Jarosław KORDZIŃSKI: Czy szkoła nas wyzwoli?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Czy szkoła nas wyzwoli?

Przekonanie o tym, że oddanie środków na szkoły rodzicom i uprawnienie ich do samodzielnego decydowania gdzie i w jakim wymiarze miałyby się uczyć ich dzieci przypomina czasy, w których wielu z nas wierzyło w ideę niewidzialnej ręki rynku. Ale to miraż!

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie bądź obojętny
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie bądź obojętny

Ruch #noNAT będący próbą zwrócenia uwagi na fakt odebrania osób zatrudnionych w węgierskiej oświacie nie tylko podstaw do względnie przyzwoitej egzystencji, ale przede wszystkim poczucia sensu i znaczenia tego, co robią dla swoich uczniów.

Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK: Wspólna Europa akademicka
Prof. Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK

Prof. Joanna GOCŁOWSKA-BOLEK

Wspólna Europa akademicka

Krajobraz edukacji i nauki w całej Europie się zmienia. Współpracujące ze sobą najlepsze uczelnie coraz lepiej wykorzystują swój potencjał, nie tylko zmierzając w kierunku doskonałości naukowej i dydaktycznej, ale też przyjmując na siebie odpowiedzialność budowania społeczeństwa europejskiego.

Roland MASZKA: Pułapki tolerancji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Pułapki tolerancji

Nauczyliśmy się myśleć o tolerancji w odniesieniu do odmienności politycznej, religijnej czy rasowej, mówimy o tolerancji w kontekście zmian demograficznych – i wciąż wydaje się nam, że tolerancję definiuje się jak prawo fizyki ujęte w ramkę i zaliczone na klasówce… O szkolnych odcieniach tolerancji pisze Roland MASZKA.

Jarosław KORDZIŃSKI: Tadeusz i głód rozmowy
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Tadeusz i głód rozmowy

„Pan Tadeusz”, „Głód” czy „Rozmowy w katedrze” nie stanowiły kwestii zaspokojenia wiedzy dotyczącej historii czy tym bardziej podporządkowania się obowiązkowi przeczytania wskazanych przez szkołę lektur. Dla mnie czytanie zawsze było spojrzeniem na uchylone drzwi, wyjściem na klatkę schodową, ścieżkę co przed domem, drogą czy szlakiem niebieskim wiodącym gdzie wzrok nie sięga.

Jarosław KORDZIŃSKI: Niedobra zmiana w polskiej edukacji
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Niedobra zmiana w polskiej edukacji

To nie jest dobra zmiana. Minął rok, a przed nami kolejne dwanaście miesięcy wdrażania nowych rozwiązań w polskiej szkole. Już jest trudno, a niewiele wskazuje na poprawę rzeczywistości szkolnej, którą skutecznie dezorganizują rozwiązania minister Anny Zalewskiej.

Jędrzej STĘPIEŃ: Pułapki nowoczesnej edukacji
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

Pułapki nowoczesnej edukacji

Nacisk na wykorzystywanie technologii edukacyjnej skazuje nowe pokolenia na próżne ściganie się z maszynami w dziedzinie efektywności, zamiast orientować młodych ludzi na rzeczy, w których człowiek pozostaje niedościgniony, jak rozumienie, kreatywność, empatia czy sport. Najnowszą obsesją w dziedzinie edukacji staje się ponadto mierzalność jej efektów.

Jarosław KORDZIŃSKI: Turkusowe szkoły
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Turkusowe szkoły

Entuzjazm, zaangażowanie, profesjonalizm. Szkoły, nauczycieli i…uczniów. Czy nie tego warto sobie życzyć nadchodzący rok? – pyta Jarosław KORDZIŃSKI.

Barbara OAKLEY: "Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki"
Barbara OAKLEY

Barbara OAKLEY

"Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki"

“Tworząc bibliotekę wiedzy w swoim umyśle, szkolisz go do tego, by rozpoznawał nie tylko określony problem, lecz również różne typy i klasy problemów, tak abyś wiedział, jak szybko poradzić sobie z zadaniem, które pojawia się przed Tobą. Zaczniesz zauważać wzorce, które upraszczają rozwiązywanie problemów, i szybko się przekonasz, że różne możliwe rozwiązania czekają na skraju Twojej pamięci”

Roland MASZKA: Dlaczego Copperfield nie bił się z rówieśnikami?
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Dlaczego Copperfield nie bił się z rówieśnikami?

Ten typ dziewiętnastowiecznych scenariuszy losów bohatera miał niezaprzeczalny urok szczęśliwego końca, w którym zawsze prawość była nad nieprawością a szlachetność nad podłością… Czytelnikowi pozostawiała wiarę (chociaż minęły czasy dziewiętnastowiecznych determinizmów), że dobro ma się jednak w genach…

Roland MASZKA: Zaduma biegacza
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Zaduma biegacza

W zapomnianym już dziś poemacie Kornela Ujejskiego Maraton hoplita wysłany przez stratega Aten, Miltiadesa, z wieścią o zwycięstwie Greków kona z wycieńczenia… Tradycja podaje nawet jego imię – Filippides. Ten sam, którego Miltiades tuż przed starciem z Persami wysłał do Sparty z prośbą o przysłanie wsparcia…

Roland MASZKA: Przebrzmiała lektura, nieprzebrzmiały problem
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Przebrzmiała lektura, nieprzebrzmiały problem

Pytam piętnasto- szesnastoletnich uczniów, czy nie oburza ich fakt kłamstw w sprawie obozów koncentracyjnych. Oburza! Nazywanie obozów polskimi to przerzucenie odpowiedzialności za zbrodnie niemieckie na inny naród.

Ken ROBINSON: Kreatywne szkoły
Ken ROBINSON

Ken ROBINSON

Kreatywne szkoły

Jak dotąd porównywałem edukację do wytwarzania. Być może myślisz: dobrze, dobrze, ale nikt tak naprawdę nie uważa, że uczniowie to wyroby, a szkoły to fabryki. Może tak, a może nie. Tak czy inaczej, uważam, że odpowiednią analogią do edukacji przemysłowej jest rolnictwo przemysłowe.

Jarosław KORDZIŃSKI: I po co w ogóle ta szkoła?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

I po co w ogóle ta szkoła?

Nie tak znowu stara historia przydarzyła się swego czasu w Indiach. Jej bohaterem jest Gandhi, który odwiedził jedną ze szkół, gdzie dyrektor po kolei przedstawiał mu swoich nauczycieli. Ten uczy historii, ten matematyki, a ten języka ojczystego. I wtedy Gandhi zapytał: „A kto uczy uczniów”. Warto sobie zadać to samo pytanie.

Ken ROBINSON: Uchwycić żywioł. O tym jak znalezienie pasji zmienia wszystko
Ken ROBINSON

Ken ROBINSON

Uchwycić żywioł.
O tym jak znalezienie pasji zmienia wszystko

Bycie w swoim Żywiole zależy od odnalezienia naszych własnych, charakterystycznych talentów i pasji. Dlaczego większość ludzi ich nie znalazła? Jednym z najważniejszych powodów jest to, że większość ludzi ma bardzo ograniczone pojęcie o swoich własnych naturalnych zdolnościach.