Jan ŚLIWA: Éric Fottorino ou la renaissance du papier
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA: Éric Fottorino ou la renaissance du papier

Fottorino soutient que la presse écrite a perdu sur le court terme, mais qu’à la longue elle tirera son épingle du jeu. En effet, elle permet aux lecteurs de garder leur concentration sans les perturber par des pubs incessantes. Il y a enfin des gens qui ne veulent plus lire que des titres chocs, en plus sans lien avec le contenu de l’article. La surenchère de sensations d’un jour a, certes, fait taire le besoin de présenter des tendances de long terme et les dessous des phénomènes qui nous entourent, mais il existe toujours. Sans doute pour un cercle plus restreint, mais d’autant plus fortement.

Prof. Mike ROSENBERG: Media wobec politycznej nawałnicy
Prof. Mike ROSENBERG

Prof. Mike ROSENBERG

Prof. Mike ROSENBERG: Media wobec politycznej nawałnicy

Ludzie nie będą płacić za słabą treść. Gdy spadła liczba subskrypcji, spadły ceny reklam. To doprowadziło amerykańskie gazety na krawędź upadku. Z czasem model się zmienił. Czy w Polsce jest publiczność, która ceni treści wysokiej jakości, treści wartościowe?

Wojciech SURMACZ: Czas nowej cenzury
Wojciech SURMACZ

Wojciech SURMACZ

Wojciech SURMACZ: Czas nowej cenzury

AFP zaczęła walczyć z dezinformacją na polskim rynku medialnym. Współpracując z Facebookiem, nie tyle prowadzi realną walkę z globalnym zjawiskiem fake news, ile próbuje narzucać liberalną polityczną poprawność.

Rémi GODEAU: L'Opinion, medium nowego wpływu
Rémi GODEAU

Rémi GODEAU

Rémi GODEAU: L'Opinion, medium nowego wpływu

Wpływowy francuski dziennik L’Opinion jest naszym partnerem nad Sekwaną. Polscy czytelnicy otrzymują sporą dawkę tekstów z Francji, z kolei dziennikarze Wszystko Co Najważniejsze przygotowują co kilka miesięcy dodatki prezentujące we Francji, oczywiście w języku francuskim, teksty polskich intelektualistów i liderów opinii, przybliżają Polskę. O dzienniku L’Opinion pisze jego redaktor naczelny.

Juliusz BRAUN: Polskie spory o media publiczne
Juliusz BRAUN

Juliusz BRAUN

Juliusz BRAUN: Polskie spory o media publiczne

Media publiczne trzeba wynaleźć na nowo, powiedzieć trzeba jasno, że istniejący model wyczerpał swoje możliwości. Media publiczne w Polsce stoją w obliczu problemów, których rozwiązania nie można odkładać ad Kalendas Graecas.

Papież Franciszek: Dziennikarz - strażnik wiadomości
Papież FRANCISZEK

Papież FRANCISZEK

Papież Franciszek: Dziennikarz - strażnik wiadomości

Dziennikarstwo bez udawania, wrogie fałszom, sloganom dla efektu i spektakularnym deklaracjom.  Dziennikarstwo uprawiane przez osoby dla osób, pojmujące siebie jako służba wszystkim ludziom; dziennikarstwo, które nie spalałoby wiadomości, ale angażowało by się w poszukiwanie prawdziwych przyczyn konfliktów, aby sprzyjać ich dogłębnemu zrozumieniu; dziennikarstwo zaangażowane we wskazywanie rozwiązań alternatywnych dla eskalacji wrzasku i przemocy słownej.

Dariusz CHEŁSTOWSKI: Audytor jakości dziennikarstwa - antidotum na bylejakość mediów?
Dariusz CHEŁSTOWSKI

Dariusz CHEŁSTOWSKI

Dariusz CHEŁSTOWSKI: Audytor jakości dziennikarstwa - antidotum na bylejakość mediów?

Audytor byłby kimś, kto bierze udział w pracach zarządu, ale nie decyduje bezpośrednio, jest jego niezależnym składnikiem, nie członkiem. Bezcennym ekspertem, korzystającym z nadzwyczajnych uprawnień, jakie daje mu właściciel i rada nadzorcza. On nie przeszkadza, lecz wyłącznie pomaga. A jego zatrudnienie nie kosztuje więcej niż w przypadku członka rady nadzorczej lub zarządu, jest wyjątkowe i tylko jedno. Wtedy jest szansa, że jakość bez cenzury, na którą w mediach prawie wszyscy narzekamy, przestanie spadać, a zyski zaczną rosnąć.

Eryk MISTEWICZ: W papierze
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ: W papierze

Mądra synergia opiniotwórczych – coraz bardziej elitarnych – mediów papierowych i masowego on-line jest przyszłością wpływu, kreowania postaw, budowania opinii publicznej.

Jolanta PAWNIK: O dziennikarzach i dziennikarstwie. Albo o pytaniu: dlaczego?
Jolanta PAWNIK

Jolanta PAWNIK

Jolanta PAWNIK: O dziennikarzach i dziennikarstwie.
Albo o pytaniu: dlaczego?

