Francesco OCCHETTA SJ
Prof. Paolo BENANTI TOR
Cyfrowi argonauci
Młodzież i poszukiwanie znaczenia. Cyfrowi argonauci, pokolenie, któremu za kompas służą smartfony, źródłem autorytetu są algorytmy i big data, traktowane jako święci przewodnicy na drodze do prawdy. Czy dataizm – ślepa wiara w technologię i zarządzanie własną tożsamością – może być odpowiedzią na poszukiwanie sensu przez młodych ludzi?
Prof. Ian BOGOST
Era mediów społecznościowych dobiega końca. Nigdy nie powinna była się zacząć
Toksyczność mediów społecznościowych sprawia, że łatwo jest zapomnieć, jak magiczna była ta innowacja w momencie jej powstawania.
Juliusz BRAUN
Papieża Franciszka Biblia pauperum
Jeśli dwaj jego poprzednicy byli – choć w różny sposób – papieżami słowa, to Franciszek jest niewątpliwie papieżem obrazu.
Tygodnik "Wszystko co Najważniejsze"
Wydanie 434 "Wszystko co Najważniejsze". Czas dezinformacji
Zachęcam do lektury najnowszego wydania „Wszystko Co Najważniejsze” aby przekonać się i dowiedzieć, jak walczyć z dezinformacją.
Mikoła BAŁABAN
Zwycięstwo Ukrainy jest możliwe. Decydująca będzie postawa Zachodu
Zwycięstwo Ukrainy jest możliwe, ale potrzebujemy broni, niczego więcej. Wiemy już, że Rosja podczas wojny na Ukrainie przez pięć dni traci więcej żołnierzy, niż straciła przez trzy lata wojny w Czeczenii. Co więcej, liczba wszystkich zabitych rosyjskich żołnierzy przekroczyła już straty Związku Radzieckiego podczas wojny w Afganistanie. Nie byłoby to możliwe bez heroizmu ukraińskich obrońców i wsparcia Zachodu. Nie oznacza to jednak, że dostarczona do tej pory broń wystarczy na wiele miesięcy.
Justyna POKOJSKA
On-line i on-life to jedna rzeczywistość
Konsekwencją naszych nieczystych intencji w projektowaniu sieci i odnajdujących swoją manifestację w konstrukcji internetu jest dzisiaj zyskujący popularność postulat rozdzielania świata analogowego i wirtualnego. Zakładamy zatem coraz częściej, że życie dziejące się „w komputerze” to sfera on-line, a to, co dzieje się poza nim, to sfera off-line.
Prof. Jeff JARVIS
Postawmy na media wysokiej jakości. Na życie wysokiej jakości
Internet i wolności, które on wszystkim gwarantuje, są plugawione, regulowane i odrzucane w tej daremnej grze na refleks przeciwko nielicznej grupie głośnych i głupich.
Francis FUKUYAMA
Internet i demokracja. Co możemy zrobić z Google’em i Facebookiem?
Tym, którzy chcieliby scedować odpowiedzialność za obronę demokracji na platformy, proponuję wyobrazić sobie, jak by się czuli, gdyby Twitter nie był kontrolowany przez Jacka Dorseya, ale magnatów medialnych pokroju Ruperta Murdocha czy Juliana Sinclaira Smitha. Uważam, że powinniśmy się skoncentrować na zasadniczym problemie siły platform zamiast na tym, kto w danym momencie je kontroluje.
Jan ŚLIWA
Elon Musk – nowy mózg Twittera
Elon Musk kupił Twittera. Pan A kupił firmę X. Kapitał nie ma narodowości ani osobowości. Niemniej w kręgach polityczno-medialnych zawrzało, jak gdyby właśnie wybuchła kontrrewolucja październikowa, dziesięć dni, które wstrząsnęły światem.
Prof. Jeff JARVIS
To my tworzymy internet jutra
W czasach powszechności publikowania – którą celebruję, gdyż tak wiele społeczności długo niesłyszanych w mediach nareszcie ma swoją prasę – główną umiejętnością, jaką musimy wypracować, będzie nie wytykanie czy nawet demaskowanie złych praktyk, ale właśnie ignorowanie głupoty przy jednoczesnym wspieraniu autorytetów i mądrości.
Prof. Marc SCHUILENBURG
Witamy w epoce histerii
Być może nie myślimy o polityce jak o „modelu biznesowym”, ale politycy nieustannie wykorzystują podatność społeczeństwa na reakcje histeryczne, „sprzedając” obywatelom zarówno samą histerię, jak i remedia na nią.
Prof. Michał KLEIBER
Metaverse. Nasza przyszłość wymarzona?
Mówimy tu o w pełni alternatywnej rzeczywistości łączącej różne wirtualne światy, w której awatary, czyli nasze reprezentacje w cyfrowym świecie chodzą na spacery, trzymając za rękę swojego partnera, spotykają przyjaciół, podróżują po całym świecie czy rozmawiają z odległymi o tysiące kilometrów znajomymi – lista możliwych wykonywanych przez nas czynności jest tu oczywiście nieskończona i przewyższa nasze dzisiejsze działania w realnym świecie.
