Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Fryderyk Chopin i malarstwo
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Fryderyk Chopin i malarstwo

Chopin od najmłodszych lat stykał się z malarstwem. Fascynację malarstwem poniósł ze sobą do Wiednia, Drezna, Londynu i Edynburga.

Zofia LIPECKA: Jak malować w czasie wojny?
Zofia LIPECKA

Zofia LIPECKA

Jak malować w czasie wojny?

Ignorować wojnę? Przedstawiać wojnę? Protestować przeciwko wojnie? Oto pytania, które nasunęły mi się w dniu agresji Putina na Ukrainę, 24 lutego 2022 r.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Jacek Malczewski. Polskość i uniwersalizm
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Jacek Malczewski. Polskość i uniwersalizm

Gdybym nie był Polakiem, nie byłbym artystą – pisał Jacek Malczewski. Malarz wybitny, który zawsze podkreślał, że jego największą inspirację stanowi krajobraz polskiego świata przyrody.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Triumf konstytucji i marszałka Małachowskiego
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Triumf konstytucji i marszałka Małachowskiego

Konstytucja 3 maja z 1791 r. pozostaje jednym z tych wydarzeń w dziejach Polski, które pozwalają wierzyć w mądrość i żywotne siły narodu. Jej moc i triumfalny wymiar najlepiej wyraził Jan Matejko.

Magdalena ŁYSIAK: Czekając na „Zbawiciela świata”.Leonardo da Vinci w Luwrze
Magdalena ŁYSIAK

Magdalena ŁYSIAK

Czekając na „Zbawiciela świata”.
Leonardo da Vinci w Luwrze

Od ponad roku dyrekcja Luwru robiła wszystko, by na wielką wystawę z okazji 500-lecia śmierci Leonarda da Vinci wypożyczyć jak najwięcej dzieł z całego świata. Spektakularną porażkę w negocjacjach Francuzi ponieśli dwa razy: na wystawie nie zobaczymy „Damy z łasiczką” i obrazu „Salvator Mundi” – najbardziej kontrowersyjnego odkrycia ostatnich lat.

Włodzimierz RĘDZIOCH: Tajemnica dzieła Caravaggia. Obraz, który przemawia do Papieża Franciszka
Włodzimierz RĘDZIOCH

Włodzimierz RĘDZIOCH

Tajemnica dzieła Caravaggia.
Obraz, który przemawia do Papieża Franciszka

Papież wyznał, że gdy zobaczył dzieło Caravaggia, zrozumiał, że w końcu odnalazł obraz, którego szukał, bo ilustruje on nalepiej jego historię: „Ten gest Mateusza mnie uderza: apostoł zagarnia swoje pieniądze, jakby mówił: «Nie, nie mnie! Nie, te pieniądze są moje!». Oto właśnie jestem ja: «Grzesznik, na którego Pan skierował swój wzrok». Właśnie te słowa wypowiedziałem, gdy zapytano mnie, czy akceptuję wybór na papieża”.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (5). "Murzynka" Anny Bilińskiej
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (5).
"Murzynka" Anny Bilińskiej

Powala urodą portretowanej modelki. Czarnoskóra dziewczyna, z odsłoniętą piersią, ozdobiona delikatną biżuterią. Świat sztuki na moment wstrzymuje oddech – pisze Magdalena OGÓREK.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (4). Hieronimus Bosch - władca umysłów
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (4).
Hieronimus Bosch - władca umysłów

Dopiero w zeszłym stuleciu badacze uznali, że w obrazach Mistrza Boscha ukryte są głębsze znaczenia, ale ciągle brakuje źródeł, które niczym kamień z Rosetty pozwoliłyby przemówić wizjonerskiej symbolice.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (3). "Słoneczniki", Egon Schiele
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (3).
"Słoneczniki", Egon Schiele

Jeśli szukać w malarstwie specjalisty od przeświadczenia o samotności człowieka, to na pewno będzie to Egon Schiele. Ów zmarły w wieku 27 lat artysta pozostawił po sobie wiele obrazów, jednak sporo z nich padło ofiarą rabunku niemieckiego podczas II wojny światowej.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Chagall. Pieśń nad pieśniami.
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Chagall. Pieśń nad pieśniami.

„Od młodości fascynowała mnie Biblia. Zawsze mi się wydawało i nadal wydaje, że jest największym źródłem poezji wszystkich czasów. Biblia jest jak rezonans natury i tę tajemnicę próbowałem przekazać… Lecz ja Biblii nie czytałem, ja ją śniłem” powiedział kiedyś Chagall. I rzeczywiście – oglądając jego obrazy z cyklu „Pieśń nad pieśniami” mamy wrażenie snu, barwnego, intensywnego, przesyconego zmysłowością a jednocześnie wzniosłego, jakby na granicy pomiędzy erotyką a poezją, sacrum i profanum.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Marc Chagall. Malowana poezja
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Marc Chagall. Malowana poezja

Obrazy Chagalla na każdym, kto odwiedza to miejsce, robią olbrzymie wrażenie. I to nie tylko ze względu na swoje imponujące rozmiary, ale także kolorystykę – głębokie, wysycone i czyste barwy, które „opowiadają” historie w nie mniejszym stopniu niż namalowane postaci. Każde z płócien przez swoją kolorystykę wprowadza oglądającego w nastrój, który Chagall chciał przekazać, każdy kolor ma swoje znaczenie i symbolikę, zaś kontrastowy akcent eksponuje główną scenę obrazu.

Bartosz KABAŁA: "Lekcja w szpitalu Salpêtrière"
Bartosz KABAŁA

Bartosz KABAŁA

"Lekcja w szpitalu Salpêtrière"

W trakcie masakr we wrześniu 1792 roku tłum uwolnił 134 prostytutki i zamordował 25 chorych psychicznie kobiet. Tu zbierano najgorszy uliczny sort, ludzi obłąkanych z problemami neurologicznymi i psychicznymi, a w mniemaniu społeczeństwa osoby opętane, libertynów i kobiety żyjące znacznie swobodniej niż zwyczaj i obyczaj nakazywał.

Prof. Gabriele WERNER: "Nie każdy zwrot ku obrazowemu oznacza to samo"
Prof. Gabriele WERNER

Prof. Gabriele WERNER

"Nie każdy zwrot ku obrazowemu oznacza to samo"

„Społeczeństwo jest tekstem. Natura i jej naukowe reprezentacje są «dyskursami». Nawet Nieświadome ustrukturyzowane jest jak język”. By dotrzeć do struktur i form, które kontrolują porządek obrazu, należy uwolnić obraz z „linearnego dyktatu tekstu”, z jego językowej powierzchni”

Maria ROSENFELD: "Trzy siostry Napoleona"
Maria ROSENFELD

Maria ROSENFELD

"Trzy siostry Napoleona"

„Trzy tak różne osobowości. Kobiety piękne, pełne energii, wdzięku i inteligencji. Jednocześnie – i to chyba najważniejsze – ekspozycja ta to opowieść o kobietach wpływowych stojących w tle swoich mężczyzn, sił sprawczych epoki”