Michał KŁOSOWSKI: Zróbmy sobie nowy internet Michał KŁOSOWSKI: Zróbmy sobie nowy internet
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Zróbmy sobie nowy internet

Trzeba by zrobić nowy internet, u którego fundamentu będzie postawa użytkowników. To główny oręż. Nie netykieta, nie kultura użytkowników, nie dane. Wola ludzi. Choć w czasie rozwoju sztucznej inteligencji, robotyki i transhumanizmu może to brzmieć jak herezja.

Antonio SPADARO SJ: Zaangażowanie ponad powierzchowność Antonio SPADARO SJ: Zaangażowanie ponad powierzchowność
Antonio SPADARO SJ

Antonio SPADARO SJ

Zaangażowanie ponad powierzchowność

Jednym z głównych wyzwań współczesnej edukacji jest duchowość ludzi, których sposób myślenia zmienia się, ponieważ żyją w środowisku cyfrowym.

Prof. Michał KLEIBER: Etyka a publiczne bezpieczeństwo w epoce nowych mediów Prof. Michał KLEIBER: Etyka a publiczne bezpieczeństwo w epoce nowych mediów
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Etyka a publiczne bezpieczeństwo w epoce nowych mediów

Za kluczowe zagrożenie uznawana jest najczęściej inwigilacja poszczególnych obywateli, organizacji i grup społecznych, co niejako ze swej natury stwarza kolosalny problem ochrony prywatności i obywatelskiej wolności. Monitorowanie zachowań obywateli w kontekście walki z obecną pandemią przy zawsze istniejącej możliwości wykorzystania zebranych informacji w innym celu jest naturalnym i bardzo aktualnym impulsem do refleksji na ten temat.

Philippe LATOMBE: Facebook chce opuścić Europę? Nareszcie! Philippe LATOMBE: Facebook chce opuścić Europę? Nareszcie!
Philippe LATOMBE

Philippe LATOMBE

Facebook chce opuścić Europę? Nareszcie!

Skończyły się czasy, gdy internet był synonimem wolności. To wyświechtany frazes, który miał zastosowanie na samym początku rewolucji cyfrowej. Żeby dzisiejszy użytkownik internetu poczuł się może nie wolny, ale przynajmniej świadomy tego, co dzieje się z jego danymi w sieci, musi przebrnąć przez nieskończenie wiele regulaminów, próbując zrozumieć konsekwencje nie zawsze klarownych zapisów. Kto z czystym sumieniem może przyznać, że ma pełną kontrolę nad swoimi danymi? Oczywiście, istnieje wolna wola, powie ktoś. Ale czy zawsze mamy pełną świadomość tego, co tak naprawdę wybieramy?

Prof. Michał KLEIBER: Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej? Prof. Michał KLEIBER: Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?

Dobrze zaprojektowana infografika nawet z zupełnie nieciekawego tematu potrafi zrobić atrakcję przyciągającą wzrok i wzbudzającą refleksje. W nieprzebranym gąszczu chaotycznych informacji docierających do nas każdego dnia rzut oka na ciekawą ikonografię skrótowo przedstawiającą jakiś interesujący nas temat jawi się nam często jako intelektualna ulga.

Jan ŚLIWA: Éric Fottorino, czyli renesans papieru Jan ŚLIWA: Éric Fottorino, czyli renesans papieru
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Éric Fottorino, czyli renesans papieru

Fottorino twierdzi, że prasa pisana przegrała krótki dystans, lecz wygra wyścig w dystansach długich. Pozwala na dłuższe skupienie bez przerywania reklamami. W końcu są ludzie, którzy nie chcą czytać samych sensacyjnych tytułów, do tego często niezgodnych z treścią artykułu. Zalew jednodniowych sensacji przykrył potrzebę przedstawienia długotrwałych trendów i podłoża zjawisk, lecz ciągle ona istnieje. Może dla węższego kręgu, lecz tym silniej.

Juliusz BRAUN: Polskie spory o media publiczne Juliusz BRAUN: Polskie spory o media publiczne
Juliusz BRAUN

Juliusz BRAUN

Polskie spory o media publiczne

Media publiczne trzeba wynaleźć na nowo, powiedzieć trzeba jasno, że istniejący model wyczerpał swoje możliwości. Media publiczne w Polsce stoją w obliczu problemów, których rozwiązania nie można odkładać ad Kalendas Graecas.

Wojciech SURMACZ: Czas nowej cenzury Wojciech SURMACZ: Czas nowej cenzury
Wojciech SURMACZ

Wojciech SURMACZ

Czas nowej cenzury

AFP zaczęła walczyć z dezinformacją na polskim rynku medialnym. Współpracując z Facebookiem, nie tyle prowadzi realną walkę z globalnym zjawiskiem fake news, ile próbuje narzucać liberalną polityczną poprawność.