Dlaczego młodzi dziennikarze boją się dziś pytania „DLACZEGO?”. Czy dlatego, że to wstyd? Bo to przyznanie się do tego, że się nie wie? Czy może obawa, że nie wypada nie wiedzieć? Nie chcę wierzyć, że po prostu nie ma w nich już ciekawości. Albo, co gorsza, nigdy nie było. Ale czy wtedy mogą mówić, że są dziennikarzami?

Michał KOBOSKO: Jakoś już jest, czas na jakość. O dziennikarstwie wysokojakościowym
Michał KOBOSKO

Michał KOBOSKO

Michał KOBOSKO: Jakoś już jest, czas na jakość. O dziennikarstwie wysokojakościowym

Żyjemy aktualną chwilą, próbujemy ją wyciskać jak cytrynę. Tracimy umiejętność koncentracji, bo wydaje się nam, że robienie tyko jednej rzeczy jednocześnie nie wystarczy. Ważnych momentów już nie przeżywamy, bo przede wszystkim myślimy o tym, by dzielić się nimi z innymi. Produkujemy terabajty treści, które natychmiast zamieszczamy na Facebookach, Twitterach i Instagramach. Robimy miliony zdjęć, które mają uwiecznić moment, którego nawet nie poczuliśmy. Czy jest jeszcze miejsce dla wysokojakościowych mediów? Tak!

Tibor FISCHER: Węgierski tygrys. Victor Orbán a zachodnie media
Tibor FISCHER

Tibor FISCHER

Tibor FISCHER: Węgierski tygrys.
Victor Orbán a zachodnie media

Unia Europejska rzeczywiście przyszła po Orbána. A nie jest on znany z tego, że przebacza, czy nadstawia drugi policzek. Nie myślę, żeby doszedł do tej strony w Biblii. Ma teraz kolejne cztery lata na grę i na miejscu unijnego aparatu zacząłbym się martwić.

Łukasz KOŁTUNIAK: Kim jest Daniel Křetínský, czeski magnat medialny podbijający Europę?
Łukasz KOŁTUNIAK

Łukasz KOŁTUNIAK

Łukasz KOŁTUNIAK: Kim jest Daniel Křetínský, czeski magnat medialny podbijający Europę?

Daniel Křetínský skupuje nie tylko czeskie media o dużej sile rażenia, jak na przykład poczytny tabloid „Blesk”, ale z przytupem wszedł na francuski rynek medialny, gdzie wykupił kilka tytułów, w tym magazyn „Elle”. „Frekvence”, „Radio Zet!” czy „Europa” – to tylko niektóre z pozostałych tytułów medalnych, którymi w swoim portfolio może pochwalić się Křetínský. Posiada także grupę medialną Czech Media Invest a jego majątek wycenia się na ok. 2,1 miliarda Euro.

Charlie BECKETT: Jakościowe dziennikarstwo wciąż jest możliwe
Prof. Charlie BECKETT

Prof. Charlie BECKETT

Charlie BECKETT: Jakościowe dziennikarstwo wciąż jest możliwe

W norweskim newsroomie na jeden dzień zamieniono dziennikarzom dziedziny, którymi się zajmowali. Dziennikarze sportowi zajęli się polityką i tak dalej. W efekcie ruch na stronie internetowej wzrósł. Najsilniejszą bańką informacyjną jest często własny newsroom. Trzeba więc wyjść poza Twitter. I zatrudnić kogoś spoza znanych nam kręgów. Być może nadszedł czas, aby szukać współpracy z twórcami spoza branży dziennikarskiej.

Maria PRZEŁOMIEC: Trolle, agenci wpływu i pożyteczni idioci
Maria PRZEŁOMIEC

Maria PRZEŁOMIEC

Maria PRZEŁOMIEC: Trolle, agenci wpływu i pożyteczni idioci

Rosyjska wojna informacyjna trwa i rozwija się w najlepsze. Zachód wciąż nie potrafi się jej skutecznie przeciwstawić. Triumfy święcą także działania pośrednie polegające na wykorzystywaniu agentów wpływu, „pożytecznych idiotów” oraz na trollingu osób zajmujących się wschodem. Propagandowe wrzutki, tworzenie “patriotycznych” portali, agentura wpływu w sieciach społecznościowych to już codzienność. Zachodowi wypowiedziano wojnę propagandową. Wiemy, jak się bronić?

Ks. Prof. Michał DROŻDŹ: Wolność musi uwzględniać odpowiedzialność za słowo, szacunek dla wartości i godności człowieka.
Ks. Prof. Michał DROŻDŹ

Ks. Prof. Michał DROŻDŹ

Ks. Prof. Michał DROŻDŹ: Wolność musi uwzględniać odpowiedzialność za słowo, szacunek dla wartości i godności człowieka.

Kodeks etyki dziennikarskiej nie przystaje do dzisiejszych warunków, zwłaszcza rozwoju technologicznego mediów, nowych wyzwań. Niedawno zostało znowelizowane prawo prasowe, do którego po raz pierwszy dodano przepis noszący znamiona klauzuli sumienia. To znaczy, że dziennikarze mogą odmówić działań sprzecznych z etyką dziennikarską. I my w tym duchu również chcemy przepracować Kodeks etyki dziennikarskiej SDP.