

Zofia LIPECKA
Jak malować w czasie wojny?
Ignorować wojnę? Przedstawiać wojnę? Protestować przeciwko wojnie? Oto pytania, które nasunęły mi się w dniu agresji Putina na Ukrainę, 24 lutego 2022 r.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK
Karolina Lanckorońska. Wielka dama nauki polskiej
Badała twórczość Michała Anioła, Rafaela i Tintoretta. W 1994 r. przekazała zamkom królewskim w Warszawie i Krakowie bezcenną kolekcję dzieł sztuki swego ojca.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK
Jacek Malczewski. Polskość i uniwersalizm
Gdybym nie był Polakiem, nie byłbym artystą – pisał Jacek Malczewski. Malarz wybitny, który zawsze podkreślał, że jego największą inspirację stanowi krajobraz polskiego świata przyrody.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK
Triumf konstytucji i marszałka Małachowskiego
Konstytucja 3 maja z 1791 r. pozostaje jednym z tych wydarzeń w dziejach Polski, które pozwalają wierzyć w mądrość i żywotne siły narodu. Jej moc i triumfalny wymiar najlepiej wyraził Jan Matejko.

Magdalena ŁYSIAK
Rzym. Dziesięć pomysłów. Marzec 2020
Zapraszamy do podróży po duchowej stolicy Starego Kontynentu.


Magdalena ŁYSIAK
Rzym. Dziesięć pomysłów. Grudzień 2019
Zapraszamy do podróży po duchowej stolicy Starego Kontynentu, gdzie nie brak wielkich wydarzeń kultury i wspaniałych pomników historii.

Magdalena ŁYSIAK
Czekając na „Zbawiciela świata”.Leonardo da Vinci w Luwrze
Od ponad roku dyrekcja Luwru robiła wszystko, by na wielką wystawę z okazji 500-lecia śmierci Leonarda da Vinci wypożyczyć jak najwięcej dzieł z całego świata. Spektakularną porażkę w negocjacjach Francuzi ponieśli dwa razy: na wystawie nie zobaczymy „Damy z łasiczką” i obrazu „Salvator Mundi” – najbardziej kontrowersyjnego odkrycia ostatnich lat.

Włodzimierz RĘDZIOCH
Tajemnica dzieła Caravaggia. Obraz, który przemawia do Papieża Franciszka
Papież wyznał, że gdy zobaczył dzieło Caravaggia, zrozumiał, że w końcu odnalazł obraz, którego szukał, bo ilustruje on nalepiej jego historię: „Ten gest Mateusza mnie uderza: apostoł zagarnia swoje pieniądze, jakby mówił: «Nie, nie mnie! Nie, te pieniądze są moje!». Oto właśnie jestem ja: «Grzesznik, na którego Pan skierował swój wzrok». Właśnie te słowa wypowiedziałem, gdy zapytano mnie, czy akceptuję wybór na papieża”.

Magdalena OGÓREK
Sztuka Piękna (5). "Murzynka" Anny Bilińskiej
Powala urodą portretowanej modelki. Czarnoskóra dziewczyna, z odsłoniętą piersią, ozdobiona delikatną biżuterią. Świat sztuki na moment wstrzymuje oddech – pisze Magdalena OGÓREK.

Magdalena OGÓREK
Sztuka Piękna (4). Hieronimus Bosch - władca umysłów
Dopiero w zeszłym stuleciu badacze uznali, że w obrazach Mistrza Boscha ukryte są głębsze znaczenia, ale ciągle brakuje źródeł, które niczym kamień z Rosetty pozwoliłyby przemówić wizjonerskiej symbolice.

Magdalena OGÓREK
Sztuka Piękna (3). "Słoneczniki", Egon Schiele
Jeśli szukać w malarstwie specjalisty od przeświadczenia o samotności człowieka, to na pewno będzie to Egon Schiele. Ów zmarły w wieku 27 lat artysta pozostawił po sobie wiele obrazów, jednak sporo z nich padło ofiarą rabunku niemieckiego podczas II wojny światowej.

Anna BIAŁOSZEWSKA
Chagall. Pieśń nad pieśniami.
„Od młodości fascynowała mnie Biblia. Zawsze mi się wydawało i nadal wydaje, że jest największym źródłem poezji wszystkich czasów. Biblia jest jak rezonans natury i tę tajemnicę próbowałem przekazać… Lecz ja Biblii nie czytałem, ja ją śniłem” powiedział kiedyś Chagall. I rzeczywiście – oglądając jego obrazy z cyklu “Pieśń nad pieśniami” mamy wrażenie snu, barwnego, intensywnego, przesyconego zmysłowością a jednocześnie wzniosłego, jakby na granicy pomiędzy erotyką a poezją, sacrum i profanum.

Anna BIAŁOSZEWSKA
Marc Chagall. Malowana poezja
Obrazy Chagalla na każdym, kto odwiedza to miejsce, robią olbrzymie wrażenie. I to nie tylko ze względu na swoje imponujące rozmiary, ale także kolorystykę – głębokie, wysycone i czyste barwy, które “opowiadają” historie w nie mniejszym stopniu niż namalowane postaci. Każde z płócien przez swoją kolorystykę wprowadza oglądającego w nastrój, który Chagall chciał przekazać, każdy kolor ma swoje znaczenie i symbolikę, zaś kontrastowy akcent eksponuje główną scenę obrazu.

Bartosz KABAŁA
"Lekcja w szpitalu Salpêtrière"
W trakcie masakr we wrześniu 1792 roku tłum uwolnił 134 prostytutki i zamordował 25 chorych psychicznie kobiet. Tu zbierano najgorszy uliczny sort, ludzi obłąkanych z problemami neurologicznymi i psychicznymi, a w mniemaniu społeczeństwa osoby opętane, libertynów i kobiety żyjące znacznie swobodniej niż zwyczaj i obyczaj nakazywał.

Prof. Gabriele WERNER
"Nie każdy zwrot ku obrazowemu oznacza to samo"
„Społeczeństwo jest tekstem. Natura i jej naukowe reprezentacje są «dyskursami». Nawet Nieświadome ustrukturyzowane jest jak język”. By dotrzeć do struktur i form, które kontrolują porządek obrazu, należy uwolnić obraz z „linearnego dyktatu tekstu”, z jego językowej powierzchni”

Maria ROSENFELD
"Trzy siostry Napoleona"
“Trzy tak różne osobowości. Kobiety piękne, pełne energii, wdzięku i inteligencji. Jednocześnie – i to chyba najważniejsze – ekspozycja ta to opowieść o kobietach wpływowych stojących w tle swoich mężczyzn, sił sprawczych epoki”