Anna BIAŁOSZEWSKA

Redaktor prowadząca Piękna Muzyki i działu kultura. Prawniczka. Pierwsza red. naczelna "Wszystko Co Najważniejsze" w latach 2013-2016.

Ryc. Fabien Clairefond

Anna BIAŁOSZEWSKA: Opowieści biblijne Chagalla
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Opowieści biblijne Chagalla

Od młodości Chagall był zafascynowany Biblią. Była ona dla niego źródłem poezji wszech czasów, a jego sztuka oraz życie stały się poszukiwaniem odbicia tejże poezji.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Na pożegnanie
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Na pożegnanie

Koronawirus może tkwić w każdym z nas, jak pas szahida, do którego nie mamy detonatora. Każdy człowiek spotykany w sklepie może być chodzącą bombą. Jak możemy być wobec tego wspólnotą? I jaką wspólnotą? Wspólny strach wcale nas nie łączy.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Uchodźcy. Żeby wiedzieć czy - trzeba wiedzieć jak
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Uchodźcy.
Żeby wiedzieć czy - trzeba wiedzieć jak

Czy powinniśmy przyjmować uchodźców? Zanim powiemy „tak”, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie „jak”. To bowiem będzie fundamentem wszelkich działań, które będziemy podejmować, i problemów, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć w ciągu najbliższych 20-30 lat – Anna BIAŁOSZEWSKA polemizuje z Pawłem RABIEJEM.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Perła Paryża. Sainte-Chapelle
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Perła Paryża. Sainte-Chapelle

Ludwik IX Święty, znany głównie z krucjat do Ziemi Świętej, w 1241 roku zakupił za zawrotną kwotę najcenniejsze relikwie chrześcijaństwa – koronę cierniową Jezusa, fragment krzyża oraz inne przedmioty związanych z Męką Pańską, Matką Bożą i świętymi. Aby należycie je przechowywać wybudowana została dwupoziomowa kaplica – relikwiarz.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Moje Powstanie. Warszawa 2016.
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Moje Powstanie. Warszawa 2016.

Od kilku lat obserwuję z przykrością, że przed rocznicą Powstania Warszawskiego wywoływane są awantury. Co roku – z rozmysłem, świadomie, przygotowując z dużym wyprzedzeniem kolejne i kolejne operacje niszczenia pamięci, skłócania, zatruwania atmosfery.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Chagall. Pieśń nad pieśniami.
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Chagall. Pieśń nad pieśniami.

„Od młodości fascynowała mnie Biblia. Zawsze mi się wydawało i nadal wydaje, że jest największym źródłem poezji wszystkich czasów. Biblia jest jak rezonans natury i tę tajemnicę próbowałem przekazać… Lecz ja Biblii nie czytałem, ja ją śniłem” powiedział kiedyś Chagall. I rzeczywiście – oglądając jego obrazy z cyklu „Pieśń nad pieśniami” mamy wrażenie snu, barwnego, intensywnego, przesyconego zmysłowością a jednocześnie wzniosłego, jakby na granicy pomiędzy erotyką a poezją, sacrum i profanum.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Bazylika Saint-Denis czyli francuski Wawel
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Bazylika Saint-Denis czyli francuski Wawel

Bazylika Saint – Denis była miejscem gdzie przechowywano chorągiew króla, który przed udaniem się na wyprawę otrzymywał ją wraz z błogosławieństwem z rąk opata. To tutaj właśnie Joanna D’Arc przyszła poświęcić swoją broń, tutaj także Henryk IV wyrzekał się religii protestanckiej, mówiąc że „Paryż wart jest mszy”.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Marc Chagall. Malowana poezja
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Marc Chagall. Malowana poezja

Obrazy Chagalla na każdym, kto odwiedza to miejsce, robią olbrzymie wrażenie. I to nie tylko ze względu na swoje imponujące rozmiary, ale także kolorystykę – głębokie, wysycone i czyste barwy, które „opowiadają” historie w nie mniejszym stopniu niż namalowane postaci. Każde z płócien przez swoją kolorystykę wprowadza oglądającego w nastrój, który Chagall chciał przekazać, każdy kolor ma swoje znaczenie i symbolikę, zaś kontrastowy akcent eksponuje główną scenę obrazu.

Anna BIAŁOSZEWSKA:  Upiorna Opera Garniera
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Upiorna Opera Garniera

Na osobisty użytek nazwałam styl opery „antyczno-barokowym eklektyzmem histerycznym z dodatkiem wszystkiego”. Główne pomieszczenia budynku są bowiem ciemne, przeładowane absolutnie wszelkimi możliwymi ozdobami, czego zapowiedzią jest pretensjonalna le bassin de la Pythie. Jej ornamentyka jest tak rozbudowana, że aby dokładnie obejrzeć detale, należałoby w tym miejscu spędzić godzinę.