Prof. Michał KLEIBER: Technologia nie zbawi świata – zrobią to ludzie (…być może) Prof. Michał KLEIBER: Technologia nie zbawi świata – zrobią to ludzie (…być może)
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Technologia nie zbawi świata – zrobią to ludzie (…być może)

Rozwój technologii będzie przynosić wielkie społeczne korzyści pod warunkiem, że to ludzie w debacie publicznej oraz politycy, świadomi sytuacji i podejmujący światłe decyzje regulacyjne, nadadzą zmianom właściwy kierunek. Wobec złożoności problemów to niewątpliwie olbrzymie wyzwanie, któremu – nie ma tu żadnej alternatywy – musimy odważnie i mądrze stawić czoła.

Eryk MISTEWICZ: Postawmy na intuicję - także w nowych mediach Eryk MISTEWICZ: Postawmy na intuicję - także w nowych mediach
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Postawmy na intuicję - także w nowych mediach

Nowe media zbyt często wymuszają bezmyślność, reaktywność, zbiorowe zachowania sprzeczne z intuicją. Dlatego – zawsze gdy mamy wątpliwości – stawiajmy na intuicję, ona nie zawodzi.

Dariusz CHEŁSTOWSKI: Audytor jakości dziennikarstwa - antidotum na bylejakość mediów? Dariusz CHEŁSTOWSKI: Audytor jakości dziennikarstwa - antidotum na bylejakość mediów?
Dariusz CHEŁSTOWSKI

Dariusz CHEŁSTOWSKI

Audytor jakości dziennikarstwa - antidotum na bylejakość mediów?

Audytor byłby kimś, kto bierze udział w pracach zarządu, ale nie decyduje bezpośrednio, jest jego niezależnym składnikiem, nie członkiem. Bezcennym ekspertem, korzystającym z nadzwyczajnych uprawnień, jakie daje mu właściciel i rada nadzorcza. On nie przeszkadza, lecz wyłącznie pomaga. A jego zatrudnienie nie kosztuje więcej niż w przypadku członka rady nadzorczej lub zarządu, jest wyjątkowe i tylko jedno. Wtedy jest szansa, że jakość bez cenzury, na którą w mediach prawie wszyscy narzekamy, przestanie spadać, a zyski zaczną rosnąć.

Eryk MISTEWICZ: Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną Eryk MISTEWICZ: Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną

Ze zwaśnienia żyje, on się zwaśnieniem żywi. On to zwaśnienie, ten niepokój, to wzajemne wkurzanie się jednych na drugich podtrzymuje. Dzięki zwaśnieniu publicysta może być na fali. Im zwaśnienie większe, tym jego fala wyższa.

Eryk MISTEWICZ: W papierze Eryk MISTEWICZ: W papierze
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

W papierze

Mądra synergia opiniotwórczych – coraz bardziej elitarnych – mediów papierowych i masowego on-line jest przyszłością wpływu, kreowania postaw, budowania opinii publicznej.

Jolanta PAWNIK: O dziennikarzach i dziennikarstwie. Albo o pytaniu: dlaczego? Jolanta PAWNIK: O dziennikarzach i dziennikarstwie. Albo o pytaniu: dlaczego?
Jolanta PAWNIK

Jolanta PAWNIK

O dziennikarzach i dziennikarstwie.
Albo o pytaniu

Dlaczego młodzi dziennikarze boją się dziś pytania „DLACZEGO?”. Czy dlatego, że to wstyd? Bo to przyznanie się do tego, że się nie wie? Czy może obawa, że nie wypada nie wiedzieć? Nie chcę wierzyć, że po prostu nie ma w nich już ciekawości. Albo, co gorsza, nigdy nie było. Ale czy wtedy mogą mówić, że są dziennikarzami?

Michał KOBOSKO: Jakoś już jest, czas na jakość. O dziennikarstwie wysokojakościowym Michał KOBOSKO: Jakoś już jest, czas na jakość. O dziennikarstwie wysokojakościowym
Michał KOBOSKO

Michał KOBOSKO

Jakoś już jest, czas na jakość. O dziennikarstwie wysokojakościowym

Żyjemy aktualną chwilą, próbujemy ją wyciskać jak cytrynę. Tracimy umiejętność koncentracji, bo wydaje się nam, że robienie tyko jednej rzeczy jednocześnie nie wystarczy. Ważnych momentów już nie przeżywamy, bo przede wszystkim myślimy o tym, by dzielić się nimi z innymi. Produkujemy terabajty treści, które natychmiast zamieszczamy na Facebookach, Twitterach i Instagramach. Robimy miliony zdjęć, które mają uwiecznić moment, którego nawet nie poczuliśmy. Czy jest jeszcze miejsce dla wysokojakościowych mediów? Tak!

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam