukam tego, co sprawia, że to ma znaczenie, a co wydaje się jedynie abstrakcją. Jestem ciekaw, co sprawia, że coś nas niepokoi, i co sprawia, że śniąc, możemy przenieść się w miejsca niezwykłe.