Eryk MISTEWICZ: Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ: Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną

Ze zwaśnienia żyje, on się zwaśnieniem żywi. On to zwaśnienie, ten niepokój, to wzajemne wkurzanie się jednych na drugich podtrzymuje. Dzięki zwaśnieniu publicysta może być na fali. Im zwaśnienie większe, tym jego fala wyższa.

Eryk MISTEWICZ: Co straciliśmy w dziennikarstwie?
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ: Co straciliśmy w dziennikarstwie?

Ideologia ponad prawdą. Świat służący do inkrustacji opowieści powodującej strach i obawy. Opowieści tym łatwiej uruchamianej, im mniej odbiorcy wiedzą o otaczającym świecie, im gorzej są zorientowani, im mniejsze potrzeby orientacji w świecie mają w sobie, im mniejsze aspiracje.

Patrick de SAINT-EXUPÉRY, Laurent BECCARIA: "Manifest XXI"
Laurent BECCARIAPatrick de SAINT-EXUPÉRY

Laurent BECCARIA
Patrick de SAINT-EXUPÉRY

Patrick de SAINT-EXUPÉRY, Laurent BECCARIA: "Manifest XXI"

Najważniejszy dziś, najszerzej dyskutowany w Europie dokument dotyczący przyszłości dziennikarstwa. O błędach popełnianych dziś przez media; o cyfryzacji, która nie jest odpowiedzialna za kryzys mediów, ale która go wyostrzyła, wreszcie o czekającym media przewrocie kopernikańskim – powrocie do źródeł, do rozmowy z czytelnikami, nie reklamodawcami.

Dmitrij MURATOW: Antidotum na tyranię
Dmitrij MURATOW

Dmitrij MURATOW

Dmitrij MURATOW: Antidotum na tyranię

Odbierając pokojową Nagrodę Nobla, Dmitrij MURATOW opisał świat bez demokracji, poddany zmilitaryzowanym, agresywnym generałom i politykierom. Ale też on ciągle widzi na tym świecie miejsce dla dobrych ludzi i uczciwych mediów.

Papież FRANCISZEK: Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność
Papież FRANCISZEK

Papież FRANCISZEK

Papież FRANCISZEK: Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność

Słuchanie jest pierwszym nieodzownym składnikiem dialogu i dobrej komunikacji. Nie można komunikować się, jeśli najpierw się nie słucha, a bez umiejętności słuchania nie ma dobrego dziennikarstwa. Aby dostarczać rzetelnych, wyważonych i kompletnych informacji, trzeba słuchać przez długi czas. Aby zrelacjonować wydarzenie lub opisać rzeczywistość w reportażu, trzeba umieć słuchać, być gotowym także do zmiany zdania i modyfikacji własnych początkowych założeń.

Prof. Jeff JARVIS: Dziennikarstwo nas zawiodło
Prof. Jeff JARVIS

Prof. Jeff JARVIS

Prof. Jeff JARVIS: Dziennikarstwo nas zawiodło

Musimy stworzyć internet nowej generacji, który nie tylko umożliwia rozmowę, ale umożliwia słuchanie, a następnie odnalezienie tego, co warto usłyszeć. Wtedy możemy rozpocząć pełną szacunku, świadomą i produktywną rozmowę. Zamiast narzekać na Facebook, który teraz mamy, stwórzmy jego następcę.

Prof. Michał KLEIBER: Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER: Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?

Dobrze zaprojektowana infografika nawet z zupełnie nieciekawego tematu potrafi zrobić atrakcję przyciągającą wzrok i wzbudzającą refleksje. W nieprzebranym gąszczu chaotycznych informacji docierających do nas każdego dnia rzut oka na ciekawą ikonografię skrótowo przedstawiającą jakiś interesujący nas temat jawi się nam często jako intelektualna ulga.

Marek MILLER: Deklaracja Niepodległosci Reportażu
Marek MILLER

Marek MILLER

Marek MILLER: Deklaracja Niepodległosci Reportażu

Znaczenie reportażu polega na podtrzymywaniu więzi społecznej, uświadamianiu, że człowiek jest bytem relacyjnym. Stymulując rozwój i podtrzymywanie więzi, reportaż odgrywa ważną rolę w integrowaniu społeczeństwa w procesie adaptacji jednostki w społeczeństwie.

Michał KŁOSOWSKI: Nadpisywanie historii
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI: Nadpisywanie historii

Kampanie narracyjne, walka o prawdę historyczną i kreatywne stosowanie polityki historycznej w mediach społecznościowych sprawiły, że stanęliśmy wobec ordynarnych w swoim wydźwięku działań. Kłamstwo staje się prawdą, a prawdę opowiada się jako kłamstwo, czego przykładem są chociażby ostatnie działania Kremla.

Jan ŚLIWA: Éric Fottorino, czyli renesans papieru
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA: Éric Fottorino, czyli renesans papieru

Fottorino twierdzi, że prasa pisana przegrała krótki dystans, lecz wygra wyścig w dystansach długich. Pozwala na dłuższe skupienie bez przerywania reklamami. W końcu są ludzie, którzy nie chcą czytać samych sensacyjnych tytułów, do tego często niezgodnych z treścią artykułu. Zalew jednodniowych sensacji przykrył potrzebę przedstawienia długotrwałych trendów i podłoża zjawisk, lecz ciągle ona istnieje. Może dla węższego kręgu, lecz tym silniej.