Haruka KOSAKA: Il Giappone innamorato di Chopin
Haruka KOSAKA

Haruka KOSAKA

Il Giappone innamorato di Chopin

È certo che il Concorso Chopin ha un significato speciale per i giapponesi. È difficile non adorare qualcosa che si ama. E amare Chopin è semplicemente una cosa meravigliosa. Il fatto che i giapponesi siano la seconda nazione che più ama Chopin dopo i polacchi è probabilmente percepito anche dai polacchi stessi.

Haruka KOSAKA: Japón enamorado de Chopin
Haruka KOSAKA

Haruka KOSAKA

Japón enamorado de Chopin

«Seguro es que el Concurso Chopin tiene para los japoneses un significado especial. Es difícil que no te encante algo que amas. Y amar a Chopin es simplemente algo estupendo. El hecho de que los japoneses son la segunda nación después de la polaca que más ama a Chopin, creo que eso lo sienten también los polacos mismos», escribe Haruka KOSAKA

Artur SZKLENER: Chopin powszechny
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Chopin powszechny

W dniu ogłoszenia wyników poprzedniego Konkursu Chopinowskiego, w 2015 roku, hasło „Chopin” było w azjatyckich wyszukiwarkach internetowych wyszukiwane częściej niż „shopping”. W dniu ogłoszenia wyników w 2021 roku – nagrania konkursowe obejrzano niemal 3 miliona razy.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Dom młodości Chopina
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Dom młodości Chopina

Dom młodości wybitnego pianisty mieścił się w murach Uniwersytetu Warszawskiego. Przetrwał wszystkie kataklizmy dziejowe i w perspektywie najbliższych lat stanie się miejscem szczególnej o nim pamięci.

Jed DISTLER: Fryderyk Chopin. Un polaco genial
Jed DISTLER

Jed DISTLER

Fryderyk Chopin. Un polaco genial

Como pianista, Chopin dirigía sus obras a un público de salones íntimos y pequeñas fiestas. Su forma de tocar era todo matices, sutiles efectos, un toque refinado y también un canto constante.

Jed DISTLER: Fryderyk Chopin. Un polacco geniale
Jed DISTLER

Jed DISTLER

Fryderyk Chopin. Un polacco geniale

Come pianista, Chopin rivolgeva le sue opere ad un pubblico di salotti privati e piccole feste. Il suo modo di suonare era tutto una questione di sfumature, effetti sottili, un tocco raffinato e un canto costante.

Jan ROKITA: My – muzyczni melancholicy
Jan ROKITA

Jan ROKITA

My – muzyczni melancholicy

Nowa polska forma, w kształcie, w którym przetrwała do dziś dnia, zbudowała się na romantycznej melancholii, egzaltacji, marzeniu… Innej polskości w muzyce po prostu już nie znamy.

Prof. Piotr GLIŃSKI:  Na wskroś polski. O Fryderyku Chopinie
Prof. Piotr GLIŃSKI

Prof. Piotr GLIŃSKI

Na wskroś polski. O Fryderyku Chopinie

Polskość i zarazem europejskość, swojskość i uniwersalność, emocje i doskonała artystyczna forma – muzykę Chopina rozumieć można na wiele sposobów. Dziś wykonywana przez najwybitniejszych pianistów świata, słuchana przez dziesiątki milionów nie tylko melomanów od Japonii po północną Kanadę jest najlepszą, nietracącą na aktualności, na polskości i na uniwersalizmie wizytówką polskiej kultury.

Stuart ISACOFF: The Chopin Competition: The View from America
Stuart ISACOFF

Stuart ISACOFF

The Chopin Competition

Not only awards, but also participation in the Chopin Competition is a serious step in the career of many musicians.