Anna BIAŁOSZEWSKA: "Media publiczne tworzą dziś obywatele"
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

"Media publiczne tworzą dziś obywatele"

„Służby publicznej brak mi dziś w mediach. Nie dziwię się więc, że coraz częściej ludzie przenoszą się ze swoją potrzebą uczestniczenia w życiu społecznym do sieci. To tam tworzymy dziś media publiczne. To tam przeniosły się rzeczywiste media i rzeczywista debata o sprawach najważniejszych” – pisze Anna Białoszewska, redaktor naczelna „Wszystko Co Najważniejsze”.

Anna BIAŁOSZEWSKA: "Rój, czyli o emocjach Twittera"
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

"Rój, czyli o emocjach Twittera"

Twitter nie ma hamulca nie tylko dla epitetów i pospolitego chamstwa, ale daje pole do popisu wszelkim frustracjom, uproszczeniom i kompleksom. Im szerzej rozchodzi się informacja, tym bardziej głupie i płytkie może wywołać komentarze. Czasami wydaje się, że rój twitterowiczów nie znajduje granicy absurdu.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Nowa polska elita - czyli? Zapraszam do dyskusji
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Nowa polska elita - czyli?
Zapraszam do dyskusji

Może nie tam znajdują się elity gdzie jest władza, może jesteśmy w stanie cofnąć mandat społeczny istniejącemu układowi sił? Może w dobie cyfryzacji, gdy wiele procesów społecznych przenosi się do sieci, tam należy szukać miejsca ich powstawania a przynajmniej wspomagania, katalizowania procesów? A może rację mają twierdzący, uważni obserwatorzy przemian generowanych przez świat nowych mediów, że zmiana przyjdzie z sieci? Dlaczego powinniśmy wykluczyć, że elitą polską może stać się Brytyjczyk lub Francuz? Albo już jest nim, już się staje, polski naukowiec, prawnik, artysta pracujący poza Polską?

Anna BIAŁOSZEWSKA: "Dlaczego tak trudno nam zrozumieć Paryż? "
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

"Dlaczego tak trudno nam zrozumieć Paryż? "

Kiedy stanąć teraz w sercu Paryża, na placu Republiki, chce się powiedzieć: „Je suis Française!”. Trudno to zrozumieć, patrząc z Polski, kraju, którego historia jest tak różna i tak trudno wznieść się ponad tymi odmiennościami. Jesteśmy dziedzicami czasu, gdy państwo było wrogie swoim obywatelom i zwalczało ich systemowo, poprzez swoje służby lub wikłając ich tak, że nikt nie mógł się znaleźć poza kontrolą.

Anna BIAŁOSZEWSKA: "Empatia i uwikłanie. Rzecz o profesorze Kieżunie"
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

"Empatia i uwikłanie. Rzecz o profesorze Kieżunie"

Problemem jest to, że nie wiadomo właściwie jaki jest charakter tekstu Cenckiewicza i Woyciechowskiego. Czy jest to publicystyka czy też praca naukowa, dokument, paradokument, reportaż historyczny, notatki z kwerendy po archiwach IPN uzupełnione rozmowami z bohaterem, czy inna forma? W istocie ukazał się mix dokumentów, opinii i ogólnych stwierdzeń, które są wewnętrznie niespójne.

Anna BIAŁOSZEWSKA: "Twitter, czyli zabawa w gorący kartofel"
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

"Twitter, czyli zabawa w gorący kartofel"

To co jest powszechne i plebejskie jest niewiele warte jako źródło rozwoju. Wiedza, ta prawdziwa, głęboka i rzetelna, ta która rozwija nadal jest ekskluzywna i nie jest powszechna. Oczywiście wszelkie nowe myśli i idee powinny być konfrontowane również z ogółem bo to jest falsyfikuje z drugiej strony ma walor edukacyjny. Jednak ci, za którymi naprawdę warto iść to nie retweetowi „liderzy opinii” przerzucający się informacjami.

Anna BIAŁOSZEWSKA: "Moje kręgi Twittera"
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

"Moje kręgi Twittera"

Kto był pierwszy, kto wpuścił tę wiadomość na Twittera? To dla mnie coraz bardziej istotne ze względu na wykorzystywanie sieci społecznościowych nie tylko do informacji ale i do dezinformacji, szczególnie po wydarzeniach na Ukrainie. Na Twitterze coraz ważniejsza jest kwestia wiarygodności informacji.

Anna BIAŁOSZEWSKA: "Mądre Wakacje: Skrzydła Wielkiej Wojny."
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

"Mądre Wakacje

Nie jest to kolejna wystawa w kolejnym muzeum, ale przygoda z czasów naszych pradziadków, do której wkraczamy poprzez prezentowane samoloty, multimedia i fantastyczną komiksową grafikę stworzoną specjalnie na potrzeby tej ekspozycji przez czołowego polskiego artystę zajmującego się tematyką lotniczą i militarną.