Eryk MISTEWICZ: Trzymajmy się dobrych mediów
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Trzymajmy się dobrych mediów

Jesteśmy elitą, my czytelnicy i twórcy wysokojakościowych treści. A jeśli tak, to naszym obowiązkiem jest nieść kaganek oświaty. Wciąż, od stuleci, niezmiennie – w rozmowie z Barbarą STEFAŃSKĄ mówi Eryk MISTEWICZ.

Karolina RZEŹNIK: Rozmowa z Chatem GPT - o dziennikarstwie
Karolina RZEŹNIK

Karolina RZEŹNIK

Rozmowa z Chatem GPT - o dziennikarstwie

Przygotowując 50 numer naszego pisma postanowiliśmy przeprowadzić rozmowę inną, niż wszystkie dotąd. Rozmowę z całą Wiedzą zgromadzoną na Ziemi, udostępnioną dziś ludzkości, wynikająca z mądrości naszego gatunku na obecnym jej etapie rozwoju.

Tomasz PYTKO: Krakowskie media miejskie muszą być niezależne
Tomasz PYTKO

Tomasz PYTKO

Krakowskie media miejskie muszą być niezależne

Krakowskie media miejskie wydają miliony na promocję dworu Jacka Majchrowskiego. Reprezentując Alternatywę Młodych dla Krakowa wraz ze Stowarzyszeniem Ulepszamy Kraków i Akcją Ratunkową dla Krakowa, złożyliśmy projekt uchwały w sprawie likwidacji spółki Kraków 5020.

Dmitrij MURATOW: Antidotum na tyranię
Dmitrij MURATOW

Dmitrij MURATOW

Antidotum na tyranię

Odbierając pokojową Nagrodę Nobla, Dmitrij MURATOW opisał świat bez demokracji, poddany zmilitaryzowanym, agresywnym generałom i politykierom. Ale też on ciągle widzi na tym świecie miejsce dla dobrych ludzi i uczciwych mediów.

Papież FRANCISZEK: Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność
Papież FRANCISZEK

Papież FRANCISZEK

Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność

Słuchanie jest pierwszym nieodzownym składnikiem dialogu i dobrej komunikacji. Nie można komunikować się, jeśli najpierw się nie słucha, a bez umiejętności słuchania nie ma dobrego dziennikarstwa. Aby dostarczać rzetelnych, wyważonych i kompletnych informacji, trzeba słuchać przez długi czas. Aby zrelacjonować wydarzenie lub opisać rzeczywistość w reportażu, trzeba umieć słuchać, być gotowym także do zmiany zdania i modyfikacji własnych początkowych założeń.

Prof. Jeff JARVIS: Dziennikarstwo nas zawiodło
Prof. Jeff JARVIS

Prof. Jeff JARVIS

Dziennikarstwo nas zawiodło

Musimy stworzyć internet nowej generacji, który nie tylko umożliwia rozmowę, ale umożliwia słuchanie, a następnie odnalezienie tego, co warto usłyszeć. Wtedy możemy rozpocząć pełną szacunku, świadomą i produktywną rozmowę. Zamiast narzekać na Facebook, który teraz mamy, stwórzmy jego następcę.

Antonio SPADARO SJ: Zaangażowanie ponad powierzchowność
Antonio SPADARO SJ

Antonio SPADARO SJ

Zaangażowanie ponad powierzchowność

Jednym z głównych wyzwań współczesnej edukacji jest duchowość ludzi, których sposób myślenia zmienia się, ponieważ żyją w środowisku cyfrowym.

Prof. Michał KLEIBER: Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?

Dobrze zaprojektowana infografika nawet z zupełnie nieciekawego tematu potrafi zrobić atrakcję przyciągającą wzrok i wzbudzającą refleksje. W nieprzebranym gąszczu chaotycznych informacji docierających do nas każdego dnia rzut oka na ciekawą ikonografię skrótowo przedstawiającą jakiś interesujący nas temat jawi się nam często jako intelektualna ulga.

Michał KŁOSOWSKI: Nadpisywanie historii
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Nadpisywanie historii

Kampanie narracyjne, walka o prawdę historyczną i kreatywne stosowanie polityki historycznej w mediach społecznościowych sprawiły, że stanęliśmy wobec ordynarnych w swoim wydźwięku działań. Kłamstwo staje się prawdą, a prawdę opowiada się jako kłamstwo, czego przykładem są chociażby ostatnie działania Kremla.

Marek MILLER: Deklaracja Niepodległosci Reportażu
Marek MILLER

Marek MILLER

Deklaracja Niepodległosci Reportażu

Znaczenie reportażu polega na podtrzymywaniu więzi społecznej, uświadamianiu, że człowiek jest bytem relacyjnym. Stymulując rozwój i podtrzymywanie więzi, reportaż odgrywa ważną rolę w integrowaniu społeczeństwa w procesie adaptacji jednostki w społeczeństwie.

Youssef IGROUANE: Niezależne media w walce z koronawirusem
Youssef IGROUANE

Youssef IGROUANE

Niezależne media w walce z koronawirusem

Kryzys weryfikuje naszą rzeczywistość pod wieloma względami. Także pokazuje, gdzie media są potrzebne, a gdzie zastępują je obywatele lub – niestety – państwo

Prof. Mike ROSENBERG: Media wobec politycznej nawałnicy
Prof. Mike ROSENBERG

Prof. Mike ROSENBERG

Media wobec politycznej nawałnicy

Ludzie nie będą płacić za słabą treść. Gdy spadła liczba subskrypcji, spadły ceny reklam. To doprowadziło amerykańskie gazety na krawędź upadku. Z czasem model się zmienił. Czy w Polsce jest publiczność, która ceni treści wysokiej jakości, treści wartościowe?