Papież FRANCISZEK
Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność
Słuchanie jest pierwszym nieodzownym składnikiem dialogu i dobrej komunikacji. Nie można komunikować się, jeśli najpierw się nie słucha, a bez umiejętności słuchania nie ma dobrego dziennikarstwa. Aby dostarczać rzetelnych, wyważonych i kompletnych informacji, trzeba słuchać przez długi czas. Aby zrelacjonować wydarzenie lub opisać rzeczywistość w reportażu, trzeba umieć słuchać, być gotowym także do zmiany zdania i modyfikacji własnych początkowych założeń.
Jacques ATTALI
Dziennikarstwo. Wielka profesja, kluczowa dla demokracji
Co stanie się z mediami, gdy z nowych technologii narodzą się kolejne technologie – szalone, z naszej dzisiejszej perspektywy wręcz nieprawdopodobne?
Wiesław KOT
Nie patrz w górę. Infoapokalipsa?
Widz, uczestnicząc w tej grze medialnej, przyzwala, by przez jego świadomość przepływał niekończący się strumień informacji. Pozwala sobie narzucić segregację i układ newsów w przekonaniu, że o własnych siłach i tak nie byłby w stanie wprowadzić tu bodaj elementarnych gradacji.
Prof. Jeff JARVIS
Podziękowania dla internetu. Wyobraźmy sobie ten rok bez niego
Pozwólmy sobie na dyskusję o tym, czym może się stać internet i co możemy z nim zrobić. Chciałbym zobaczyć, co jeszcze potrafimy.
Michał KŁOSOWSKI
Zróbmy sobie nowy internet
Trzeba by zrobić nowy internet, u którego fundamentu będzie postawa użytkowników. To główny oręż. Nie netykieta, nie kultura użytkowników, nie dane. Wola ludzi. Choć w czasie rozwoju sztucznej inteligencji, robotyki i transhumanizmu może to brzmieć jak herezja.
Antonio SPADARO SJ
Zaangażowanie ponad powierzchowność
Jednym z głównych wyzwań współczesnej edukacji jest duchowość ludzi, których sposób myślenia zmienia się, ponieważ żyją w środowisku cyfrowym.
Prof. Michał KLEIBER
Etyka a publiczne bezpieczeństwo w epoce nowych mediów
Za kluczowe zagrożenie uznawana jest najczęściej inwigilacja poszczególnych obywateli, organizacji i grup społecznych, co niejako ze swej natury stwarza kolosalny problem ochrony prywatności i obywatelskiej wolności. Monitorowanie zachowań obywateli w kontekście walki z obecną pandemią przy zawsze istniejącej możliwości wykorzystania zebranych informacji w innym celu jest naturalnym i bardzo aktualnym impulsem do refleksji na ten temat.
Prof. Michał KLEIBER
Niezbędna, choć trudna walka z dezinformacją w internecie
Głoszenie w internecie antynaukowych opinii wymaga zdecydowanego przeciwdziałania. To jedno z kluczowych wyzwań mających olbrzymie znaczenie dla kształtowania naszej przyszłości.
Philippe LATOMBE
Facebook chce opuścić Europę? Nareszcie!
Skończyły się czasy, gdy internet był synonimem wolności. To wyświechtany frazes, który miał zastosowanie na samym początku rewolucji cyfrowej. Żeby dzisiejszy użytkownik internetu poczuł się może nie wolny, ale przynajmniej świadomy tego, co dzieje się z jego danymi w sieci, musi przebrnąć przez nieskończenie wiele regulaminów, próbując zrozumieć konsekwencje nie zawsze klarownych zapisów. Kto z czystym sumieniem może przyznać, że ma pełną kontrolę nad swoimi danymi? Oczywiście, istnieje wolna wola, powie ktoś. Ale czy zawsze mamy pełną świadomość tego, co tak naprawdę wybieramy?
Prof. Michał KLEIBER
Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?
Dobrze zaprojektowana infografika nawet z zupełnie nieciekawego tematu potrafi zrobić atrakcję przyciągającą wzrok i wzbudzającą refleksje. W nieprzebranym gąszczu chaotycznych informacji docierających do nas każdego dnia rzut oka na ciekawą ikonografię skrótowo przedstawiającą jakiś interesujący nas temat jawi się nam często jako intelektualna ulga.
Eryk MISTEWICZ
Twitter blokuje, Facebook cenzuruje, Google kontroluje. Korporacje nowych mediów pokazują inną twarz
W piątym odcinku Podcastów Wszystko co Najważniejsze Eryk MISTEWICZ w artykule pt. ” Twitter blokuje, Facebook cenzuruje, Google kontroluje. Korporacje nowych mediów pokazują inną twarz”.