Dominik DUBIEL SJ: Potrzebujemy Chopina. Szkic o duchowości muzyki
Dominik DUBIEL SJ

Dominik DUBIEL SJ

Potrzebujemy Chopina.
Szkic o duchowości muzyki

Nie chciałbym nadinterpretować muzyki Chopina i dopowiadać do jego twórczości mistycznej teologii, z którą być może on sam by się nie utożsamił. Niewątpliwym faktem jednak jest, że Chopin był geniuszem i człowiekiem łączącym w sobie różne światy.

Małgorzata SZYMAŃSKA-SADLAKOWSKA: Konkurs inny niż wszystkie
Małgorzata SZYMAŃSKA-SADLAKOWSKA

Małgorzata SZYMAŃSKA-SADLAKOWSKA

Konkurs inny niż wszystkie

Niejeden finalista Konkursów Chopinowskich z lat ubiegłych wypadłby blado w porównaniu z uczestnikami zmagań Konkursu tegorocznego. Wielkie talenty, młodość i prawdziwa wirtuozeria. Tak zapamiętam Konkurs Chopinowski 2021.

Anna DRUŚ: Konkurs Chopinowski 2021. Najwyższy poziom piękna
Anna DRUŚ

Anna DRUŚ

Konkurs Chopinowski 2021.
Najwyższy poziom piękna

Konkurs Chopinowski to wydarzenie, w którym udział może poruszyć nawet osoby niebędące melomanami. Muzyka wykonywana przez kolejnych uczestników była lekcją uważności, oryginalności, otwartości na piękno.

Artur SZKLENER: Najsilniejsza polska marka
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Najsilniejsza polska marka

Chopin jest najbardziej rozpoznawalną na świecie polską marką kulturową, a Konkurs Chopinowski jest tej marki najważniejszą dźwignią. W tym roku wydarzenie cieszy się rekordowo dużym zainteresowaniem zarówno wśród muzyków, jak i publiczności ze wszystkich stref czasowych.

Prof. Piotr GLIŃSKI: Esencialmente polaco. Sobre Fryderyk Chopin
Prof. Piotr GLIŃSKI

Prof. Piotr GLIŃSKI

Esencialmente polaco. Sobre Fryderyk Chopin

“En Chopin reside todo lo que se nos negó: kontusze coloridos, cinturones de oro macizo, lúgubres czamarki, rogatywki de Cracovia, el tintineo de los sables de los nobles, el brillo de las guadañas de nuestros campesinos, el gemido de un pecho herido, la rebelión de un espíritu encadenado, las cruces de los cementerios, las iglesias de los pueblos, las oraciones de los corazones afligidos, el dolor de la esclavitud, el pesar por la libertad, la maldición de los tiranos y el alegre canto de la victoria”, afirmaba Ignacy Jan Paderewski en el centenario del nacimiento de Fryderyk Chopin en 1910. Ignacy Jan Paderewski, que tan acertadamente describió la importancia de la música de Chopin para la nación polaca sometida y dividida, y que también señaló su extraordinario encaje en la cultura polaca.

Prof. Piotr GLIŃSKI: Frédéric Chopin, polonais par excellence
Prof. Piotr GLIŃSKI

Prof. Piotr GLIŃSKI

Frédéric Chopin, polonais par excellence

Le caractère à la fois polonais et européen, local et universel, les émotions et la perfection formelle sont les multiples clés pour comprendre l’œuvre de Chopin. Aujourd’hui, interprétée par les plus grands pianistes du monde, écoutée par des millions de mélomanes (et pas uniquement eux), du Japon au Nord canadien, elle est la meilleure carte de visite de la culture polonaise, toujours actuelle de par sa polonité et son universalisme.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Lot anioła i archeologia estetyki. Wspomnienie Igora Mitoraja
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Lot anioła i archeologia estetyki. Wspomnienie Igora Mitoraja

Był jednym z najwybitniejszych artystów przełomu XX i XXI wieku. Przywrócił światu powab klasycznego piękna. Inspirował się antykiem: tekstami greckich poetów i okruchami rzeźb. Jego sztukę charakteryzują oniryczny wdzięk i poetyka fragmentu.