Eryk MISTEWICZ
Trzymajmy się dobrych mediów
Jesteśmy elitą, my czytelnicy i twórcy wysokojakościowych treści. A jeśli tak, to naszym obowiązkiem jest nieść kaganek oświaty. Wciąż, od stuleci, niezmiennie – w rozmowie z Barbarą STEFAŃSKĄ mówi Eryk MISTEWICZ.
Karolina RZEŹNIK
Rozmowa z Chatem GPT - o dziennikarstwie
Przygotowując 50 numer naszego pisma postanowiliśmy przeprowadzić rozmowę inną, niż wszystkie dotąd. Rozmowę z całą Wiedzą zgromadzoną na Ziemi, udostępnioną dziś ludzkości, wynikająca z mądrości naszego gatunku na obecnym jej etapie rozwoju.
Tomasz PYTKO
Krakowskie media miejskie muszą być niezależne
Krakowskie media miejskie wydają miliony na promocję dworu Jacka Majchrowskiego. Reprezentując Alternatywę Młodych dla Krakowa wraz ze Stowarzyszeniem Ulepszamy Kraków i Akcją Ratunkową dla Krakowa, złożyliśmy projekt uchwały w sprawie likwidacji spółki Kraków 5020.
Popołudniowe Espresso
Premier Mołdawii podała się do dymisji
Premier Republiki Mołdawii – Natalia GAVRILITA – oświadczyła w piątek, że podaje się do dymisji wraz z całym swoim gabinetem.
Jason BURKE
Dziennikarstwo stoi na straży prawdy
Wielu ludzi na świecie nie czyta najlepszego dziennikarstwa. Czytają dziennikarstwo, które jest zwykłą propagandą – twierdzi Jason BURKE
Prof. Jeff JARVIS
Postawmy na media wysokiej jakości. Na życie wysokiej jakości
Internet i wolności, które on wszystkim gwarantuje, są plugawione, regulowane i odrzucane w tej daremnej grze na refleks przeciwko nielicznej grupie głośnych i głupich.
Popołudniowe Espresso
Francuski dziennikarz zginął na Ukrainie
Drugi od początku konfliktu francuski dziennikarz zginął na Ukrainie. Informację tą podał gubernator obwodu ługańskiego, Serhij Hajdaj.
Dmitrij MURATOW
Antidotum na tyranię
Odbierając pokojową Nagrodę Nobla, Dmitrij MURATOW opisał świat bez demokracji, poddany zmilitaryzowanym, agresywnym generałom i politykierom. Ale też on ciągle widzi na tym świecie miejsce dla dobrych ludzi i uczciwych mediów.
Papież FRANCISZEK
Zamiast szukać prawdy i dobra, szukamy konsensusu; zamiast słuchać, zwracamy uwagę na słuchalność
Słuchanie jest pierwszym nieodzownym składnikiem dialogu i dobrej komunikacji. Nie można komunikować się, jeśli najpierw się nie słucha, a bez umiejętności słuchania nie ma dobrego dziennikarstwa. Aby dostarczać rzetelnych, wyważonych i kompletnych informacji, trzeba słuchać przez długi czas. Aby zrelacjonować wydarzenie lub opisać rzeczywistość w reportażu, trzeba umieć słuchać, być gotowym także do zmiany zdania i modyfikacji własnych początkowych założeń.
Prof. Jeff JARVIS
Dziennikarstwo nas zawiodło
Musimy stworzyć internet nowej generacji, który nie tylko umożliwia rozmowę, ale umożliwia słuchanie, a następnie odnalezienie tego, co warto usłyszeć. Wtedy możemy rozpocząć pełną szacunku, świadomą i produktywną rozmowę. Zamiast narzekać na Facebook, który teraz mamy, stwórzmy jego następcę.
Jacques ATTALI
Dziennikarstwo. Wielka profesja, kluczowa dla demokracji
Co stanie się z mediami, gdy z nowych technologii narodzą się kolejne technologie – szalone, z naszej dzisiejszej perspektywy wręcz nieprawdopodobne?
Antonio SPADARO SJ
Zaangażowanie ponad powierzchowność
Jednym z głównych wyzwań współczesnej edukacji jest duchowość ludzi, których sposób myślenia zmienia się, ponieważ żyją w środowisku cyfrowym.
Papież FRANCISZEK
Dziennikarstwo wymaga pójścia tam, dokąd nikt nie idzie – ruszenia się i pragnienia zobaczenia. Ciekawości, otwartości, pasji.
Kryzys w przemyśle wydawniczym niesie niebezpieczeństwo informacji tworzonych w redakcjach, przed komputerem, w agencjach, w sieciach społecznościowych, bez wychodzenia na ulice, bez «zdzierania butów», bez spotykania osób w celu poszukiwania historii czy zweryfikowania de visu niektórych sytuacji.
Prof. Michał KLEIBER
Infografiki - przyszłość komunikacji medialnej?
Dobrze zaprojektowana infografika nawet z zupełnie nieciekawego tematu potrafi zrobić atrakcję przyciągającą wzrok i wzbudzającą refleksje. W nieprzebranym gąszczu chaotycznych informacji docierających do nas każdego dnia rzut oka na ciekawą ikonografię skrótowo przedstawiającą jakiś interesujący nas temat jawi się nam często jako intelektualna ulga.
Michał KŁOSOWSKI
Nadpisywanie historii
Kampanie narracyjne, walka o prawdę historyczną i kreatywne stosowanie polityki historycznej w mediach społecznościowych sprawiły, że stanęliśmy wobec ordynarnych w swoim wydźwięku działań. Kłamstwo staje się prawdą, a prawdę opowiada się jako kłamstwo, czego przykładem są chociażby ostatnie działania Kremla.
Marek MILLER
Deklaracja Niepodległosci Reportażu
Znaczenie reportażu polega na podtrzymywaniu więzi społecznej, uświadamianiu, że człowiek jest bytem relacyjnym. Stymulując rozwój i podtrzymywanie więzi, reportaż odgrywa ważną rolę w integrowaniu społeczeństwa w procesie adaptacji jednostki w społeczeństwie.
Youssef IGROUANE
Niezależne media w walce z koronawirusem
Kryzys weryfikuje naszą rzeczywistość pod wieloma względami. Także pokazuje, gdzie media są potrzebne, a gdzie zastępują je obywatele lub – niestety – państwo
Marek MILLER
Wierzę w reportaż, jego siłę, jego znaczenie, jego możliwości
Jestem reporterem. Wierzę w reportaż. To moja wizja, pasja, obsesja. Reporterzy to dla mnie grupa odniesienia, mój cech, moja branża, mój styl życia. Czy mogę nazwać to powołaniem? Czy mam do niego wystarczające predyspozycje?
Peter KROPSCH
Innowacyjne media to innowacyjny, zróżnicowany i zgrany zespół
Podstawą agencji informacyjnej, medium, firmy, korporacji, która chce prowadzić swoją działalność w sposób innowacyjny, jest zróżnicowany i zgrany zespół.
Prof. Mike ROSENBERG
Media wobec politycznej nawałnicy
Ludzie nie będą płacić za słabą treść. Gdy spadła liczba subskrypcji, spadły ceny reklam. To doprowadziło amerykańskie gazety na krawędź upadku. Z czasem model się zmienił. Czy w Polsce jest publiczność, która ceni treści wysokiej jakości, treści wartościowe?