Mateusz M. KRAWCZYK
Nasz nowy projekt. Podcasty Wszystko co Najważniejsze
Czytelnia Wszystko co Najważniejsze to ponowne odkrycie niezmiennej wartości lektury w jeszcze bliższym spotkaniu Autora i Czytelnika.
Michał KŁOSOWSKI
Nasz nowy projekt. "Popołudniowe Espresso Wszystko co Najważniejsze”
Stworzyliśmy ten projekt analizując swoje potrzeby, tworząc je dla siebie i dla tych, z którymi chcemy się nim podzielić. Nasz nowy projekt to esencja mijającego dnia – jak najmniej słów, jak najwięcej wiedzy. Wyłącznie sprawdzonej. Tego, co najważniejsze.
Prof. Michał KLEIBER
Społeczeństwo przyszłości do przemyślenia dziś
Zastanówmy się w jaki sposób to my, a nie nawet najdoskonalsze technologie, decydować będziemy o zasadach naszego funkcjonowania w społeczeństwie przyszłości?
Jan ŚLIWA
Éric Fottorino, czyli renesans papieru
Fottorino twierdzi, że prasa pisana przegrała krótki dystans, lecz wygra wyścig w dystansach długich. Pozwala na dłuższe skupienie bez przerywania reklamami. W końcu są ludzie, którzy nie chcą czytać samych sensacyjnych tytułów, do tego często niezgodnych z treścią artykułu. Zalew jednodniowych sensacji przykrył potrzebę przedstawienia długotrwałych trendów i podłoża zjawisk, lecz ciągle ona istnieje. Może dla węższego kręgu, lecz tym silniej.
Juliusz BRAUN
Polskie spory o media publiczne
Media publiczne trzeba wynaleźć na nowo, powiedzieć trzeba jasno, że istniejący model wyczerpał swoje możliwości. Media publiczne w Polsce stoją w obliczu problemów, których rozwiązania nie można odkładać ad Kalendas Graecas.
Wojciech SURMACZ
Czas nowej cenzury
AFP zaczęła walczyć z dezinformacją na polskim rynku medialnym. Współpracując z Facebookiem, nie tyle prowadzi realną walkę z globalnym zjawiskiem fake news, ile próbuje narzucać liberalną polityczną poprawność.
Prof. Michał KLEIBER
Technologia nie zbawi świata – zrobią to ludzie (…być może)
Rozwój technologii będzie przynosić wielkie społeczne korzyści pod warunkiem, że to ludzie w debacie publicznej oraz politycy, świadomi sytuacji i podejmujący światłe decyzje regulacyjne, nadadzą zmianom właściwy kierunek. Wobec złożoności problemów to niewątpliwie olbrzymie wyzwanie, któremu – nie ma tu żadnej alternatywy – musimy odważnie i mądrze stawić czoła.
Eryk MISTEWICZ
Co straciliśmy w dziennikarstwie?
Ideologia ponad prawdą. Świat służący do inkrustacji opowieści powodującej strach i obawy. Opowieści tym łatwiej uruchamianej, im mniej odbiorcy wiedzą o otaczającym świecie, im gorzej są zorientowani, im mniejsze potrzeby orientacji w świecie mają w sobie, im mniejsze aspiracje.
Eryk MISTEWICZ
Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną
Ze zwaśnienia żyje, on się zwaśnieniem żywi. On to zwaśnienie, ten niepokój, to wzajemne wkurzanie się jednych na drugich podtrzymuje. Dzięki zwaśnieniu publicysta może być na fali. Im zwaśnienie większe, tym jego fala wyższa.
Eryk MISTEWICZ
Postawmy na intuicję - także w nowych mediach
Nowe media zbyt często wymuszają bezmyślność, reaktywność, zbiorowe zachowania sprzeczne z intuicją. Dlatego – zawsze gdy mamy wątpliwości – stawiajmy na intuicję, ona nie zawodzi.
Dariusz CHEŁSTOWSKI
Audytor jakości dziennikarstwa - antidotum na bylejakość mediów?
Audytor byłby kimś, kto bierze udział w pracach zarządu, ale nie decyduje bezpośrednio, jest jego niezależnym składnikiem, nie członkiem. Bezcennym ekspertem, korzystającym z nadzwyczajnych uprawnień, jakie daje mu właściciel i rada nadzorcza. On nie przeszkadza, lecz wyłącznie pomaga. A jego zatrudnienie nie kosztuje więcej niż w przypadku członka rady nadzorczej lub zarządu, jest wyjątkowe i tylko jedno. Wtedy jest szansa, że jakość bez cenzury, na którą w mediach prawie wszyscy narzekamy, przestanie spadać, a zyski zaczną rosnąć.
Eryk MISTEWICZ
W papierze
Mądra synergia opiniotwórczych – coraz bardziej elitarnych – mediów papierowych i masowego on-line jest przyszłością wpływu, kreowania postaw, budowania opinii publicznej.