Eryk MISTEWICZ: To emocje decydują o wygraniu wyborów
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

To emocje decydują o wygraniu wyborów

Nazwałem to kiedyś „wektorem obciachu”. Nie jestem w stanie podać definicji najważniejszego czynnika decydującego o wyniku wyborczym, ale też każdy, kto usłyszy to określenie, intuicyjnie wie, o co chodzi.

Eryk MISTEWICZ: Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną

Ze zwaśnienia żyje, on się zwaśnieniem żywi. On to zwaśnienie, ten niepokój, to wzajemne wkurzanie się jednych na drugich podtrzymuje. Dzięki zwaśnieniu publicysta może być na fali. Im zwaśnienie większe, tym jego fala wyższa.

Julian CRIBB: Dezinformacja. Wiek kłamstwa
Julian CRIBB

Julian CRIBB

Dezinformacja.
Wiek kłamstwa

Być może najgroźniejszą pandemią, która kiedykolwiek dotknęła ludzkość, jest plaga celowej dezinformacji, masowych złudzeń.

Eryk MISTEWICZ: Co straciliśmy w dziennikarstwie?
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Co straciliśmy w dziennikarstwie?

Ideologia ponad prawdą. Świat służący do inkrustacji opowieści powodującej strach i obawy. Opowieści tym łatwiej uruchamianej, im mniej odbiorcy wiedzą o otaczającym świecie, im gorzej są zorientowani, im mniejsze potrzeby orientacji w świecie mają w sobie, im mniejsze aspiracje.

Michał KŁOSOWSKI: Social media biorą wszystko
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Social media biorą wszystko

Odpowiedzialność w mediach społecznościowych nie istnieje, nie jest bowiem potrzebna. Social media służą bardziej jako narzędzie kreacji niż lustro rzeczywistości.

Patrick de SAINT-EXUPÉRY, Laurent BECCARIA: "Manifest XXI"
Laurent BECCARIAPatrick de SAINT-EXUPÉRY

Laurent BECCARIA
Patrick de SAINT-EXUPÉRY

"Manifest XXI"

Najważniejszy dziś, najszerzej dyskutowany w Europie dokument dotyczący przyszłości dziennikarstwa. O błędach popełnianych dziś przez media; o cyfryzacji, która nie jest odpowiedzialna za kryzys mediów, ale która go wyostrzyła, wreszcie o czekającym media przewrocie kopernikańskim – powrocie do źródeł, do rozmowy z czytelnikami, nie reklamodawcami.

Papież FRANCISZEK: Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność
Papież FRANCISZEK

Papież FRANCISZEK

Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność

Słuchanie jest pierwszym nieodzownym składnikiem dialogu i dobrej komunikacji. Nie można komunikować się, jeśli najpierw się nie słucha, a bez umiejętności słuchania nie ma dobrego dziennikarstwa. Aby dostarczać rzetelnych, wyważonych i kompletnych informacji, trzeba słuchać przez długi czas. Aby zrelacjonować wydarzenie lub opisać rzeczywistość w reportażu, trzeba umieć słuchać, być gotowym także do zmiany zdania i modyfikacji własnych początkowych założeń.

Prof. Jeff JARVIS: Dziennikarstwo nas zawiodło
Prof. Jeff JARVIS

Prof. Jeff JARVIS

Dziennikarstwo nas zawiodło

Musimy stworzyć internet nowej generacji, który nie tylko umożliwia rozmowę, ale umożliwia słuchanie, a następnie odnalezienie tego, co warto usłyszeć. Wtedy możemy rozpocząć pełną szacunku, świadomą i produktywną rozmowę. Zamiast narzekać na Facebook, który teraz mamy, stwórzmy jego następcę.

Antonio SPADARO SJ: Zaangażowanie ponad powierzchowność
Antonio SPADARO SJ

Antonio SPADARO SJ

Zaangażowanie ponad powierzchowność

Jednym z głównych wyzwań współczesnej edukacji jest duchowość ludzi, których sposób myślenia zmienia się, ponieważ żyją w środowisku cyfrowym.

Prof. Michał KLEIBER: Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?

Dobrze zaprojektowana infografika nawet z zupełnie nieciekawego tematu potrafi zrobić atrakcję przyciągającą wzrok i wzbudzającą refleksje. W nieprzebranym gąszczu chaotycznych informacji docierających do nas każdego dnia rzut oka na ciekawą ikonografię skrótowo przedstawiającą jakiś interesujący nas temat jawi się nam często jako intelektualna ulga.

Jarosław KORDZIŃSKI: Oferta edukacyjna TVP to odkopywanie dawno minionych i niepraktykowanych rozwiązań
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Oferta edukacyjna TVP to odkopywanie dawno minionych i niepraktykowanych rozwiązań

Mamy wielu ekspertów, wiele centrów nauczania e-learningowego, wiele uczelni od lat oferuje wykłady na ten temat, także w formie nagrań. Wystarczyło skorzystać z doświadczenia osób, które zajmują się tym od lat ale nie zrobiono tego. Takie konsultacje spokojnie można było zorganizować nawet przed dniem obowiązywania rozporządzenia o zdalnym nauczaniu.