

Karolina RZEŹNIK
Rozmowa z Chatem GPT - o dziennikarstwie
Przygotowując 50 numer naszego pisma postanowiliśmy przeprowadzić rozmowę inną, niż wszystkie dotąd. Rozmowę z całą Wiedzą zgromadzoną na Ziemi, udostępnioną dziś ludzkości, wynikająca z mądrości naszego gatunku na obecnym jej etapie rozwoju.

Tomasz PYTKO
Krakowskie media miejskie muszą być niezależne
Krakowskie media miejskie wydają miliony na promocję dworu Jacka Majchrowskiego. Reprezentując Alternatywę Młodych dla Krakowa wraz ze Stowarzyszeniem Ulepszamy Kraków i Akcją Ratunkową dla Krakowa, złożyliśmy projekt uchwały w sprawie likwidacji spółki Kraków 5020.

Eryk MISTEWICZ
To emocje decydują o wygraniu wyborów
Nazwałem to kiedyś „wektorem obciachu”. Nie jestem w stanie podać definicji najważniejszego czynnika decydującego o wyniku wyborczym, ale też każdy, kto usłyszy to określenie, intuicyjnie wie, o co chodzi.

Barack OBAMA
Dezinformacja jest zagrożeniem dla naszej demokracji
Platformy technologiczne muszą zrozumieć, że ich decyzje mają wpływ na każdy aspekt życia społecznego.

Eryk MISTEWICZ
Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną
Ze zwaśnienia żyje, on się zwaśnieniem żywi. On to zwaśnienie, ten niepokój, to wzajemne wkurzanie się jednych na drugich podtrzymuje. Dzięki zwaśnieniu publicysta może być na fali. Im zwaśnienie większe, tym jego fala wyższa.

Prof. Jeff JARVIS
Postawmy na media wysokiej jakości. Na życie wysokiej jakości
Internet i wolności, które on wszystkim gwarantuje, są plugawione, regulowane i odrzucane w tej daremnej grze na refleks przeciwko nielicznej grupie głośnych i głupich.

Jason BURKE
Dziennikarstwo stoi na straży prawdy
Wielu ludzi na świecie nie czyta najlepszego dziennikarstwa. Czytają dziennikarstwo, które jest zwykłą propagandą – twierdzi Jason BURKE

Prof. Julian CRIBB
Dezinformacja. Wiek kłamstwa
Być może najgroźniejszą pandemią, która kiedykolwiek dotknęła ludzkość, jest plaga celowej dezinformacji, masowych złudzeń.

Eryk MISTEWICZ
Co straciliśmy w dziennikarstwie?
Ideologia ponad prawdą. Świat służący do inkrustacji opowieści powodującej strach i obawy. Opowieści tym łatwiej uruchamianej, im mniej odbiorcy wiedzą o otaczającym świecie, im gorzej są zorientowani, im mniejsze potrzeby orientacji w świecie mają w sobie, im mniejsze aspiracje.

Popołudniowe Espresso
Francuski dziennikarz zginął na Ukrainie
Drugi od początku konfliktu francuski dziennikarz zginął na Ukrainie. Informację tą podał gubernator obwodu ługańskiego, Serhij Hajdaj.

Michał KŁOSOWSKI
Social media biorą wszystko
Odpowiedzialność w mediach społecznościowych nie istnieje, nie jest bowiem potrzebna. Social media służą bardziej jako narzędzie kreacji niż lustro rzeczywistości.

Michał KŁOSOWSKI
#NajważniejszeDnia. Światowe media solidarne z Polską
Michał KŁOSOWSKI, podkreśla, że to, co jest niezwykłe to zmiana podejścia światowej opinii publicznej. Światowe media są solidarne z Polską.

Laurent BECCARIA
Patrick de SAINT-EXUPÉRY
"Manifest XXI"
Najważniejszy dziś, najszerzej dyskutowany w Europie dokument dotyczący przyszłości dziennikarstwa. O błędach popełnianych dziś przez media; o cyfryzacji, która nie jest odpowiedzialna za kryzys mediów, ale która go wyostrzyła, wreszcie o czekającym media przewrocie kopernikańskim – powrocie do źródeł, do rozmowy z czytelnikami, nie reklamodawcami.

Prof. Jeff JARVIS
Podziękowania dla internetu. Wyobraźmy sobie ten rok bez niego
Pozwólmy sobie na dyskusję o tym, czym może się stać internet i co możemy z nim zrobić. Chciałbym zobaczyć, co jeszcze potrafimy.

Papież FRANCISZEK
Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność
Słuchanie jest pierwszym nieodzownym składnikiem dialogu i dobrej komunikacji. Nie można komunikować się, jeśli najpierw się nie słucha, a bez umiejętności słuchania nie ma dobrego dziennikarstwa. Aby dostarczać rzetelnych, wyważonych i kompletnych informacji, trzeba słuchać przez długi czas. Aby zrelacjonować wydarzenie lub opisać rzeczywistość w reportażu, trzeba umieć słuchać, być gotowym także do zmiany zdania i modyfikacji własnych początkowych założeń.

Prof. Jeff JARVIS
Dziennikarstwo nas zawiodło
Musimy stworzyć internet nowej generacji, który nie tylko umożliwia rozmowę, ale umożliwia słuchanie, a następnie odnalezienie tego, co warto usłyszeć. Wtedy możemy rozpocząć pełną szacunku, świadomą i produktywną rozmowę. Zamiast narzekać na Facebook, który teraz mamy, stwórzmy jego następcę.

Natalia PACHO
Dziś fotografii wierzyć nie można. O historii manipulacji obrazem
Manipulacja stosowana w reklamach, spotach, filmach wydaje się coraz większym zagrożeniem dla odbiorców. Świat mediów pełen jest fotografii, które nie odzwierciedlają rzeczywistości, lecz ją kreują – pisze Natalia PACHO.

Antonio SPADARO SJ
Zaangażowanie ponad powierzchowność
Jednym z głównych wyzwań współczesnej edukacji jest duchowość ludzi, których sposób myślenia zmienia się, ponieważ żyją w środowisku cyfrowym.

Prof. Michał KLEIBER
Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?
Dobrze zaprojektowana infografika nawet z zupełnie nieciekawego tematu potrafi zrobić atrakcję przyciągającą wzrok i wzbudzającą refleksje. W nieprzebranym gąszczu chaotycznych informacji docierających do nas każdego dnia rzut oka na ciekawą ikonografię skrótowo przedstawiającą jakiś interesujący nas temat jawi się nam często jako intelektualna ulga.

Jarosław KORDZIŃSKI
Oferta edukacyjna TVP to odkopywanie dawno minionych i niepraktykowanych rozwiązań
Mamy wielu ekspertów, wiele centrów nauczania e-learningowego, wiele uczelni od lat oferuje wykłady na ten temat, także w formie nagrań. Wystarczyło skorzystać z doświadczenia osób, które zajmują się tym od lat ale nie zrobiono tego. Takie konsultacje spokojnie można było zorganizować nawet przed dniem obowiązywania rozporządzenia o zdalnym nauczaniu.